Gå til innhold

Er det greit å rive et skjærereir?


Gjest No wonder woman

Anbefalte innlegg

Jeg fikk litt sjokk i morges. Har i mange dager fulgt med to skjærer som har bygd et reir i naboens hage. Jeg har studert dette paret som samarbeider så bra, mens jeg og tøtta mi har spist frokost. De har også fått litt mat hos oss.

I morgens var reiret borte? Det ante meg at noe slikt kunne skje? Ble litt lei meg. Det som er så trist er at de har begynt å bygge en nytt reir på samme plass. Jeg vet jo at dette også kommer til å bli revet.

Hvorfor er det ok å rive et skjærereir?

Endret av care
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er ok fordi jeg setter pris på småfuglene rundt huset mitt. Dessuten er det greit å gjøre det nå, før de legger egg, for det å ødelegge reiret når det er egg/unger oppi der er ikke greit.

Men skjæra er ikke den fuglen jeg setter mest pris på i nabolaget for å si det sånn, så jeg syns det er bra at noen fjerner reirene før de legger egg i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiv et skjærereir for et par år siden. Det var ubebodd. De flytta når jeg klippet hekken faktisk. Men jeg hadde gjort det uansett. De bråker forferdelig nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ok fordi jeg setter pris på småfuglene rundt huset mitt. Dessuten er det greit å gjøre det nå, før de legger egg, for det å ødelegge reiret når det er egg/unger  oppi der er ikke greit.

Men skjæra er ikke den fuglen jeg setter mest pris på i nabolaget for å si det sånn, så jeg syns det er bra at noen fjerner reirene før de legger egg i dem.

Skjønner ikke at det er ok å rive "huset" til skjæra når det ikke er ok å rive husene til småfuglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sativa
Skjønner ikke at det er ok å rive "huset" til skjæra når det ikke er ok å rive husene til småfuglene.

Ikke jeg heller.

Husk at det er vi mennesker som tar oss til rette på dyrenes områder, ikke omvendt. Å rive en type fugl sitt reir i den hensikt å bevare en annens blir veldig feil i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjæra bråker noe inni hampen, særlig når de har fått unger og særlig i 5-tiden om morgenen. Rundt huset vårt har vi mange svære trær med skjærereir i, så jeg vet.. Vi har imidlertid akseptert at sånn er det. En må nemlig være veldig iherdig for å unngå reirene, da de bare begynner på igjen hvis man river.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi rev et måkereir i fjor sommer. Måkene hadde da terrorisert oss i et år allerede. De hyler hele natta, stupte mot oss når vi gikk til og fra huset, dreit på vinduer og biler - og på oss... reiret var på taket, og mannen klatret til slutt opp og kastet det ned.

Måkene kan faktisk bygge reirene sine andre steder. Jeg kan ikke flytte senga mi noen steder...og jeg mener da at det er helt greit å rive et reir. Når man blir drevet til vanvidd av bråkebøttene er det helt greit. Om de ikke plaget oss ville vi såklart latt de være i fred.

Og bare for å legge til - skjærer bråker minst like mye som måker.

Endret av Ithaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi rev et måkereir i fjor sommer. Måkene hadde da terrorisert oss i et år allerede. De hyler hele natta, stupte mot oss når vi gikk til og fra huset, dreit på vinduer og biler - og på oss... reiret var på taket, og mannen klatret til slutt opp og kastet det ned.

Måkene kan faktisk bygge reirene sine andre steder. Jeg kan ikke flytte senga mi noen steder...og jeg mener da at det er helt greit å rive et reir. Når man blir drevet til vanvidd av bråkebøttene er det helt greit. Om de ikke plaget oss ville vi såklart latt de være i fred.

Og bare for å legge til - skjærer bråker minst like mye som måker.

Helt enig. De har flere muligheter enn meg. Dessuten fjerner man reirene før de legger egg. Ødelegger så klart ikke reir med egg eller unger i, da er det for sent. Og de bråker noe vanvittig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne det med å bevare ett reir men rive et annet. Om jeg hadde et skjærereir og et småfuglreir i umiddelbar nærhet av mitt soveromsvindu hadde jeg revet reiret til de fuglene som bråkte. Om småfuglene ikke bråkte og vekket meg hadde de fått være i fred. Ergo ville jeg bevart deres reir. Om de også holdt et svare leven ville jeg fjernet deres reir også.

Noe tåler man såklart, men de måkene vi hadde her i fjor var rett og slett helt jævlige. Vi sov ikke skikkelig på flere uker, og var helt utslitte. Vi prøvde virkelig, men til slutt måtte vi rive det.

Er jeg helt grusom jeg eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg sett et skjærepar som var i ferd med å bygge reir i nærheten av soveromsvinduet, ville jeg også ha revet ned reiret. Jeg ville ha følt meg grusom, men de bråker noe så aldeles forferdelig og når ungene begynner å bevege seg ut av reiret, kan de være temmelig agressive også. For å unngå at de begynner på nytt på samme sted, kan det imidlertid være lurt å henge opp noe skjæra ikke liker som f.eks. noe blank, rød juletrepynt. Aner ikke hvorfor de skyr akkurat det som pesten, men virker gjør det i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...