Gå til innhold

Er det noen som har EL-Bil?


Gjest Bibbe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest HarHattElbil

Vi hadde elbil i nesten to år. Du er vel klar over at det finnes flere elbiler enn Think? Vi hadde en Citroen Saxo, den var helt lik bensinutgaven men hadde mindre bagasjerom pga batteriene.

Hadde det vært opp til meg hadde vi hatt bilen fremdeles, men mannen min syns han ble for bundet av at han ikke kunne kjøre mer enn 6-7 mil før bilen måtte lades.

Bilen var ekstremt billig i drift, var inne til batteriservice en gang i året - ellers hadde vi ingen problemer med den. Suveren bil for en bybeboer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall
I mine øyne er det mer status med en Think (eller Th!nk?) enn med disse enorme SUV'ene i allefall...

Jeg skjønner at folk har litt tungt for å sjekke linker, ja. Har jeg nevnt SUV noe sted ?

Her er bilen jeg postet link om tidligere, fullblods sportsbil, 0-100 på 5 sekunder, og 100% elektrisk..

..nå vil vel prisen ligge på ca 3 ganger Think (hvis den noengang kommer på det norske markedet ?) , så akkurat det er ett stort minus.

Her er forøvrig en liste over elbiler i Norge.

Endret av Nedfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Tror for min del at de fleste vil ha think hvis man først skal ha el-bil p.g.a de andre bilene så jo bare ikke ut!

Hvorfor må el-biler være stygge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfallsgjest
Tror for min del at de fleste vil ha think hvis man først skal ha el-bil p.g.a de andre bilene så jo bare ikke ut!

Hvorfor må el-biler være stygge?

De trenger jo ikke være det, men det er visst bare i USA at de fatter poenget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Men få kjøper en bil som koster så mye. Det finnes en mellomting vettu!

Uhm.. ? Think ?

Den er da haldeles ikke pen ! *Uff*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fliss

For oss som elsker å reise på lange bilferier nedover Europa er el-bil totalt uaktuelt.

Min innsats for miljøet er heller å gå til og fra jobben, samt som jeg går om jeg skal i butikken eller på shoppingsenteret ... Så mitt bidrag til miljøet er nok større enn mange andres - selvom jeg har en SUV i garasjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi har kjøpt Toyota Prius, nettopp fordi vi er avhengige av å kunne kjøre langt. Er knallfornøyd, den er utrolig god til bykjøring og behagelig og sikker på langkjøring.

Når det gjelder bagasjeplassen som noen nevner over her, så hadde vi ingen problemer med å få all feriebagasjen baki nå i sommer. Altså en stor koffert, en stor bag og en ryggsekk. I tillegg lå det en sovepose og noen småting der. Da var det fullt altså, men det er ikke slik at man "ikke kan ha med seg noe" i Prius. Barnevogn blir kanskje litt vanskelig, dog. Men det er bedre bagasjeplass i Prius enn feks Golf, 207, Mégane, etc. Og så kan man selvfølgelig legge ned baksetene om man skal frakte noe litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek
Uhm.. ? Think ?

Den er da haldeles ikke pen ! *Uff*

Jeg syntes ikke den er så gal. Men hvis du ser på de andre el-bilene i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engasjert Apple-
kan ikke el-biler være litt kinkige på vinterstid hvis man ikke har garasje ?

Nei, hvorfor det? Hvis man lader om natten, kan man stille inn kupévarmeren slik at man kommer ut til varm bil om morgenen. Men bilen går kortere om vinteren, ja.

... Skjønner at det er dårlig med bagasjeplass i disse bilene, men så lenge de er til å bruke til og fra jobb og på handletur og vi har en ordinær bil med god bagasjeplass, spiller ikke det noen rolle. Det eneste jeg stusser litt på er sikkerheten i for eksempel Think. ?

Jeg har hørt at det er litt dårlig bagasjeplass i Prius, Think, derimot, har masse bagasjeplass. I de nye Thinkene som er på gang, kan man velge å sette inn to bakseter, så der kan det jo bli dårligere med plassen.

Ta en titt på elbil.no (tror det er der jeg har sette det), der fins det et par bilder av ulykker i normalhastighet (50, tror jeg) hvor Thinken er mer eller mindre uskadd, mens den andre (vanlig bensinbil) er totalvrak. Think har også airbag på førersiden, og mye bedre benplass enn de fleste "vanlige" biler (=langt fra frontruta, som man ofte dunker hodet i ved en kollisjon).

Vi har hatt en Th!nk i 4 år nå, som vi er SVÆRT fornøyd med. Det med månedlig batteriservice er iallefall bare tull, bilen gir beskjed når den trenger service ut ifra hvor langt den har gått, vår ble kjørt hver dag og var kanskje inne 2 x i året?

Bilen kan programmeres til å være oppvarmet til du skal ut med den om morgenen, om du lader om natten. Det er heller ikke noe stort problem å lade den selv om den ikke er helt utladet, da dette blir ordnet på neste batteriservice. Det er svært sjelden vår var totalt utladet før vi ladet på ny, og vi merket lite eller ingenting til nedsatt batterikapasitet.

Ellers har Th!nken innebygd parafinapparat som kan varme bilen om vinteren, så du slipper å bruke batteri på oppvarming!

Nå har vi flyttet og har desverre ingen steder å lade bilen, derfor skal den selges med tungt hjerte :(

Den batteriavgiften som nevnes lengre opp, er på de nye bilene som kommer. Dagens Thinker må ha såkalt vedlikeholdslading ("service") én til to ganger pr år.

Det er et stort problem å lade bilen selv om den ikke er helt utladet (f.eks. ved 10 eller 20 % batteri). Det kan forkorte levetiden på batteriene betraktelig, i tillegg til at du kan oppleve at bilen stopper ("tror selv" den er tom) på f.eks. 40 %. Dette merker du, som du nevner, ikke før problemet faktisk oppstår. Det krever engasjement å ha elbil, og det anbefales å minst én gang i uken kjøre bilen helt tom, dvs til den stopper helt! Ta forøvrig en titt i forumet til thinkers.no, der står det masse om dette.

I mine øyne er det mer status med en Think (eller Th!nk?) enn med disse enorme SUV'ene i allefall...

Så gøy å lese om erfaringene til noen som faktisk har hatt Think! Men dette med lading - hvordan foregår det? Og hvor lang tid tar det å lade den opp? Finnes det noen oversikt over hvor man kan lade den? (man kan altså ikke bare plugge den inn i utestøpselet nei? :ler: ). Hva koster en Think?

Kosemose, elbiler kan lades i alle vanlige støpsler! Noen fordeler er det altså :ler:

Man bør altså kjøre bilen mest mulig tom før man lader, men man trenger ikke lade den helt full før man kjører igjen. En helt tom bil krever 4-6 timer for full lading (to innstillinger, den lengste anbefales), derfor lader de fleste om natten eller mens de er på jobb. Kabelen er en motorvarmerkabel på Think, og man plugger altså bare i bilen og i støpselet og sjekker gjerne at ladelyset kommer på.

De nye Thinkene skal visst begynne på 200 000, helt villt, spør du meg, men du får en fin Think brukt til rundt 100 000. Ta en titt på finn.no, og husk at du kan få den sendt via NSB gods fra andre kanter av landet.

Any further questions? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor det? Hvis man lader om natten, kan man stille inn kupévarmeren slik at man kommer ut til varm bil om morgenen. Men bilen går kortere om vinteren, ja.

var det jeg tenkte på, har også hørt at hvis den står ute på vinteren så kan det være vanskelig å starte den da de ikke tåler kulde så godt men mye mulig de har rettet på dette.

uansett ingen bil for meg da jeg trenger noe med lengre rekkevidde og vesentlig mer trekkraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...