Gå til innhold

Er det noen som har EL-Bil?


Gjest Bibbe

Anbefalte innlegg

Gjest Tweek

Jeg har tenkt på det en stund og jeg har faktisk lyst på el-bil.

Gratis parkering, gratis bom, ingen veiavgift, og en minimal årsavgift og man kan kjøre i kollektivfeltet. Og de er billige.

Det eneste som stopper meg er at jeg ikke har lappen og at de ser stygge ut og de ikke holder lenge.

Men når jeg så de nye think bilene i dag så syntes jeg de så ganske fine ut faktisk

Og at de holdt myye lengere, 18 mil tror jeg det var. Og toppfart på 100 km/t.

Det er vel sånn at man kan lade opp batteriet selv om det er halvtomt uten at det påvirker batterilevetiden etter en stund?

Men er det noen som har erfaring med el-bil? Positive og negative sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del synes jeg batteriservicegreia til 900 kroner måneden var dyrt. Det er mer enn jeg bruker i bensin i måneden. Også er jo "bagasjeplassen" ekstremt liten, så denne bilen vil kun fungere som en "bil nummer to" hos oss. Barnevogn kan man bare glemme, er du heldig får du plass til handleposene.

Jeg liker tanken på el-bil, men ser ikke for meg at den hadde fungert i hverdagen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Nå er jo jeg ung så trenger ikke tanke på barnevognplass på et par år, hehe.

Nå har jeg ikke sett på de så nøye, men jeg trenger ikke så stro plass i bilen. Bare til vesker og shoppingposer som ikke er så mange av gangen.

Men vet du hva man fikk for de batteripengene i mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo jeg ung så trenger ikke tanke på barnevognplass på et par år, hehe.

Nå har jeg ikke sett på de så nøye, men jeg trenger ikke så stro plass i bilen. Bare til vesker og shoppingposer som ikke er så mange av gangen. 

Men vet du hva man fikk for de batteripengene i mnd?

Service på batteriet. Enkelt og greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest niomi

Dersom den gikk fortere, og jeg bare skulle hatt bybil, hadde el-bil være greia. Men da vi kjøpte bil var det jo for å kunne bruke den i helgene også. Og langkjøring med batterilading hver 18. mil er bare for tungvint.

Minimum makshastighet for meg hadde vært 130 km/t. Da har man litt å gå på når man skal kjøre forbi, f.eks. Ellers vet jeg ikke noe om antall hestekrefter i en slik bil, men ser for meg at den kan være rimelig dau og reagere sakte på gassen. Og når man kjører en del av og på motorvei og inn og ut av rundkjøring er det en fordel med en bil som reagerer raskt, og som sparker fra.

Ønsker meg hybrid, jeg (halvt om halvt bensin og strøm). Men de er altfor dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Hmm, jeg fikk litt "dilla" på el-bil når jeg så den nye. Men når holder jeg på å ta lappen så vet jo ikke bilvanene mine enda, og hvor mye og langt jeg kommer til å kjøre.

Men har lest om hybridbil da, og det virker jo kjempegreit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, jeg fikk litt "dilla" på el-bil når jeg så den nye. Men når holder jeg på å ta lappen så vet jo ikke bilvanene mine enda, og hvor mye og langt jeg kommer til å kjøre.

Men har lest om hybridbil da, og det virker jo kjempegreit :)

...bortsett fra at de har to motorer som fyller opp alt som heter bagasjeplass. Vi kikket på Toyota Prius som ser ut som den har litt bagasjeplass, men inni der er det bare motorer. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest

Kjøp deg heller en søt og snerten scooter. Veldig praktisk i byen, og forurenser minimalt. FIn å ha istedenfor bil nummer to. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest lurven

du må vente til batteriet er helt utlada før du reloader, ellers får batteriet kortere levetid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke el-biler være litt kinkige på vinterstid hvis man ikke har garasje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek
Kjøp deg heller en søt og snerten scooter. Veldig praktisk i byen, og forurenser minimalt. FIn å ha istedenfor bil nummer to. :)

Jeg har jo ikke bil nr.1 engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Vi har hatt en Th!nk i 4 år nå, som vi er SVÆRT fornøyd med. Det med månedlig batteriservice er iallefall bare tull, bilen gir beskjed når den trenger service ut ifra hvor langt den har gått, vår ble kjørt hver dag og var kanskje inne 2 x i året?

Bilen kan programmeres til å være oppvarmet til du skal ut med den om morgenen, om du lader om natten. Det er heller ikke noe stort problem å lade den selv om den ikke er helt utladet, da dette blir ordnet på neste batteriservice. Det er svært sjelden vår var totalt utladet før vi ladet på ny, og vi merket lite eller ingenting til nedsatt batterikapasitet.

Ellers har Th!nken innebygd parafinapparat som kan varme bilen om vinteren, så du slipper å bruke batteri på oppvarming!

Nå har vi flyttet og har desverre ingen steder å lade bilen, derfor skal den selges med tungt hjerte :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Minimum makshastighet for meg hadde vært 130 km/t. Da har man litt å gå på når man skal kjøre forbi, f.eks. Ellers vet jeg ikke noe om antall hestekrefter i en slik bil, men ser for meg at den kan være rimelig dau og reagere sakte på gassen. Og når man kjører en del av og på motorvei og inn og ut av rundkjøring er det en fordel med en bil som reagerer raskt, og som sparker fra.

Dere må ikke henge dere sånn opp i think, think er en treg badebalje med hjul på !

Inspirasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere må ikke henge dere sånn opp i think, think er en treg badebalje med hjul på !

Inspirasjon..

Man velger ikke Th!nk utifra ett ønske om den lekreste bilen eller høyest fart, men ut ifra et ønske om å være miløvennlig og økonomisk.

Men klart, om det du prioriterer mest er høy fart og en lekker bil, be my guest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek
Den var da svært så snerten ;)

(selv om jeg aldri helt har skjønt gleden ved å suse rundt i en cabriolet - joda, det ser bra ut, men utrolig ubehagelig å sitte i en slik syns jeg.

Jeg er heller ikke veldig fan av cabriolet og ville egentlig ikke hatt en, men den ser jo fin ut da :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, man plugger den bare i støpselet :) Er omtrent som en motorvarmer. Problemet vårt er at vi bor i en leilighet midt i en stor by, og parkerer i parkeringshus, eller på gate, og da blir det fryktelig lang strekning å strekke en ledning ut vinduet av leiligheten vår :D

Men mange byer har egne ladestasjoner, og på feks IKEA i Trondheim kan man parkere gratis på egen el-bilparkering og også lade gratis :)

En full lading tar noen timer, husker ikke riktig hvor lenge akkurat, vi gjør dette stort sett om natten :)

MEN den er absolutt best som by-bil eller bil nr 2. De gamle Th!nkene, som den vi har, går bare ca 8 mil på en lading...

De "gamle" Th!nkene som kom for ca 5 år siden kostet ca 160 000 for den billigste modellen. Vi ga i underkant av 200 000 for vår ;) Ser de går for mellom 30 000 og 100 000 på feks finn.no nå.

Endret av Tinesol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...