Gå til innhold

Gjenbruk av strikkeplagg


tfagern

Anbefalte innlegg

Hei

Opprekking av strikkegensere var veldig vanlig før i tiden, men er det noen som gjenbruker garnet fra gensere som ikke lengere er i bruk nå for tiden?

Personlig har jeg aldri rekket opp noen ting (kan nestenn ikke strikke heller) men kan jeg godt tenke meg å prøve meg på å rekke opp noen gamle Mariusgensere men tør ikke helt gå løs på dem fordi jeg er redd jeg ender opp med bare ubrukelige rester...

Det er jo mye ensfarget blått garn i mariusgenserne i tillegg til det hvite mønsteret å de røde kragene.

Finnes det noen drevne genser opprekkere her?

Eller noen som gjenbruker gensere på andre måter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri rekt opp en genser, men jeg gjenbruker på andre måter. Det vil si, jeg bruker gamle ullgensere til å lage diverse tova produkter som vesker o.l. Genserene får jeg gjerne av familie og venner, i tillegg til loppemarkeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekke opp gamle gensre orker jeg ikke, garn er ikke sååå dyrt. Skal jeg strikke noe kjøper jeg heller nytt garn. I tillegg er det jo en møkkajobb uten like å fiske opp monteringen samt festede trådender før man i det hele tatt kan begynne å rekke opp....

Men gamle strikkeplagg kan brukes til mye rart allikevel! Har med stort hell tovet gamle plagg og laget sitteunderlag, vesker, glassbrikker, putetrekk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitten

Jeg har aldri rekket opp et strikkeplagg, men har gjenbrukt dem.

Fint å klippe ut og tove ullsåler, sy enkle bamser av ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mine antagelser om at det er helt slutt på å rekke opp gensere stemmer da ?

Det er toving av ullgensere som er den beste formen for gjenbruk ?

Høres spennende ut, er hjemmesteikkede ullgensere det besste råmaterialet for toving eller?

Har dere tovet Mariusgensere også ?

Undres på hvordan Marius-mønsteret å de røde kragene blir etter toving.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen som har brukt å rekke opp gensere, de blir jo gjerne endel sammentovet i vask og bruk så det er jo ofte vanskelig å få brukendes garn ut av det. Eneste jeg vet er vanlig å rekke opp er foten på ullsokker når de er slitte og så strikke bare ny fot.

Før var det vanlig å selge gamle strikkeplagg til shoddyfabrikker, men det er det jo ingen igjen av nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fretex tar i mot gamle ullplagg og lager nødpledd av dem.

På den måten kommer gamle gensere til nytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er jo Mariusgensere moderne igjen nå. Hvis det ikke er "åttitallssnitt" på dem, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er jo Mariusgensere moderne igjen nå. Hvis det ikke er "åttitallssnitt" på dem, da.

Ja der er jo fine da men denne Mariusgenseren er nettopp en 80 tallsmodell med vide ermer etc, så er nok klar for resirkulering ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Her i huset rekker ikke strikkegenserne å gli gamle.

Mannen i huset har nemlig funnet ut at genserne er utmerkede til å vokse (polere) bil og båt med.

SÅ han er rett som det er å får tak i strekkegensere som har så klipper opp til polerfiller. :gråte:

Men størstemann ble ikke glad etter at han hadde klippet opp mariusgenseren hans, så nå har han begynt å kjøpe gensere for å klippe til filler på fretex. :fnise: :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Raptuza

Er du gal? Rekka opp et kunsthåndverksprodukt? Nei fri og bevare meg. Eg sparar på det eg har laga sjølv, for det har affeksjonsverdi. Ofte tar eg bilde av produktet og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Turil
Kunne gjerne tenkte meg å fått omskapt slike som denne til noe nytt å spennende jeg :-)

Noen som har gjort noe med slike?

http://www.blog.nunnun.net/mt/archives/mariusgenser.jpg

Bilde endret til link.

Reglene

Arwen (mod)

Er det noen her som gjenbuker/resirkulerer slike strikkegensere på noen måte?

-KOM med masse ideer og gjerne bilder av hva det gjør med dem da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dersom man er flink til å sy, går det an å klippe dem opp og sy dem om til mer nette plagg. Jeg har blant en genser fra en utenlandsk redesignbutikk som sikkert er sydd av deler av to eller flere åttitallsgensere - snittet er ganske kult, med ermer som er sydd inn (klipt i spiral, på en måte?) og nesten omslagsform foran med to ulike genserdeler. Dessverre er jeg ikke så dreven på å sy selv.

Jeg har ellers sydd votter av en gammel genser som ble tovet ved et uhell, og tenkte å gjøre mer av dette. Om man får tak i gensere med fine farger og mønstre, men som er slitt eller har feil fasong, er det jo bra økonomi å tove dem og klippe ut f eks til vesker, votter og såler. Det var en bruker her som la ut mønster til votter en gang, men jeg husker ikke hvem... Selv brukte jeg bare et par tovede ullvotter fra butikk som mal (tre deler - én på oversiden av hånda og delt på innsiden slik at tommelen består av to deler). Forholdsvis enkelt å fikse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Meg som skrev det siste innlegget i går; her fant jeg en blogg hvor innehaveren har gjort omtrent akkurat det jeg tenkte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Meg som skrev det siste innlegget i går; her fant jeg en blogg hvor innehaveren har gjort omtrent akkurat det jeg tenkte på :)

For et utrolig kreativt menneske.

Nå har jeg lagret linken under favoritter, og skal kose meg med alt det kreative denne bloggeren skaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Gjest_trine

Noen som har resirkulert Mariusgensere her da? :gjeiper:

Hei

Opprekking av strikkegensere var veldig vanlig før i tiden, men er det noen som gjenbruker garnet fra gensere som ikke lengere er i bruk nå for tiden?

Personlig har jeg aldri rekket opp noen ting (kan nestenn ikke strikke heller) men kan jeg godt tenke meg å prøve meg på å rekke opp noen gamle Mariusgensere men tør ikke helt gå løs på dem fordi jeg er redd jeg ender opp med bare ubrukelige rester...

Det er jo mye ensfarget blått garn i mariusgenserne i tillegg til det hvite mønsteret å de røde kragene.

Finnes det noen drevne genser opprekkere her?

Eller noen som gjenbruker gensere på andre måter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest genser liker
For et utrolig kreativt menneske.

Nå har jeg lagret linken under favoritter, og skal kose meg med alt det kreative denne bloggeren skaper.

Hvorfor skal man resirkulere mariusgensere? Genserene er nå in og jeg synes de også er pene. Dersom de ikke kan brukes er det jo bare og gi de til andre, eller til FRETEX. Dette er også resirkulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rekker ikke opp gamle ullgensere osv, men klipper og syr litt - og vips er den gamle genseren blitt en veske/skjørt/del av kjole og lignende. har også sett folk bruke gamle gensre til babybukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...