Gå til innhold

Hvordan regne ut på kalkulator- nåverdi/internrent


Snupsi79

Anbefalte innlegg

Jeg har en Texas kalkulator, og jeg må finne ut hvordan man regner ut internrente og nåverdi på denne. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet bare hvordan jeg regner det ut på vanlig kalkulator....baklengsmetoden :)

Det går fint hvis man ikke har mange tall. Men det har jeg...

Det finnes en formel, men vet ikke hvor jeg finner den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Texas kalkulator, og jeg må finne ut hvordan man regner ut internrente og nåverdi på denne. Noen som vet?

Skal vi se: Nåverdi: Trykk på APPS, så finance, så npv(rente,investering,{Kontantstrømmene},{frekvens}

Internrente: Trykk på APPS, så finance, så irr(investering,{kontantstrømmene},{frekvens}

Til slutt på begge trykker du enter for å få svaret, når jeg skriver frekvens så mener hvor mange ganger kontantstrømmen er kommet, er det f.eks ulik kontanstrøm hvert år så må du taste de inn fortløpende, du kan også legge de inn i en liste og legge disse inn. (NB! Legg merke til at det er "klammer" og ikke vanlig parantes inne i formelen, dette får du ved å trykke 2nd(

Hvis du går inn på ti.education.com (tror jeg det er), så kan du laste ned en norsk bruksanvisning, jeg har for TI-84, og da ligger opplysningene du trenger i kap. 14.

Håper du får det til.

mvh

Ginger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se: Nåverdi: Trykk på APPS, så finance, så npv(rente,investering,{Kontantstrømmene},{frekvens}

Internrente: Trykk på APPS, så finance, så irr(investering,{kontantstrømmene},{frekvens}

Til slutt på begge trykker du enter for å få svaret, når jeg skriver frekvens så mener hvor mange ganger kontantstrømmen er kommet, er det f.eks ulik kontanstrøm hvert år så må du taste de inn fortløpende, du kan også legge de inn i en liste og legge disse inn. (NB! Legg merke til at det er "klammer" og ikke vanlig parantes inne i formelen, dette får du ved å trykke 2nd(

Hvis du går inn på ti.education.com (tror jeg det er), så kan du laste ned en norsk bruksanvisning, jeg har for TI-84, og da ligger opplysningene du trenger i kap. 14.

Håper du får det til.

mvh

Ginger

herregud, du er meg en engel :hjertesmil::tommel::tommel:

Tusen hjertelig takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder frekvens, og når kontantstrømmen er f.eks 300.000 per år i 5 år, må man skrive {1,1,1,1,1}, eller finnes det noen enklere måte? Dette gjelder forsåvidt også selve kontantstrømmen, må man skrive 300.000 5 ganger?

Endret av Snupsi79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Hvis du har 300.000 i 5 år, så skriver du bare 300.000 en gang og 5 som frekvens!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...