Gå til innhold

Kvistkvast - dagboka er oppgradert til babybok!


Kvist

Anbefalte innlegg

Hei vennen min.

Så utrolig flink som er som husker så mye fra fødselen, og ikke minst, så hyggelig at du delte det med oss nysgjerrige! :) Veldig glad for at alt har gått fint, men virka litt guffent med dramatikken som var etter fødsel da.

Jeg sendte deg en sms her forleden, men forventer ikke noe svar altså, bare håper du fikk den :)

Håper dere har det kjempefint nå lille familien, og at Alfred ikke er altfor sjalu :)

Nyt tiden maks! Gleder meg veldig til å se lille etterlengtede gulljenta.

Stor og go´klem fra meg. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppas niende dag i dag. Vi sliter fortsatt med ammingen... Hun suger villig til å begynne med, før hun enten sovner, eller virrer med hodet, fekter med armene og skriker. Legger henne til puppen så ofte hun vil, og prøver å få henne til å ligge der så lenge som mulig. Stimulerer håndflatene hennes eller kinnene når hun sovner fra sugingen. Prøver å la henne rape, samt å variere stillingene når hun blir frustrert. Det er så fortvilende å ikke ha nok melk til jenta si.

Men vi har hatt en koselig stund med bæresjal i dag da. Tett og godt og jeg fikk vasket tøy, bretta bleier og ryddet en del mens hun sov. Veldig deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at det er litt styr med ammingen da. Innimellom føler jeg og at jeg ikke gjør annet enn å amme, og det er veldig kjedelig når han sovner ved puppen, for så å våkne 20 min etterpå og fortsatt er skrubbsulten. Siden vi har prøvd oss litt frem med flaske, hender det jeg pumper meg da, og gir han det når han våkner, så slipper jeg å sitte med puppen konstant ute.

Hvordan går det med tøybleieprosjektet hos dere. Jeg har først nå begynt prøve. har begynt med brettebleier, men synes ull-buksene jeg har er alt for store enda. Men PUL-trekkene er greie da. Synes det blir litt klumpete jeg.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med tøybleieprosjektet hos dere. Jeg har først nå begynt prøve. har begynt med brettebleier, men synes ull-buksene jeg har er alt for store enda. Men PUL-trekkene er greie da. Synes det blir litt klumpete jeg.. :sjenert:

Syns det går finfint jeg :) Har bare prøvd brettisene foreløpig. Favorittrekkene er nå to stykker jeg har strikket i alpakka, de er myke og deilige. Er av typen man tar på som en engangsbleie, med borrelåslukning. De andre buksene er litt store enda til den lille jenta, så de venter vi bittelitt med. Syns det virker så mye bedre med luftige bleier som puster enn med tette engangs. Vi brukte engangs på sykehuset og da ble hun mer fuktig på huden enn nå. Med pultrekk utenpå brettisen ble det mer likt engangs. Og ja, litt klumpete er det jo... men heller klumpete enn klamt.

Bruker forøvrig tøybind til renselsen jeg da, men hadde litt for få og måtte spe på med engangs. Fysj, klamme greier, må være grusomt å bruke dem døgnet rundt i flere uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kjøpte meg et par tøybind etter at jeg fikk sopp av å gå med de andere hele tiden. Men har planer om å prøve mooncup etterhvert, så venter med å kjøpe flere, men gud så deilig det var å bruke tøy istedetfor de klamme plastbindene ja.

Jeg får bare vente tålmodig på at de andre ullbuksene skal passe snart, kan jo ikke være så lenge til (skal passe til nyfødt ifølge oppskriften). Får prøve meg litt mer frem etterhvert. Enn så lenge går det mest i engangs, men håper å gå mer og mer over til tøy fremover nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vennen.

Jeg har absolut ikke glemt dere, gleder meg så innmari til å se lille vakra! Ting har bare gått så veldig i ett her etter vi kom oss hjem fra ferie. Besteforeldre skal besøkes, klær skal vaskes. Merker at vi er en mer enn vanlig også, eller to får jeg vel si. Mannen er jo masse hjemme nå, i forhold til hva han pleier. Men, jeg ringer/sender sms før jeg kommer ned til dere. Gleder meg veldig veldig :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdaterer meg litt.

Kjedelig at det er litt vanskelig med ammingen. Jeg skjønner bare så altfor godt hvordan du har det (her får vi ikke til i det hele tatt, gutten får MME og jeg pumper ca. 80 ml MM i døgnet..), det er sårt å føle at man ikke har nok melk til gullet sitt.

Håper det retter seg fort opp!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ny time på poliklinikken i dag, til ammeoppfølging og veiing. Veldig spent på hva hun veier nå. Hun får jo ikke så mye tillegg heller, kanskje 60-70 ml fordelt på tre ganger. Resten er pupping. Håper jeg ikke sulter barnet mitt :sukk:

Ellers er det en jubeldag i dag. Jeg sitter nå iført mine gamle jeans :hoppe: Riktignok blir det litt myk mage som tyter over kanten, men alikevel. Vekta er der den var før jeg ble gravid også, håper den fortsetter nedover. Tror jeg hadde hatt godt av å gå ned i hvertfall 15 kg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nok vært sulten :grine:

Ved fødsel 18/7: 3490g

Hjemreise 21/7: 3175g

Vektsjekk 23/7: 3220g

Vektsjekk 29/7: 3260g

For en forferdelig vond følelse å ikke ha nok mat til ungen sin, og atpåtil har jeg ikke helt forstått hvor lite melk det har vært så hun har ikke fått tillegg nok heller. I dag har jeg leid dobbel elektrisk pumpe. Fikk beskjed om å amme på begge puppene og så pumpe mens mannen gir tillegg rett etterpå. Så det prøvde vi da vi kom hjem. Etter 20 min pumping hadde jeg så lite utpumpet melk at det ikke nådde opp til skalaen på flaska. Så nå har jeg såre, ømme pupper og omtrent halvannet ml morsmelk i kjøleskapet.

Så skuffa, lei, trist og frustrert. Jeg har jo gjort alt jeg skulle, og overalt leser jeg om at alle har nok melk til barnet sitt, bare man gir dem mat så ofte de vil. Æsj, tårene fosser hver gang jeg tenker på det. Samme fæle følelsen av å mislykkes som alle gangene jeg teste negativt på graviditetstestene. :sur::grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennen da :klem: Veldig lett for meg å si, som fikk til amming (etter litt tid med helsikes slit) Men, det er ikke din feil i det hele tatt at du ikke har nok melk! Du har jo gjort alt etter all kunstens regler. Du leser at "alle" har nok melk, kankje ikke alle som ikke får til skriver om det? Jeg vet iallfall om flere som ikke har hatt nok melk, så ikke fortvil vennen min. Jeg tror ikke det er så uvanlig ved første barn altså..

*Trøste, trøste*

Gledet meg til å komme ned til dere idag jeg, men så skulle Jonas plutselig på jobb ikveld og da har jeg hverken barnevakt eller bil. Typisk!

Håper å se dere veldig snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne med en trøste :klemmer: snuppa! Skjønner det må være veldig frustrerende for deg :( Håper det hjelper med dobbel elektrisk ammepumpe!!

*glad i deg vennen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner følelsene dine så alt for godt! Det er sårt å ikke få til det som "alle" andre klarer. Jeg har jo myyye mindre melk enn deg, kun ca. 80 ml i døgnet, så lillegutt her lever på MME. Uansett så er det sårt å ikke produsere nok melk til gullet sitt. Men - det er ikke din feil og ikke noe du har gjort galt. Det retter seg på en eller annen måte, uansett om du får opp produksjonen med ekstra pumping eller MME. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ny time på poliklinikken i dag, til ammeoppfølging og veiing. Veldig spent på hva hun veier nå. Hun får jo ikke så mye tillegg heller, kanskje 60-70 ml fordelt på tre ganger. Resten er pupping. Håper jeg ikke sulter barnet mitt :sukk:

Ellers er det en jubeldag i dag. Jeg sitter nå iført mine gamle jeans :hoppe: Riktignok blir det litt myk mage som tyter over kanten, men alikevel. Vekta er der den var før jeg ble gravid også, håper den fortsetter nedover. Tror jeg hadde hatt godt av å gå ned i hvertfall 15 kg til.

60-70 ml hørtes veldig lite ut, men nå er jo alle barn forskjellige, noen trenger mer eller mindre enn andre. Husker ikke helt hvor masse min fikk jeg, men mener det var 50 ml tillegg pr måltid de gangene han ikke ble mett hos meg.

Er det ikke nydelig å kunne få på seg gamle bukser igjen? Synes det var helt herlig jeg. Prøvde buksene første dagen jeg kom hjem, da passet de ikke i det hele tatt, men to dager etter gled den på gitt :)

Hun har nok vært sulten :grine:

Ved fødsel 18/7: 3490g

Hjemreise 21/7: 3175g

Vektsjekk 23/7: 3220g

Vektsjekk 29/7: 3260g

For en forferdelig vond følelse å ikke ha nok mat til ungen sin, og atpåtil har jeg ikke helt forstått hvor lite melk det har vært så hun har ikke fått tillegg nok heller. I dag har jeg leid dobbel elektrisk pumpe. Fikk beskjed om å amme på begge puppene og så pumpe mens mannen gir tillegg rett etterpå. Så det prøvde vi da vi kom hjem. Etter 20 min pumping hadde jeg så lite utpumpet melk at det ikke nådde opp til skalaen på flaska. Så nå har jeg såre, ømme pupper og omtrent halvannet ml morsmelk i kjøleskapet.

Så skuffa, lei, trist og frustrert. Jeg har jo gjort alt jeg skulle, og overalt leser jeg om at alle har nok melk til barnet sitt, bare man gir dem mat så ofte de vil. Æsj, tårene fosser hver gang jeg tenker på det. Samme fæle følelsen av å mislykkes som alle gangene jeg teste negativt på graviditetstestene. :sur::grine:

Huff Kvist, selvom jeg har melk nå, så har jeg også vært litt i mangel på melk, dog fordi lillegutt spiser som en hest.

Men jeg forstår deg godt, det er kjempefrustrerende. Det er fint at jormødre og helsesøstre setter fokus på at amming er det beste, men de trenger ikke å få de som faktisk ikke kan amme eller har nok til å føle seg helt i kjelleren. På sykehuset når han ikke tok puppen var jeg veldig lei meg, og alle helsesøstrene sa at jeg måtte bare prøve å få det til, for det var det beste. Javel, men hva om det er forhold som gjør at man ikke kan da? Blir litt irritert på akkurat det der. Menmen, du viser at du ikke gir deg, og det er kjempebra. Mange som ville ha startet med nan med en gang, så jeg synes du er tøff som prøver sånn :jepp:

Har for øvrig hørt om amme-te som visst nok har fått opp produksjonen hos mange, det går jo ann å prøve det, tror du får kjøpt det på apoteket jeg :)

Jeg kan også nevne at ved pumping får man ut vesentlig mindre enn ved amming. Utrivningsrefleksen blir ikke den samme ved pumping, fordi barnet suger mye hardere. Jeg får bare ut 20 ml pr pupp jeg, det er ikke masse det heller. Men lillemann får nok i deg myyye mer enn det, så her tror jeg det er ganske stor forskjell på pumping og amming.

Pass på at du ikke pumper så masse at du får såre brystvorter, det fikk jeg så jeg lot han heller suge, det var mye bedre, selvom det innimellom bare kom noen dråper så koser han seg sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff da :kose:

Husk at det blir sunne og friske unger på erstatning også da. Ikke slit deg helt ut med pumping og amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kvist. Synes veldig synd på deg som sliter med ikke å ha nok melk. Jeg vet hvordan det føles. Jeg trodde jeg hadde for lite melk (viste seg å være et reflux problem og ikke for lite melk) og kom over oppskriften på lactatation boosting cookies nedenfor. Kan være verdt å prøve. De er veldig gode også :)

Housepoet's Famous Lactation Boosting Oatmeal, Chocolate Chip & Flaxseed cookies

Housepoet's Famous Lactation Boosting Oatmeal, Chocolate Chip & Flaxseed cookies ™

Ingredients :

* 1 cup butter or marg

* 1 cup sugar

* 1 cup brown sugar

* 4 tablespoons water

* 2 tablespoons flaxseed meal*

* 2 large eggs

* 1 teaspoon vanilla

* 2 cups flour

* 1 teaspoon baking soda

* 1 teaspoon salt

* 3 cups oats, thick cut if you can get them

* 1 cup or more chocolate chips

* 2 tablespoons of brewers yeast* (be generous)

Directions:

Preheat oven at 375 degrees F. Mix together 2 tablespoons of flaxseed meal and water, set aside for 3-5 minutes. Cream (beat well) margarine and sugar. Add eggs one at a time, mix well. Stir flaxseed mixture and add with vanilla to the margarine mix. Beat until blended. Sift together dry ingredients, except oats and chips. Add to margarine mixture. Stir in oats then chips. Scoop or drop onto baking sheet, preferably lined with parchment or silpat. The dough is a little crumbly, so it helps to use a scoop.

Bake 8-12 minutes, depending on size of cookies.

Serves: 6 dozen cookies

Preparation time: 15 minutes

*can be found at any local health food store.

*NOTE* IT MUST BE BREWERS YEAST, NO SUBSTITUTIONS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: Du er da slettes ikke mislykket, kjære deg! Læringskurven etter å ha blitt mamma er stupbratt, og vi er mange som ikke har gjort alt perfekt. Det er jo bra at du fant det ut så tidlig at hun må ha mer mat, og det er mange mødre som ikke har nok morsmelk, selv om vi aldri får høre om det, dessverre. Du har gjort det du kunne, og det er mer enn bra nok :troest:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trist å høre at du sliter med ammingen :klemmer:

Først og fremst ville jeg ha ringt til legekontoret og fått resept på Syntocinon nesespray. Den hjelper utdrivningsrefleksen i gang når du skal pumpe eller gi mat. Det kan være at du har treg utdrivningsrefleks, og at dette skaper problemer under amming. Det er forøvrig mange som har problemer med å få ut melk ved pumping.

Hvis du får det til, vil jeg anbefale deg å prøve å pumpe deg på motsatt bryst, samtidig som barnet dier på det andre. På den måten drar du nytte ut av utdrivningsrefleksen og jobben barnet gjør på motsatt bryst.

Sørg for at melken drypper før du starter både amming og pumping. Det hjelper slik at du ikke får så såre brystvorter, samt at barnet/du ikke blir så frustrert.

Hvis du er bekymret for om barnet ikke får i seg nok næring, kan du få veid barnet før og etter amiming på helsestasjonen. Da kan de regne ut ca hvor mye melk som kommer ved hvert måltid.

Jeg fikk forresten ikke ut særlig med melk etter at jeg hadde ammet jeg heller, så det er sikkert ikke uvanlig akkurat. Hvor ofte spiser hun nå da? For å prøve å øke melkemengden kan du prøve å pumpe deg/legge henne til brystet hver annen time. Det er viktig å vite at hvis hun sover igennom natten, så kan det medføre at melkemengden påvirkes deretter. Det er om natten vi produserer mest melk.

Ta kontakt med en ammehjelper før du sliter deg helt ut. Mange kommer på hjemmebesøk. Så har du i hvert fall fått hjelp, og om du fremdeles føler at dette er noe dritt, så er det ingen skam å gi henne MME helt eller delvis :klemmer:

Kan forresten legge til at jeg slet med å ha nok melk til snuppa jeg også, fordi jeg mistet melken på ene siden og fikk aldri opp produksjonen på det ene brystet (var nok pga hun hadde KISS og en favorittside). Vi ga da tillegg tilsvarende et fullt måltid (ca 100ml) om kvelden. Etter hvert som hun sov litt lengre om kvelden før første oppvåkning, fikk jeg pumpet meg rett før jeg la meg ca kl 22-23. Fikk satt dette i kjøleskapet og varmet opp i stedet for MME kvelden etter. Etter hvert kom melkemengden opp på et nivå som gjorde at vi kunne kutte ut MME'en. Men det skal være sagt at de første månedene hang hun nesten konstant i puppen.

Endret av Kykkelikokos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

usj, så kjedelig å ikke få til amming da. Håper det går bedre nå.

Har veldig lyst til å komme å besøke dere igjen, men akkurat nå er jeg litt småforkjøla så skal vente til jeg er frisk igjen tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...