Gå til innhold

Støy - et samfunnsproblem


Gjest Gjest 1

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest 1

Hva tenker derer om støy? Er det et samfunnsproblem, i følge deg?

Jeg mener det er det...for meg er støy uønskede lyder som forstyrrer.

Lokalt kan støy kan for eksempel være dryppende kran, snorking, bygg og anleggsbransjen som driller, snekrer og borer (de må jo gjøre jobben sin, det er ikke det og heldigvis har de ørebeskyttelse), bo tett inntil en barnehage eller trafikkert vei, jernbane eller flyplass, osv.

Jeg synes det er viktig å være seg bevisst hvor grensene går for hva en kan akseptere av støy i hverdagen: trikker, tog, t-bane, buss, musikk som spilles i klesforretninger, Karl Johan, flyplasser, osv.

En annen ting jeg reagerer på er lyden på kinoer i Norge: den er ekstremt høy, synes jeg. Hver gang jeg skal se en film må jeg huske på ørepropper...

Jeg synes også musikken som spilles i treningssentre som f.eks. SATS-kjeden ofte betyr støy.

Hva tenker andre om støy?

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Støy er et samfunnproblem vi ikke alltid legger merke til. Jeg mener at bakgrunnsstøyen er den verste. En jevn dur som aldri tar slutt. Tenk bare på hvor deilig det er hvis strømmen går en liten stund. Det blir helt stille, verden tar en pause. Nydelig. Så lenge det bare er en liten stund, altså...

Støyen vi omgir oss med er en stressfaktor, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Støy er et samfunnproblem vi ikke alltid legger merke til. Jeg mener at bakgrunnsstøyen er den verste. En jevn dur som aldri tar slutt.

Støyen vi omgir oss med er en stressfaktor, tror jeg.

Enig i det. Jeg vet om mange som ikke bryr seg om støy men jeg er ganske opptatt av det og synes det er viktig at forbrukere/kunder/innbyggere sier i fra når de mener det er for mye eller for høyt støynivå.

Det er ikke bra med støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at altfor mange butikker har nesten diskotek, skjønner ikke at dette skal være bedre enn bakgrunnsmusikk på lav styrke. Og en annen ting jeg irriterer meg over, er folk med mp3-spillere på bussen, trikken, toget som tror at de sitter der i sin egen verden og at de er de eneste som kan høre det. Det er ikke sant! Alle andre rundt deg får støyen fra ørepluggene dine, og det er ikke vakkert!

Men er glad jeg ikke har en ballbinge i nærheten av huset mitt, har sett flere avisoppslag og leserinnlegg fra folk som føler at livet deres nærmest er ødelagt av den evinnelige dunkingen fra fotballen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Vi, som bor rett under innlandingsruten til flesland, merker støyen veldig godt. At vi i tillegg har en godt traffikert veg utenfor gjør det ikke bedre. Vi hadde besøk av noen som målte støyen i huset, men han var her ikke da ett eneste fly eller en eneste trailer kjørte forbi. Hvordan kunne han da måle hvor mye støy det egentlig er her innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Nettopp. Hvordan kunne en støymålerperson måle støynivået hos dere når han ikke fikk med seg verken flylyder fra Flesland og andre støyfaktorer. Det kan hende slike målpersoner tar med i betraktning flystøy m.m. i beregningene når de vet bostedsadressen er i nærheten av en flyplass, at det på en måte er standard?

Jeg kan heller ikke la være å irritere meg kraftig over folk som spiller høyt på sine Mp3 spillere på offentlige steder der andre godt kan høre.

I et bybilde er det masse støy hver dag. Likevel er det mindre støy i Oslo fremfor i megastøyete Bangkok. Det er også litt merkelig på kino, for jeg er avhengig av ørepropper mot alltid for høy kinolyd...hvordan har hvem kommet fram til dagens lydnivå?

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigerjente
Nettopp. Hvordan kunne en støymålerperson måle støynivået hos dere når han ikke fikk med seg verken flylyder fra Flesland og andre støyfaktorer. Det kan hende slike målpersoner tar med i betraktning flystøy m.m. i beregningene når de vet bostedsadressen er i nærheten av en flyplass, at det på en måte er standard?

Han var innleid i forbindelse med at avinor måtte betale for å utbedre (isolere) boligene bedre om det var en viss støymengde i husene våre. Så han burde bevist ha målt det syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Alt som nevnes i denne tråden er gode eksempler på støy.

Det er ikke greit å bli invadert av alle slags type lyder til alle døgnets tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært forsket ganske mye på virkningene av støy. Og resultatene tegner ikke noe entydig bilde. Blant annet er det store individuelle forskjeller i hvor mye folk plages. Det er derfor ikke dekning for en generell påstand om at støy er en stressfaktor.

Støyplager er derimot en stressfaktor. Hvis man er plaget av støy i hverdagen, gir det det seg gjerne utslag i typiske stressymptomer. Men det er altså store forskjeller i hvor mye man plages. To personer i samme bolig kan reagere helt ulikt. Den ene plages og blir stressa, mens den andre ikke lar seg affisere av støyen.

Selv er jeg så heldig at jeg i veldig liten grad plages av støy, selv om jeg utsettes for mye av den i hverdagen. Jeg har blant annet tre trikkelinjer rett utenfor vinduet og flere nattåpne puber bare noen meter fra leiligheten min. Leiligheten under meg ble i mange år leid ut til studentkollektiver som pleide å spille musikk på full guffe hele natta - uka gjennom. Ikke noe av dette har noensinne plaget meg. Derfor har det heller ikke stresset meg.

Jeg har sympati for dere som plages av støy. Men jeg tenker også at dette kanskje er noe man til en viss grad kan styre selv. Mulig jeg tar fullstendig feil her. Men for min egen del gjør jeg et bevisst forsøk på ikke å la meg plage av ting jeg ikke kan gjøre noe med. Det gjelder ikke bare støy, men også andre ting, f eks køer. Samtidig skjønner jeg at støyen kan nå et nivå der det ikke er mulig å ignorere den. Og folk har som nevnt forskjellige terskler i utgangspunktet. Men det er forskjell på en flyplass og en mp3-spiller. Støyen fra en flyplass er det nok svært få som klarer å overse, selv om de prøver. Mens en mp3-spiller må man nesten gå aktivt inn for å la seg plage av. Jeg har tatt meg selv i å irritere meg over folk som skal dele musikken sin med alle oss andre på trikken på vei til jobb om morgenen. Særlig fordi de gjerne sitter der med noen fullstendig overdimensjonerte øreklokker. Ofte utenpå en svær lue. Da kan jeg henge meg opp i tanken på at dersom de hadde tatt av seg lua, hadde det kanskje ikke vært nødvendig å skru volumknappen opp til elleve. Og det er jo tross alt ikke kaldt på trikken. Men så slår det meg heldigvis ganske fort at det eneste jeg oppnår med sånne tanker, er å plage meg selv. Og da slutter jeg med det. Jeg bestemmer meg for å tenke på noe annet og glemmer ganske fort han fyren med lua.

En annen observasjon som kanskje støtter opp om teorien min, er at jeg mye lettere irriterer meg dersom folk spiller drittmusikk. Og han med lua gjør stort sett det. Studentene i leiligheten under meg hadde jevnt over en forkjærlighet for metal. Hadde de derimot lagt Ricky Martin i cd-spilleren, ser jeg ikke bort fra at det ganske raskt hadde stått en litt gretten Fønix og banket på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vilja :-)

Jeg er enig i utspillet om at opplevelsen av støy i stor grad kan reguleres av individet selv, ved å skifte tankens fokus. Men det er noe med det at støy som virkelig oppleves som problematisk gjerne er der vedvarende. Dermed kreves det ganske iherdig innsats for å akseptere støyen, fordi man ustanselig blir minnet om noe man egentlig finenr ubehagelig. Støy man vet at man kan slippe unna, f.eks. den høye musikken som spilles i headset'et til fyren på trikken, den fordufter når han eller vi går av trikken. Det er bare midlertidig. Å bo ved siden av en flyplass er selvsagt en belastning for de fleste, men det finnes mange andre mer typiske støykilder som folk simpelthen ikke slipper unna, fordi støyen er i eller rundt hjemmet.

Jeg er etterhvert blitt det jeg kaller "lyd-sensitiv". Jeg hater å ha lyder rundt meg, og det er en stor belastning i dagliglivet. Vel og merke når jeg er hjemme hos meg selv enten for å slappe av eller konsentrere meg om noe. Jeg forverrer sikkert situasjonen ved å selv stemple meg selv som lyd-sensitiv, samt gå med sov-i-ro i ørene stort sett hele tiden da jeg er hjemme alene. Jeg har forsøkt å jobbe med tankene mine henimot å akseptere ulike støykilder, dog forgjeves. Jeg irriterer meg, blir stressa, anspent og får ikke konsentrert meg om det jeg gjerne vil. Mine uønskede støykilder er en lekeplass rett utenfor stuevinduet mitt hvor mange barn leker ute på formiddag/ettermiddag, samt en bråkete barnefamilie i etasjen over som har 2 små barn som hopper, dunker og hyler fra de kommer hjem fra barnehagen og til 21-22-tida om kvelden. Det er kanskje også blitt en belastning for meg fordi jeg føler at jeg ikke har noe fristed. Hjemmet mitt blir invadert med lyder.

Det verste er nok uforutsigbarheten. Man kommer hjem til en stille leilighet, ingen av barna er hjemme ovenfor, og ingen barn leker ute på lekeplassen. Men plutselig forandrer situasjonen seg. Da er det enten om å gjøre å jobbe hardt med tankene sine for å ikke bli irritabel, eller ty til øreproppene. Sistnevnte blir som regel løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen observasjon som kanskje støtter opp om teorien min, er at jeg mye lettere irriterer meg dersom folk spiller drittmusikk. Og han med lua gjør stort sett det. Studentene i leiligheten under meg hadde jevnt over en forkjærlighet for metal. Hadde de derimot lagt Ricky Martin i cd-spilleren, ser jeg ikke bort fra at det ganske raskt hadde stått en litt gretten Fønix og banket på døra.

:ler: Støtter dette - jeg irriterer meg over mye uønsket lyd, men i sær musikk jeg ikke liker. Hadde en gang en nabo som hadde latinovorspiel hver fredag. Det irriterte meg mye mer enn enn om de hadde spilt musikk jeg liker. For ikke å snakke om naboen som sang 80-talls-popballader på nachspiel med kompisene..!

Men kraftig bygge- og trafikkstøy er ille uansett, og å bo ved siden av en barnehage er på ingen måte drømmen. Bygge- og trafikkstøyen er vedvarende, mens barnehvin kommer plutselig - jeg forstyrres også av brå lyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi, som bor rett under innlandingsruten til flesland, merker støyen veldig godt. At vi i tillegg har en godt traffikert veg utenfor gjør det ikke bedre. Vi hadde besøk av noen som målte støyen i huset, men han var her ikke da ett eneste fly eller en eneste trailer kjørte forbi. Hvordan kunne han da måle hvor mye støy det egentlig er her innimellom?

Da bor jeg sikkert ikke så veldig langt ifra deg, men utenfor sonene de målte støy.

Jeg syns å huske at i de husene de målte var det gjennomsnittet i x antall dager ( Husker ikke hvor mange ), og med vinduer og luftekanaler stengt.

Slikt som Natoflyet som trener jevnligt og bråker noe helt for#"*¤, teller ikke med.

Jeg syns du skal be om en ny måling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest 1
Det har vært forsket ganske mye på virkningene av støy. Og resultatene tegner ikke noe entydig bilde. Blant annet er det store individuelle forskjeller i hvor mye folk plages. Det er derfor ikke dekning for en generell påstand om at støy er en stressfaktor.

Støyplager er derimot en stressfaktor. Hvis man er plaget av støy i hverdagen, gir det det seg gjerne utslag i typiske stressymptomer. Men det er altså store forskjeller i hvor mye man plages. To personer i samme bolig kan reagere helt ulikt. Den ene plages og blir stressa, mens den andre ikke lar seg affisere av støyen.

Jeg burde kanskje ha spesifisert at det ligger implisitt (slik jeg forstår) i begrepet støy at noen plages av det. Støy er for meg et negativt ladet begrep og følgelig refererer jeg til støyplager.

Denne medisinske artikkelen bekrefter det utallige forskningsrapporter har tegnet et absolutt entydig bilde av: nedsatt hørsel som følge av høye lydnivåer. I tillegg oppsummerer artikkelen eksisterende kunnskap om ikke-hørselsrelaterte helsevirkninger av miljøstøy. http://www.medisin.ntnu.no/ism/nofe/norepi...008-Aasvang.pdf

Det er klart det er store forskjeller i hvor mye man plages av støy. Alle reagerer ikke på samme måte, det gjelder vel det meste...

Min tråd er ment å belyse støy som en irriterer seg over og som en legger merke til. Det betyr ikke nødvendigvis at vi som skriver i denne tråden er neddynget i støyproblemer og plages av det hver dag. Men kanskje det gjelder noen? Selv plages jeg ikke av støy! Men jeg legger merker til den og vil klassifisere den som støy og gi et signal om at jeg ikke synes det er ok å ignorere den for å si at alt er greit. For det er det ikke.

Det er ikke greit at trikken bråker (fordi Sporveiene og Vegvesenet ikke har råd til å ha siste teknologi), det er ikke ok å måtte anstrenge seg masse for å skape et skjold mot støy slik at den ikke når inn. Må en så må en, men jeg stiller spørsmålet om det kunne ha vært unngått, kunne det være mulig å få redusert generell samfunnssstøy?

For eksempel lurer jeg på om lydnivået på alle filmer som vises i norske kinosaler, spesielt i Oslo, er forsvarlig? Norsk kino vil kanskje si at den er det, men har det blitt utført akustiske tester over tid fra akustikere og støymålere i norske kinosaler?

Som du sier, alle er ikke enig i at det jeg benevner som støy er til plage for dem. Likevel skulle jeg tro det finnes en del mennesker som faktisk oppfatter trikkebråk, Mp3-spillere, musikk som spilles i butikker og kjøpesentre, høy lyd på kino, volum på musikk spilt i treningssentre, svømmehaller, radio som står på i offentlige transportkjøretøy, bygg- og anleggsarbeid, barnehager, skoler, ballbinger, trafikkerte veier m.m. som nettopp støy som gir støyplager, eller i det minste som irritasjonsmoment, og at det for noen kan gi plager i form av at de føler seg invadert av støy/uønskede lyder hvis det går over lengre tid.

Selvsagt kan den enkelte gjøre noe selv for å unngå støyplager og støy som irritasjonsmoment:

- Ikke jobb i et yrke der høye lyder gir nedsatt hørsel

- Ikke bo i Hong Kong, Bangkok eller andre storbyer (her blir Oslo og andre norske byer til sammenlikning stille bygder...)

- Bruk ørepropper på kino og konserter der lyden treffer hardt og rett i øret på publikum. Ørepropper kan også brukes på offentlige transportmiddel.

- Hold deg langt unna OL, VM og andre større sportsarrangement. Hvis du belastes med å være sportsinteressert, se det på TV og skru lyden veldig ned...(gjelder kun de som synes sportsarrangement bråker).

- Bruk ørepropper på 17. mai og andre store folkearrangement

- Hold deg unna folk som skriker i mikrofon (valgkamp, interesseorganisasjoner, idrettslag og andre frivillige som roper).

- Bruk ørepropper på flyplasser, store sykehus, togstasjoner og andre støyarenaer

Jeg synes det er greit å diskutere og få belyst områder som høye lyder, uønskede lyder og støy i det offentlige og private rom. Alle reagerer ikke likt men det finnes mennesker som legger merke til støy og som ikke liker det de legger merke til.

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...