Gå til innhold

Refill dyrere enn vare i full emballasje


Gjest Rosin

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at på en del varer så er refill faktisk dyrere enn å kjøpe varen i full emballasje. Dette gjelder f.eks. lano dusjsåpe. Det er marginalt dyrere (50 øre - 1 krone) og jeg kjøper refill på tross av det. Men for å oppfordre og oppmuntre folk til å kjøpe miljøvennlig syns jeg det burde ha vært større forskjell. Ikke minst på grunn av den psykologiske effekten ved at refillen er dyrere selv om det er lite. Virkemidler kunne kanskje ha vært avgift på emballasje.

Jeg har mange ganger tenkt at jeg burde ha skrevet til noen og klaget på det er dyrere med refill. Men har aldri kommet så langt. Inspirert av dette miljøforumet tror jeg jammen jeg skal får det gjort. Jeg regner med jeg begynner med butikken og evt fortsetter til leverandrøen dersom butikken "skylder" på leverandøren

Har dere sett eksempler på at refill er dyrere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pulverkaffe-refill lønner seg ikke. Syltetøy-refill er heller ingen god deal.

Men jeg kjøper det allikevel.. Det blir omtrent som å kjøpe økologiske varer, det er bare litt dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulverkaffe-refill lønner seg ikke. Syltetøy-refill er heller ingen god deal.

Men jeg kjøper det allikevel.. Det blir omtrent som å kjøpe økologiske varer, det er bare litt dyrere.

Så bra at du kjøper det likevel. Er enig i at det er det beste. Jeg skulle likevel ønske meg at det ville lønne seg å ikke forurense så mye som en gjør med full emballasje. Da tror jeg sjansen er større for at enda flere kjøper refill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvorfor refillen skal være dyrere, siden embalalsjen ofte er enklere laget. Så egentlig tror jeg de forsøker å tjene penger på at folk er miljøbevisste, og det synes jeg absolutt man skal klage på til produsenten.

Selv kjøper jeg ikke så mye varer det finnes refill på, så jeg har ikke lagt merke til noen eksempler. Eneste jeg kjøper er Jif, og der koster refillen 5 kr mindre, så der går det ihvertfall riktig vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

Det har jeg faktisk aldri lagt merke til - jeg kjøper refill uansett. Men det er jo fullstenidg tåpelig at det skal være sånn.

Dette er en type ting jeg synes det ville vært greit om myndighetene hadde regulert på ett eller annet vis. Det er så mye annet som reguleres, så hvorfor ikke i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag til butikken du handler i, det er først og fremst de som priser varene. Jeg vet også at mange setter opp prisene på refill fordi de er populære og folk ikke sjekker prisen og klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Men er det sikkert at refillen er mer miljøvennlig? Er det noen som har undersøkt det?

Jeg husker en gang i tiden da det var miljøriktig å kjøpe papirposer istedenfor plastposer. Papirposene kostet det dobbelte av plastposene og alle gikk hjem strålende fornøyde for at de var så miljøbeviste.

Og så viste det seg at papirposen var en verre miljøsynder enn plastposen.

Dessverre synes jeg det er så mye tull rundt miljøprodukter at det er vanskelig å orientere seg. Jeg vil så gjerne, men er usikker på effekten og om det som blir fremstilt som gode miljøvalg faktisk er det.

For å ta et eksempel: På noen fergestrekninger skal det nå innføres gassferger. Hurra for miljøet, sier vi. Men i prosessen med å bygge helt splitter nye ferger ble det gjort et poeng av at disse måtte være mye raskere enn de gamle og dermed så "brant" man opp hele miljøgevinsten: Med den nye høye hastigheten slipper de nye gassfergene ut nøyaktig like mye miljøgift som de gamle. Hva er da poenget?

Slik føler jeg det er med andre ting også.

Dessuten har piffen gått litt ut av folk også. Jeg husker aksjoner der man fjernet den unødvendige pappemballasjen på produkter i butikken - f.eks. pappen på seks-pakninger med øl eller esken på Toro sine gratinerte poteter. Ser man slikt i dag? Hadde man fortsatt å gjøre dette hadde vel produsentene måttet gjøre noe med sin produksjon?

Seks-pakningen med øl er laget for at vi skal kjøpe 6 istedenfor 3 ... så det hadde uansett vært et poeng i å protestere mot å få oss til å kjøpe mer enn vi hadde tenkt (rabatt gis det jo ikke, da det ikke er lov på alkoholholdige drikker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sikkert at refillen er mer miljøvennlig? Er det noen som har undersøkt det?

Jeg husker en gang i tiden da det var miljøriktig å kjøpe papirposer istedenfor plastposer. Papirposene kostet det dobbelte av plastposene og alle gikk hjem strålende fornøyde for at de var så miljøbeviste.

Og så viste det seg at papirposen var en verre miljøsynder enn plastposen.

Dessverre synes jeg det er så mye tull rundt miljøprodukter at det er vanskelig å orientere seg. Jeg vil så gjerne, men er usikker på effekten og om det som blir fremstilt som gode miljøvalg faktisk er det.

Ja, jeg er enig i at det er vanskelig å orientere seg. Men på en del produkter må det vel være mer miljøvenlig med refill? Jeg tenker f.eks. på dusjsåpe som har mye mindre emballasjen enn hard flaske. Eller oppvaskmaskinpulver vs flasken i hardplast. Og returkaffe vs glass med kaffe.

Men det er som du sier vanskelig å vite. Ikke alle kilder er basert på fakta og vitenskap og det er viktig å være obs på. Det mest miljøvenlige og kanskje også mest vanskelige er vel å redusere forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har sendt mail til Rema i dag og spurt hvorfor det er slik. Hvis mange nok maser, greier vi kanskje å få ned prisene på refill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sjekket priser på refill jeg. Har tatt det som en selvfølge at det er billigere en varer med omfattende emballasje...

Skal jammen sjekke på butikken her i morgen og evt sende en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta et eksempel: På noen fergestrekninger skal det nå innføres gassferger. Hurra for miljøet, sier vi. Men i prosessen med å bygge helt splitter nye ferger ble det gjort et poeng av at disse måtte være mye raskere enn de gamle og dermed så "brant" man opp hele miljøgevinsten: Med den nye høye hastigheten slipper de nye gassfergene ut nøyaktig like mye miljøgift som de gamle. Hva er da poenget?

Poenget er at på den ferjestrekningen måtte de ha nye ferger uansett, og ønsket var at de skulle kutte ned på reisetiden. Og sammenlignet med nye diselferger er nye gassferger mer miljøvennlige.

Det som er det største miljøproblemet i den saken er at gassen fraktes med trailer flere ganger om dagen i stedet for med båt som kunne ha fyllt opp tanken en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Det som er det største miljøproblemet i den saken er at gassen fraktes med trailer flere ganger om dagen i stedet for med båt som kunne ha fyllt opp tanken en gang i uka.

Hvor har du det fra at gass med høyere hastighet enn de gamle dieselfergene er mer miljøvennlig enn diesel?

Man hadde ferger som måtte skiftes ut. Det skjønner alle. Men samtidig ble man fartskåt midt oppi det hele og skulle plutselig ha veldig mye raskere ferger. Dermed ødela man miljøgevinsten man hadde på gassferger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at gass med høyere hastighet enn de gamle dieselfergene er mer miljøvennlig enn diesel?

Er ikke det jeg skrev, jeg skrev at nye gassferger er mer miljøvennlig enn nye diselferger hvis de skal holde den nye farten som er ønsket på strekningen.

Man hadde ferger som måtte skiftes ut. Det skjønner alle. Men samtidig ble man fartskåt midt oppi det hele og skulle plutselig ha veldig mye raskere ferger. Dermed ødela man miljøgevinsten man hadde på gassferger.

Endret av pulverheksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

MEN

... begge deler er mer miljøsvineri enn de gamle fergene. Så DA forsvant den miljøgevinsten opp skorsteinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har også lagt merke til at refill er dyrere, i alle fall på noen varer. Mener også at jeg en gang fant en refill som var dyrere enn vanlig pakning selv om det var mindre i refillen enn pakningen. Kjøper refill likevel, men kanskje jeg burde sjekke bedre om det er mer miljøvennlig. Og så skal jeg sjekke i butikken jeg handler nå for tiden og sende mail hvis refill er dyrere der også. Greit med et spark bak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...