Gå til innhold

Svar fra Lilleborg


Spirito

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Her står det om de forskjellige ingrediensene i vaskemidler og hva de gjør for noe:

http://www.greenpeace.org/norway/supporter...ce/Green_tips#1

Angående Neutral: Det at et produkt er bra for allergikere er ikke det samme som at det er bra for miljøet. For at et produkt skal være svanemerket (som er den internasjonale miljømerkingen) kreves langt mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om ganske mange som bruker eddik med lavendeldråper. Tror lavendelen er for luktens del og for å holde møllene unna ulltøy. Det er visst eddiken som har tøymykningseffekt.

Har ikke forsøkt selv, så jeg vet ikke noe om blandingsforhold og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket vaskemidlene mine nå, og fant i det minste ut at Neutral vaskepulver er miljømerket med svanen.  :)

Ja, vaskemidlene er ikke noe problem. Det er tøymyknere det ikke finnes noe godt miljøalternativ til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nå har jeg lett igjennom alt av økologiske sider, miljøverner sider, etc. Alle konkluderer med: Tøymykner og miljø går ikke sammen.

En annen ting: det virker som tøymykner ødelegger tøyet - det legges et belegg utenpå som gjør at flekker ikke går bort.

Aldri mer tøymykner i mitt hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med tøymykner fra Ecover? Den er basert på planter og er visstnok biologisk nedbrytbar. Sonett har også et alternativ. Førstnevnte har de på Ultra, SmartClub og Naturlivis. Sistnevnte på Helios + noen helsekostbutikker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Hva med tøymykner fra Ecover? Den er basert på planter og er visstnok biologisk nedbrytbar. Sonett har også et alternativ. Førstnevnte har de på Ultra, SmartClub og Naturlivis. Sistnevnte på Helios + noen helsekostbutikker. :)

Det eneste jeg lurer litt på er hvorfor disse IKKE er svanemerket (eller blomstermerket som er EU-standard)? Hvis det er så bra så burde det jo være merket med slikt.

Var og tittet på de på butikken i går, det meste så visst greit ut miljømessig i følge min kjemisamboer (dog hadde de ikke tøymykneren inne så den sjekket vi ikke, men utifra at det stoffet som mykner tøyet faktisk er miljøskadelig så vil jeg anta at de også inneholder dettet), men ullvaskemiddelet inneholdt nøyaktig det samme miljøforurensende stoffet som feks. Milo. Er nok et stoff som må til for å beholde ullfibrene tenker jeg.

Endret av -eline-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker vi tøymykner, rett og slett for å bevare tøyet. Uten tøymykner blir fibrene mye mer stive, noe som fører til at tøyet slites mye raskere, noe som medfører at man må kaste og kjøpe nytt oftere. Så hva er verst - en liten dæsj tøymykner - som jo i dag faktisk ikke er kjempemiljøfarlig - eller å skape enda mer søppel..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker vi tøymykner, rett og slett for å bevare tøyet. Uten tøymykner blir fibrene mye mer stive, noe som fører til at tøyet slites mye raskere, noe som medfører at man må kaste og kjøpe nytt oftere. Så hva er verst - en liten dæsj tøymykner - som jo i dag faktisk ikke er kjempemiljøfarlig - eller å skape enda mer søppel..?

Eddik har akkurat sammen effekt. Dessuten holder eddik bedre på fargene i tøyfibrene enn det tøymykner gjør ;)

Endret av Coco Chanel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg lurer litt på er hvorfor disse IKKE er svanemerket (eller blomstermerket som er EU-standard)? Hvis det er så bra så burde det jo være merket med slikt.

Det lurer jeg også på. Har lest noe om at det faktisk koster penger å få produkter svanemerket, så det kan jo hende produsenten ikke har råd til det. Men noen ganger synes jeg de argumenterer med litt rare ting i helsekostbutikken, og jeg har sett flere produkter som inneholder både parabener og det som verre er, som selges i slike butikker.

Vi bruker ikke tøymykner, har stort sett ikke brukt det de siste årene, og merker ikke noe til mer slitasje på klærne. Eddik med lavendel var et interessant alternativ som jeg skal prøve ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm, jeg har aldri brukt tøymykner, men tøyet mitt blir verken stivt eller slitt av det. Kanskje det er forskjell på vaskemaskinene?

Samboeren min brukte tøymykner da vi flyttet sammen, men det har jeg klart å avvenne ham med. Liker ikke lukten ;) Og hvis det viser seg å være dårlig for miljøet har jeg virkelig slått to fluer i en smekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edikk i rent tøy?

Njaaa... Skeptisk. ;)

Men gi meg oppskriften, da, på hvordan det gjøres! :)

For å bevare fargene så tilsetter du en spiseskje destillert hvit eddik til hver vaskemaskin.

En oppskrift på naturlig tøymykner skal være å tilsette 60 g natron i vaskemaskinen under skylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tigerjente
Men noen ganger synes jeg de argumenterer med litt rare ting i helsekostbutikken, og jeg har sett flere produkter som inneholder både parabener og det som verre er, som selges i slike butikker.

Alle produktene som selges i helsekostbutikker er ikke uten parabener og miljøfarlige stoffer. Det er opp til hver enkelt kjede/butikk hva de tar inn.

Det er vanskelig for oss forbrukere å få oversikt, spesielt når enkelte reklamer/forhandlere sier produktene er uten farlige stoffer, også er det det. Derfor er det viktig å sette seg inn i ingrediensene man vil unngå, og lese på innholdsfortegnelsen.

Ang. svanemerket, så er det mange som ikke orker å få produktene merket, fordi de syns andre sertifiseringer holder lenge. Bare se på weleda, og dr. hauschka..

Er godt mulig det koster endel penger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen produsenter har jo andre miljømerker, men det florerer jo også av "oppdiktede" merker, uten at jeg vet hva som er hva. Så enig i at det er vanskelig å få oversikt. Jeg har f eks kjøpt oppvaskmiddel på helsekosten fordi jeg tenkte det var mildere mot hendene og miljøet. Men jeg aner faktisk ikke om det var det; produktet hadde såvidt jeg husker ingen offisiell miljømerking, i motsetning til Zalo...

Det med at Svanemerking koster penger tror jeg jeg leste på Grønn Hverdag sine sider. Der står det jo også noen tips til hva man bør velge, vi får anta at de har testet produktene grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...