Gå til innhold

Vil dere foreta noen forandringer i livsstilen?


Tabris

Anbefalte innlegg

Jeg er nysgjerrig på hvordan folk har reagert på FN-rapporten. Vil dere foreta dere noen dyptbringende endringer i livene deres? Er dere forberedt på å ofre mer enn bare å godta at prisen på bensin kanskje går opp med en krone til, eller ser dere for dere at dere kommer til å fortsette som før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes FN-rapporten er skremmende. (Men aller mest skremmende synes jeg det er at så mange mener det kun er skremselspropaganda. Ikke noe vits å gjøre noen forandringer da liksom. :forvirret: )

Rapporten har nok gjort meg enda mer bevisst på at noe må gjøres, og jeg er villig til å gjøre en del endringer. Jeg er allerede flink på en del ting, men det er absolutt forbedringspotensiale. Håper folk poster gode miljøtips her etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Jeg har tenkt på endel ting vi kan forandre, vi er rimelig flinke allerede, men vi kan absolutt bli bedre. Forsøker å tenke på miljøhensyn innenfor de valg vi tar, men det er ikke like enkelt alltid (det er jo en kjede og man tenker ikke alltid på alt...).

Jeg har vel begynt å tenke litt mer på hvor ofte vi bruker bilen på korte turer, vi har kuttet ned på turene allerede, men vi har nok litt å gå på. Riktignok må jeg kjøre bil om jeg skal ut når det er kaldt (astmatiker som ikke tåler svevestøv og kulde...), men så lenge været er som nå så bør vi absolutt kutte ned bilbruken på kortere turer.

Vi kommer til å bygge varmkompost til sommeren, og ellers sortere mest mulig, inkludert plast som vi må betale ekstra for å levere i vår kommune. Irriterende, men så mye plastavfall som man har så får vi evt ta den utgiften.

Jeg er egentlig "avhengig" av reklame i posten (møbelkataloger... :sjenert: ), men siden det stort sett går i søpla uansett så skal jeg skaffe meg et "Nei til Reklame"-klistremerke neste gang jeg stikker innom Posten.

Interesseforeningen som jeg er med i har inngått avtale med Norwegian om at vi kan samle poeng på hver flyreise, disse blir utbetalt som bonus som vil bli brukt for å kjøpe klimakvoter, fint tiltak selv om det kanskje ikke hjelper så mye, men alle monner drar.

Ellers så kjøper jeg økologisk mat så langt det lar seg gjøre, oppdager til stadighet nye varer som er økologiske, men savner muligheten til å få økologiske grønnsaker på døra her på Romerike. Noen som vet om en leverandør som jeg ikke har klart å søke opp? :)

Men vi er ingen engler vi heller, er nok altfor glad i å kjøpe klær, sko, møbler og stæsj til det... Er en utfordring å kjøpe ting som man faktisk TRENGER, og er i god kvalitet og som holder lenge i stedenfor ting som er billige, lite holdbare men oj så fine der og da! ...må skjerpe meg! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er villig til å gjøre endel endringer, samtidig som jeg/vi allerede lever nokså nøkternt. Særlig kommer vi til å tenke på det den dagen vi flytter til egen bolig; at forholdene ligger eller blir lagt til rette for å spare energi, og at verken hus eller innredning er "forbruksvare", men at vi tenker gjenbruk og at ting er varige og solide (og miljøvennlige i produksjonen). Ikke bare fordi jeg er redd for klimaendringer, men fordi jeg er litt opptatt av å prøve å leve på en måte som ikke skader andre så veldig - og at det føles bra å ta slike hensyn (lurer på om det har med holistisk tankegang å gjøre, ikke vet jeg.). I hvert fall et stykke på vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rapporten bekrefter vel i grunnen at de tiltakene vi gjør her i hjemmet vårt, er tiltak vi med glede fortsetter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

Jeg har lenge hatt lyst til å foreta endringer uansett hva miljørapporten hadde vist.

Vi er i gang med å bygge nytt hus; lavenergihus med balansert varmegjenvinningssystem og vannbåren gulvvarme (vi skal bore og bruke grunnvarme).

Fra høsten har jeg lyst til at vi skal greie oss med èn bil (selv om vi bor på et sted med relativt lange avstander og dårlig kollektivtilbud).

Jeg har allerede begynt å bli mer bevisst på å kjøpe færre ting, og har planer om å bli enda flinkere.

Ellers har jeg tenkt å besøke dette forumet jevnlig, sånn at jeg kan få tips til enda flere smarte ting å gjøre som gagner miljøet ;)

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mye på miljøet og at vi er i ferd med å ødelegge den vakre planeten vi bor på. Dessverre tenker alt for mange f.eks. at "det har ikke noe å si å kildesortere, derfor så gidder jeg ikke", eller "hvilken nytte har det at jeg er miljøvennlig når ingen andre er det?" Hvis alle tenker slik kommer vi ingen vei. Alle må skjerpe seg og gjøre en innsats for miljøet :)

Jeg kildesorterer matvfall og restavfall, pluss papir/papp, plast og hermetikk. Unngår å bruke bil når det er korte avstander. Har sparedusj og sparepærer. Kaster aldri søppel i naturen!

Har hatt en tendens til å spare på alt mulig dill og dall opp igjennom årene, får dårlig samvittighet av alt jeg eier! Men har blitt flinkere til å gi bort ting jeg ikke trenger, f.eks klær og sko til Fretex, smykker, vesker og nips til loppemarked. Dersom jeg har noen kremer o.l som jeg ikke bruker lenger, gir jeg de til mamma eller noen venninner, da blir det iallfall brukt opp før det kastes! Jeg bør også bli flinkere til å ikke falle for fristelsen til å kjøpe noe nytt hele tiden...men det er ikke lett. Det er så ofte salg overalt og finner masse kupp...Det er for mange fristelser i overflods Norge, men det er jo bare å holde seg unna butikker (og netbutikker), så kan man unngå fristelsene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...