Gå til innhold

lymfekreft.........

Anbefalte innlegg

Skrevet

:grine: er det noen som har erfaring med denne kreftformen?

min kjære svigermor har fått denne sykdommen og har spredning men det er sentvoksende celler... hun skal til kontroller 2-3 ganger på et halvt år... det jeg ikke skjønner er hvorfor de ikke kan begynne behandlingen snarest mulig??

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med den sykdommen, men når noen får kreftdiagnose må man stort settt gjennom endel prøver før det kan settes igang med cellegift - fordi alle kreftdiagnoser er litt forskjellige og man må finne ut hvilken cellegifttype som kan fungere. I tillegg er det ganske vanlig med operasjon, det kan man få ganske fort, men det er nok ikke alle typer kreft man kan operere heller. Samme med stråling?

Anbefaler deg å søke på diagnosen på nettet, og ta kontakt med f eks Kreftforeningen. Angående det du leser om diagnoser, husk som sagt at alle krefttilfeller er forskjellige, så ikke regn med at du finner alle svar. Det viktigste er kanskje å høre hvilke beskjeder hun har fått av legene sine. Håper det går bra med henne!

Skrevet

:klem:

Dette er det jeg har lært meg...

Det er ikke lønnsomt å drive strålebehandling på en kreftform som ikke er agressiv. Det går rett og slett dårlig.

Det eneste man kan gjøre er i flg legene å leve sunt, følge de forhåndsregler som fins og være nøye med oppfølging hos legen. Tilstanden kan raskt mutere til den agressive typen.

Gjest Tweetypie
Skrevet

Som det blir sagt så må det utredes skikkelig først. Det er ikke bare å sette noen på cellegift da det er mange typer og det er ikke sikkert at din svigermor tåler det heller. Det kan og ikke ha ønsket effekt på sykdommen hennes.

Stråling er det heller ikke bare å kjøre på med heller. Når det kommer til stråling så må man gjennom CT for å se hvor de skal stråle og så tegner de opp et område på kroppen der de skal stråle. Man kan bruke stråling over lengre tid eller man kan ta det i to økter. Det er også en krevende behandling da man kan få bivirkninger av dette også.

Håper at din svigermor får behandling for og at hun klarer seg. En tidligere kollega av meg fikk Lymfekreft i fjor og hun har klart seg bra - ble friskmeldt i November 2006.

Skrevet

Lymfekreft regnes som en systemisk sykdom og passer generelt dårlig for strålebehandling (finnes unntak dersom det er veldig lokalisert). De fleste lymfekreftene (lymfomer) behandles med cellegift. Kirurgi er heller ikke indisert her.

Det finnes to hovedtyper lymfomer; non-hodgkin og hodgkin. Non-hodgkin kan igjen deles opp i indolent (lavgradig) og aggresiv. Den indolente kan ikke behandles, men skal bare følges med. Den aggresive derimot behandles med cellegift. Noen ganger transformeres den indolente til en aggresiv type som da kan behandles, men den vil da ha dårligere prognose enn et lymfom som i utgangspunktet var aggresiv.

Så dersom din bestemor da har den indolente non-hodgkins lymfom er det desverre ikke annet legene kan gjøre enn å undersøke jevnlig.

Håper uansett alt går bra med henne!

• 2 uker senere...
Skrevet
Lymfekreft regnes som en systemisk sykdom og passer generelt dårlig for strålebehandling (finnes unntak dersom det er veldig lokalisert). De fleste lymfekreftene (lymfomer) behandles med cellegift. Kirurgi er heller ikke indisert her.

Det finnes to hovedtyper lymfomer; non-hodgkin og hodgkin. Non-hodgkin kan igjen deles opp i indolent (lavgradig) og aggresiv. Den indolente kan ikke behandles, men skal bare følges med. Den aggresive derimot behandles med cellegift. Noen ganger transformeres den indolente til en aggresiv type som da kan behandles, men den vil da ha dårligere prognose enn et lymfom som i utgangspunktet var aggresiv.

Så dersom din bestemor da har den indolente non-hodgkins lymfom er det desverre ikke annet legene kan gjøre enn å undersøke jevnlig.

Håper uansett alt går bra med henne!

Jeg hadde Hodgkins lymfom. Fikk cellegiftkurer først, avsluttet med strålebehandling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...