Gå til innhold

Forlovelsesring på hvilken hånd?


Gjest Frk Åberg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Wow..!

Likefult.. Den norske tradisjonen (som så vidt meg bekjent fremdeles er "rådende".. ) er å ha EN ring som brukes som både forlovelsesring og giftering..

Og siden du tok opp "alle jeg kjenner"-tråden, så har jeg aldri hørt om noen i Norge (utenom her på KG og de kongelige) som har hatt både giftering og forlovelsesring.. ;)

Vi har forlovelse ringer, og skal ha andre ringer som gifteringer. Jeg kjenner også alle rundt meg som også gjør det samme. Frir med en..og gifter seg med en annen:) Rart å bruke en diamant ring som giftering:)

Jeg bærer forlovelses ringen min på høyre, men skal ha gifte ringen på venstre:)

Endret av sashadelenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
<span style='font-family:Geneva'>Jeg synes Ari Behn var litt søt for ikke lenge siden da det ble slått stort opp at han ikke brukte gifteringen sin. Så fant man omsider ut at han har den på venstre hånd og ikke høyre, og svaret hans var at gifteringen hans da var nærmere hjertet hans.

Jeg falt litt for den jeg da </span> :sjenert:

Ja. Sånn forstår jeg det også. :)

Det er romantisk. Min er på venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Linn Ingunn

http://en.wikipedia.org/wiki/Vena_amoris

http://en.wikipedia.org/wiki/Wedding_ring

Absolutt ikke bare Norge hvor det vanligst å bruke ringen på høyre hånd.

Når dagen min kommer, kommer jeg til å sette den på den ringefingeren hvor den er minst i veien - dvs på den hånda jeg bruker minst - venstre hånd.

Uansett hva som er tradisjon eller ei. Praktisk skal det være :)

Også mer romantisk å ha den på venstra jfr "vena amoris". <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg så denne tråden trodde jeg at alle hadde forlovelsesringen/gifteringen på høyre hånd.

Jeg har egen forlovelsesring, er litt usikker på om jeg skal flytte den over på venstre hånd etter jeg er gift, kommer an på om jeg finner en giftering som kan sitte oppå.

Ellers synes jeg at flere og flere på min alder (under 30) har to ringer, det har vel endret seg litt med tiden. :) Forloveden min skal derimot bare ha én ring, han ville ha det sånn.

En diamantring (f.eks. alliansering) kan forresten være like klassisk som en glatt ring, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og sambo er vel spesielle vi, da: Vi kjøpte kun forlovelsesring til meg, han ville ikke ha enda (ingen "ring-type"), vi skal ikke kjøpe to nye ringer som gifteringer, og ringen min har diamant, dog ikke en diger sten, men likevel. OG jeg har den tilogmed på høyre hånd :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er vel motsatte vi da, men begge har selvfølgelig ring.

Jeg kan virkelig ikke fordra ringer, men forloveden liker det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

For oss var det kun et tema å ha de på venstre hånd fordi min forlovede er halvt skotsk.. men siden vi som par da er 3/4 norsk ( :ler: ) så ble det å følge norske skikker.. Vi skal ha de samme ringene når vi er gift som vi har nå, og de vil forbli på høyre hånd. Vi har imidlertid ventet med å gravere noe i de, det tar vi til bryllupet.

Jeg har lenge trodd at gifteringer på venstre hånd er for enker/enkemenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss.USA

Jeg er født og oppvokst i Norge, men jeg var utvekslingsstudent i USA ett år, og jeg føler en enorm tilknytning til landet. Der har de giftetingen på venstre hånd. Min amerikanske "mamma" har både forlovelsesringen og gifteringen på venstre hånd, og det akter jeg og å gjøre..

Jeg syns det føles feil å ha en ring på høyre finger, har automatisk tatt på en ring på venstre hånd^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å plassere ringen/e på den hånden du selv vil.

Jeg har min forlovelsesring på høyre hånd, og når vi gifter oss skal jeg ha gifteringen på samme.

Forloveden min har også forlovelsesringen sin på høyre hånd, og når vi gifter oss skal han ha gifteringen på venstre hånd.

Skikk og bruk gidder vi ikke henge oss opp i - vi gjør det vi synes er riktig, vi - er ikke noe mindre forlovet - og snart gift :) - av den grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg ingen planer om å gifte meg med det første men eg har en storesøster som har bodd i England noen år, ho er sånn sett opptatt av tradisjoner men hun og mannen hadde forlovelsesringer og for å gjøre gifteringen helt spesiel så vil denne bli tatovert på plass.. så de skal ha forlovelsesringen på venstre og giftering på høyre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nei, Norge er ikke det eneste landet som bruker gifteringen på høyre hånd. I Russland gjør vi det samme. Der nede bruker man gifteringen på venste hånda hvis man er enke, så man skal være litt nøye med det der borte for å ikke få trøst "stakkars har allerede blitt enke" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min kjære er fra UK, og da han fridde satte han forlovelsesringen på min venstre ringfinger. For å være helt ærlig, og kanskje banne i kjærka, så hadde jeg ikke peiling. Hadde aldri tenkt over hvilken hånd forlovelsesringen er på. Mens han tok det kanskje litt for gitt.

Så min sitter da på venstre hånd....Noe som er like greit for meg som høyre :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlovelsesringen min er på høyre hånd. Når vi har giftet oss skal jeg ha både forlovelsesringen og gifteringen på høyrere hånd og samme finger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det viktigste er vel at man selv er fornøyd.

Jeg har min forlovelsesring på venstre, og kommer også til å ha gifteringen på venstre.

Min kjære ville ikke ha forlovelsesring, men kommer til å ha gifteringen på venstre hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...