Gå til innhold

Forlovelsesring på hvilken hånd?


Gjest Frk Åberg

Anbefalte innlegg

Tradisjonen i Norge er å bare ha en ring, som man får når man forlover seg. Deretter bruker man den samme ringen når man gifter seg. Jeg og mannen har bare en, og jeg kjenner faktisk ingen som har to.

Så kjipt!

Mange av våre venner i Norge er internasjonale av seg og har selvsagt en egen forlovelsesring og en egen giftering. Det er jo to helt ulike anledninger.

Tipper den norske tradisjonen med bare én er på grunn av fattigdommen i det norske bondesamfunnet som hersket før i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kjipt!

Mange av våre venner i Norge er internasjonale av seg og har selvsagt en egen forlovelsesring og en egen giftering. Det er jo to helt ulike anledninger.

Så "kult" for dere da.. ;)

Tipper den norske tradisjonen med bare én er på grunn av fattigdommen i det norske bondesamfunnet som hersket før i tiden.

Jeg synes det er både praktisk og fornuftig, jeg.. :) Og jeg kunne ikke tenke meg å ha mer enn den ene enkle ringen som "alltid" smykke. Man kan da pynte seg så mye man vil ellers også uten å ha smykkene som gifte/forlovelsesring.. Så JEG ser virkelig ikke hva som er "kjipt" med denne tradisjonen.. Liker den godt, jeg.. Og det har jeg absolutt intrykk av at mange gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange i Norge er vel kanskje mer trauste og ukvinnelige/pynter seg mindre enn utenlandske damer?

Vet ikke jeg, men har det inntrykket. Bra vi har ulik smak da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange i Norge er vel kanskje mer trauste og ukvinnelige/pynter seg mindre enn utenlandske damer?

Det skal jeg ikke begi meg ut på å uttale meg om.

Men en ting mener jeg sikkert: det å ha en enkel giftering som eneste "bestandig-smykke" er slett ikke et hinder for å pynte seg mye.. (det er jo bare å "lasse på" med så mye annet man bare vil ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg le litt, og smatidig legge til - "er det rart det er krig???

Kanskje det er forskjellige tradisjoner rundt omkring på om man har en forlovelses/giftering eller en forlovelses og en giftering, men uansett skal vi da alle være happy for at vi har ringer, er så heldige at vi får planlegge bryllup, og har menn/koner som elsker oss!!!

Tror ikke vi i Norge er mindre "pyntete" eller i bakevja :gjeiper: "norsk" tradisjon har vært å ha gifteringen på høyre, og mange andre land har den på venstre......

For min del har de aller fleste jeg kjenner gitt en egen ring til forlovelsen(SOM DE HAR BÅDE PÅ HØYRE OG VENSTRE), også plukker man ut gifteringene sammen. Men så er det også noen som har en ring hvor man har kjøpt de sammen eller mannan har kjøpt begge.

Det viktigst er jo at man er happy med det man har, og gleder seg over dette flotte man gjør sammen!!

VI ER VELDIG HELDIGE SOM SKAL GIFTE OSS!!!! HURRA!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Giftering på høyre hånd. Og i vårt tilfelle blir det en ring.

Altså vi er forlovet uten ringer og det gjør meg egentlig ikke en dritt.

De fleste JEG kjenner (mååå bare si det) har enten ikke hatt forlovelses ring eller velger som oss å bruke forlovelsesring som giftering.

Et ekteskap er jo "vikitgere" enn forlovelse.

Så jeg prioterer heller en flott giftering som jeg skal ha på meg resten av livet enn to ringer jeg er sånn passe fornøyd med.

Men for de som har råd til to ringer.. be my guest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ekteskap er jo "vikitgere" enn forlovelse.

For oss er det helt motsatt. Forlovelsen da vi bestemte oss for å dele livet er langt viktigere enn bryllupet som er en formalitet vi feirer når vi får råd til det.

Tilbake til temaet.

Forlovelsesringen min sitter på høyre. Skulle egentlig ha den på venstre men knoken der er så liten at jeg ikke tør fordi jeg er redd for å miste den ringen som både har har størst affeksjons- og økonomisk verdi.

Gifteringene bestilte vi i forrige uke, de er tilpasset venstre hånd. Synes ikke det er noe pent med to ringen på en finger, fungere i allefall ikke sammen med forlovelsesringen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likefult.. Den norske tradisjonen (som så vidt meg bekjent fremdeles er "rådende".. ) er å ha EN ring som brukes som både forlovelsesring og giftering..

Og siden du tok opp "alle jeg kjenner"-tråden, så har jeg aldri hørt om noen i Norge (utenom her på KG og de kongelige) som har hatt både giftering og forlovelsesring.. ;)

Tradisjon er et flytende begrep og det er faktisk det man gjør det til.

Lurer litt på hvor du bor og "hvem" du kjenner siden du kun kjenner folk som har 1 ring?

Personlig vet jeg faktisk kun om et par som har valgt denne løsningen. De andre har valgt forlovelse + giftering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjon er et flytende begrep og det er faktisk det man gjør det til.

Lurer litt på hvor du bor og "hvem" du kjenner siden du kun kjenner folk som har 1 ring?

Personlig vet jeg faktisk kun om et par som har valgt denne løsningen. De andre har valgt forlovelse + giftering.

Vel, jeg kjenner folk spredt utover hele landet, og de alleraller fleste jeg kjenner har valgt å kun ha en ring - i tillegg så har noen få valgt å bytte ring på bryllupsdagen (det skal vi - men vi har veldig billige sølvringer som forlovelsesringer). Har bare noen få jeg kjenner hvor jenta har fått diamantring som forlovelsesring, en slik ring er jo ikke en norsk tradisjon, men en amerikansk/engelsk tradisjon som har begynt å få fotfeste i Norge (og ja, fremdeles så er den norske tradisjonen en enkel gullring men ja tidene forandrer seg, men før man kan kalle noe en norsk tradisjon så må det ha foregått over en viss tid for en viss del av befolkningen - ergo lenge igjen til diamantringer er en norsk tradisjon, hvis det blir det).

Synes forsåvidt det er litt merkelig å antyde at det er vi som IKKE kjenner folk med to ringer som er rare ;)

Og ang at norske jenter ikke pynter seg, vel jeg er ikke en av de, men jeg vil likevel ha en enkel giftering, rett og slett fordi den skal overleve alle trendene de neste 50 årene og se like fin ut da - bling kan man kjøpe i andre ting som man ikke skal ha på seg hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg skulle vist det til alle, så hadde jeg hatt det på høyre. Har forlovelsesringen på venstre nå, fordi vi ikke vil noen skal vite vi er forlova, og at vi snart skal gifte oss.. men så er ikke det en standar forlovelsesring heller da. Men gifteringen skal på høyre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forlovelsesringen på venstre hånd og vi kommer til å ha gifteringene på venstre også.

Her har kun jeg forlovelsesring og vi kommer til å kjøpe gifteringene sammen.

Jeg trodde egentlig det var ganske vanlig med to ringer jeg, mulig det er fordi mammaen min hadde både forlovelsesring (hvitt gull med diamant) og giftering (standard i gult gull). Og det er da 25 år siden.

De fleste andre jeg kjenner har også to ringer. Men det kommer vel an på hvem man kjenner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes denne var søt:

Forlovelsesringens tradisjoner om hvilken hånd den skal være på

Det hele begynte med Maria av Burgund. Hun var den første heldige unge piken som fikk en diamantring da hun forlovet seg med Maxmilian av Østerrike den 17. august 1477. Historien forteller at Max ba en av sine rådgivere om hjelp til å fri til Maria. Rådgiveren sa at han burde gi henne ”en ring besatt med diamanter og likeledes en gullring. Max fulgte rådet og fridde, idet han satt en diamantring på den tredje fingeren på hennes venstre hånd. Maria sa ”ja” og en tradisjon var skapt. Hvorfor tredje finger på venstre hånd? De gamle egypterne trodde at vena amoris (kjærlighetsåren) rant direkte fra hjertet til fingertuppen på venstre hånds tredje finger. Hvilken hånd man bærer forlovelses eller giftering på varierer fra land til land. Svenskene for eksempel begynner ofte med en glatt gullring ved forlovelse og bygger på med en ring til ved ekteskap. Ringene bæres på venstre hånd. I Norge bærer vi som kjent våre glatte gullringer på høyre hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det hele begynte med Maria av Burgund. Hun var den første heldige unge piken som fikk en diamantring da hun forlovet seg med Maxmilian av Østerrike den 17. august 1477. Historien forteller at Max ba en av sine rådgivere om hjelp til å fri til Maria. Rådgiveren sa at han burde gi henne ”en ring besatt med diamanter og likeledes en gullring. Max fulgte rådet og fridde, idet han satt en diamantring på den tredje fingeren på hennes venstre hånd. Maria sa ”ja” og en tradisjon var skapt. Hvorfor tredje finger på venstre hånd? De gamle egypterne trodde at vena amoris (kjærlighetsåren) rant direkte fra hjertet til fingertuppen på venstre hånds tredje finger.

I Norge bærer vi som kjent gifteringer på høyre hånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Jeg har fått med meg at det er vanlig å ha gifteringen på høyre hånd i Norge. Men hva med under forlovelsen? Vi har begge ringer som skal brukes som gifteringer. Har satt dem på høyre hånd, men har sett andre som har hatt den på venstre hånd når de er forlovet. Hva er egentlig vanlig?

Vet at man kan gjøre som man vil, men lurer bare på om jeg signaliserer til omverdenen at jeg har giftet meg allerede.

I mitt/vårt tilfelle fikk dama en forlovelsesring med småstein, mens vi skal ha nesten-tradisjonelle (dvs. nesten-glatte) gifteringer. Hun kommer fra utlandet, hvor det er vanlig å ha forlovelsesringen på venstre, så hun følger opp den tradisjonen. Og når hun flytter hit, så blir det giftering på høyre, som er mest vanlig her. Hun SKAL ha på gifteringen, og hun har LYST til å ha forlovelsesringen fordi den blinker ganske stilig, og hvis man da har to hender og to ringer følger vel løsningen av seg selv ... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har ringen på venstre hånd...har også alltid hørt at ringen som lover evig kjærlighet skal på hånden nærmest hjertet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forlovelsesringen min på høyre hånd, det føltes rett og slett unaturlig å ha den på venste. Vet ikke hva jeg gjør når jeg får giftering, må vel kanskje enten ha de utenpå hverandre, slutte å gå med forlovelsesringen hver dag eller lære meg å ha ring på høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
eh.. Man skal da ikke ha ringen på samme fing som man tørker seg i ræven med ? er man skev - så har man den på høyre - Men mest naturlig for meg å ha den på venstre. Mer renslig sånn.

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, skjønt jeg som regel ikke har masse bæsj på hendene etter å ha tørket meg bak.

Uansett er det greit å ha "glatte" ringer, der det ikke er masse krinker og kroker hvor bakterier kan ha fest. Jeg har derfor forlovelsesring/diamantringene mine på venstrehånden (hvor de dessuten blir utsatt for mindre slitasje), og mer robuste ringer (fremtidig giftering?) uten krinkelkroker på høyre.

Så skrubber jeg hender og ringer med neglebørste. Der er løsningen, folkens ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål:

Jeg er gutt og har tenkt å fri til kjæresten min som en overraskelse. Hvordan er tradisjonen her?

Skal jeg kjøpe en ring til henne evt. med diamant eller skal jeg kjøpe to ringer, altså en til henne med diamant og en glatt til meg selv? Forresten bruker gutter forlovelsesring?

Når vi gifter oss blir det to nye ringer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...