Gå til innhold

Forlovelsesring på hvilken hånd?


Gjest Frk Åberg

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mamma1_*

Vi har våre forlovelsesringer på venstre, og vil nok ha giftetringen der også. Tror det er bare i Norge, og kanskje landene rundt, dette er vanlig.

Dersom du har den på venstre må du regne med en del spørsmål frå spesielt eldre mennesker, som vil vite hvorfor. Du kan jo forklare det med at du er internasjonal. Det finnes ingen regel på dette, det forhørte jeg meg om hos gullsmeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norge og de andre østblokklandene (Polen, Russland, osv.) har den på høyre hånd (den du tørker deg bak med...)

Resten av den siviliserte verden har forlovelses- og gifteringer på sin venstre hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt den på venstre hånd av den enkle grunnen at jeg skriver som ei kråke hvis jeg har ring på høyre. Jeg holder penna på feil måte, alltid gjort det, og det er litt sent å lære meg noe annet.. :) Håndskrifta mi er fin den, så lenge hånda er ringfri.

Det blir kanskje et problem den dagen jeg (evt.) gifter meg..? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville valgt venstre hånd. Den er ren, nærmest hjerte og en slipper å få vont når en hilser på folk (enkelte har et knusende håndtrykk). :) Ja så blir han kanskje ikke så slitt?? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm.. da er vi tydeligvis litt rare for vi har forlovelses ringen på venstre og skal ha gifteringer på høyre... har jo ikke plass til to ringer på en hånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jo ikke plass til to ringer på en hånd..

Jo, selvsagt har man det. I andre land er det vanlig å ha begge to på venstre hånd, "utenpå" hverandre, samme finger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og min kjære har forlovelsesringene vår på høyre og kommer til å ha gifteringen på venstre hånd.

grunnen til at vi gjorde det sånn er fordi vi tenkte at på venstre side er hjertet og hvis man setter forlovelsesringene på høyre så lover vi bort hjertene våre og når vi da gifter oss så gir vi bort hjertene våre! :rødme:

jeg tror at så lenge man gjør det som føles riktigst for en så blir det så bra!

og det er uavhengig av hvilken hånd man tørker seg bak med :fnise:

Lille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, selvsagt har man det. I andre land er det vanlig å ha begge to på venstre hånd, "utenpå" hverandre, samme finger.

Ok, jeg retter meg selv... JEG har ikke plass til to ringer på fingeren min.. :sjenert:

Synes det blir masete med to ringer altså, dem gnager og holder på... men nå har vi bestemt oss for at vi skal smelte om forlovelsesringene våre.. eller jeg skal smelte om min (fordi den er så vond å ha på) og sambo skal legge på noen greier... tror det blir fint jeg..Vi skal uansett ha den på høyre etter at vi er gift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh.. Man skal da ikke ha ringen på samme fing som man tørker seg i ræven med ? er man skev - så har man den på høyre - Men mest naturlig for meg å ha den på venstre. Mer renslig sånn.

Hvorfor er det mer renslig da? Får du bæsj på fingrene når du tørker deg, er det teknikken din og ikke ringen som er problemet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Norge og de andre østblokklanda"?! :ler:

Selv om Norge per ce ikke er et såkalt østblokkland, vil likevel mange der ute i verden (der det skjer ting) tenke på Norge som "landet nær Russland". Og har man først Russland på netthinnen triller de andre østblokklandene inn på arenaen for mange amerikanere, australiere, mosambiquere, osv.

Selv om Norge har mye penger vil nok enkelte land fjernt avgårde se landet i sammeneheng med øst-Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om Norge per ce ikke er et såkalt østblokkland, vil likevel mange der ute i verden (der det skjer ting) tenke på Norge som "landet nær Russland". Og har man først Russland på netthinnen triller de andre østblokklandene inn på arenaen for mange amerikanere, australiere, mosambiquere, osv.

Selv om Norge har mye penger vil nok enkelte land fjernt avgårde se landet i sammeneheng med øst-Europa.

Eh... Javel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth :)
:) jeg har min på venstre hånd.. heeh er eg den eneste.. men eg trur det heller har med at eg er venstrehendt.... det er det ikke så mange som er heller ... kan jo væra noe me det også .. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min forlovelsesring på venstre, også kommer gifteringen på høyre......

Litt fordi jeg ikke bruker ringer på de andre fingrene per idag, og synes det ser litt mye ut med to ringer på samme finger........

Noen bytter forlovelsesringen fra høyre ringfinger til venstre etter at man har giftet seg........

Tror ikke det er noe rett og galt m tanke på forlovelsesringene......... Eller tar ejg helt feil :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har min forlovelsesring på venstre, også kommer gifteringen på høyre......

Litt fordi jeg ikke bruker ringer på de andre fingrene per idag, og synes det ser litt mye ut med to ringer på samme finger........

Men nå må du huske på at de fleste har bare EN ring, ikke en forlovelsesring og en giftering. Da blir det bare en ring på en hånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå må du huske på at de fleste har bare EN ring, ikke en forlovelsesring og en giftering. Da blir det bare en ring på en hånd. :)

Hmm.. de fleste har bare en ring? jeg kjenner ingen som bare har en ring, eller som planlegger å bruke bare en ring... jeg selv kommer til å ha 3. en forlovelsesring, en giftering og så er jeg så heldig at jeg skal få en ring i morgengave.

uansett... hvilken finger man vil ha forlovelsesringen på må man se ann selv. noen liker å ha forlovelsesringen på venstre andre på høyre... jeg har min forlovelsesring på høyre for da ser jeg den oftere siden jeg er høyrehendt, men når jeg først fikk den hadde jeg den på venstre for "alle" sa at det var der forlovelses ringen skulle være.. det føltes feil ut for meg så da byttet jeg den over til høyre! :D

lykke til med valget TS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. de fleste har bare en ring? jeg kjenner ingen som bare har en ring, eller som planlegger å bruke bare en ring... jeg selv kommer til å ha 3. en forlovelsesring, en giftering og så er jeg så heldig at jeg skal få en ring i morgengave.

Wow..!

Likefult.. Den norske tradisjonen (som så vidt meg bekjent fremdeles er "rådende".. ) er å ha EN ring som brukes som både forlovelsesring og giftering..

Og siden du tok opp "alle jeg kjenner"-tråden, så har jeg aldri hørt om noen i Norge (utenom her på KG og de kongelige) som har hatt både giftering og forlovelsesring.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars

Tradisjonen i Norge er å bare ha en ring, som man får når man forlover seg. Deretter bruker man den samme ringen når man gifter seg. Jeg og mannen har bare en, og jeg kjenner faktisk ingen som har to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...