Gå til innhold

Forlovelsesring på hvilken hånd?


Gjest Frk Åberg

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg

Jeg har fått med meg at det er vanlig å ha gifteringen på høyre hånd i Norge. Men hva med under forlovelsen? Vi har begge ringer som skal brukes som gifteringer. Har satt dem på høyre hånd, men har sett andre som har hatt den på venstre hånd når de er forlovet. Hva er egentlig vanlig?

Vet at man kan gjøre som man vil, men lurer bare på om jeg signaliserer til omverdenen at jeg har giftet meg allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanlig i Norge er å ha ringe på høyre hånd enten et er forlovelse eller giftering.

vi har glatte gullringer som forlvoelsesringer, og disse skal vi også ha som gifteringer (slik det i alle fall er "vanlig" sånn jeg vet det) og disse har vi på høyrehånda, og kommer til å fortsette med det.

På venstrehånda har jeg en helt annen ring, som ikke har noe meddette å gjøre (men han harogså likedan ring som han bruker på vesntrehånda, noen trodde dette var meget spesielle forlovelsesringer, men det er rett og slett skoleringer)

Du signaliseer ikke at du allerede er gift ved å bære ringen på høyre hånd, dette er helt vanlig. (selv om andre løsninger selvsagt er helt akseptable)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanlig å ha den på høyre både som forlovet og gift. (Min sambo har forøvrig sin på venstre fordi den var litt trang på høyre og han ikke har giddi å vie den ut.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ballerina

Jeg har den ringen jeg fikk da vi forlovet oss på min høyre (det er en "vanlig" slett ring i hvitt gull), min kjære har også lik på sin høyre hånd. Da vi satte dato for bryllupet (1 1/2 år senere) fikk jeg en enstens diamantring, og den har jeg på venstre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forlovelsesringer som skal brukes som gifteringer. Vi har dem på høyre hånd. De er ganske typiske gifteringer i gult gull (min er en spennring med diamant) og de fleste som ikke vet at vi "bare" er forlovet tror vi er gift, men det er da ikke noe problem uansett. Vi skal jo gifte oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden føler jeg meg som Bambi på isen, men jeg prøver likevel...

Etter det jeg har hørt så er Norge eneste land i verden der forlovelses- og giftering skal bæres på høyre hånd. I andre land er det venstre hånd som gjelder.

Jeg har også hørt at den ene regelen forklares med at blodet kommer til hjertet fra den ene hånden hvor ringen er, og skal holde liv i følelsene. Den andre hånden fører blod fra hjertet, og sprer følelsene rundt i resten av kroppen. Men hvilken forklaring som hører til hvilken hånd, husker jeg ikke. Disse "reglene" er jeg mer usikker på som dere sikkert har skjønt, men blodets gang skal være forklaringen for hvilken hånd som foretrekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Etter det jeg har hørt så er Norge eneste land i verden der forlovelses- og giftering skal bæres på høyre hånd. I andre land er det venstre hånd som gjelder.

Det stemmer ikke, i følge min tyske venninne så er det vanlig å ha ringen på høyre hånd der og (i tillegg flere andre land: feks Polen, Bulgaria, Russland og deler av Spania). Hennes far er tysk og har ringen på høyre hånd og hennes mor er engelsk og har den på venstre ;)

Visstnok er årsaken til at man har ringen på venstre hånd at "Vena amoris" går direkte fra hjertet til ringfingeren. Mens man har den på høyre hånd bla. fordi man bruker høyre hånd til å sverge med, legge på hjertet etc. Mer info om dette finner man på Wikipedia... Dog uten referanser til noe, men... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visstnok er årsaken til at man har ringen på venstre hånd at "Vena amoris" går direkte fra hjertet til ringfingeren. Mens man har den på høyre hånd bla. fordi man bruker høyre hånd til å sverge med, legge på hjertet etc. Mer info om dette finner man på Wikipedia... Dog uten referanser til noe, men... :)

Det er det jeg også har hørt. Husker dessverre ikke hvor jeg har det fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke, i følge min tyske venninne så er det vanlig å ha ringen på høyre hånd der og (i tillegg flere andre land: feks Polen, Bulgaria, Russland og deler av Spania). Hennes far er tysk og har ringen på høyre hånd og hennes mor er engelsk og har den på venstre ;)

Visstnok er årsaken til at man har ringen på venstre hånd at "Vena amoris" går direkte fra hjertet til ringfingeren. Mens man har den på høyre hånd bla. fordi man bruker høyre hånd til å sverge med, legge på hjertet etc. Mer info om dette finner man på Wikipedia... Dog uten referanser til noe, men... :)

Der lærte jeg noe nytt i kveld også :)

Greit nok finnes det ingen "vena amoris" men navnet er langt mer romantisk enn navnene jeg en gang i tiden måtte lære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Der lærte jeg noe nytt i kveld også  :)

Greit nok finnes det ingen "vena amoris" men navnet er langt mer romantisk enn navnene jeg en gang i tiden måtte lære...

Nei, men pent høres det jo ut :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Ari Behn var litt søt for ikke lenge siden da det ble slått stort opp at han ikke brukte gifteringen sin. Så fant man omsider ut at han har den på venstre hånd og ikke høyre, og svaret hans var at gifteringen hans da var nærmere hjertet hans.

Jeg falt litt for den jeg da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt fortalt at den skal være på høyre hånd. Den eldre generasjon har fortalt meg at giftering/forlovelsesring på venstre hånd tradisjonelt er en enke/enkemannsring.. :sjenert:

Synes også Ari Behn var litt søt angående det med ringen ja.

Endret av Talula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror det er vanlig å ha den på høyre både som forlovet og gift. (Min sambo har forøvrig sin på venstre fordi den var litt trang på høyre og han ikke har giddi å vie den ut.)

:overrasket:

min forlovede oxo!

litt skummelt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var også veldig i tvil. Hadde liksom fått for oss at folk hadde forlovelsesringen på venstre hånd når de var forlovet og flyttet den over til høyre når de ble gift. Men det var nok en helt annen tradisjon.

Vi har den på høyre hånd begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Gjest_Cloud_*

eh.. Man skal da ikke ha ringen på samme fing som man tørker seg i ræven med ? er man skev - så har man den på høyre - Men mest naturlig for meg å ha den på venstre. Mer renslig sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...