Gå til innhold

Hjelp meg å avsløre....

sweetdana

Anbefalte innlegg

Jeg har etter julen blitt smertelig klar over at vekta gradvis har plusset på siffer gjennom de siste årene. Nå er det på tide og si stopp. Jeg er ikke sånn veldig overvektig, men kunne tenke meg å gå ned en 5-6 kilo.

Jeg spiser et ganske variert og relativt sunt kosthold med innslag av litt søppelmat her og der. Søppelmaten, brus og godteri er lett å regulere. Det er jo bare å kutte ned på.

Det jeg likevel lurer på er hvor de "skjulte" kaloriene befinner seg. Man har jo f.eks. fått høre at juice er sunt (mye C-vitaminer osv.), men er ikke egentlig juice en sukkerbombe? God morgen yoghurt viser seg jo også å inneholde svært mye sukker.

Har dere flere tips eller råd om flere slike skjulte "farer". Har tenkt å prøve å legge om kostholdet og bytte juice med melk osv.

Hvordan er det med smør på brødskiva? hvilket margarin er best i denne sammenheng?

Mange spørsmål på en gang, men håper noen har erfaringer å dele:)

Med ønske om et godt sunt år til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syltetøy er det mye sukker i.

Prøv å droppe smør eller margarin på brødskiva, det er bare en vanesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke klarer å slutte med smør, bruk brelett. Bytt fra Hel/lett melk til skummet eller ekstralett. (Mye sukker i melk) Mye Fett i ost. Spis heller lett pålegg som skinke osv. Bytt fra brød til grove knekkebrød. Om frokostblanding, spis sånne grove kornblandinger uten sukker.

Mange sånne små ting man kan gjøre, uten at jeg er noen ekspert da.. Men det har hjulpet meg :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blanca

Spiser du kjøtt så er karbonadedeig bedre enn kjøttdeig. Skinn på kyllingen er du sikkert klar over inneholder mye fett? All slags fruktyoghurt; velg heller naturell yoghurt eller cottage cheese med friske bær eller syltetøy uten sukker. Bytt ut vanlig pasta med fullkornspasta og velg naturris istedenfor polert ris. Kokte byggryn er også godt som alternativ til ris/poteter/pasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag vil jeg si at det er en fordel å lage maten sin fra grunnen av rent kjøtt eller fisk, friske grønnsaker og grove kornprodukter. Da har man kontroll på hva man faktisk spiser. I ferdigmat er det feks mye skjult sukker (i tillegg til ting som transfett, salt og tilsetningsstoffer, men det er en annen diskusjon). Og i pølser og andre blandingsprodukter er det mye fett som man kanskje ikke tenker over fordi det ikke er like synlig som feks fettranden på en kotelett.

Ellers er jeg også forsiktig med juice pga sukkerinnholdet, og fruktyoghurt eller frokostblandinger (eller God morgen-yoghurt, som er en kombinasjon av de to) spiser jeg aldri. Enig med deg i at dette er sukkerbomber maskert som sunn mat.

Kjeks, også av den ikke helt søte sorten som feks Kornmo, som noen kanskje betrakter som ikke så verst, har høyt innhold av både sukker og (trans)fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.somebody.no finner du kaloriinnholdet i over 8000 matvarer!

En "skjult" kaloribombe er kjeks! Tror mange ikke er klar over hvor mange kalorier det faktisk er i dem... 2 Pepita-kjeks har f.eks 150 kalorier - og det er ikke noe man blir mett av...

Pølse- og hamburgerbrød er også ganske ille... Over 100 kcal pr stk i flere typer pølsebrød, mens 1 lompe har bare 40-50 kalorier.

Og visste du at 1 Lion-sjokolade (69 g) + 1/2 l coca-cola (560 kcal) har flere kalorier enn i en porsjon svinestek med poteter, rødkål og brun saus!?

Endret av eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å spise flere ganger om dagen i små måltider. De sier nemlig det at selv om man spiser mat med høyt kaloriinnhold i så er det uansett viktigst med mange små måltider istedet for få store. Og drikk vann, masse vann!

Når jeg "passer vekta" så følger jeg Libra-metoden ganske så mye.

Å kjøpe seg kli er smart, det blander du i f.eks. yoghurt, frokostblandinger, brød osv. Det blir ikke mindre kalorier, men det blir sunnere og bedre for fordøyelsen.

Jucie er det mye sukker i men kjøper du nektar så får du nesten samme smaken og litt mindre sukker. Fun light sin "iste" er også et godt alternativ til saft!

Brus inneholder mange kalorier, men mange går i fellen når de rdrikker "light" istedet. Veldig få "light" produkter er sunne, de inneholder bare søtningstoffer istedet. Derfor drikker iallefall jeg mest av den brusen som er sukkerfri, eller jeg drikker vanlig brus (når jeg først skal ha, så skal det jo smake godt :))

Istedet for hjemmelaget eller posesaus så kjøp grønnsaksjucie i glass, bland oppi litt knuste tomater,agurk ol. og varm den opp. Ha i krydder etter hva du skal lage!

Krydder er forresten en veldig fin ting om du tåler det, det finnes ingen kalorier i krydder.

Istedet for pasta og poteter bruker jeg mye bønner og linser, karbohydrater får man ofte for mye av så de er greie alternativer som smaker godt! Pasta er jo rene karbohydratbomben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er sunnest på skiva av majones og ost i tilegg til skinka???

Hvor mye majones og ost bruker du da? Og hvilken type?

1 skive Norvegia (skivet, 14g): 48 kcal

1 ss ekte majones (Mills): 117 kcal

1 skive lettere Norvegia: 37 kcal

1 ss lettmajones: 65 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta
Jeg trodde det var mer sukker i nektar enn i juice?????

Det tror jeg også det er. Juice er jo ren fruktsaft, mens nektar er fruktsaft blandet med vann og sukker. Men det finnes light nektar da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sukker i juice. Det er riktignok ikke tilsatt sukker, men fruktose, som finnes i all frukt. Det er en sukkerart som egentlig er vel så ille som hvitt raffinert sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er forskjell på usunn og kaloririk!

Majones inneholder mye vegetabilsk fett (flerumettet fett) og siden fett gir 9kcal per gram vil majones ha flere kcal i lik mengde. Men det betyr ikke at majones er usunt.

Fet fisk feks er proppet med umettet fisk.

men tilbake til tema. En skjult kaloribombe er juice. Det kan være like mye kcal i 0,5L juice som i 0,5l cola. Selv om juicen inneholder masse vitaminer og etc så inneholder den en hel del kcal du egentlig ikke trenger siden resten av kosten din skal dekke det. Drikk vann! (eller feks farris hvis du må ha noe kullsyret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det med f.eks. splenda og andre søtningsmidler? Har hørt en plass at kroppen reagerer på dette som vanlig sukker, men er ikke helt sikker.. Noen som vet? Men man får vel ingen kalorier i seg av disse?

Dersom dette ikke stemmer må det jo være genialt å bruke søtningsmidler til alt fra vaffelrøre til boller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Tara*
Mitt beste tips er å spise flere ganger om dagen i små måltider. De sier nemlig det at selv om man spiser mat med høyt kaloriinnhold i så er det uansett viktigst med mange små måltider istedet for få store. Og drikk vann, masse vann!

Når jeg "passer vekta" så følger jeg Libra-metoden ganske så mye.

Å kjøpe seg kli er smart, det blander du i f.eks. yoghurt, frokostblandinger, brød osv. Det blir ikke mindre kalorier, men det blir sunnere og bedre for fordøyelsen.

Jucie er det mye sukker i men kjøper du nektar så får du nesten samme smaken og litt mindre sukker. Fun light sin "iste" er også et godt alternativ til saft!

Brus inneholder mange kalorier, men mange går i fellen når de rdrikker "light" istedet. Veldig få "light" produkter er sunne, de inneholder bare søtningstoffer istedet. Derfor drikker iallefall jeg mest av den brusen som er sukkerfri, eller jeg drikker vanlig brus (når jeg først skal ha, så skal det jo smake godt :))

Istedet for hjemmelaget eller posesaus så kjøp grønnsaksjucie i glass, bland oppi litt knuste tomater,agurk ol. og varm den opp. Ha i krydder etter hva du skal lage!

Krydder er forresten en veldig fin ting om du tåler det, det finnes ingen kalorier i krydder.

Istedet for pasta og poteter bruker jeg mye bønner og linser, karbohydrater får man ofte for mye av så de er greie alternativer som smaker godt! Pasta er jo rene karbohydratbomben!

Nektar er tilsatt raffinert sukker - så det er ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med f.eks. splenda og andre søtningsmidler? Har hørt en plass at kroppen reagerer på dette som vanlig sukker, men er ikke helt sikker.. Noen som vet? Men man får vel ingen kalorier i seg av disse?

Dersom dette ikke stemmer må det jo være genialt å bruke søtningsmidler til alt fra vaffelrøre til boller?

Splenda (i strøform) har jo kalorier, ca 350 kcal pr 100 gram, så det gir jo energi...

Men suketter og flytende søtstoff har så og si ingen kalorier, så det kan man ikke legge på seg av. At kroppen tror at den får i seg sukker, er bare tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splenda (i strøform) har jo kalorier, ca 350 kcal pr 100 gram, så det gir jo energi...

Men suketter og flytende søtstoff har så og si ingen kalorier, så det kan man ikke legge på seg av. At kroppen tror at den får i seg sukker, er bare tull!

Problemet med Splenda er prisen. En pakke med 100 g koster over 40 kr. Altså 400 kr. pr kilo.

Jeg prøvde meg på Splenda i baking for å gjøre det sunnere, men det stemte ikke som det sto på pakken at man skal bruke mye mindre enn vanlig sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...