Gå til innhold

Hvem kan vie oss utendørs?


mc-babe

Anbefalte innlegg

Vi ønsker å gifte oss utendørs, og jeg lurer på hvem en kan kontakte for å høre om dette lar seg gjøre.

Hvem tar en kontakt med? Er det byfogdkontoret eller noen andre? Vi bor i Stavanger.

Dersom vi ønsker at en prest skal vie oss, må den av oss som i utgangspunktet er utmeldt av kirken melde seg inn igjen for å få dette iorden? Eller går det an å bli viet av en prest selv om en av oss ikke er medlem av statskirken.

Takknemlig for seriøse svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan gifte seg kirkelig selv om bare den ene er medlem i statskirken.

Ang. hvem som kan gifte dere utendørs: jeg vet at HEF kan gjøre det, men da må jo minst en av dere være medlem der, og det blir jo ikke en kirkelig vielse, da. Hva er viktigst? Vielse utendørs, eller vielse i tråd med deres livssyn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiababe

Har også hørt om prester som har gjort dette, men da har det vært en kristen tilknytning til plassen.. tror jeg i alle fall. Og det er ikke alle som ønsker å gjøre det, så kan nok være dere må bruke endel tid på å finne en prest som faktisk ønsker å vie dere ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kusina mi giftet seg på en lokal sightseeingbåt. De hadde prest med til å vie seg! Men tror heller det er litt individuelt fra prest til prest om de vil vie utenfor kirka... Men det er nok bare og forhøre seg rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gifte seg kirkelig selv om bare den ene er medlem i statskirken.

Ang. hvem som kan gifte dere utendørs: jeg vet at HEF kan gjøre det, men da må jo minst en av dere være medlem der, og det blir jo ikke en kirkelig vielse, da. Hva er viktigst? Vielse utendørs, eller vielse i tråd med deres livssyn?

Jeg er medlem i HEF, så da kan jeg i tilfelle høre med dem. Vi ønsker vielse utendørs, og ikke i kirken eller noe.

For meg er det ikke viktigst _hvem_ som vier oss, men jeg har heller ikke problem med at det er en prest dersom samboeren ønsker det.

Får kanskje forhøre oss med det lokale kirkekontoret dersom det skulle være mest aktuelt.

Hvem tar en kontakt med for å få sorenskriver/byfogd (hvem er det egentlig som gjør vielser på byfogdkontoret?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt om prester som har gjort dette, men da har det vært en kristen tilknytning til plassen.. tror jeg i alle fall. Og det er ikke alle som ønsker å gjøre det, så kan nok være dere må bruke endel tid på å finne en prest som faktisk ønsker å vie dere ute..

Jeg tviler på at stedet vi har har kirkelig tilknytning. :-)

Men det går jo an å forhøre seg.

Men ellers er det ikke viktig at det nødvendigvis er en prest. Tenker mer på hvem som faktisk sier ja til å komme til stedet brudeparet ønsker vielsen, og ikke setter som nødvendighet at en må komme dit den som vier er. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kusina mi giftet seg på en lokal sightseeingbåt. De hadde prest med til å vie seg! Men tror heller det er litt individuelt fra prest til prest om de vil vie utenfor kirka... Men det er nok bare og forhøre seg rundt!

Høres ut som det er forskjellig alt etter hvem som er prest og sånn også da kanskje...

Får forhøre oss både med det lokale kirkekontoret, og med byfogden ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i den senere tid innført strengere restriksjoner på hvilke steder prester skal akseptere å vie folk på, utenom i kirken altså. Dette fordi det "gikk litt av hengslene" en periode, og kirkerådet ikke ønsket denne utviklingen, så nå er det bare speiselle steder, med en kirkelig tilknytning, du vil få en prest til å vie dere på, stort sett. Større sjangs emd en dommer, eller HEF el da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEF er visst nokså strenge på at det skal finnes en "plan B" for innendørs vielse dersom "plan A" er utendørs. Det har i allefall vi fått beskjed om, at vi må ha tenkt igjennom/gjort avtaler osv i tilfelle snøstorm eller tusenårsflom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEF er visst nokså strenge på at det skal finnes en "plan B" for innendørs vielse dersom "plan A" er utendørs.  Det har i allefall vi fått beskjed om, at vi må ha tenkt igjennom/gjort avtaler osv i tilfelle snøstorm eller tusenårsflom...

Plan B får i tilfelle være inne i huset. Dersom hagen oversvømmes eller det hagler og regner så mye at f eks et partytelt ikke duger. ;-P

jaja - får høre med dem hva de sier. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina

Da mine foreldre giftet seg for noen år siden kom byfogden til lokalet (de hadde overraskelsesbryllup for familien derfor måtte de ha noen som kom til lokalet). Da var det sånn at det var opp til den som skulle vie dem om han/hun ville det eller ikke. De har ikke lov til å ta betalt for dette, men de setter sikkert pris på blomster, noe alkohol (hun som viet mamma og stefar fikk en flaske cognac...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i den senere tid innført strengere restriksjoner på hvilke steder prester skal akseptere å vie folk på, utenom i kirken altså. Dette fordi det "gikk litt av hengslene" en periode, og kirkerådet ikke ønsket denne utviklingen, så nå er det bare speiselle steder, med en kirkelig tilknytning, du vil få en prest til å vie dere på, stort sett. Større sjangs emd en dommer, eller HEF el da ja.

Så får jeg høre med HEF og byfogden da. En dommer sier du?

Dette er fortsatt uklart for meg: hvem er det som vier når det ikke er prest, er det ikke sorenskriver eller byfogd? Er det dommer også?

*lurer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirken vier presten, på rådhuset vier sorenskriver eller byfogden. I tillegg har også dommere vigselsrett, men de må gjøre det på sin egen fritid og har ikke lov til å ta betalt for det. Derfor er det få dommere som tar på seg slike oppdrag med mindre de kjenner brudeparet. Hef har godkjente vigslere og tar 3700,- for vigselen. Sosialhumanistene (tidl sekulært fellesskap) har også vielsesrett. Dette er gratis dersom begge er medlemmer (tror jeg) og koster 2500,- for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da mine foreldre giftet seg for noen år siden kom byfogden til lokalet (de hadde overraskelsesbryllup for familien derfor måtte de ha noen som kom til lokalet). Da var det sånn at det var opp til den som skulle vie dem om han/hun ville det eller ikke. De har ikke lov til å ta betalt for dette, men de setter sikkert pris på blomster, noe alkohol (hun som viet mamma og stefar fikk en flaske cognac...).

hehe rart, det høres etterhvert ut som det ikke er noen reelle regler på dette, men at det mer kommer an på den som skal vie, og hvilke tanker h*n har om det - og om h*n ønsker å dra et annet sted eller ikke.

Jeg får bare ta noen telefoner tror jeg. Foreløpig haster det ikke, men greit å vite til den dagen vi må få faste avtaler. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirken vier presten, på rådhuset vier sorenskriver eller byfogden. I tillegg har også dommere vigselsrett, men de må gjøre det på sin egen fritid og har ikke lov til å ta betalt for det. Derfor er det få dommere som tar på seg slike oppdrag med mindre de kjenner brudeparet. Hef har godkjente vigslere og tar 3700,- for vigselen. Sosialhumanistene (tidl sekulært fellesskap) har også vielsesrett. Dette er gratis dersom begge er medlemmer (tror jeg) og koster 2500,- for andre.

Tusen takk for detaljert og utfyllende info om hvem som vier, og i tillegg priser!

Kjempeflott :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi ønsker å gifte oss utendørs, og jeg lurer på hvem en kan kontakte for å høre om dette lar seg gjøre.

Hvem tar en kontakt med? Er det byfogdkontoret eller noen andre? Vi bor i Stavanger.

Dersom vi ønsker at en prest skal vie oss, må den av oss som i utgangspunktet er utmeldt av kirken melde seg inn igjen for å få dette iorden? Eller går det an å bli viet av en prest selv om en av oss ikke er medlem av statskirken.

Takknemlig for seriøse svar på dette.

Jeg kan vie dere utendørs. Ingen av dere behøver melde dere inn i noe som helst. Stavanger er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vie dere utendørs. Ingen av dere behøver melde dere inn i noe som helst. Stavanger er OK.

Er du prest? Hva slags kirkesamfunn er det? Var såvidt innom hjemmesiden men fant ikke ut hva slags -isme det var snakk om pga ombygging av siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du prest? Hva slags kirkesamfunn er det? Var såvidt innom hjemmesiden men fant ikke ut hva slags -isme det var snakk om pga ombygging av siden.

Ja, jeg er prest. Du ser meg i hvitt her http://video.google.com/videoplay?docid=5121143457334207677

Det er snakk om den norske unitarkirke. Vi ble offisielt tilknyttet den ungarske nå i helgen, derfor videosnutten over. Det var en høytidelig seremoni som bekreftet ordinasjonen.

Går du inn på Wikipedia og søker på "den norske unitarkirke", da finner du mer informasjon, hvis du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...