Gå til innhold

Hvordan få hvitt gul og diamanter til å stråle?


Annevenn

Anbefalte innlegg

Jeg har bl.a. giftering og andre smykker i hvitt gull, og etter en viss tids bruk blir de litt grålige og mister noe av glansen.

Gullsmedene kan jo rense dem, men det er jo litt pes å gå dit hver gang.

Lurte derfor på om noen visste om noen lure tips til å rengjøre hvitt gull med hjemme?

Må vel også nevne at i noen av smykkene sitter det små diamanter, så behandlingen må ikke ødelegge disse.

Takker for alle tips og råd!

Og så lurer jeg på om noen vet ca pris for å ta ut en ring hos gullsmeden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et glass med smykkerens som jeg tidvis bruker. Kjøpt hos gullsmeden - så det er helt greit i forhold til stener - men perler tåler det selvfølgelig ikke. Da er det bare å legge smykkene oppi.

Pleier også innimellom å legge rene gullsmykker i salmiakkvann - da blir alt fett osv. borte - så de blir mye blankere - har ikke prøvd det med stener så hvordan det virker vet jeg ikke.

Ellers er jo den gode gamle tannbørste og skrubbe med zalometoden veldig grei da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Hvitt gull trenger ikke bare rens, det må rodineres. I den prosessen legger gullsmeden et tynt belegg av rodium på; hvitt gull er i utgangspunktet grålig. Prosessen må gjentas med jevne mellomrom, gjerne hvert år eller annethvert år, alt etter hvor mye slitasje den utsettes for.

Endret av Deception
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...