Gå til innhold

Spør meg om noe!


Gjest Bjørnsdatter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjære Bjørndatter:) Tusen takk for en super tråd!

Skal Amaryllis ha MYE vann? Har en fin hvit Amaryllis som mister bjellene altfor raskt... De tørker ut. Hvordan liker den å bli vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Bjørnsdatter. Jeg signerer Dingo, dette er en super tråd.

Men hvordan skal eføy egentlig behandles? Jeg lurer på om den er i ferd med å ta kvelden. Gir de sparsomt med vann ca en gang i uka. Jeg har druknet noen eføyer, så jeg tenkte at lite vann skulle gjøre susen... :sjenert:

Endret av Værjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Kjære Bjørndatter:) Tusen takk for en super tråd!

Skal Amaryllis ha MYE vann? Har en fin hvit Amaryllis som mister bjellene altfor raskt... De tørker ut. Hvordan liker den å bli vannet?

Neida, amaryllis skal ha forholdsvis lite vann (i hvert fall når de står på løk, avskårne skal naturlig nok stå i vann). Siden de har en løk, som inneholder næring og en god del vann, har de lett for å råtne hvis de får mye vann. Husk at hver enkelt klokke slett ikke står veldig lenge, en uke etter at de har sprunget ut vil de fleste ha visnet. Derfor er det lurt å kjøpe amaryllisløk som er garantert at det kommer flere stilker på, da får du lenger blomstring.

Det er også kjempeviktig å ikke vanne noe særlig før hele knoppen er ute av løken, for ellers sveller den opp og blir faktisk sittende fast, uten mulighet for å komme seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Kjære Bjørnsdatter. Jeg signerer Dingo, dette er en super tråd.

Men hvordan skal eføy egentlig behandles? Jeg lurer på om den er i ferd med å ta kvelden. Gir de sparsomt med vann ca en gang i uka. Jeg har druknet noen eføyer, så jeg tenkte at lite vann skulle gjøre susen... :sjenert:

Eføy trenger masse lys, og trives best ute (men ikke om vinteren), mye pga temperatur og luftfuktighet. Står den i et vindu med panelovn under, kan jeg nesten garantere at den tørker inn uansett hva du gjør. Der blir det alt for tørt i lufta, og det er vanskelig å gi den de vanningsforholdene den trenger. Den skal nemlig være jevnt fuktig, den liker ikke å være våt-tørr-våt-tørr. Altså er det bedre å kjenne nøye på den et par-tre ganger i uka, og vanne den hvis den kjennes tørr da, enn å vente til hver søndag og gi den en bøtte vann da. Skjønte at du ikke gjør det altså ;)

Altså: Flytt den vekk fra panelovnen og gjerne til et vindu hvor du har lufteluka åpen, sånn at den får litt kald, frisk luft på seg. Alt etter som hvor varmt den står, må du sjekke ofte om den føles lett når du løfter på den. Gjør den det, så dypp den kjapt i lunkent vann (bare ned og opp igjen, og renne av), gjerne så bladene også blir våte. Da blir den litt ekstra glad. Gjødsel i vannet en gang i måneden. Lever den helt til sommeren, så kan du plante den ut (i en krukke eller kasse, f.eks), og se den vokse noe helt vilt :)

Får den lage, strantete ranker, kan du knipe dem av, så deler de seg og blir tettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du om alpefiol er giftig? Kattene mine har nettopp gnafsa i seg halve planta, selv om den ligger igjen har de nok spist noe..

Og ja, jeg har vært flink og fjernet alle stilkene hvor det ikke er noen blomst igjen sånn at den ikke råtner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Vet du om alpefiol er giftig? Kattene mine har nettopp gnafsa i seg halve planta, selv om den ligger igjen har de nok spist noe..

Og ja, jeg har vært flink og fjernet alle stilkene hvor det ikke er noen blomst igjen sånn at den ikke råtner..

Flink jente :)

Den er giftig, men det er løken/knollen som er giftig. Gir evt. mage/tarmproblemer. Blir kattene dårlige, så ta dem med til dyrlegen. Men siden de bare har spist bladene så går det nok bra.

Har selv hatt en planteelskende katt (vurderte å døpe ham om til Ferdinand), han spiste alt som var, men tulipaner var favoritten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, amaryllis skal ha forholdsvis lite vann (i hvert fall når de står på løk, avskårne skal naturlig nok stå i vann). Siden de har en løk, som inneholder næring og en god del vann, har de lett for å råtne hvis de får mye vann. Husk at hver enkelt klokke slett ikke står veldig lenge, en uke etter at de har sprunget ut vil de fleste ha visnet. Derfor er det lurt å kjøpe amaryllisløk som er garantert at det kommer flere stilker på, da får du lenger blomstring.

Det er også kjempeviktig å ikke vanne noe særlig før hele knoppen er ute av løken, for ellers sveller den opp og blir faktisk sittende fast, uten mulighet for å komme seg opp.

Takk takk... :) Den har to stilker, men nå visner allerede den første stilken :sjenert: Den som skal blomstre ser fin ut, men den andre har allerede tatt kvelden=( Irriterende... for den har fortsatt en bjelle som ikke er ferdig sprunget ut. Grrrrrrrr

Skal kjøpe meg silke-amaryllis til neste jul :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Takk takk... :) Den har to stilker, men nå visner allerede den første stilken :sjenert:  Den som skal blomstre ser fin ut, men den andre har allerede tatt kvelden=(  Irriterende... for den har fortsatt en bjelle som ikke er ferdig sprunget ut. Grrrrrrrr

Skal kjøpe meg silke-amaryllis til neste jul :ler:

Ingen dum idé det ;) Eller kjøp avskårne, de er som regel mer stabile og du vet når de springer. Ikke behøver du å kjøpe dem en måned i forveien heller. Er du redd de skal knekke, så kan du bare putte en blomsterpinne oppi stilken (den er hul). De kan også henges opp ned i vinduet, f.eks, med silkebånd surret rundt stilken, og vann i den hule stilken. Veldig dekorativt, holder 3-8 dager ettersom hvor flink man er til å fylle på vann og om det er panelovn under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dum idé det ;) Eller kjøp avskårne, de er som regel mer stabile og du vet når de springer. Ikke behøver du å kjøpe dem en måned i forveien heller. Er du redd de skal knekke, så kan du bare putte en blomsterpinne oppi stilken (den er hul). De kan også henges opp ned i vinduet, f.eks, med silkebånd surret rundt stilken, og vann i den hule stilken. Veldig dekorativt, holder 3-8 dager ettersom hvor flink man er til å fylle på vann og om det er panelovn under.

Kult=) Det vil jeg prøve... å kutte den og henge den opp ned. Eneste aberet er at jeg er mindre flink til å passe på det med vanning... ( men det gikk fint med juletreet denne gangen=) Og jeg skal virkelig prøve å skjerpe meg :sjarmor:

Takk for tøft forslag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er pengetre-delene plantet i nye potter, men de "henger med hodet"... Er det vanlig at de gjør det? Eventuelt hvor lang tid vil det ta før de igjen er i "full vigør"???? Plantet dem for et par/tre dager siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Nå er pengetre-delene plantet i nye potter, men de "henger med hodet"... Er det vanlig at de gjør det? Eventuelt hvor lang tid vil det ta før de igjen er i "full vigør"???? Plantet dem for et par/tre dager siden...

De kan nok henge litt med hodet, ja. Kan som sagt ikke garantere at det går bra med dem, men det er absolutt verdt et forsøk :)

Kan hende at de ikke blir i full vigør før det kommer nye blader, de vil i så fall være helt friske og fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer HELT an på hva slags plante du har oppi! Det er forskjell på en hortensia som skal druknes to-tre ganger i uka og en kaktus som skal dusjes en gang i måneden... følg nøye med du.

Nå har jeg hatt en kjempefin, stor hortensia i potta i ei uke. Jorda har vært konstant lett fuktig, og nå er det tomt for vann. Skal jeg la den stå en dag eller to uten vann nå, eller skal jeg fylle på igjen med en gang tror du?

Må forresten si meg enig med alle de andre som erklærer dette for en super tråd! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Nå har jeg hatt en kjempefin, stor hortensia i potta i ei uke. Jorda har vært konstant lett fuktig, og nå er det tomt for vann. Skal jeg la den stå en dag eller to uten vann nå, eller skal jeg fylle på igjen med en gang tror du?

Må forresten si meg enig med alle de andre som erklærer dette for en super tråd! :blomst:

Bare fyll på du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bjørnsdatter
Kjøpt meg nye planter. Mest kaktuser :ler: Men yucca-palmen fulgte det ikke bruksanvisning med ;) Hvor mye vann skal den ha?

Bra jobba :)

Yucca trenger en del lys, men vann trenger den ikke mer enn to ganger på tre uker omtrent nå på vinteren. Litt oftere om sommeren. Men det avhenger litt av hvor varmt den står, selvsagt, så følg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiababe

Jeg har allerede begynt å tenke på vår og sommer, og skal plante litt i hagen da tenkte jeg. Har flyttet til et hus som har en typisk "ungkarshage" med bare grønne planter. Jeg lurte på om du hadde noen tips i forhold til hva jeg bør begynne med. Tror ikke jeg har spesielt grønne fingre, så kanskje noen som er litt hardføre?

Jeg har også lyst til å ha klatreroser på sørveggen av huset. Der er det full sol frem til ca 14.00, er det noen rosetyper som vil kunne fungere der? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Jeg har allerede begynt å tenke på vår og sommer, og skal plante litt i hagen da tenkte jeg. Har flyttet til et hus som har en typisk "ungkarshage" med bare grønne planter. Jeg lurte på om du hadde noen tips i forhold til hva jeg bør begynne med. Tror ikke jeg har spesielt grønne fingre, så kanskje noen som er litt hardføre?

Jeg har også lyst til å ha klatreroser på sørveggen av huset. Der er det full sol frem til ca 14.00, er det  noen rosetyper som vil kunne fungere der?  :)

Hager og uteplanter er jeg sørgelig ubevandret i, dessverre. Anbefaler Hagegal - veldig nyttig forum for oss som lurer på mye. Mange dyktige og kunnskapsrike mennesker der, som har peiling på det meste som har med hagen å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I romjulen fikk jeg levert mine Afrikaliljer som hadde leid plass hos mor mins siden det ikke var plass til dem på flyttelasset.

De ble lempet ut av bilen, og satt inntil garasjen, og så glemte jeg hele blomstene i den hektiske julestria.

I dag (!!) kom jeg på dem, og ser nå at de står jo der fremdeles under 40 cm snø. Vet du om der er håp om de vil overleve denne torturen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...