Gå til innhold

Fjerne mandler


miss idaho

Anbefalte innlegg

Gjest Shady Lady

Uff, mange fæle opplevelsar her!

Eg fjerna mandlane i 2005, då var eg 22år. Hadde vore plaga med hovne mandlar heile livet, og siste året hadde dei vore kronisk hovne.

Heile opplevelsen min er faktisk utelukka positiv. Kanskje fordi eg las/ høyrte andre sine historiar først og var forberedt på det aller meste :tommelopp:

Det var sjølvsagt ikkje behagelig å våkne opp etter operasjonen. Det var vondt å prate og eg ville hoste, men fikk det ikkje til pga smerter. Spydde litt blod en gang samme dagen. Det var alt det negative.

Smertene gikk fort over. Eg åt kald lasagne og skive dagen etterpå! :gjeiper: Var i fin form og alt var berre velstand. Var jo flink å ta pillene mine. Kjente eg fikk litt vondt om eg tok dei med mykje meir mellomrom enn anbefalt. Men eg åt vanlig mat, kunne drikke det eg ville osv. Merka heller ingenting til at skorpene datt av osv, som mange skriv om.

Så det var egentlig berre digg å få vere heime 2 veker frå jobb, og få litt sympati medan eg egentlig var i finfin form :fnise:

(Sjøl om det var litt irriterande og- eg var jo forberedt på ein to veker lang slankekur i form av suppe og vatn!)

Og best av alt: Halsen har vore bra sidan operasjonen!! Så utrulig deilig å kunne vere "berre" forkjøla uten at mandlane hovnar opp som to tennisballar og gjer alt grusomt.

Heilt supert!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Mia

Fjernet mandlene mine for fire dager siden. Jeg var godt fornøyd de to første dagene, og syntes alt gikk veldig bra, så har smertene kommet sterkere og sterkere de to siste dagene. Idag tørner jeg nesten. Har gafflet i meg Palargin forte og Voltaren, uten at det har noe særlig effekt. Gruer meg til natten ... Ble ikke særlig oppløftet av å lese innleggene her om at smertene kan komme til å bli enda verre, men nå er det ingen vei tilbake, så får bite tenne sammen. Smerten må jo gå over til slutt ... Legen sa at nå hadde jeg to uker å hvile og ta meg litt inn på, har vært litt sliten i det siste, men foreløbig har jeg ikke akkurat klart å bygge opp et energioverskudd :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet mandlene mine for fire dager siden. Jeg var godt fornøyd de to første dagene, og syntes alt gikk veldig bra, så har smertene kommet sterkere og sterkere de to siste dagene. Idag tørner jeg nesten. Har gafflet i meg Palargin forte og Voltaren, uten at det har noe særlig effekt. Gruer meg til natten ... Ble ikke særlig oppløftet av å lese innleggene her om at smertene kan komme til å bli enda verre, men nå er det ingen vei tilbake, så får bite tenne sammen. Smerten må jo gå over til slutt ... Legen sa at nå hadde jeg to uker å hvile og ta meg litt inn på, har vært litt sliten i det siste, men foreløbig har jeg ikke akkurat klart å bygge opp et energioverskudd :kjefte:

ufff. ikke godt. For meg var dag fem aller aller verst. dag seks var nest verst, og deretter gikk det bare oppover. Hold ut. Det er verdt det!

Jeg tok 1,5 gang smertestillinde enn det legen sa de verste dagene. I tillegg drakk jeg iskaldt vann og åt is. Det hjalp litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mia
ufff. ikke godt. For meg var dag fem aller aller verst. dag seks var nest verst, og deretter gikk det bare oppover. Hold ut. Det er verdt det!

Jeg tok 1,5 gang smertestillinde enn det legen sa de verste dagene. I tillegg drakk jeg iskaldt vann og åt is. Det hjalp litt...

Idag har det også vært vondt, men igår kveld innså jeg at smerten gir seg litt når det nærmer seg natten. Av en eller annen grunn har jeg mest vondt i tiden 15 - 20. Jeg doblet dosen smertesgtillende i den perioden i dag, uten at det hjalp det spor, men nå som det nærmer seg midnatt er jeg igjen i sånn passe form. Fortsatt vondt, men ikke verre en at det er til å leve med. Rare greier ...

Fordi jeg er forkjøla oppi det hele, passer det ikke å spise is (liker ikke saftis), fordi meieriprodukter øker slimproduksjonen. Dette gjør at jeg får masse unødvendig grums i halsen. Isbiter har derimot vært en god ting. Både å sutte på hvis de er små nok (jeg får ikke åpnet munne noe særlig) og å smøre utenpå halsen. Kaldt vann å drikke er også bra. Av mat fungerer pose-potetmos best, selv om jeg får ekstra vondt når jeg spiser. Uansett hva det er jeg prøver meg på. Fantaserer konstant om pizza fra den lokale pizza baker'n :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har det også vært vondt, men igår kveld innså jeg at smerten gir seg litt når det nærmer seg natten. Av en eller annen grunn har jeg mest vondt i tiden 15 - 20. Jeg doblet dosen smertesgtillende i den perioden i dag, uten at det hjalp det spor, men nå som det nærmer seg midnatt er jeg igjen i sånn passe form. Fortsatt vondt, men ikke verre en at det er til å leve med. Rare greier ...

Fordi jeg er forkjøla oppi det hele, passer det ikke å spise is (liker ikke saftis), fordi meieriprodukter øker slimproduksjonen. Dette gjør at jeg får masse unødvendig grums i halsen. Isbiter har derimot vært en god ting. Både å sutte på hvis de er små nok (jeg får ikke åpnet munne noe særlig) og å smøre utenpå halsen. Kaldt vann å drikke er også bra. Av mat fungerer pose-potetmos best, selv om jeg får ekstra vondt når jeg spiser. Uansett hva det er jeg prøver meg på. Fantaserer konstant om pizza fra den lokale pizza baker'n :jepp:

Stakkars deg, forkjøla på toppen av det hele og smertestillende som ikke virker godt nok. Bra at det gir seg litt om kvelden, da, og nå går det sikkert bare bedre og bedre før du blir helt bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Charlotte_*

Jeg tok å fjerna mandlene 24.november. På selveste operasjonsdagen måtte jeg bli innlagt pga blødning, men kom hjem dagen etter. Dagene gikk helt greit. litt smerte men tok smertestillende og fikk i meg is, youghurt, suppe o.l. Våknet opp om nettene med smerte mot slutten av uka. Natt til søndag begynte jeg å blø, så da ble jeg innlagt på nytt av. Legen sjakka meg og bedøvde der jeg blødde og svidde. Det er det mest grusomste jeg har vært med på. Var veldig smertefullt.

Ble sendt hjem dagen etter, men på ettermiddagen begynte jeg å blø som bare det igjen. Ble sendt rett opp til sykehuset.Legen begynte å svi der det blødde men uten resultater, bare mye smerte. Jeg hadde lite energi pga med lite spising, og næring. Legen sendte meg etterhvert opp til operasjons-avdelingen, der jeg fikk narkose igjen og de fikk svidd der det kom blod fra.

I dag er det min 8 dag etter første operasjonsdag. Har veldig vondt å svelge og tunga mi er hoven etter narkosa fra søndag og den er nummen.

Er det flere som har hatt så uflaks som meg med å bli innlagt 3 ganger på 1 uke? Håper det snart gir seg hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Pupsilure

Nå er jeg bare på dag 4, men jeg må si det går utrolig bra! :jepp: :jepp: Har sovet hele natten i natt. Spiser og prater (stemmen min er som vanlig). Tar to paracet hver 6. time, og har kun smerter hvis jeg har spist noe jeg ikke skal. Tygging gjør vondt. Merker at det verker oppover mot ørene. Kjennes som øreverk. Men smerten forsvinner igjen etter ca en time.

Jeg tar ikke stikkpiller, men vanlige, og det er lettere enn før å svelge dem. Sikkert fordi det er bedre plass der.

Jeg leste alt som var å finne på nettet om fjerning av mandler på forhånd, og grudde meg så fælt at det var nesten så jeg avbestilte. Tror det er lurt å forberede seg skikkelig. :)

Og jeg spydde ikke da jeg våknet fra narkosen, noe jeg var veldig redd for. Men jeg ble dårlig av pinex forte, og spydde natt til dag 3. Byttet da pinexen mot en ekstra paracet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Aeris

fjernet mandlene mine nå i går. Har litt sår hals, og llitt vondt å få i seg drikke ol. og snakke.. men prøver mitt beste. Gruer meg til de neste dagene der folk sier det blir værre. :O

Var dere vekke fra jobben begge ukene, eller var det noen som måtte jobbe hjemmefra eller noe i andre uke? (jeg er grafisk designer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aeris

..Dag 6, kveld:

Har veldig veldig vondt.. i dag har jeg hatt spess vondt 2-3 timer før jeg kunne ta stikkpillne. sitter bare å venter på å kunne ta de X_X (må ha 8 timer mellom hver gang, når det gjelder voltaren,(den eneste som virker som den fungerer).

om en halvtime kan jeg heldigvis forskjyne meg igjen med smertestillende.. yipiie... :tristbla: .. håper jeg har nådd toppen av stigen nå..

forresten, i går kveld/natt blødde jeg litt fra munnen, det stoppet ganske raskt heldigvis.

*glede seg til pilletaing*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok mandlene 22. desember 2007 (hurra for jula!), og det gikk ganske fint. Elska narkose og intravenøst smertestillende :jepp: Senere tok jeg Paralgin Forte 3-4 ganger i døgnet (om morgenen for å kunne spise frokost, 1-2 i løpet av dagen for å kunne få i meg noe mer mat, og en om kvelden for å få sove). Å ikke kunne spise i jula var ganske kjedelig (hvis man ser bort i fra at jeg slapp å tenke på julefettet), men smertene er ikke noe jeg husker noe særlig av. Det er jo mulig at det er fordi jeg hele tiden ble "distrahert" av familiemedlemmer og kjæreste siden det var romjul.

Er veldig fornøyd med å ha fjernet dem, har ikke vært syk siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Charlette

Det er veldig inviduelt med hvor store smertene er og

om man kan spise,snakke,drikke dagene etter operasjonen.

Jeg opererte de for akkuratt 7 dager siden, en uke altå.

Har hatt jevnlige smerter, men ikke så alt for gale som jeg

leser over(men det er jo individuelt).

Jeg Kan spise det aller meste jeg vil nå, men ikke sjokolade,

melk og sterkt krydrede ting. Eneste er at jeg spiser sakte og

konsentrert, fordi det er enda ikke kjempebehagelig å svelge.

Stemmen min, jeg kan snakke igjen, men når jeg har veldig

vondt unngår jeg å snakke, det er stress. Eneste er at jeg ikke

kan uttale R bokstaven ordentlig enda ! haha. så nå høres jeg

ut som en baby som ikke kan si R.

Jeg kan drikke alt ^^ men ikke melk.

Ånden min er ikke så veldig god selv om jeg har pusset tennene

nettopp, men den er MYE bedre enn for noen dager siden liksom.

JEG BLE OPERERT DAGKIRURGISK:

måtte faste 6 timer før operasjonen. gjorde meg litt kvalm.

SAMME DAG SOM OPERASJON:

operasjonen gikk fint, følte meg litt ør etter narkosen og kastet opp

litt blod, men hadde ikke så altfor mye smerter rett etter.

Når jeg kom hjem ble jeg verre. Det var smertetoppen min!

Klarte ikke drikke,snakke,spise noe. Hadde skikkelige smerter.

Å jeg kunne virkelig ikke svelge tabletter. Stikkpiller da.

DAG2: Jeg sov faktisk hele natten, våknet. Var fremdeles ganske

ør, men mye mye mye bedre enn dagen før. Klarte å få i meg litt

spaghetti og en del vann. også litt is

DAG 3: Spiste masse is , SJOKOLADEPUDDING(funker bra) med vanilje-

saus. Drakk vanlig med vann. Jevnlige smerter, men ikke for gale.

SLAPPET av.

DAG4 Spiste jeg nudler, synes faktisk det gjorde halsen bedre.

DAG5 nudler

DAG6: nudler

DAG7: nudler . haha

Jevnlige smerter, ikke noe gale egentlig med tanke på paracet og voltaren.

Spiser nesten hva jeg vil nå :D Går fortsatt på voltaren, men med litt mindre paracet.

Operasjonen er nok verdt det hvis mandlene plager ! :)

Spis nudler, det reddet meg.

Jeg er 17 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fjernet mandlene mine (snart 3 uker siden) og det var ikke så fælt som mange skriver. men det er jo individuelt. klart det gjorde vondt, men så lenge jeg passet på å ta smertestillende hver 5. time(slik at det ikke skulle gå helt ut av kroppen) gikk det greit. Men det er et tips. Ikke vent til du får vondt, men ta dem litt før.

Jeg ble jo selvfølgelig kvalm etter et par dager og kastet opp. Det var ikke noe særlig. Spesielt når man ikke har spist noe særlig og det bare kommer magesyre :S Men gikk da bra det og.

det som er kjedelig er at smakssansen ikke er som den skulle. Ingen ting smaker som det gjorde tidligere, men dette er forhåpentligvis midlertidig. Kunne visstnok ta måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjernet mandlene mine nå i går. Har litt sår hals, og llitt vondt å få i seg drikke ol. og snakke.. men prøver mitt beste. Gruer meg til de neste dagene der folk sier det blir værre. :O

Var dere vekke fra jobben begge ukene, eller var det noen som måtte jobbe hjemmefra eller noe i andre uke? (jeg er grafisk designer)

Du blir helt sykmeldt i 2 uker fra operasjonsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest meg-20

Når jeg fjernet mandlene mine og våknet fra narkosen hadde jeg ikke noe vondt i det hele tatt. kjentes ut som en mild forkjølelse. Bare drøvelen som var litt hoven så det kjentes ut som jeg hadde slim i halsen. Men ikke noe blod eller kvalme eller noen ting. :D

vurderte tilogmed å dra på skolen dagen etter, men det ble jo ikke noe av da. smerten tok seg jo opp så var kanskje litt bråkjekk da jeg våkna ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Elise_*

må si jeg var veldig redd for å fjerne de etter å ha sett hva folk har skrevet her, men nå er jeg på min dag 2 å jeg er overrasket over hvor lite ont det gjør! er jo dopet på smertestillende men uansett, klarer spise kald tomatsuppe å vaniljesaus. men regner med smertene vil komme de å.. gruer meg hehe..

men dere som har fjernet dem, har dere rast ned i vekt? jeg har nemlig lagt på meg 2 kilo! skjønner det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjenner at jeg gruer med noe helt forferdelig etter å ha lest alle skrekkhistoriene her. Skal fjerne mandlene i morgen og nesten så jeg vurderer å stå over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Cecilie_*

JEg fjernet de på torsdag som var. Jeg angrer som en gud, og kunne jeg hatt streptokokker hver mnd ville jeg heller det.

Er på dag 6 på (om man teller med operasjonsdagen)

Smertene var ikke så værts de første dagene, tok smertestillende som avtalt.

Dag 3 toppet smertene seg, og det var intenst.

Leste, googlet og ønsket at dette ville ha gitt seg til nå. Men det har det ikke. FÅr så vidt i meg væske, heller ikke mat. Stod opp for å spytte i vasket (ettersom jeg ikke klarte å svelge) så gikk jeg rett i bakken. skjelver og gråter av smerte.

Jeg kan sammenligne det med en ting, og jeg synes fødsel er deilig i forhold. JEG VIL IKKE MERE NÅ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er mandlene ute. Jeg lurer på om noen har forslag om hva slags supper man kan spise? Har hørt at tomatsuppe ikke er noe særlig den første tiden siden den er litt for sterk. Liker ikke blomkålsuppe. Noen andre fine matforslag? Har spist saftis og karamellpudding, men føler at sukkeret gjør at jeg får mye slim. Hva med pasta, noen som har prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ogaboga

no er jeg snart frisk håper eg å vil dele min skrekk historie med dere som vurderer å fjerne mandlene.

operasjons dagen og dagen etter på sykehuset gikk egentlig veldig fint, ikke så mye smerter, mye smertestillende. dag nr 2 og 3 etter operasjonen går også fint. fikk spist å drukket å var veldig overraskjet over hvor lite smerter jeg hadde. dag 3, smerte helvete begynte. eneste motivasjonen gjennom dagene var å ta smertestillende. gikk ikke ann å spise, drikke, ingenting! alt gjorde vondt. dette holdt på i ca 5 dager, hvor hver dag var verre enn den forgje. å jeg snakker intens smerte. eneste positvite er at man ble veldig søvnig av medisinen, så sovingen hjalp veldig. på dag 7 toppet det seg da jeg fikk ufattelig vondt i ørene, trodde hele hode skulle eksplodere. dette varte i bare 2 dager takk gud. smertene hadde heller ikke gitt seg før dag 9. hadde ikke spist noen ting på denne tiden, en vaffel på 9 dager sier sitt. 7kg ned i vekt. å fordøyelsen går til helvete.

på dag 9 våkner jeg om morgningen med masse vann i munnen trodde jeg, men dette var altså blod. blødde sikkert i 5 minutter ut av munnen denne morgningen å trodde det var helt normalt, siden legen hadde sagt det kunne komme litt blod.

senere på kvelden begynte blødningene igjen. i 20 minutter sto jeg over do å det RANT blod, 1 liter hadde jeg mistet, rett på sykehus å innlagt igjen. da jeg trodde jeg var kvitt all smerten.

her måte jeg være over natten pga blødnings faren. dere kan tro jeg var i sjokk.

så måte sårene få nye 2 uker på seg å gro, det vil si enda en sykemelding. en hel måned vekke!

så når man tror man har fått sin dose med smerte på 3 uker, å kan endelig spise litt igjen, da skal man selfølgeig måte løpe på do hele tiden, i å med at magen ikke er vandt med mat kommer det ut igjen med engang.

å det er ikke noe gøy å måte sitte på do hele natten, vondt å forferdelig. har lyst å bare grine no, er så lei.

så til dere som vurderer det. ikke gjør det, da kan dere heller leve med lit sykdom innimellom. for dette er faen det verste noensinne å unner ingen å gå igjennom det samme jeg har gjort denne måneden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minne

Dette er utrolig teit av deg aa si.

mange har ikke blodninger, mange har ikke pa langt naer sa vondt som du har hatt.

Jeg hadde og et helvette, men jeg hadde da gjort det igjen, jeg har sluppet unna sykdom og ikke vaert borte fra jobb etter dette!

Du kan ikke dra alt over en kam, og drive med skremselspropaganda. Tenk om alle skulle gjoere det etter en fodsel? Tenk litt neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...