Gå til innhold

Fjerne mandler


miss idaho

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
:overrasket: Okei, dette avgjør saken. Jeg skal ikke fjerne mandlene mine.*panikk* Jeg tror jeg nesten ble glad i mandlene mine jeg nå :sjenert:

:fnise::fnise::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Eneste som var ekkelt var når skorpen løsnet. Det var ganske ubehagelig. Våknet på natten av at noe løsnet. Kjentes ut som når man er forkjølet og så plutselig klarner det opp i nesa. Jeg reiste meg opp i senga og da kjente jeg at noe rant. Gikk på badet og da så jeg at det fosset blod.

jeg har slitt med mandlene hele livet, men redselen for tanken på at leger skal ned i halsen og kutte meg, gjør meg skrekkslagen, så jeg har gått de siste 6 årene og slitt med å få i meg mat, pustevansker, snakke, og hører dårlig (pga trykket fra mandlene) Nå skal det sies at jeg har kraftig pollenallergi, så det slår aller kraftigst ut på sommeren, men sliter også resten av året. Men nå har jeg endelig bestemt meg for å ta skrittet ut og har en time hos øre-nese-hals i morgen.

Det som skremmer meg aller mest er dette med blodet de av dere som har fjernet mandlene i voksen alder ( er selv 24) hva gjorde dere når sårskorpen løsnet.. fosser det virkelig så mye blod? hvpr lenge blødde dere, og skaper ikke så kraftig blødning fra halsen brekninger?

Så hadde jeg veldig vondt i ca 7 dager, til sårskorpen løsnet, og det fosset blod ut av munnen min.

jeg ser for meg type "kill bill" blodeffekter, og det legger ikke akkurat en demper på nervene som står i høyspenn fra før av. Så hvis noen av dere kunne forklart litt mer om det hadde jeg satt umåtelig pris på det. av en eller annen grunn føler jeg at legen kommer til å "pynte" litt på svarene angående det..

Har slitt med en 4-5 kraftige halsinfeksjoner de siste årene, noe som har resultert i at jeg nesten har vært kvalt.. slik som mandlene mine er nå og har vært de siste 24 årene er det som om maten "setter seg fast" i halsen og jeg har problemer med svelgerefleksen.. det er som om den ikke lystrer.. noen av dere som har vært plaget med dette?

På forhånd tusen takk!

Hilsen mega redd..

Endret av noctava
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blødde ingenting etter at skorpene løsnet. Jeg merket ikke noe hvertfall. Jeg hadde en del blod og "gørr" i halsen når jeg våknet etter operasjonen og det var litt ekkelt, men ikke i nærheten av så ille som noen beskriver det her...

Jeg hadde masse plager før jeg fjernet mandlene og JA, det er ganske vondt i en 2-3 uker etterpå. Men jeg hadde definitivt gjort det igjen. Er helt kvitt alle halsplagene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest

Kommer rett fra fastlegen nå som har sendt en henvisning til en "mandel-fjerner-mann" Blir mest sannsynlig at jeg må fjerne mandlene men vet ikke dato..Men nå er jeg bare vettaskremt etter å ha lest dette. Det BØR være verdt det i ettertid..Ser for meg at jeg blør ihjel midt på natten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, det er verdt det. Selv med to uker med smerter, men man får jo det man trenger av smertestillende. Jeg fikk brusetabletter og stikkpiller.

Jeg kan ikke huske at det dannet seg noe slags skorpe og jeg blødde ikke en eneste dråpe. Det var vondt å snakke og å spise og jeg gikk også ned noen få kilo.

Heldig vis hadde familien forståelse for hvordan det var og lot meg være i fred når jeg gikk opp på soverommet. Jeg fjernet mandlene i 2001 mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_puttelure_*

Er 4 dager siden jeg tok mine mandler, og jeg har bare fått mer og mer vondt for hver dag.

I dag har jeg etter mye om og men fått i meg en liten skål lunken tomatsuppe og noen slurker saft.

Jeg knasker også paralgin forte...eller rettere sagt...får stikkpiller, for ville jo vært håpløst å svelge dem!! Også får jeg voltaren, og jeg føler at det er de eneste som hjelper!!

Jeg gråt meg i søvn i går kveld....Og bare ligger på sofaen og prøver å holde kjeft.

Det er nesten så jeg angrer på operasjonen, for jeg dette er bare helt ILLE!!! :(......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fjernet mandlene på fredag, og siden jeg bor alene ble jeg liggende en natt på sykehuset. Noe jeg er utrolig glad for, for det første døgnet etter at mandlene var borte er det værste jeg kan huske å ha opplevd.

Etter dette har jeg overlevd på stikkpiller med paragin major og Voltaren, og nå søndagskveld føler jeg meg egentlig helt fin. Har spist noe is, samt grøt og til kvelds i dag kylling.

Men er forberedt på at det kan ta litt tid før jeg er kvitt alt av smerter, men har fått med meg en sykemelding på to uker, så går nok bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytti H******... nå gruer jeg meg nå... skal inn å operere 7 november.. skal på dagkirurgisk... Noen som har gjort dette på dagkirurgisk?

Hvordan foregår det egentlig? kan noen forklare hvor lang tid ting tok fra de kom til sykehuset til de slapp ut fra dagkirurgisk og hva som skjedde mens de var der? er det sprøyter osv?

NOIA!!! :grine::sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere som har hatt så vondt?

Jeg sliter litt med at jeg føler meg "tjukk" i halsen. Føles som om det er vanskelig å puste av og til, selv om det ikke er det. Har hatt denne plagen siden jeg var liten. Er ikke plaget med halsbetennelser, men er mye forkjølet. Lurer på om det å fjerne mandlene kan hjelpe på denne følelsen i halsen. Men er det egentlig verdt denne smerten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Tove_*
Fytti H******... nå gruer jeg meg nå... skal inn å operere 7 november.. skal på dagkirurgisk... Noen som har gjort dette på dagkirurgisk?

Hvordan foregår det egentlig? kan noen forklare hvor lang tid ting tok fra de kom til sykehuset til de slapp ut fra dagkirurgisk og hva som skjedde mens de var der? er det sprøyter osv?

NOIA!!! :grine::sjenert:

Jeg tok mine for en uke siden på dagkirurgi.

Ingen sprøyter involvert, men du får venflon i hånda. Det er det eneste av stikk.

Skal være der en 4-5 timer etter operasjonen til observering.

Tror jeg har nådd smertetoppen ihvertfall.

Det har vært vondt ja, men ikke ille VONDT.

Men i dag så har det vært helt jævlig.

Ligger å griner av smerte mens jeg skriver dette.

Er 25 år å hadde aldri gjort dette igjen nei.

Ikke i skrivende stund.

Men når smertene er over så er det ingen som vet.

Klarte da å føde et barn uten smertestillende og, da skal jeg vell overleve dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg litt bedre her når jeg leser dette.. fnis! Tok mandlene for 7 dager siden! Ikke ett sekund for tidlig! Jeg har vært MYE plaget med hovne mandler og halsbetennelser.. Det første døgnet bare sov jeg. Sto opp,tok piller og la meg igjen. 2 dag spiste jeg litt. 3 dagen gikk det helt fint å spise. Men måtte selvfølgelig spise KALD mat og holde meg unna krydder... Den 5 dagen var værst! Halsen klør og jeg får (fortsatt ikke) sovet mer enn tre timer i strekk om natta.. Og jeg som liker så godt å sove.. =/ I dag svidde tilogmed tomatsuppen i halsen.. Men nå hører folk faktisk hva jeg sier og jeg slipper å si ting om og om igjen. Er fortsatt plaget med vond lukt fra sårene (USH!) men pusser tennene OFTE og skyller med munnvann! Jeg var nok litt for overmodig når jeg prøvde å slutte helt med all smertestillende den 4 dagen.. AUTCH! Har hatt noen minutter hvor jeg bare har hatt lyst til å skrike av frustrasjon. Det værste er jo faktisk ikke smerten.Det er å få i seg mat så humøret holdes oppe, prøve å svelge litt vann når halsen KLØR, vondt i ørene, spytte ut slimet.. Ja.. nei nå har jeg skremt folk nok her.. Det er abselutt verdt det altså! herregud. Jeg hadde jo 6-7 halsbetennelser en vinter.. mandlene hovnet opp minimum en gang i måneden. det er jo ikke normalt! Godt å få gjort det! Nå tar jeg bare paracet ivertfall!

Endret av Whitechick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tussa_*

Hei =)

Jeg var 22 når jeg tok mine, hadde utrolig vondt mens det stod på , spesielt dag 7 eller 8, men det var visst vanlig.

Hadde pusteproblemer, alltid groms i halsen, og mistet stemmen og fikk forvokste vonde mandler 3-4 ganger i året, så for meg var det ikke lenger ett spørsmål om det var verdt å fjerne dem eller ikke. Antibiotikaen jeg til stadig har fått oppigjennom årene har gitt meg matintoleranse ( sannsynligvis ) så jeg nektet å fortsette med det.

Hvis man tenker at, Ja, det gjør vondt, men at det går jo over, og man dør ikke av det. Man får bare proppe seg full av Voltaren og vente til det går over.

Et tips er uansett å ha stikkpillene liggende i nærheten av der du sover... : ) Lykke til.. :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudhjelpe meg - hva har jeg gjort??? Skal fjerne mandlene torsdag 13.11.08. Men må ærlig innrømme at NÅ jeg er i tvil! Etter å ha lest dette skrekkenskabinett av historier angrer jeg meg sykt for å ha googlet "fjerne mandler". Tullling, skal jeg aldri lære? Jeg ser ikke frem til dette her det er helt klart....uff....

Jeg skal prøve å gi dere en opdatering på hvordan det går....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gudhjelpe meg - hva har jeg gjort??? Skal fjerne mandlene torsdag 13.11.08. Men må ærlig innrømme at NÅ jeg er i tvil! Etter å ha lest dette skrekkenskabinett av historier angrer jeg meg sykt for å ha googlet "fjerne mandler". Tullling, skal jeg aldri lære? Jeg ser ikke frem til dette her det er helt klart....uff....

Jeg skal prøve å gi dere en opdatering på hvordan det går....

Har operert i dag, har faktisk ikke vondt i det hele tatt. Litt ømt når svelger. Det som er ubehagelig er at jeg er hoven i halsen. Har spist banan og yoghurt. Er storfonøyd så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har operert i dag, har faktisk ikke vondt i det hele tatt. Litt ømt når svelger. Det som er ubehagelig er at jeg er hoven i halsen. Har spist banan og yoghurt. Er storfonøyd så langt

Nå er det 24 t siden operasjonen og jeg harfaktisk ikke vondt i det hele tatt. Merker jo at jeg er litt "trang" i svelget men ikke smerter. Det hjelper helt sikkert at jeg tar 1 paralgin forte hver 5 time og en voltaren hver 8 time. skal trappe litt ned på dette etter hvert. Har sovet godt i natt, våknet ett par ganger av at jeg snorket. Er fortsatt forberedt på at det skal bli vondt.

Det er derimot en del ting som er ubehagelig:

1. lukt - det lukter ikke deilig fra munnen. Selv ikke etter tannpuss.

2. syn - det ser ut som den værste skrekkfilmen bak i svelget. Blir du lett kvalm - ikke kikk.

3. følelsen - kjennes ut som at den lille meitemarken bak i svelget er 5 ganger større en normalt. Kjennes ut som den blokkere, men da er det bare å være rolig, puste med nesa eller legge seg på siden så går det bra. Det er jo go plass der uansett

4. øm og rar/følesesløs i leppe og tunge. Dette kommer av slangen til lungene under narkosen og at de presser tungen ned. Bedre i dag det også. Dessuten hadde kirurgen de største henda jeg har sett.....

Jeg har det best ligende på siden men kan helt fint gå rundt. Blir da litt trang i halsen pga tidligere nevnte meitemark.

Skal prøve meg på loff i dag. Spiste skogsbær yoghurt i går. Det gikk fint bortsett fra når bærene satte seg fast i tenna, da var det vondt å dytte ut med tunga. Yoghurt uten bær gikk flott. Spiste også rett i koppen med kylling. Det var godt men opplevdeat det ble mye slim av det som gjordet det ekkelt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det 24 t siden operasjonen og jeg harfaktisk ikke vondt i det hele tatt. Merker jo at jeg er litt "trang" i svelget men ikke smerter. Det hjelper helt sikkert at jeg tar 1 paralgin forte hver 5 time og en voltaren hver 8 time. skal trappe litt ned på dette etter hvert. Har sovet godt i natt, våknet ett par ganger av at jeg snorket. Er fortsatt forberedt på at det skal bli vondt.

Det er derimot en del ting som er ubehagelig:

1. lukt - det lukter ikke deilig fra munnen. Selv ikke etter tannpuss.

2. syn - det ser ut som den værste skrekkfilmen bak i svelget. Blir du lett kvalm - ikke kikk.

3. følelsen - kjennes ut som at den lille meitemarken bak i svelget er 5 ganger større en normalt. Kjennes ut som den blokkere, men da er det bare å være rolig, puste med nesa eller legge seg på siden så går det bra. Det er jo go plass der uansett

4. øm og rar/følesesløs i leppe og tunge. Dette kommer av slangen til lungene under narkosen og at de presser tungen ned. Bedre i dag det også. Dessuten hadde kirurgen de største henda jeg har sett.....

Jeg har det best ligende på siden men kan helt fint gå rundt. Blir da litt trang i halsen pga tidligere nevnte meitemark.

Skal prøve meg på loff i dag. Spiste skogsbær yoghurt i går. Det gikk fint bortsett fra når bærene satte seg fast i tenna, da var det vondt å dytte ut med tunga. Yoghurt uten bær gikk flott. Spiste også rett i koppen med kylling. Det var godt men opplevdeat det ble mye slim av det som gjordet det ekkelt etterpå.

Jeg hadde heller ikke vondt de først to dagene etter opperasjonen, men så begynte smertene å komme. Mellom dag 4 og 7 etter operasjonen våknet jeg minst en gang om natten av smertene, og måtte ta mer smertestillende. Jeg tok i den perioden noe mer smertestillende enn det som var anbefalt. Etter dag seks/syv avtok smertene, og etter dag 11 brukte jeg ikke lenger smertestillende.

Vil anbefale deg å ikke kutte ned på smertestillende. Selv om det gjør vondt en liten stund, så er det så absolutt verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det 24 t siden operasjonen og jeg harfaktisk ikke vondt i det hele tatt. Merker jo at jeg er litt "trang" i svelget men ikke smerter. Det hjelper helt sikkert at jeg tar 1 paralgin forte hver 5 time og en voltaren hver 8 time. skal trappe litt ned på dette etter hvert. Har sovet godt i natt, våknet ett par ganger av at jeg snorket. Er fortsatt forberedt på at det skal bli vondt.

Det er derimot en del ting som er ubehagelig:

1. lukt - det lukter ikke deilig fra munnen. Selv ikke etter tannpuss.

2. syn - det ser ut som den værste skrekkfilmen bak i svelget. Blir du lett kvalm - ikke kikk.

3. følelsen - kjennes ut som at den lille meitemarken bak i svelget er 5 ganger større en normalt. Kjennes ut som den blokkere, men da er det bare å være rolig, puste med nesa eller legge seg på siden så går det bra. Det er jo go plass der uansett

4. øm og rar/følesesløs i leppe og tunge. Dette kommer av slangen til lungene under narkosen og at de presser tungen ned. Bedre i dag det også. Dessuten hadde kirurgen de største henda jeg har sett.....

Jeg har det best ligende på siden men kan helt fint gå rundt. Blir da litt trang i halsen pga tidligere nevnte meitemark.

Skal prøve meg på loff i dag. Spiste skogsbær yoghurt i går. Det gikk fint bortsett fra når bærene satte seg fast i tenna, da var det vondt å dytte ut med tunga. Yoghurt uten bær gikk flott. Spiste også rett i koppen med kylling. Det var godt men opplevdeat det ble mye slim av det som gjordet det ekkelt etterpå.

Bedre i dag...fortsatt ikke vondt. Litt mere forkjølafølelse men ikke vondt overhode. Fikk ut litt belegg fra munnen, det var vanvittig ekkelt og da var jeg milimetere fra å spy..... Snakket med sykehuset i går og de mente at hadde jeg ikke hatt vondt til nå kom jeg til å få meg en "på tryne". De garanterte meg vondt....vi får nå se på det da. Er jo ikke i superform men merker at jeg begyner å komme meg litt...klarer å spise mer. Omelett og polarbrød er supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre i dag...fortsatt ikke vondt. Litt mere forkjølafølelse men ikke vondt overhode. Fikk ut litt belegg fra munnen, det var vanvittig ekkelt og da var jeg milimetere fra å spy..... Snakket med sykehuset i går og de mente at hadde jeg ikke hatt vondt til nå kom jeg til å få meg en "på tryne". De garanterte meg vondt....vi får nå se på det da. Er jo ikke i superform men merker at jeg begyner å komme meg litt...klarer å spise mer. Omelett og polarbrød er supert.

Har ikke vondt? De garanterte smertene lar heldigvis vente på seg. Heldigvis har jeg høy smerteterskel, har operert vekk flere føflekker uten å bruke bedøvelse. Synes ikke det er vondt. Har masse kvalm guffe i munnen. Lukten og smaken gjør meg kvalm. Er enda litt "sykere" i formen, slapp og sliten. Har blødd ørlite. Spiser alt av myk mat. Har kuttet ut paralgin forte til fordel av paracet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 20 år da jeg fjernet mandlene, og det tok ihvertfall 1 mnd før jeg klarte å spise fast føde. Klarte ikke prate i flere uker etter operasjonen, føltes som jeg hadde en kaktus som satt fast i halsen.

Slurp i deg is/iste etc og vær tålmodig. Det du opplever er helt normalt, og det vil gå over :)

Og dere som skal operere mandlene og nå gruer seg: Å ha kronisk halsbetennelse/være syk er værre enn å være skrall i et par uker. Ondt skal ondt fordrive :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som blir vettskremt når dere leser innleggene: Det er aldri hensikten å skremme noen.. men det er jo klart at noen har mer skremmende opplevelser enn andre og det kan bunne ut i at de ikke har satt seg inn i hva de går til, jeg kan riktignok ikke snakke for andre: men min egen opplevelse av å fjerne mandlene var mye mindre skummelt når jeg visste hva jeg gikk til - både på den gode og den dårlige måten.. jeg forventet ett smertehelvete uten like - og jeg legger ikke skjul på det:

Det VAR veldig vondt, men ikke på langtnær den smerten jeg hadde forestilt meg.

Jeg fjernet mine 14/10 - 08 og sliter enda med at jeg ikke har ordentlig smaksans enda.. det er fryktelig irriterende når f.eks all brus smaker farris *ler* .o0 håper jeg får den igjen så jeg kan smake julematen.. :P

I ettertid er det mange innlegg jeg leste underveis som var helt på jordet basert på mine egne erfaringer.. men det er jo ikke til å legge skjul på : stort sett alle opplever det forskjellig.

Men jeg er i alle fall innmari glad for at dette er noe jeg bare skal gjøre èn gang *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...