Gå til innhold

Fjerne mandler


miss idaho

Anbefalte innlegg

Jeg opererte vekk mandlene den 5. mars. Operasjon gikk bra og jeg fikk dra hjem samme dag. Dagene etter fikk jeg i meg barnemat, potetstappe, semulegrynsgrøt (anbefales!), gele, yoghurt o.l, og hadde det ok så lenge jeg tok smertestillendes kontinuerlig (anbefaler å ha på alarm på natten for å ta smertestillendes!). Dag 7-8 kom og jeg hadde det litt verre, men visste at skorpene skulle løsne rundt da. Gjaldt bare å bite tennene sammen når smertene var på sitt verste. for min del kom smertene i bølger, de mest intense varte aldri mer enn noen minutt. Den 7. dagen hadde jeg to blødninger, men de sluttet etter 5-10 min. Den 8. dagen (sent kveld 13. mars) begynte jeg å blø igjen. Etter 30 min uten å stoppe ringte vi sykehuset, og jeg ble kjørt bort. Da var det inn til ny operasjon på natten for å stoppe blødningene.... Det var veldig frustrerende da jeg visste at jeg måtte begynne helingsprosessen fra "scratch" igjen. Bli sykemeldt to nye uker. Men dagene etter operasjon nr. 2 har jeg nesten ikke hatt vondt! Det var jo et mindre inngrep - svidde kun av blodlegemene som hadde begynt å blø, men likevel. Tar smertestillendes kun 3 ganger til dagen (framfor 7 etter første operasjon). Krysser fingrene for at det holder seg slik også rundt dag 7-10 når de nye skorpene skal av. Men! Konklusjon: utrolig kjipt å være en av de 3% som må inn å opereres på ny pga. blødning, men har ikke hatt så store smerter som jeg hadde forventet. Verken etter 1. eller 2. operasjon. Så ABSOLUTT verdt det. Som faren min sa: mens man ligger der post operasjon, ikke tenk 2-3 dager fram i tid, men noen uker/måneder fram i tid. Tenk: ingen mer plager med de fæle klumpene. Det skal bli fantastisk.

Hilsen tidligere bekymret 18-åring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesteugle

Hei

Jeg er nå på min 6: dag om mann regner med operasjonsdagen. Jeg har ikke opplevd dette som noe smertehelvete hittil. Mine mangler var normale ift størrelse, men kav råttne i følge legen som opererte meg.

jeg bruker smertestillende paralgin forte og voltaren stikkpiller, og opplever at voltaren er den som hjelper best fordi den tar også hevelsen i tillegg til smerter.

Hittil kan jeg konkludere med at smertene ikke har plaget meg nevneverdig, men det har derimot det gulhvite fibrinbelegget som legger seg i sårgropene og i ganen. forferdelig ånde og en helt grusom smak i munnen. Innbiller meg også at maten jeg prøver å få i meg smaker verk og orker derfor ikke å spise stort annet en mini mister freeze i bøttevis. Jeg har gått ned 3 kg hittil.

Gleder meg til maten smaker det den pleide å gjøre og det ekle verket forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter meg til denne tråden!

Er ikke sikkert noen gidder å lese, men det hjelper for meg å skrive.

Er på min 3. dag (etter operasjonsdagen).

Operasjonsdagen:

Trilles nervøs til operasjonsstua, men anestesisykepleieren er veldig hyggelig og flink, og før jeg vet ordet av det er jeg vekke. Våkner senere av en blid sykepleier som forteller at operasjonen er over, og spør om jeg har vondt. Jeg får et eller annet deilig intravenøst, og er nesten smertefri i flere timer. Hoster opp en blodklump, spiser flere is og drikker masse vann. Etter 4 timer skal jeg hjem. Blir akutt kvalm og kaster opp forferdelig mye blodig vann. Så drar jeg hjem, tar voltaren og legger meg.

Dag1.

Vondt når jeg våkner

Drakk kun en ekkel næringsdrikk og spiste en is.

Er utrolig slapp og kjenner at kroppen sliter med å være så sulten.

Hadde vondt, men ikke virkelige smerter.

Dag 2

Våknet av voldsom mageknip i nedre del av magen. Kan kanskje skyldes stikkpillene, eller evt at magen gjør opprør fordi den ikke har fått noe å spise på 2 døgn. Har gått ned 2 kg. Sitter på do i 20 min før jeg stapper inn flere stikkpiller og legger meg igjen. Etter dette går det bedre. Kjempeopptur i middagstid da jeg er så godt smertelindret at jeg får til å spise skorpeløs loff med leverpostei. Er kjempesulten og spiser 5 skiver. Blir vondere igjen utover kvelden. Det merkes at det er voltarenen som virkelig tar smertene.

Dag 3.

Hadde på alarm midt på natta for å ta to paracet stikkpiller slik at jeg skal holde ut til 07:00, når jeg skal ta voltaren. Jeg våkner likevel klokka 5 av at jeg har veldig vondt. Smertene har endret karakter. Er ikke lenger svulmende ømme, men krasse, stikkende, sviende. - Og er ikke lenger bare i svelget, men i gane, tenner, tunge, kjeve, og ører. Jeg tenker at "nå har det begynt". Tar voltaren litt før tiden, og etter en stund kan jeg sove litt til. Prøver å spise en loffskive med leverpostei, men i dag er dette mye vondere. Gir meg etter den ene skiva, går og legger meg igjen. Tar flere paracet mellom voltaren-pillene for å holde smertene på avstand, med varierende hell. Sliter veldig med slim og verk som jeg må harke opp. Dette er virkelig motbydelig.

Etter å ha tatt voltaren midt på dagen blir alt mye bedre igjen, og jeg har et par gode timer der jeg spiser masse suppe til middag. Smertene tar seg opp utover kvelden, så det tar ikke lang tid før jeg kjører på med paracet igjen. Gruer meg til natten..

Noen fler der ute som har tatt mandlene?

Anonym poster: c658c9506ceb4c2abb56b4d80f37a323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme AB som over.

Er nå på 6. dag (etter operasjonsdagen).

De siste dagene har jeg hatt mye smerter, men jeg har valgt å ta voltaren når jeg trenger det, fremfor hver 8. time som er anbefalt. Tar aldri oftere enn med 6 timers mellomrom, men hvis smertene melder seg etter 6-7 timer, da kjører jeg på med voltaren. Det er det eneste som hjelper, synes jeg. Når jeg tar dem litt oftere, er smertene levelige.

Er veldig plaget med verk-smak i munnen og verk som jeg harker opp. Det lille av mat jeg får i meg, smaker dritt pga dette. I tillegg er det veldig rart å svelge. Den ene mandelen min var gedigen, så det er et kjempestort krater der. Alt jeg spiser må skylles ned med vann. Jeg klarer ikke å svelge det uten, det stopper liksom opp, og sitter fast. Håper VELDIG at dette er et forbigående problem.

Bittesmå biter av skorpe har falt av det siste døgnet, og nå har jeg begynt å vente på at gørra skal falle av helt. Gleder meg til det, men gruer meg også fordi jeg tror det kommer til å svi veldig i den "ferske" overflaten. Allerede nå svir det så mye å drikke, at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal få i meg nok vann.

I natt er første natt siden dag 2 at jeg ikke har våknet av sterke smerter . Jeg har ikke sovet natte gjennom, langt i fra. Har på to alarmer i løpet av natta for å stappe inn stikkpiller og sove videre. Vanligvis har jeg våknet før disse, men i natt våknet jeg av alarm og ikke smerter. Det er en lettelse. Håper dette betyr at ting holder på å bli bedre, men tør ikke tro det for mye.

Gleder meg til å spise igjen, er helt utsultet.

Anonym poster: c658c9506ceb4c2abb56b4d80f37a323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg slutter meg til denne tråden!

Er ikke sikkert noen gidder å lese, men det hjelper for meg å skrive.

Er på min 3. dag (etter operasjonsdagen).

Operasjonsdagen:

Trilles nervøs til operasjonsstua, men anestesisykepleieren er veldig hyggelig og flink, og før jeg vet ordet av det er jeg vekke. Våkner senere av en blid sykepleier som forteller at operasjonen er over, og spør om jeg har vondt. Jeg får et eller annet deilig intravenøst, og er nesten smertefri i flere timer. Hoster opp en blodklump, spiser flere is og drikker masse vann. Etter 4 timer skal jeg hjem. Blir akutt kvalm og kaster opp forferdelig mye blodig vann. Så drar jeg hjem, tar voltaren og legger meg.

Dag1.

Vondt når jeg våkner

Drakk kun en ekkel næringsdrikk og spiste en is.

Er utrolig slapp og kjenner at kroppen sliter med å være så sulten.

Hadde vondt, men ikke virkelige smerter.

Dag 2

Våknet av voldsom mageknip i nedre del av magen. Kan kanskje skyldes stikkpillene, eller evt at magen gjør opprør fordi den ikke har fått noe å spise på 2 døgn. Har gått ned 2 kg. Sitter på do i 20 min før jeg stapper inn flere stikkpiller og legger meg igjen. Etter dette går det bedre. Kjempeopptur i middagstid da jeg er så godt smertelindret at jeg får til å spise skorpeløs loff med leverpostei. Er kjempesulten og spiser 5 skiver. Blir vondere igjen utover kvelden. Det merkes at det er voltarenen som virkelig tar smertene.

Dag 3.

Hadde på alarm midt på natta for å ta to paracet stikkpiller slik at jeg skal holde ut til 07:00, når jeg skal ta voltaren. Jeg våkner likevel klokka 5 av at jeg har veldig vondt. Smertene har endret karakter. Er ikke lenger svulmende ømme, men krasse, stikkende, sviende. - Og er ikke lenger bare i svelget, men i gane, tenner, tunge, kjeve, og ører. Jeg tenker at "nå har det begynt". Tar voltaren litt før tiden, og etter en stund kan jeg sove litt til. Prøver å spise en loffskive med leverpostei, men i dag er dette mye vondere. Gir meg etter den ene skiva, går og legger meg igjen. Tar flere paracet mellom voltaren-pillene for å holde smertene på avstand, med varierende hell. Sliter veldig med slim og verk som jeg må harke opp. Dette er virkelig motbydelig.

Etter å ha tatt voltaren midt på dagen blir alt mye bedre igjen, og jeg har et par gode timer der jeg spiser masse suppe til middag. Smertene tar seg opp utover kvelden, så det tar ikke lang tid før jeg kjører på med paracet igjen. Gruer meg til natten..

Noen fler der ute som har tatt mandlene?

Anonym poster: c658c9506ceb4c2abb56b4d80f37a323

Heisann! Nikker meg enig til mye her!

Jeg er på 7 dagen i dag etter operasjonen. Det har for meg gått som en drøm. Jeg anbefaler å spise alt av medisterfarse og fiskeboller. Husk og drikk mye, om ikke store mengder hvertfall ofte. For mitt vedkommende anbefaler jeg å styre unna melkeprodukter, da dette for mange skaper økt slimproduksjon. For meg er det lite smerter, men de kommer i perioder på cirka 30 minutter, ofte et par ganger om dagen. Morgenen er klart verst av to grunner: alt er veldig tørt, men også fordi jeg sover i 10 timer i strekk. Da er jeg uten noe smertestillende i kroppen når jeg våkner. For meg er egentlig magen mest ille. Alt av smertestillende man svelger blir hardt å takle for magesekken, spesielt hvis man spiser uvanlig kost.

Ønsker folk lykke til med operasjon; og ønsket med denne rapporten å vise til at det finnes solskinnshistorier også her. Jeg opererte meg hos privatklinikken Volvat Medisinske senter i Oslo, og må bare rose deres opplegg. Anbefaler denne plassen ;) - men du må betale 13.000 av egen lomme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Heisann:)

Jente på 21 år speaking om å ta mandlene uten smertestillende.

Jeg fjerna mandlene mine for fire dager siden, og ville bare komme med noen innspill her. Leste mye på denne tråden i forkant av operasjonen, og ble som flere andre skremt av at det skulle "fosse blod" og gjøre ulidelig vondt, osv. Har enda halvannen uke igjen av helingstiden, og er klar over at det kan oppstå overaskelser på veien, men likevel, her er hvertfall begynnelsen på historien.

Jeg har masse allergier, og som lita reagerte jeg på paracetamol. Dette nevnte jeg for legen som henviste meg, og fikk beskjed om at vi kunne teste det i forkant av operasjonen, slik at jeg skulle få Paralgin Forte dersom det gikk bra, og noe annet hvis ikke. Denne problemstillignen forsvant imidlertid i papirarbeidet, og da jeg møtte opp på timen i forveien hadde ikke legen hørt noe om det, men sa at da fikk jeg kun voltaren.

Kirurgen som skulle operere mente at jeg måtte ha smertestillende, og fant frem til et annet preparat (Tramadol), som jeg skulle få så snart jeg kunne svelge.

Selve operasjonen foreløp uten spesielle begivenheter. Ja, det er ekkelt å skulle i narkose. Ja, det er ganske så jævlig å våkne fra narkosen uten noen form for smertestillende. Men jeg fikk ganske raskt intravenøs morfin, og det gikk seg til.

Ble på sykehuset i et døgn, fikk fremdeles morfin først intravenøst, så intramuskulært (med sprøyte i muskel), det var ikke noe godt å drikke, men fikk ned både yogurt og vann.

Dro hjem, og tok Tramadol-pillen min. Denne reagerte jeg tydeligvis på, og kastet opp hele kvelden. Ja, det gjør vondt å kaste opp dagen etter at man har tatt mandlene.. I alle fall, jeg tok ikke denne mer, og kastet heller ikke opp mer.

Nå er jeg på dag fem, og har dermed gått tre dager uten smertestillende i det hele tatt. Skorpene mine har enda ikke løsna, så akkurat det kan jeg ikke uttale meg om, men selve "jeg har hull i halsen min og dødsvondt" er pittelitt overdrevet. Jeg sliter med å sove, pga halsen og øret gjør vondt (fikk tatt vekk en piercing-kul på øret i samme slengen, så kan kun sove på ei side, og begynner å få vondt i hofta), og har selvfølgelig vondt for å spise og drikke. Likevel greide jeg, uten smertestillende, å spise 3/4 porsjon pasta og kjøtt i dag, drikker halvannen liter vann om dagen og har til og med fått i meg lunken kaffe siste to dagene.

Så ikke freak ut over smerter og blod. Det ER vondt, det ER kjipt, og det er vanskelig å sove og spise. Men når jeg klarer det uten smertestillende, så kan jeg ikke tenke meg at noen skal ha problemer med det med normalt inntak av Paralginer. :)

Altså, jeg fjerna mine for 7 dager siden nå, og greit at det er flott at du ikke har hatt så vondt, men så må du huske på at alle har forskjellig smerteterskel, også. Jeg, for eksempel, har ikke sovet på 2 døgn nå, har drukket 3 korker vann på 8 timer, og har hvertfall ikke spist noe fast føde på hvertfall 1 døgn. Jeg er gått tom for voltaren, snart tom for paralgin forte, men har heldigvis pinex forte i bakhånd. Kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har hatt så her vondt i hele mitt liv, inkludert i første klasse da jeg hoppa på jernriva, og fikk den gjennom foten. Selvfølgelig er det overkommelig, men det gjør ikke like "lite" vondt for alle sammen ;-) Vær heller glad du har så lite vondt som du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg fjerna mine for 7 dager siden nå, og greit at det er flott at du ikke har hatt så vondt, men så må du huske på at alle har forskjellig smerteterskel, også. Jeg, for eksempel, har ikke sovet på 2 døgn nå, har drukket 3 korker vann på 8 timer, og har hvertfall ikke spist noe fast føde på hvertfall 1 døgn. Jeg er gått tom for voltaren, snart tom for paralgin forte, men har heldigvis pinex forte i bakhånd. Kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har hatt så her vondt i hele mitt liv, inkludert i første klasse da jeg hoppa på jernriva, og fikk den gjennom foten. Selvfølgelig er det overkommelig, men det gjør ikke like "lite" vondt for alle sammen ;-) Vær heller glad du har så lite vondt som du har!

Jeg begynner dag 8 nå over natta.

Jeg skjønner at du har uutholdelige smerter.

For meg er voltaren det eneste som hjelper.

Ring sykehuset/legen og be om ny resept på voltaren, evt annen smertestillende.

I tillegg kan du be dem se etter tegn på infeksjon, for å være på den sikre siden.

Lykke til. Hold ut.

Anonym poster: c658c9506ceb4c2abb56b4d80f37a323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 9 nå.

Fortsatt vondt, men ikke like vondt å spise som det tidligere har vært. Det var derfor en lettelse å spise seg mett i dag! Riktignok har jeg spist så lite siden operasjonen at "mett" ikke var en spesielt stor mengde, men følelsen var veldig virkelig ;)

Har begynt å få litt magesmerter, og tror det skyldes voltarenen.

Håper på rask bedring nå, slik at jeg kan trappe ned medisinene.

Det begynner å tære på motet også..

Anonym poster: c658c9506ceb4c2abb56b4d80f37a323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 9 nå.

Fortsatt vondt, men ikke like vondt å spise som det tidligere har vært. Det var derfor en lettelse å spise seg mett i dag! Riktignok har jeg spist så lite siden operasjonen at "mett" ikke var en spesielt stor mengde, men følelsen var veldig virkelig ;)

Har begynt å få litt magesmerter, og tror det skyldes voltarenen.

Håper på rask bedring nå, slik at jeg kan trappe ned medisinene.

Det begynner å tære på motet også..

Anonym poster: c658c9506ceb4c2abb56b4d80f37a323

Jeg reagerte veldig på Voltaren. Når jeg måtte gå over til piller (ikke stikkpiller) så klarte jeg ikke å holde på maten. Alt rant rett gjennom meg. Håper du kommer deg nå. For min del ble det veldig mye bedre etter dag 9 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntringen:)

Godt å høre at det bedret seg etter dag 9.

Nå er vi altså på slutten av dag 10, og i dag har jeg spist godt! :)

- men det nytter bare etter smertestillende.

Tenkte jeg skulle prøve å drøye mellom voltarenen i morgen, og kanskje kompensere litt med paracet, som ikke er så sterkt for magen.

Begynner vel så smått å se lys i enden av tunellen, spesielt når det gjelder spisingen, men jeg gleder meg som sagt til å være mindre avhengig av å stappe piller i rumpa i tide og utide ;)

Anonym poster: c658c9506ceb4c2abb56b4d80f37a323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

Fortsetter denne tråden jeg. Er på dag 5 etter operasjonen. noen andre som er i samme situasjon for tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla

Hei!
Er på dag 5 nå (inkludert operasjonsdagen). Synes egentlig at det går veldig greit, men er forberedt på at det kan bli verre. Er i himmelen i et par timer etter jeg har tatt stikkpillene, men så ca 2-3 timer før ny dose så blir det veeeldig vondt. Da klarer jeg ikke å få i meg noe som helst mat og må bare ligge og lukke øynene og vente på at det skal gå over. Har også hatt hoven tunge som har vært ganske vondt, men den begynner heldigvis å få normal størrelse igjen. Hadde sår både over og under tungen på begge sidene, så tror de har tatt litt hardt i under operasjonen :overrasket: Spiser nudler, masse isbiter, skrive uten skorper med leverpostei, gele og masse melon. Fikk anbefalt melon av legen, og det går veldig fint ned :)

Ellers tar jeg voltaren og paracet hver 8. time. Tar 1500 mg paracet morgen og kveld og 1000 mg midt på dagen. Fikk også paralgin major, men har ikke hatt bruk for disse da paracet og voltaren fungerer veldig bra. Er 19 år. Hold ut dere som har tatt mandlene og ikke vær redd til dere som skal ta mandlene! Jeg har alltid hatt problemer med å puste med nesen, men allerede rett etter operasjonen kunne jeg faktisk puste skikkelig godt gjennom nesen. Angrer ikke et sekund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er på dag 8 inkludert operasjonsdagen, og det er faktisk gått ganske bra :)

Hadde trodd jeg skulle oppleve mer smerte, men er klart dette har vært en slitsom uke. Dag 6 var den værste for min del, dagen i dag er uten tvil den beste. Nesten ikke kjent noe smerte i dag og fått spist mye god mat :)

De 2 første døgnene gikk jeg på 12 paracet og 3 voltaren, ellers har jeg gått på 8 paracet og 3 voltaren.

Dag 3 spiste jeg en hel hamburger, men kosten ellers har gått i pastalignende og is uten problemer.

De tre siste dagene har jeg spist litt pizza (Billys) og! Det er ganske mykt.

Men ja, hvis det er noen som gruer seg, så ta det helt med ro! Det er absolutt ikke så ille, det verste er jo nesten at du må være i ro så lenge, blir rastløs!

Er 18 og angrer heller ikke et sekund når jeg kjenner formen i dag, og bare gleder meg vilt til fortsettelsen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest pasient1

Hei!

Etter å ha gått på flere antibiotika kurer i løpet av siste 1,5 årene uten virkning, så er det godt å få fjernet mandlene..

Det siste året hadde jeg feber ca 1 dag i uken og gikk stadig og brekkte meg på grunn av hovne, eller betente mandler..

Opererte mandlene 2.juli..

Ikke noe rennende blod fra såret eller kvalme etter operasjonen..

Operasjonsdagen fikk jeg smertestillende stikkpiller 1 stikkpille ca 4 ganger i døgnet til ut på dagen den 3.juli da jeg ble skrivd ut fra sykehuset.

Jeg fikk med meg en haug av tabletter med Voltaren-stikkpiller, Pinex Forte-stikkpiller, Codaxol 500 mg/30 mg og Diclofenac 50 mg..

Tok 1 stk Voltaren og 1 stk pinex forte stikkpille samtidig ca 4-5 ganger i døgnet frem til 9.juli og suplerte på med Codaxol og Diclofenac de gangene når smertene var noe under kontroll av stikkpillene, men det var ikke lett å svelge ned noen ting frem til 10.juli..

Dag 7 og dag 8 medregnet operasjonsdagen var i grunnen værst.. Da jog smertene noe voldsomt i sårene og jeg kjørte på med stikkpiller for harde livet for å ha ihvertfall en noe moderat smerte i sårene... Jeg fikk ikke bukt med smerten helt de 2 dagene, sikkert på grunn av at skorpene løsnet, men jeg er ikke sikker..

I dag på dag 10 inkl. operasjonsdagen, så kikket jeg meg i munnen i speilet for første gang siden operasjonen og ser at det jeg ihvertfall tror er de fjernede mandlene har ren operasjonsflate uten skorpe på, men rett bak der igjen ligger det noe hvitt belegg kan jeg se, men det kan jo være at skorperestene har løsnet fra sårene og festet seg baki der..

I dag på dag 10 har jeg ikke tatt noen smertestillende selv om jeg kjenner noe lav moderat smerte når jeg svelger, men fikk ned tilogmed grillpølse i brød i går :-D

Dag 7 og 8 fra operasjonsdagen var jeg rimelig løen i magen og fikk noen ekkle byger med magesmerte og diare flere ganger det døgnet, sikkert på grunn av at jeg hadde brukt litt mer stikkpiller enn foreskrevet pr døgn, men det ga seg etter dag 8 når jeg sluttet med stikkpiller 4-5 ganger i døgnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Huff, jeg håper dere som skal fjerne mandlene ser på de siste postene her, og ikke de fra 2009 :)

Jeg fjernet mandlene for 8 dager siden, gruet meg kjempemasse, mest pga narkosen faktisk. Fikk beroligende som jeg tok før operasjonen.

Selve operasjonen gikk veldig fint, gruer du deg VELDIG så vil jeg faktisk anbefale å be lege om beroligende, dette hjalp meg veldig :)

Skal du ta mandlene er dette mine tips til deg (jeg kunne ønske jeg visste dette på forhånd):

- Å ta stikkpiller er litt tricky, det beste er å ligge når du tar de, slik at de ikke går ut igjen. Selv bruker jeg paralgin major og voltaren, disse funker veldig bra! Pass på å spise litt før du tar disse, og GÅ PÅ DO!

Du har ikke lyst å ta piller og så må du på do etter 30 min og ta pillene på nytt...

- Mat, vet at dette er veldig forskjellig fra person til person. Jeg sliter veldig med å svelge og er nå på dag 8, men jeg kan trygt anbefale: all saftis uten sjokolade, isen bør varieres slik at man ikke blir lei, loff uten skorpen med smør/syltetøy uten klumper, potetstappe (gjerne med SMÅ biter servelatpølse til), donuts (de klissete uten sukker og sjokolade, osv), mazariner og rullekake (disse er såpass myke at de kan svelges veldig lett, spesiellt mazariner. Unngå melkeprodukter da disse lager mye slim og spytt.

- Drikk mye saft/iste, den bør ha sukker i seg slik at man får litt energi, og masse isbiter. Isbitene er også bra dersom man er veldig hoven da de demper hevelsen, så sug på de om du kan :) jeg vil ikke anbefale smoothies, mange av de er så syrlige at de svir VELDIG mye.

- Prøv å time når du tar medisinen, slik at du får sove om natten, flere netter har jeg våknet klokken 4-5 av smerter, da tar jeg ny medisin. Skal ta pillene 3 ganger for dagen, men siden dag 6 har det blitt 4 ganger for dagen med paralgin major, og 4 ganger med voltaren.

MERK deg at voltaren er ganske sterkt og mange får vondt i magen av disse. Prøv derfor å spise litt før du tar pillene. Mange får diarè av voltaren, og det er ikke særlig deilig å ta stikkpille etter det..

Ellers så bør jeg si at det gjør litt vondt etter noen dager, men du får aldri mer halsbetennelse og streptokokker og annet halsdritt. Er du flink å ta medisinen (hos meg er effekten på 5-6 timer for hver dose) slik at dersom du bare har litt vondt så kan du vente litt med å ta pillene, så gjør det :)

Jeg tenker hele tiden at det blir verdt det når jeg er "ferdig", ingen mer antibiotika og vondt i halsen :) Jeg vil sammenligne prosessen med kanskje min værste halsbetennelse, borsett fra at jeg kan puste gjennom halsen nå :)

Jeg er forresten jente på 23 år :) de som sier at dette er det værste de har opplevd har enten veldig lav smerteterskel, eller så har de vært maks uheldig.

Anonymous poster hash: e63b8...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sophia21

Interessant å se andres erfaringer, litt både og. Skulle fjernet mandlene for 4 år siden, men ble syk på operasjonsdagen og så ble jeg nervøs og ba aldri om ny time..:P Angrer litt nå. Har ikke hatt så mange halsbetennelser som krever antibiotikakur siste årene, men likevel mye vondt i halsen, stadige luftveisinfeksjoner etc. Hører flere sier det er som sin verste halsbetennelse, men det er jo helt JÆVLIG. Jeg har hatt ørebetennelse, lungebetennelse, bronkitt, farlig parasitt, magesår, kyssesyken osv...men ingenting er verre enn halsbetennelse! :S Dvs, kyssesyken lignet jo en del på halsbetennelse, så det blir vel samme nivå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gemini7

Har ikke orket å lese alle svarene, men kan jo også dele min erfaring: jeg hadde absurd, grusomt, forferdelig vondt etterpå. Hvert eneste lille svelg var en pine, om det så bare var mitt eget spytt. Klarte ikke ta til meg fast føde på 14 dager, og gikk ned 11 (ja, ELLEVE) kilo på 14 dager--- og jeg hadde ikke akkurat mye å ta av fra før :(-- i 2 uker kunne jeg kun få ned noen få skjeer m kald suppe, is og gele hver dag. På dag 14 spiste jeg 1/2 skål m lunken ertesuppe og en halv loffskive uten skorpe som jeg la "i bløtt" i suppa.. Det er til dags dato mitt aller beste måltid noen sinne :) Dette er nå 16 år siden, men jeg husker enda smerten. På nivå med gallestein og fødsel.. Men, det er jo varierende hvordan folk reagerer, ser at noen nesten iikke har vondt!!

Jeg har gudskjelov ikke hatt skikkelige halsbetennelser etter dette, så jeg synes likevel at operasjonen var verdt smerten!! Ingen halsbetennelser og ikke mer tonsillitt, fantastisk..

Og sånn i det store bildet så er jo ikke 14 dager m smerte all verden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Fader. Er på dag 6 etter å ha fjernet mandlene. Hører at dag 7 er den verste, så ja gruer meg til i morgen for å si det sånn. I dag stikker det, og føles ut som djevelens neve er knytt rundt halsen på meg. Sorry utrykket, men.

Ringte lege her om dagen da jeg var gått tom for Voltaren 50mg stikkpiller. Da hadde jeg allerede kjøpt en eske Voltarol 25mg. Legen sa at det var greit å trappe ned på "styrken" på medikamenter etterhvert, men ser ingen logisk grunn for det når en mest sansynlig får mer smerter etter hvert, noe jeg også har fått.

Nå kombinerer jeg 1g Paracet og 25mg(1stk) Voltarol hver 5. time, altså ca 4 ganger om dagen. Er redd for å ta for mye, så går gjerne å piner meg selv en time eller to for å ikke ta mer. PLUTSELIG kommer smertene, og det stikker i halsen. Da går smertestillende ned på høykant og familien er vitne til en skjelvende, illsint og desperat jente.

Noen som bruker andre medikamenter? Hører mange bruker sterkere typer. Så kanskje jeg ikke overdriver bruken, men heller kan unne meg noe annet enn Voltarol som fungerer sånn passelig.

Hilsen ei jente på 20 som er hjertelig glad for å ikke ha flyttet hjemmefra enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader. Er på dag 6 etter å ha fjernet mandlene. Hører at dag 7 er den verste, så ja gruer meg til i morgen for å si det sånn. I dag stikker det, og føles ut som djevelens neve er knytt rundt halsen på meg. Sorry utrykket, men.

Ringte lege her om dagen da jeg var gått tom for Voltaren 50mg stikkpiller. Da hadde jeg allerede kjøpt en eske Voltarol 25mg. Legen sa at det var greit å trappe ned på "styrken" på medikamenter etterhvert, men ser ingen logisk grunn for det når en mest sansynlig får mer smerter etter hvert, noe jeg også har fått.

Nå kombinerer jeg 1g Paracet og 25mg(1stk) Voltarol hver 5. time, altså ca 4 ganger om dagen. Er redd for å ta for mye, så går gjerne å piner meg selv en time eller to for å ikke ta mer. PLUTSELIG kommer smertene, og det stikker i halsen. Da går smertestillende ned på høykant og familien er vitne til en skjelvende, illsint og desperat jente.

Noen som bruker andre medikamenter? Hører mange bruker sterkere typer. Så kanskje jeg ikke overdriver bruken, men heller kan unne meg noe annet enn Voltarol som fungerer sånn passelig.

Hilsen ei jente på 20 som er hjertelig glad for å ikke ha flyttet hjemmefra enda.

Jeg fikk paralgin forte og voltaren i stikkpilleform. Fikk ny resept når denne gikk ut og jeg brukte gjerne litt mer voltaren en jeg skulle. Men bedre det enn å ha grisevondt disse dagene. Etterhvert gikk jeg over på piller, men jeg tålte ikke voltaren i vanlig pilleform. Så da holdt jeg med til paralgin de siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Dette er jo et gammelt innlegg, men til hjelp for de som sitter og googler!

Idag er det 1 uke siden jeg fjernet mandlene mine. Jeg er 18 år. Operasjonen og narkosen gikk helt fint! Var derimot umåtelig kvalm når jeg våknet. Jeg hadde relative svære mandler, å den ene var dobbelt så stor som den andre.

Jeg hadde ikke smerter i det hele tatt de 3 første dagene etter operasjon. Spiste brødskive med egg (uten skorpe), lasagne, fårikål osv osv de første dagene uten problem. Til og med grandiosa. Har ikke spist så mye is fordi jeg sliter med ising i tenna, men drukket MYE kaldt vann. Ved dag 4 fikk jeg noe smerter når jeg pratet og lå for det meste alene så jeg slapp å prate. 

De siste 3 dagene har mildt sagt ikke vært så grei derimot, når smertestillende begynner å gå ut er det et rent helvete. Det aller ALLER værste er at det smaker og lukter som om noe har dødd i kjeften min. Igår kveld begynte jeg å spy fordi det smaker så fælt, og det gjorde hvertfall vondt. Har fått kvalmestillende på resept uten at det hjelper. Har hatt små blødninger uten at det er til bekymring. Noe av skorpa har begynt å løsne også.

Gleder meg mildt sagt til jeg er ferdig med dette -men langsiktig håper jeg at dette er noe av de beste valgene jeg har tatt. Har hatt kronisk halsbetennelse i nesten 2 år og det har ført til mye fravær fra skole og jobb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...