Gå til innhold

Fjerne mandler


miss idaho

Anbefalte innlegg

Jeg har så vondt så vondt, er det normalt når jeg fjernet mandlene på mandag? Får jo ikke sove engang. Hvor lenge må jeg regne med å være hundre 100% avhengi av smertestillende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en telefon til fastlegen din i morgen og spør. Jeg har aldri fjærnet mandlene selv, men jeg hadde inntrykk av at dette var et inngrep kroppen leget seg relativt kjapt etter.

På den andre siden så er det jo en operasjon du har vært gjennom og hvor lang tid en kropp bruker på å leges er jo veldig individuelt.

Som sagt; ta kontakt med fastlegen din å spør :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare gi deg en :klem:

Jeg hadde veldig vondt i nesten 14 dager etter inngrepet og brukte Voltaren.

Eneste som hjalp.

Det gikk greit de første 3-4 dagene men så kom smertene.

Hold ut det går over og det blir bedre etterhvert.

Nådde smertetoppen etter ca 6 dager - så ble det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vondt i rundt 14 dager etterpå. Men det er litt forskjell på vondt og VONDT, og om du føler at slik skal det ikke være, så kan det være lurt å ringe legen for en sjekk.

Men det er veldig vondt etterpå. Drikk vann og/eller saft istedet for brus, og spis masse saftis!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gråt av smerte i 10 dager jeg ;) Fikk ikke ned vann eller noe når jeg ikke var "nydopet"¨på smertestillende. Spistekun frukt purree til barn den første uka, og gikk over til supper og vanlig barnemat etterpå...

Så det er langt ifra unormalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 åringen min hadde også vondt i nesten 14 dager etterpå. Hun spiste ikke annet enn kalde supper og is, og drakk mye kaldt vann. Skrekken var å måtte inn på sykehuset igjen, så hun spiste og drakk av redsel. Hun tok smertestillende om kvelden i lang tid for å få sove. Hun klarte heller ikke å snakke på 14 dager, men etter 10 klarte hun å komme med lyder (for et mas).

Det er veldig viktig å drikke mye så det ikke blir tørt i halsen. Ikke nødvendigvis så mye om gangen, bare sånn at det stort sett holdes fuktig nedi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde dritvondt etterpå, selv om såret leget helt som det skulle. Tok smertestillende flere ganger om dagen i sikkert halvannen uke.

Det ble liksom to typer smerter; først den som var der når jeg vålnet etter operasjonen, og deretter når sårskorpene løsnet. Da blusset det litt opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det også var veldig vondt..

Men hadde ikke vondt mer enn halvannen uke.. Klarte ikke å spise mer enn en halv lollipop den første uken så raste ned i vekt, noe jeg ikke trengte i det hele tatt så sleit litt med å legge på meg igjen..

Fikk Voltaren og Paralgin Major, noe som gjør susen:)

Ble litt dårligere av voltarenen da den er ganske drøy på magen men i bunn og grunn er det bare å bli kvitt de..

De har jo også funnet ut at du får bedre hukommelse og (hvis du er ung) antakeligvis slipper unna lese og skrivevansker, og det er jo også kjekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare gi deg en  :klem:

Jeg hadde veldig vondt i nesten 14 dager etter inngrepet og brukte Voltaren.

Eneste som hjalp.

Det gikk greit de første 3-4 dagene men så kom smertene.

Hold ut det går over og det blir bedre etterhvert.

Nådde smertetoppen etter ca 6 dager - så ble det bedre.

samme forløpet hadde en venn som fjernet de i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel veldig individuelt. Hadde ikke noe vondt jeg.

Fjernet de da jeg var 18-19 år eller noe sånt.

Eneste som var ekkelt var når skorpen løsnet. Det var ganske ubehagelig. Våknet på natten av at noe løsnet. Kjentes ut som når man er forkjølet og så plutselig klarner det opp i nesa. Jeg reiste meg opp i senga og da kjente jeg at noe rant. Gikk på badet og da så jeg at det fosset blod. Holdt på å besvime, men fikk roet meg ned.

Ellers var det helt ok å fjerne mandlene synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg fjernet de i fjor sommer, og hadde også vondt i 14 dager. Fikk Voltaren etter operasjonen, men magen min tålte det ikke, og jeg lå derfor og spydde dagen etter operasjonen. Så fikk jeg Voltaren i stikkpilleform i stedet, og det fungerte bedre. Så hadde jeg veldig vondt i ca 7 dager, til sårskorpen løsnet, og det fosset blod ut av munnen min. Noen dager etter det gjorde det litt mindre vondt, men var veldig sårt fram til det hadde gått 14 dager etter operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket: Okei, dette avgjør saken. Jeg skal ikke fjerne mandlene mine.*panikk* Jeg tror jeg nesten ble glad i mandlene mine jeg nå :sjenert:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk fjerna mandlene for en 4-5 år siden. Jeg bare måtte!! Hadde hatt 8 halsbetennelser på 9 mndr. Da var jeg møkkalei!!!!

Tok nesten 1 ÅR før jeg var HELT fin i halsen. Slet med sånne "hudremser" som lå å irriterte i halsen. Var helt elendig etter inngrepet. Ikke klarte jeg å spise is eller noe, så det gikk på kaldt vann og supper ja. Kjekk slankekur :lol:

Å ta mandlene når man er voksen er mye verre enn for barn. Jenta vår tok sine mandler når hun var ca 5 år og etter en ca 3 dager hjemme var hun i fin-fin form og ville i barnehage.

I ettertid har jeg virkelig undret meg hva "godt" de mandlene skal gjøre for en. De har ikke ikke vært til hjelp før de ble fjerna, og nå som de er borte er går det laang tid mellom hver gang jeg er syk *bank i bordet* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg lurer litt. Jeg fjernet mandlene den 24.januar 08.

Smertene var ganske små i begynnelsen, men de går mye opp og ned,

og har blitt vondere dag for dag. Litt betryggende å lese at andre har

opplevd det samme og..

Leste lenger oppe om disse skorpene. Trengte dere å gå til legen etterpå?

Var det vondt når skorpen falt av? Hvor mange dager hadde det ca.

gått når den falt av? Blødde det lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Krestina

Jeg skal inn om ei uke (6 mai) å få fjerne mandlene.

Hadde rundtom 20 halsbetennelser i fjor, og er møkkalei. Har vært plagt med halsbetennelse mye de siste årene, men aldri så mye som i fjor.

Kan ikke si at jeg gleder meg til operasjonen, eller dagene etterpå.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Fanteria

Det er en tøff periode, men det er så verdt det! Jeg fjerna de i slutten av januar, på en mandag. Første lørdagen var verst da jeg kun fikk i meg 2 SS med vann.. Men det er kun de to ukene. Du lever på smertestillende og lett fordøyelig mat.

Mattips:

Fiskeboller, poteter og MASSE hvit saus

egg

Barnemat

Grøt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok mandlene i fjor sommer, og jeg hadde det helt grusomt den 7 dagen etter operasjonen. Gikk ned 5 kg på en uke, og knasket paralgin som det skulle vært drops. Er så glad for at jeg ikke trenger å gjøre dette flere ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet mandlene for 2 år siden og jeg hadde veldig vondt i 3 uker etterpå. Måtte en tur på legevakten etter 2 uker, for å få mer smertestillende og en bekreftelse på at alt var som det skulle..

Det er veldig individuelt hvordan man reagerer etter operasjonen og selv om jeg var sengeliggende i 3 uker, så er det så verdt det!

Hadde ca 2-3 halsbetennelder pr mnd før operasjonen...

Jeg gikk ned ca 8kg på 3 uker.. Klarte bare å spise potetmos med saus, barnemiddager på glass (type lasagne ol), supper og is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krestina

Nå er det snart 2 uker siden jeg fjernet mandlene. Å fy f*** så jævlig. Må bare si det at jeg til vanlig har relativt høy smerteterskel, men dette tok kaka.

Har gått ner 6-7 kg til nå, noe som er helt greit(snart sommer!!), men kan verken spise eller snakke.. Og begynner å bli drittlei av å gå hjemme :)

Satser på at om noen dager er jeg i finfinform, og fri fra halsbetennelse for alltid :)

Men vanskelig å tenke positivt når du begynner å gråte at å svelge vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...