Gå til innhold

Hvor mange prosent riktig på eksamen?


Amygdala

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat hatt eksamen i patologi, og nå har fasiten blitt lagt ut på nett. Etter hva jeg kan regne ut ligger jeg på ca 73-74% riktig. Lurer derfor på om noen vet hvor mange prosent man skal ha riktig for å få hvilken karakter? Mener å ha hørt at man må ha 75% eller mer for å få B. Vil det si at jeg har misset B'en med 1-2% poeng, eller kan det være at prosenten man må ha riktig for å fa en B går litt ned hvis det er mange som har gjort det dårlig? Eller omvendt, at den går opp hvis mange har gjort det bra?

Ahhh, ikke fortell meg at jeg var 1% fra å få B, det hadde vært så utrolig surt.... :sur: Karakteren kommer ikke før i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

karakterene varierer med 12%

Altså

A fra 100-88%

B fra 87,9 - 76%

C fra 75,9 til 64%

D fra 63,9 til 52%

E fra 51,9 til 40%

F fra 39,9 og under

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at når vi har bestått/ikke bestått må vi ligge på omtrendt 70% for å få bestått vi også. Men jeg har inntrykk av at det er lettere å stå på en eksamen med karakterer enn en med bestått/ikke bestått.

Endret av Amygdala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er umulig å svare på, særlig med tanke på at karakterskalaen egentlig skal følge normalfordelingskurven. Har opplevd å få toppkarakter med ca 75% (inkl minuspoeng for feil svar), og har opplevd at det kreves mer bare for å bestå. Pga normalfordelingen vil det jo også komme an på hvor bra de andre studentene gjør det (men dette ser man selvsagt på over tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som ikke innlogget pepker på så har karakterne noe med normalfordelingskurven å gjøre. Akkurat hvordan dette skal slå ut er man uening men Solstråle sin inndeling med faste grenser hvert 12. prosentpoeng blir uansett feil.

Kvalitetsreformen tilsier at karakterne over tid skal være normalfordelt, det vil derfor ikke være helt riktig heller av sensor å si at så og så mange skal ha ha A, B, C etc på den enkelte prøven.

Grensen for stryk her på ingeniør-utdannelsen ligger forøvrig rundt 35%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle kanskje skrevet at det er sånn karaktersettingen fungerer hos oss.

Jeg studerer realfag og hos oss er det jo ofte enten riktig eller galt svar, og jeg har aldri opplevd at jeg eller noen av de jeg studerer med har fått bedre eller dårligere karakterer pga normalfordelingen. Så hos oss gjelder iallefall 12%-"regelen".

I andre fagområder er det kanskje litt mer skjønn ute å går vil jeg tro. Er ikke like stort rom for vurdering i mitt fagområde.

Håper uansett det går godt for deg når du får resultatene dine!

Er utrolig kjipt å vite at man misset en karakter med bare noen få prosent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører kun prosent og for å stå må man ha minst 75%

Prøvene er lagt opp slik at det er kun riktige/feile svar og lite rom for tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører kun prosent og for å stå må man ha minst 75%

Prøvene er lagt opp slik at det er kun riktige/feile svar og lite rom for tolkning.

75% var veldig mye, snakker vi medisinske studier elns?

Men ja, alt er forskjellig.Målet er jo å se om vedkommende forstår ting eller ikke, som regel ser man det kjapt. Selv studerer jeg IT og der går de utifra å sjekke om vi kan innholdet eller ikke. Ved eksamen blir vi f.eks gitt bildet av en nettside og oppgaven går ut på å skrive hele koden bak, som fort blir 3-4 A4 sider, og slikt er det ikke mulig nesten å ha alt 100% rett. (ikke minst er det mange rette løsninger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scaphoid

Vi har ikke karaktere og stå grensen er 70% eller mer hos oss. De stryker alltid minst 10%, så hvis det ikke er 10% under 70% så krabber grensen oppover.

Tror derfor at karakter/% grensene er litt flytende.

Er langt letter å stå på eksamen med karaktere, tror det er vanlig å stå på 30% da.

Høres ut som om du har gjort det veldig bra på eksamen Amygdala, tror nok du kan feire en god karakter i julen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

75% var veldig mye, snakker vi medisinske studier elns?

Men ja, alt er forskjellig.Målet er jo å se om vedkommende forstår ting eller ikke, som regel ser man det kjapt. Selv studerer jeg IT og der går de utifra å sjekke om vi kan innholdet eller ikke. Ved eksamen blir vi f.eks gitt bildet av en nettside og oppgaven går ut på å skrive hele koden bak, som fort blir 3-4 A4 sider, og slikt er det ikke mulig nesten å ha alt 100% rett. (ikke minst er det mange rette løsninger)

Ikke medisinsk. Men hva vil jeg holde for meg selv da vi ikke er mange som studerer dette.

Sikkerhet er ihvertfall rimelig viktig i bransjen.

Forståelse bygger ikke bare på pugging heller. Noe ikke alle forstår, derfor liker jeg godt spørsmål der man må forstå sammenhengen for å kunne finne det riktige svaret.

Endret av speedbird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forståelse bygger ikke bare på pugging heller. Noe ikke alle forstår, derfor liker jeg godt spørsmål der man må forstå sammenhengen for å kunne finne det riktige svaret.

Samme her. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det studiet jeg går må man ha 60 % riktig for å bestå en eksamen som har bestått/ikke bestått. På eksamener med karakterer må man ha 92 % - 100 % riktig for å få A, mellom 80 % - 91 % for å få B osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det studiet jeg går må man ha 60 % riktig for å bestå en eksamen som har bestått/ikke bestått.

Samme her, tror jeg, men de var veldig unnvikende med å bekrefte det da vi spurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er utdannet hud og kroppsterapeut fra Hudpleieakademiet og der måtte vi ha over 70% for i det hele tatt og stå på en prøve og hvis jeg ikke husker helt feil, så var det over 75% på eksamen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest NHH-student

På NHH har vi i enkelte fag fått høre av foreleser at A blir gitt hvis man har 95-100% samt 60% for å bestå.. Det varierer antakelig litt fra skole til skole og fag til fag siden fagene og eksamnene ikke er de samme på alle tilsvarende studium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

på handelshøgskolen (finans, økonomifag, matematikk osv) har vi fått høre at man må ha 40% for å bestå, og at karakteren ikke bare er basert på prosent av riktige svar, men på helhetlig forståelse, har man svart 100%riktig på første halvdel av prøven og resten helt feil, viser det at man kan noen deler veldig godt, men ikke har snøring på resten, dette drar ned karakteren fordi man ikke viser en bred forståelse. man vil derfor få en bedre karakter hvis man heller får 50% score på alle spørsmål.



Anonymous poster hash: a0daa...39d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...