Gå til innhold

Diskriminering av single

Pusemamma

Anbefalte innlegg

Er litt små sint. :frustrert: Hvert år når vi skal sette opp ferieliste for sommeren så må vi single helst ta ferie før juni eller etter skolen begynner. Dette synes jeg er urettferdig og har nå satt opp ønske med ferie i juli 2 uker. Har aldri hatt ferie da. Nå er det blitt spetakkel men den ene her så mener jeg ikke har krav på ferie da men kun barnefam så skal ha. Har jobba i 20 år men er vant til fra andre plasser at det er hver sin gang. Hvordan har dere andre det på deres arbeidplass? Er rimelig forb**** at alltid skal småbarnsfam prioriteres i alle saker. :nissekonekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh - kan dei verkelig seie det på jobben?? Hadde blitt sint eg òg.

På min arbeidsplass er vi ikkje avhengige av at nokon er til stades heile tida, så alle kan godt feriere samstundes. Og takk og pris for det, dersom eg måtte feriere etter fellesferien, ville eg aldri kunne bli med på sommarsamlingane til familien min, der alle generasjonane er samla, og gradvis miste kontakt med alle, sidan vi bur så spredt i landet.

Neste sommar skal heile slekta til utlandet, med alle generasjonane, og ha ei ferieveke saman. Skal ein måtte gå glipp av slikt, pga at ein ikkje har barn sjølv, og vere heime og jobbe?

Dei som lagde det systemet på jobben din trudde kanskje at vi single ALLTID ferierer åleine, på singel-heisaturar til syden eller noko slikt, og at det ikkje spelar noko rolle for oss når vi tek fri....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=

Noen som vet om det er lov å forfordele ansatte med barn på denne måten?

Mange steder har ikke barn i barnehagealder eller skolealder et dagtilbud i juli. Da er det jo forståelig at det er ekstra viktig for dem å kunne ta ut ferie i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har samme krav på ferie som alle andre, stå på ditt. Småbarnsfamilier kan ikke forvente å få den mest attraktive ferietida hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er lov å forfordele ansatte med barn på denne måten?

Mange steder har ikke barn i barnehagealder eller skolealder et dagtilbud i juli. Da er det jo forståelig at det er ekstra viktig for dem å kunne ta ut ferie i den perioden.

Det er neppe lov, nei. Diskriminering av enkeltgrupper, enten det er single, kvinner, menn, unge, gamle, røde eller svarte er neppe lov.

Ville tatt kontakt med Arbeidstilsynet eller noe slikt og spurt, jeg.

Er det ikke dagtilbud for barna og man er to foreldre, får man fordele ferien sin utover. Feil at det skal gå utover de uten barn at foreldre mer eller mindre forlanger å ta ut full ferie i fellesferien.

Ferien bør gå på rundgang - er helt høl i huet at de samme folkene får de "beste" ukene hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa at det er faktisk ikke er mitt problem at ungene ikke har noen plass og være i sommer. Jeg har alltid jenka meg. Men faktisk så kan de jo ta ferie i august og i juni. MEN det vil de ikke selvsagt. Skal blir spennende og se neste sommer ka sjefen prioritere. har tidligere tatt ferie i februar, august eller i starten på des. Nå har eg og lyst og nyta sommarens varme før dagene blir mørkere :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa at det er faktisk ikke er mitt problem at ungene ikke har noen plass og være i sommer.  Jeg  har alltid jenka meg. Men faktisk så kan de jo ta ferie i august og i juni. MEN det vil de ikke selvsagt.  Skal blir spennende og se neste sommer ka sjefen prioritere.  har tidligere tatt ferie i februar, august eller i starten på des. Nå har eg og lyst og nyta sommarens varme før dagene blir mørkere  :sjarmor:

Du har krav på 3 ukers ferie (sammenhengende tror jeg også), mellom 1.juni og 31. august. Står i ferieloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Står ikke noe i Ferieloven som innskrenker arbeidsgivers rett til å fastsette ferie ved uenighet... Utenom at du har krav på tre uker mellom 1. juni og 31. august.

Endret av Bjørnsdatter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastsetting av ferietidspunkt ligger klart innenfor arbeidsgivers styringsrett, gitt rammene i ferieloven. Du har krav på minimum tre uker i tidsrommet juni - 30. september (ikke august, Bjørnsdatter), men utover dette er det arbeidsgiver som styrer.

Dét betyr ikke at jeg er uenig med deg hva angår det personalpolitiske; det er ingen personalpolitisk sett saklig grunn til at småbarnsforeldre til enhver tid skal prioriteres foran deg.

Har dere ikke mulighet til å dele kollegiet inn i puljer og definere ferien ut fra det? Hvis puljen et år ikke passer for noen, så må man bytte innbyrdes. Vi gjør det sånn (65 ansatte) og det funker som faen.

Endret av Alfhild K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært borti diskriminering på sånt...

Synes godt du kan være litt sta her... Det er ålreit å kunne nyte den norske sommeren litt også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtes da helt merkelig ut. Har aldri vært borti noe sånt til tross for lang "karriere" som singel. De stedene jeg har jobbet der vi har måttet avpasse ferien etter hverandre har vi alltid diskutert oss fram til en løsning med dem som vi jobber tettest opp mot. Ofte har jeg valgt sen ferie - rett og slett fordi jeg liker "høstferie", men ved de anledningene jeg har ønsket ferie på sommeren så har aldri det vært noe stort problem. Måtte forskyve en uke i forhold til opprinnelig plan en gang, fordi avløseren min hadde lagt planer før meg, men så lenge han også er villig til å jenke seg og jeg ikke hadde klippefaste planer for den uka så ble det ikke noe problem.

Synes du bør høre med sjef eller tillitsvalgte om dere ikke kan få en ordning med rotasjon av ferie, for det er ikke rett at du er den som hele tiden må jenke deg etter familiemenneskene. Du er en familie du også, bare det at din familie er ekstremt liten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har sommeren inndelt i puljer som forskyves med 3 uker hvert år. Hver vår lager vi ferieønsker og går ferielisten ikke opp må man ta ut ferie i puljen sin. Det er en helt flott ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forståelse for det med barnefamilier og ferie, så jeg ville strukket med langt. Men ikke for langt. Selvsagt skal du få ferie i juli en gang i blant du og.

Hva om du

a) ikke sutrer, men tar en ordentlig prat med sjefen, sett opp en punkliste først, gå gjennom den

b) "plutselig" blir kjæreste med en alenefar (men da må du dikte opp men masse detaljer og, ved sprøsmål fra nysjerrige kollegaer :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der jeg jobber har de ferie i 2 puljer, der de som ønsker kan ta 4 uker ferie hvis de vil. Det er det stort sett småbarnsmødrene som benytter seg av..

Angående å være hjemme med barn i sommerferien.. Tror litt for mange ser på det som en selvfølge at både mor og far skal kunne være hjemme i minst 3 uker i skoleferien sammen med barna sine. Da jeg var liten, og det er ikke så lenge siden, hadde mamma og pappa ferie oftest sammen fordi de kunne sette opp ferieønsker, men av og til klaffa det ikke og da hadde de kanskje bare ei uke felles.. Eller ingen, men at de hadde 3 uker hver.. Da er jo problemet løst for de som ikke har noe sted å sette ungene sine i juli, hvis en av foreldrene er så heldig at den får 3 uker i juli, mens den andre ikke, så er det plutselig bare ei uke som er et problem, og da kan man vel skaffe barnepass på annen måte..

Stå på kravene, mange som ikke tenker at single også har behov..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...