Gå til innhold

Jeg er tett i øret


Gjest Tweek

Anbefalte innlegg

Våknet en dag, og plutselig var jeg tett i ørene. Som om en hinne satt langt inni ørene. har gått med det er par dager nå og nå er det bare det ene øret.

Er så lei av å være tett i øret, og jeg hører dårligere der og :(

Noen tips til å få vekk dotten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som oftest er det væske i mellomøret som er årsak til 'tette' ører. Nesespray hjelper, og åpner gangene mellom øre og svelg sånn at væsken renner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg kan bli sånn når jeg er forkjøla. Kan det være det? I så fall går det vel over av seg selv.

Eller kan det være ørevoks? Hvis man renser seg mye i ørene og dytter voksen innover, kan det danne seg en propp. Har hørt om folk som har fjernet slike propper hos legen. Kanskje man kan gjøre det selv, men det vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt forkjølet. Og når jeg gjesper eller nyser kan det vær dotten blir "åpnet" i 1 sek, før det går tilbake igjen :(

Føler noen ganger at det er vann, men det er fast.

Går det ann å skylle det ut? Jeg hater nesespray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma sverger til oppvarmet olje på bomullsdotter som hun legger ytterst i øret. Varm olje skal løse opp eventuelle propper, sier hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt sett til øreskylling på apoteket. Om du ikke har smerter i ørene er dette greit å bruke. Du drypper med olje for å løsne voks før du skyller; lurt å få noen til å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hjelper neppe å skylle ørene om det er væske i mellomøret som er problemet - trommehinnen (og muligens andre deler av det indre øret, har ikke god greie på anatomien her) vil være i veien. Men mellom øre og svelg skal det være litt 'åpning' eller hva jeg nå skal kalle det, sånn at væske kan renne ut fra mellomøret.

Jeg brukte også å hate nesedråper på grunn av den ekle smaken og ekkel følelse i nesegangene, men hvis det er det du også ikke liker med nesedråper, kan jeg anbefale Otrivin for barn; jeg har et par ganger lånt av datteren min når jeg har blitt tett i ørene, og den er ikke ekkel å bruke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en regel at man aldri skal putte noe inn i øret? Q-tips er jo nesten hatobjekt hos mange øre-nese-hals-leger. Folk kjører jo dem inn i trommehinnen.

Tilbake til tema. Hvis du har dotter i øret flere dager på rad kan det være et tegn på en infeksjon, hvis du har smerter, feber, eller dottene vedvarer flere dager, så kunne det vært greit å ringt fastlegen og hørt.

Har ikke vært inne å sett, men Lommelegen pleier å ha mange spennende ting. Søk litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Det du beskriver Juletweek har jeg hatt lenge! Jeg har prøvd alt fra øreskylling til nesespray.Det siste hjalp litt, det første gjorde mitt problem værre.

Jeg gikk til legen og han ga meg noe medisin som jeg i farten ikke husker hva heter.

Han sa jeg hadde tette trompeter og gav meg en rekvisisjon til en ørelege som jeg kunne gå til hvis medisinen ikke virket.

I mellomtiden holder jeg for nesa å blåser ut og så inn (hold for nesa da også) og så ut igjen det hjelper en stund.

Kanskje du også har tette trompeter?

Mens jeg venter på legetime hos ørelegen skal jeg kjøpe meg ørelys som vistnok skal hjelpe. :)

Skal prøve rådet til Emblas mor.

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid bare brukt oljetrikset dersom jeg har hatt øreverk jeg...

Sliter med tette ører selv, det suser som en konkylie til tider, det åpner og lukker seg så jeg hører i stereo ett sekund, så ikke osv...

Jeg var tett pga forkjølelse, nesespray hjalp ikke, øreskylling fra apotek førte til at det ble vondt og jeg ble svimmel. Blåste masse og fikk åpnet de, legen så på de og sa ingenting. Jeg er jo frisk nå (tror jeg), men ørene mine er like jævlige... Tar meg en legetur snart jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanksje lurt det.

Jeg satt med bomullen i øret en halv time eller noe, før jeg tok dem ut og vasket over med bomulsdott blautet i varmt vann. Det hjalp litt, men er enda bitte litt tett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ofte tette ører, for jeg har så smale øreganger. Eneste jeg kan gjøre med det er å sklle ørene hos legen. Da skal man dryppe med olje i øret kvelden før, så voksen blir myk og lett skylles ut. Desverre kan man ikke gjøre det på egenhånd. IKKE bruk q-tips eller andre dingsebomser som skal inn i øret!

Nesespray i øret?!? :overrasket:

Dra til legen og få skylt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesespray i øret?!?  :overrasket:

Dra til legen og få skylt!

Neida. Men man bruker nesespray i nesa for å forebygge, hjelpe på tette øreganger. Nese- og øreganger henger jo i hop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I mellomtiden holder jeg for nesa å blåser ut og så inn (hold for nesa da også) og så ut igjen det hjelper en stund.

Kanskje du også har tette trompeter?

Mens jeg venter på legetime hos ørelegen skal jeg kjøpe meg ørelys som vistnok skal hjelpe.  :)

Dette blåsetrikset er det enste som hjelper hos meg når jeg får dott i øret.

Har det mest når jeg er forkjølet. Når man klarer å blåse oppøret, dreners det av seg selv. Man kan må blåse mange ganger før det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Heisann!

Takk for gode tips! Jeg våknet selv med ett tett øre i dag og søkte meg fram hit. Forsøkte med olje uten større hell - hadde nok en relativt saftig "forstoppelse".

Så for evt future reference (som et takk for hjelpen); kjøpte Revaxør på apoteket, inneholdene en liten spruteflaske med vidundermiddel og en blåsebalong i hardplast. Prøvde et par ganger uten veldig stort hell, selv om jeg fikk fjernet noe. Men tredje gangen la jeg meg til i fosterstilling på sofaen i en times tid med middelet i øret. Etterfulgt av kraftig og pulserende spyling med ballongen (i motsetning til beskrevede "forsiktig spyling"), er øret så godt som nytt - minus 25 år.

Revaxør koster rundt 100 lappen, litt mindre enn fastlege, men så er det til gjengjeld hakket mer tidkrevende. Valget er ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gjest_Meg_*

Hei jeghar nettopp vært å badet!

Har prøvd nesespray men det funker ikke!

Jeg hører ingenting på det ene øret å kjenner jeg er tett!

Er det anderledes når man har badet?

PLIZZ svar fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...