Gå til innhold

Å vaske seg på hendene etter do besøk


Rosa Skyer

Anbefalte innlegg

Ser godt poenget ditt, men det er relativt om det er en privatsak eller ei. Tarmbakterier kan smitte folk, og i verste tilfelle kan man faktisk dø av det også.

Men så får man ikke så mye tarmbakterier på hendene ett å bare ha tisset feks, som jo er det de fleste har gjort når de kommer ut fra ett offentlig toalett. Og urin er sterilt, så med tanke på bakterier har det ingenting å si. Selv om de fleste synes det er ekkelt er det bare basert på følelser, ikke fakta.

Synes også det er viktig å skille mellom personlig hygiene, og profesjonell hygiene, dersom man jobber med mat. Jeg bruker nesten aldri såpe hjemme, fordi det ikke er bra for huden, men er jeg på jobb gjør jeg det, dersom det er en del av arbeidsinstruksen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

å vaske hendene etter hvert dobesøk og før man lager/spiser mat er en selvfølge.

desverre er det mange som slunterer unna med det. og da særlig menn/gutter har jeg inntrykk av. De mener at siden de ikke tar i tisset når de tisser trenger de ikke vaske hendene. Dette syns jeg er :kvalm: tenk på det neste gang dere håndhilser på en mann....

har også merket at mange ikke bruker såpe og det kan så være at man ikke trenger såpe for å bli rein men jeg trur ikke 1 sekund med venn gjør hendene så veldig mye reinere. det virker mest bare for syns skyld.

en annen ting. husk at det ikke er sikkert at alle som har vært i en bås på et offentlig toalett har gjort sitt fornødende. det kan være at de bare har fikset litt på bh'en eller noe lignende.

Endret av Riona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut

Trekker dere ned når dere har vært innom og fikset bh/sjekket om dere har fått mensen ennå? (da mener jeg bare kikke, ikke ta en GU på seg selv)

Jeg må det uansett, for ellers tror folk jeg tisser uten å spyle ned. Og da må jeg så klart vaske meg for en går da ikke på toilett uten håndvask!

Så da har jeg altså trukket ned i do og vasket hendene kun for å ta på meg en ny topp jeg ikke kunne vente med å skifte til, eller vridd om bhregulereren som har snudd seg rundt og skraper.

For en helsefrik :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker såklart hendene etter dobesøk, men det fører med seg dilemma:

I ein av toalettbåsane på eit kjøpesenter nær meg er det ein vask (den båsen er bittelitt større enn dei andre, og eg går helst der...). Er nok litt paranoid, men tenkjer at folk som står i do-kø trur at eg ikkje har vaska hendene dersom eg berre går rett ut av båsen og ut døra. Har lyst til å seie "det er vask der inne, altså" men hender eg latar som eg vaskar hendene i den "vanlege" vasken etterpå, slik at folk ikkje trur eg dropper det.

Samme med dersom eg har kjøpt nytt klesplagg og går på do for å ta på meg det, då må eg vaske hendene så folk ikkje trur noko rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker såklart hendene etter dobesøk, men det fører med seg dilemma:

I ein av toalettbåsane på eit kjøpesenter nær meg er det ein vask (den båsen er bittelitt større enn dei andre, og eg går helst der...). Er nok litt paranoid, men tenkjer at folk som står i do-kø trur at eg ikkje har vaska hendene dersom eg berre går rett ut av båsen og ut døra. Har lyst til å seie "det er vask der inne, altså" men hender eg latar som eg vaskar hendene i den "vanlege" vasken etterpå, slik at folk ikkje trur eg dropper det.

Samme med dersom eg har kjøpt nytt klesplagg og går på do for å ta på meg det, då må eg vaske hendene så folk ikkje trur noko rart.

Litt synd at folk er så innmari opptatt av å følge med på om andre vasker hender eller ikke, og sladre om det etterpå - at vi er nødt til å vaske hender for "syns skyld" :forvirret: Men kjenner det så godt igjen. På jobben har vi vasker inne på dorommet, og hvis jeg bare er der for å rette på klær eller lignende, hender det at jeg setter på vasken og trekker ut et par tørk så folk utenfor skal høre at jeg vasker hender etter meg. (kunne jo selvfølgelig godt benyttet anledningen til å få en ekstra håndvask, men liker helst å bruke en mildere form for håndsåpe enn den som er der).

Endret av Embla s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er do inne i båsen, og jeg vasker hendene der, så vasker jeg ikke hendene der ute i tillegg, bare for å vise andre det. Jeg har jo rene hender.

Jeg synes det er fint å se at nyoppussede toaletter ofte har både servanter og tørkepapir man ikke trenger å ta på, men at de er automatiske. Må bare vifte hendene foran, vips kommer et papir. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er mye dobbeltmoral ute og går her. Selv vasker jeg alltid hender etter jeg har vært på do, men jeg vasker slettes ikke alltid hendene før jeg spiser. Ikke alltid når jeg har tatt på penger heller. Uhygienisk? Ja, jeg får helt sikkert noen bakterier på meg, men jeg gidder rett og slett ikke. Jeg er omtrent aldri syk, heller, så mye tyder på at jeg ikke har noen grunn til å være hysterisk.

:Nikke: Tror egentlig jeg har nokså normal hygiene, men enkelte tråder/innlegg her på forumet får meg til å føle meg som den grisen...

Forøvrig er jeg ganske fascinert over hvor oppmerksomme alle er -legger aldri merke til om/hvordan folk vasker hendene jeg, ergo er jeg ikke så paranoid ift hva andre tenker om meg heller, jmf vaske hendene for syns skyld etter å ha skiftet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg syns det er litt rart at folk hyyler opp om mennesker de ser som IKKE vasket hendene etter at de har vært inne i en dobås (og gjort hva? Tisset? sjekket bh-stroppen? sminket seg?) eller at mennesker de ser som vasker seg etter å ha vært inne på en bås, vasker seg for lite grundig. (allergisk mot såpa som er på det offentlige toalettet men vasker seg så snart hun kommer hjem?).

Men når jeg spør om dere er like hysteriske ang å vaske seg etter å ha tatt i vekslepenger eller andre steder der hundrevis av fremmede tar hver dag, da blir svaret "nei, jeg er da ikke hysterisk heller" og "å være så renslig er ikke sunt". :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut

:ler: :ler: :ler: Hyggelig at det morer deg, Embla. Jeg er ikke hysterisk i utgangspunktet, du skulle bare sett hvordan jeg bor! Men på min jobb, der det er to båser - hull under og over, er det faktisk lett å høre hva folk gjør enten du ønsker det eller ikke. Det er dem jeg reagerer på, jeg deler tastatur med disse grisene.

Jeg beklager, men jeg kan ikke omstille mitt reaksjonsmønster på urensliget bare fordi en KGbruker sier " :ler: " Det gjeng itt sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: :ler: :ler: Hyggelig at det morer deg, Embla. Jeg er ikke hysterisk i utgangspunktet, du skulle bare sett hvordan jeg bor! Men på min jobb, der det er to båser - hull under og over, er det faktisk lett å høre hva folk gjør enten du ønsker det eller ikke. Det er dem jeg reagerer på, jeg deler tastatur med disse grisene.

Jeg beklager, men jeg kan ikke omstille mitt reaksjonsmønster på urensliget bare fordi en KGbruker sier " :ler: " Det gjeng itt sjø.

Du er velkommen til å beholde ditt reaksjonsmønster, men jeg syns det er ubehagelig at folk sjekker om jeg vasker meg på hendene og hvor mye såpe jeg eventuelt bruker. Og jeg syns det er merkelig at du kaller meg hysterisk når jeg spør om det er like viktig å vaske seg på hendene etter f.eks å ha tatt i vekslepenger eller gelendere. Jeg mener ikke at du er hysterisk (og jeg syns det er veldig greit å vaske hender etter at man har vært på do, spesielt MENN som faktisk står og holder i tissen sin...) og du er aldeles velkommen til å ha ditt syn, men da bør du også akseptere at andre har sitt?

(og jeg tror bakteriene på fellestastaturet stammer fra helt andre ting enn dobesøk, men samma det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg syns det er litt rart at folk hyyler opp om mennesker de ser som IKKE vasket hendene etter at de har vært inne i en dobås (og gjort hva? Tisset? sjekket bh-stroppen? sminket seg?) eller at mennesker de ser som vasker seg etter å ha vært inne på en bås, vasker seg for lite grundig. (allergisk mot såpa som er på det offentlige toalettet men vasker seg så snart hun kommer hjem?).

Men når jeg spør om dere er like hysteriske ang å vaske seg etter å ha tatt i vekslepenger eller andre steder der hundrevis av fremmede tar hver dag, da blir svaret "nei, jeg er da ikke hysterisk heller" og "å være så renslig er ikke sunt".  :ler:

Jeg tror folk mener at det eneste riktige er akkurat det de selv gjør. Vasker man seg mindre grundig eller sjeldnere er man en gris, vasker man seg oftere er man hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut

Men når kalte jeg deg hysterisk? Når godtok jeg ikke andres syn på hygiene? Og når sjekket jeg hva folk gjorde etter do? Jeg har bare noia for meg selv.

Nei, her var det for mange misforståelser.

Her er greia: Vær så skitten en vil etter toalettbesøk, men ikke ta på meg og mitt etterpå!

Så! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når kalte jeg deg hysterisk? Når godtok jeg ikke andres syn på hygiene? Og når sjekket jeg hva folk gjorde etter do? Jeg har bare noia for meg selv.

Nei, her var det for mange misforståelser.

Her er greia: Vær så skitten en vil etter toalettbesøk, men ikke ta på meg og mitt etterpå!

Så! :)

Enig! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men når kalte jeg deg hysterisk? Når godtok jeg ikke andres syn på hygiene? Og når sjekket jeg hva folk gjorde etter do? Jeg har bare noia for meg selv.

Nei, her var det for mange misforståelser.

Her er greia: Vær så skitten en vil etter toalettbesøk, men ikke ta på meg og mitt etterpå!

Så! :)

Den er god! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...