Gjest Maksprell Skrevet 22. november 2006 #1 Skrevet 22. november 2006 Når skolebarn på 13 år skal på tur til byen med klassen,sender dere med dem mye lommepenger? Burde det vært en grense for hvor mye de får ha med seg?
Marianne78 Skrevet 22. november 2006 #2 Skrevet 22. november 2006 Det burde være en grense ja.. Jeg ville ikke sent med mer en kanskje 50 kroner. Det kommer jo an på hva denne byturen går ut på fra skolen sin side.
Gjest LilSweetie Skrevet 22. november 2006 #3 Skrevet 22. november 2006 Enig med Marianne78. Det er fint aa sende med noen penger, til mat eller noen smaating. Men det er ingen grunn til aa sende med mer penger enn de faktisk trenger.
Gjest Maksprell Skrevet 22. november 2006 #4 Skrevet 22. november 2006 Grunnen til at jeg spør er fordi tanteungen min på 13 skulle til byen med klassen på teatertur,men de fikk noen timer hvor de kunne "gjøre hva de ville". Hun fortalte meg at noen av klassevenninnene hennes skulle ha med seg 2000kr i lommepenger til byturen og at hun derfor syntes det var flaut at hun "bare" fikk 500.. Jeg synes dette var temmelig drøyt..Synes det er rart at lærerne ikke setter grenser!
Marianne78 Skrevet 22. november 2006 #5 Skrevet 22. november 2006 500 kroner BØR være MYYYYYE penger for en 13 åring. Hadde det vært min datter hadde jeg tatt noen telefoner til andre mammaer og sjekket om det faktisk var sant at barna skulle ha med seg 2000 kroner. Skremmende utvilking, eller så er jeg blitt gammel....
Gjest Fruktfat Skrevet 22. november 2006 #6 Skrevet 22. november 2006 da jeg gikk på skolen og var på "bytur" hadde vi også noen timer for oss sjøl, som vi kunne gå og handle i. endel i klassen fikk med seg masse penger for å handle klær og sånne ting, rett og slett en sjans til å handle litt annet enn det vi hadde i butikkene hjemme. selv fikk jeg aldri med meg penger, og det var veldig flaut, ja... og lærerne hadde ikke noen grense for hvor mye man fikk ha med, det synes jeg blir for dumt.
skanky Skrevet 22. november 2006 #7 Skrevet 22. november 2006 Whaaat? Jeg så ikke en 500-lapp før jeg ble konfirmert.
Gjest Maksprell Skrevet 22. november 2006 #8 Skrevet 22. november 2006 og lærerne hadde ikke noen grense for hvor mye man fikk ha med, det synes jeg blir for dumt. ← Da jeg gikk på skolen hadde vi en grense. På denne måten trengte det ikke å bli så himla flaut siden man ikke kunne ha med seg så mye mer enn andre. Synes dette var en flott ordning. Søstra mi har ikke all verden med penger å sende med slik foreldrene til de andre barna i klassen har og dette synes naturligvis at ei jente på 13 år er flaut. Dette er den typiske sårbare alderen og penger betyr desverre alt for mye idag..
Gjest LilSweetie Skrevet 22. november 2006 #9 Skrevet 22. november 2006 Ok, da blir det litt annerledes, tenkte ikke paa at de skulle faa noen timer for seg selv - saann gaar det naar man alltid har bodd i Oslo Kanskje en losning kan vaere aa sende med penger til noe hun trenger uansett? Saa har hun ogsaa "noe aa gjore" i de timene. Og er vel like greit at hun f.eks kjoper en genser da som hun likevel trenger. Paa noen ungdomsskoler er det veldig stort press, og da foler man gjerne at noe er flaut uansett... Har hun med seg 500 kroner som du skriver er det neppe noen andre som synes det er skikkelig lite - hun har jo fremdeles penger til aa kjope seg noe. Men er man i den alderen greier man alltid aa finne noe ved en selv som er flaut
Gjest Eir Skrevet 22. november 2006 #10 Skrevet 22. november 2006 Det kommer vel helt an på hva slags bytur det er snakk om. Er det en dagstur i byen hvor man har noen timer fri synes jeg det holder med maks noen hundrelapper. Men er det feks klassetur med ett par netter overnatting, og det er ett sted med flere shopping-muligheter enn der man bor kan 500+ være greit. 2000+ synes jeg er for mye for en 13-åring, det er mere passe for 15-16-åringer som skal være borte en liten uke.
Gjest Maksprell Skrevet 22. november 2006 #11 Skrevet 22. november 2006 Det kommer vel helt an på hva slags bytur det er snakk om. Er det en dagstur i byen hvor man har noen timer fri synes jeg det holder med maks noen hundrelapper. Men er det feks klassetur med ett par netter overnatting, og det er ett sted med flere shopping-muligheter enn der man bor kan 500+ være greit. 2000+ synes jeg er for mye for en 13-åring, det er mere passe for 15-16-åringer som skal være borte en liten uke. ← I dette tilfellet så var det snakk om en bytur med teateret som mål. De fikk et par timer til rådighet før forestilling og etter dette reiste de hjem..
La Luna Skrevet 22. november 2006 #12 Skrevet 22. november 2006 For det første burde skolen sette en grense hvis dette er et problem (noe det ser ut til at det er). Men så må også trettenåringen lære seg at alle ikke har like mye penger. Ja, jeg veit det kan være flaut, men sånn er det bare. Jeg var heldig hvis jeg fikk med meg 200. Var nok alltid den som hadde med meg minst penger, men sånn var det bare, samme hvor flaut det var
Marianne78 Skrevet 22. november 2006 #13 Skrevet 22. november 2006 Whaaat? Jeg så ikke en 500-lapp før jeg ble konfirmert. ← Ikke jeg heller.. Og det skal bli lenge til mine unger får en 500-lapp i hånden....
Kayli Skrevet 22. november 2006 #14 Skrevet 22. november 2006 Jeg synes 2000 kr høres veldig mye ut, men 50 er kanskje litt lite. Får ikke mye for det i dag. Dette er forøvrig en sak som er ypperlig å ta opp til generell debatt på et foreldremøte, slik at foreldrene kan sette en grense sammen. Det blir litt feil for meg at det er skolens ansvar å sette denne grensen.
skanky Skrevet 22. november 2006 #15 Skrevet 22. november 2006 Ok, da blir det litt annerledes, tenkte ikke paa at de skulle faa noen timer for seg selv - saann gaar det naar man alltid har bodd i Oslo ← Hehe, jeg og tenkte litt feil. Har alltid bodd i en by, så dersom jeg skulle få tusenvis av kroner hver gang klassen min var innom byen så kunne det kjapt blitt dyrt for foreldrene mine Synes det var bra tips at du kan gi henne penger til noe hun trenger uansett. Men synes lærerne bør sette en grense, det finnes jo faktisk mange foreldre som sliter kraftig med økonomien og slike unødvendige utgifter i forbindelse med skolen utgjør masse hodepine for dem.
Gjest Mayamor Skrevet 22. november 2006 #16 Skrevet 22. november 2006 Dette bør diskuteres av foreldrene før byturen. Så må barna forholde seg til grensene.
abelille Skrevet 23. november 2006 #17 Skrevet 23. november 2006 På min skole ble det ofte satt grense for hvor mye penger vi fikk ha med oss, men det var få som overholdt den. Etter at det hadde skjedd flere ganger at både broren min og jeg (altså i forskjellige klassetrinn) hadde vært den med minst penger, sluttet også mine foreldre å bry seg om denne grensen. Vi fikk nok litt ekstra, men stort sett var det ukepengene eller penger vi hadde "tjent" på andre måter vi brukte på tur.
Gjest niomi Skrevet 23. november 2006 #18 Skrevet 23. november 2006 Jeg kommer fra bygda, og da vi var på klasseturer til byen, hadde alle med seg lommepenger. Noen hadde grotesk mye penger med seg, jeg hadde litt. Gjerne nok til at jeg fikk kjøpt meg bukse og genser/t-skjorter på HM, og hvis det var opp mot jul fikk jeg med penger til å kjøpe juleklær. Og det var uansett klær jeg trengte. Også fikk jeg litt å bruke på rall og dall. Men det gikk ut av lommepengepotten min. Tror ikke barn har noe vondt av å ha mindre penger å rutte med enn flertallet. Da lærer de verdien av penger. Verken jeg eller broren min (som fremdeles er tenåring) har fått varige men etter vår "fattige" oppvekst, ihvertfall, men vi setter mer pris på det vi har, og er flinkere til å disponere midlene våre.
Gjest Gjesta Skrevet 23. november 2006 #19 Skrevet 23. november 2006 Kan ikke skjønne annet enn at lærerne har satt en grense. Ikke desto mindre er det mange foreldre som ikke bryr seg om dette så lenge de blir utsatt for mas fra sine håpefulle. Mange foreldre kjøper seg fri fra tenåringssutring. Dessverre. Min datter hadde ikke fått penger i det hele tatt til en sånn tur, hun har da lommepenger til denne typen formål. Hun er tretten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå