Gå til innhold

Klesstørrelser baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg shopper stadig litt klær på nettet til den lille som er ventet i februar, men skjønner meg ikke helt på størrelser. :klø:

Gensere og bukser er greit, der er størrelsene 50 til nyfødt og oppover. Er det 56 som er tryggest å kjøpe til nyfødt?

Hva med sokker? Hva er str. 19 f.eks??

Dere som har vinterbabyer, bruker dere mest ullklær?

Akkurat nå har jeg ingen formening om hva som er lurest å kjøpe av bodyer, jakke/bukse, med/uten fot osv. Tar gjerne imot tips:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kjøpt litt 50 men mest 56.

Sokker er den minste størrelsen 10/12 som er beregnet på nyfødt.

Ull er alltid lurt til vinterbabyer.

Jeg har 3 bodyer og 3 longs i ull + lue.

Bodyer får du aldri nok av.

Jeg har 4 i str 50, 14 i str 56 og 8 i str 62 så jeg klarer meg en stund.

Jeg har brukt MYE body og strømpebuke på mine to barn og kommer sikkert til å gjøre det med nr 3 også.

Noen liker sparkebukser med føtter, jeg gjør det ikke.

Et annet tips er å ungå gensere og jakker med hetter siden det fort kan bli ubehagelig for babyen,....

Jeg har to mellomtykke dresser, en i bomull og en i fleece.

Er det noe mer du lurer på er det bare å spørre.

Skrevet

jeg ville nok også kjøpt litt tøy i st 62 barn vokser utrolig fort og det er bedre å ha litt forstort også. så kan du jo regne med at du sikkert får litt av venner,bekjente og familie.

Skrevet

Markus var 53 når han ble født, han er nå 10 uker og ca 65 cm så vi bruker noe 62 og noe 68 alt... Det ble brukt veldig lite i 50 og lite i 56, det var for lite når han var en mnd...

Skrevet

...Og jeg igjen ville kjøpt noe i 50 og resten i 56. (Ikke se deg blind på størrelsene, noe er stort og noe er smått)

Jeg ville ikke kjøpt noe i 62. Nesten alt vi fikk av gaver var i 62, og snupp brukte ikke den str før hun var ca 3mnd. Det lille jeg hadde kjøpt av 62 før fødselen ble aldri brukt fordi det var sommertøy og innen det passet var vi godt utpå høsten.

HVem av oss som har "rett" er vel nesten umulig å si før du ser hvor stort akkurat ditt barn er, og hvor fort det vokser.

HVor mye du trenger er litt opp til deg selv, mener jeg. Du TRENGER vel ikke mer enn noen bodyer, strømpebukser og litt yttertøy, mens jeg personlig synes det var moro at hun var fint (og behagelig!) kledd selv om hun var liten.

Skrevet
ligg unna ting med hetter!

Enig på gensere og jakker som brukes innendørs. På yttertøy synes jeg det er ganske praktisk. Tar bare hetta på utsiden av lua, da blir det ikke kalde sprekker i nakken. :)

Skrevet

Enig med de som sier at det er nesten umulig å vite dette med størrelser på forhånd.

Jenta vår var 49 cm da hun ble født, men klærne i str 50 la vi bort allerede etter 2 uker. Nå er hun 9 uker gammel og det meste tøyet som er i bruk er i str 62 enda hun er kun 58 cm lang. Til jul ønsker vi oss klær i str. 62-68.

Det er også veldig stor forskjell på størrelsene i de forskjellige butikkene og klesmerkene. Et plagg i str. 62 fra HM kan være helt anderledes enn ett plagg i str 62 fra Cubus.

I tillegg er det stor forskjell på barna. Sønnen min var veldig kort i bena, men lang i ryggen (er det enda,......),mens datteren min er omvendt. Dvs. at alle sparkebukser og slikt blir altfor korte i bena, men krøller seg over maven og skuldrene.....

Skrevet

Jeg kjøper litt i str 50 og en del i 56.

Kjøper det meste på H&M, de er litt store i str.

Jegkjøper ikke noe i ull til og ha nær huden, tåler det ikke selv. Har mye allergi og eksem.

Klær med føtter liker jeg ikke.

Skrevet

Kjøp basictøy som kan brettes opp. Så kan du heller ta en shoppingrunde når formen tilsier det etter fødsel. Det er koselig å shoppe klær med stor mage, men du og du så mye ubrukelig tøy jeg kjøpte :ler:

Tulla vår kom ikke for tidlig, men var ikke mer enn 47 cm likevel. Vi brukte faktisk str 44 i tre uker. Mye av det jeg hadde handlet i 56 og 62 ble aldri brukt. Mye fordi det ble passe midt på sommeren, og da var det for varmt, og fordi det var upraktisk å kle henne i sparkebukser ettersom hun ble større. Nå er hun straks sju måneder og bruker mye 62 enda, men søte sparkebukser er lagt tilside til fordel for mer praktiske klær for en aktiv liten kropp ;)

Skrevet

Jeg også kjøpte mest 56 og 62, hadde bare arva bittelitt i 50. Sønnen var 53 cm da han ble født, og brukte str 56 i et par-tre uker før det var for smått (det er vanlig at de vokser 1 cm i uka i starten! :overrasket:).

Nå er han snart 6 mnd, 72 cm lang og bruker str 74 og 80.

Størrelse er jo arvelig, så det kan være lurt å tenke utfra lengen på mor og far da de ble født! :ler: (Men man veit jo ikke om de blir født for tidlig eller for seint og dermed er mindre eller større....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...