FrøkenHobart Skrevet 21. november 2006 #1 Skrevet 21. november 2006 Mitt barn på 8 år ønsker seg en skritteller. H*n har sett andre barn bruke det (på skolen antagelig) og h*n har også lyst på. Jeg ser jo at dette sikkert fort blir en konkurranse i å få mest mulig skritt og sånn, og de fleste her vil vel i første omgang synes det er flott at barna er mye fysiske aktive. Men min første tanke rundt dette er faktisk slankehysteri..... Mitt barn er veldig tynn, spiser lite og nesten bare sunne matvarer (ikke godter) og det skyldes ikke foreldrenes spisevaner da vi gjerne gasser i oss både usunn og fet mat, også godteri om vi ønsker å kose oss. H*n er ellers normal aktiv, deltar i fritidsaktiviter, er veldig moden for alderen, er åpen til foreldrene om følelser, er nok veldig opptatt av hvordan h*n ser ut, vil for alt i verden ikke være unormal. Men jeg føler vel h*n er litt i faresonen for å bli litt for opphengt i dette med skrittelleren... Er jeg hysterisk her nå? Hva mener dere andre foreldre? Jeg tenker på dette fordi h*n er absolutt en som kan gå slankehysterifella....
c",) Skrevet 21. november 2006 #2 Skrevet 21. november 2006 Mitt datter er også veldig slank, å hun ønsker seg også skritteller. Hun har blitt veldig opptatt av kropp, men det er fordi at når vi kjøper klær så blir kropp et tema da det er veldig vanskelig å finne klær som passer til veldig tynne barn. Det er også endel som kommenterer kroppen hennes på en negativ måte. Nå er hun så lei av at hun er for tynn, så jeg er foreløbig ikke redd for at hun skal komme på tanken om slanking, men ser jo at det kan føre til problemer for noen. Jeg tror nok alder har noe å si også. Har inntrykk av at de blir mer opptatt av kropp og slanking når de kommer i ten-årene, så selvsagt skal man være obs. Ellers synes jeg det er fint om barna er i aktivitet, og skritteller kan nok være til hjelp for de som trenger det.
Gjest Gjesten Skrevet 21. november 2006 #3 Skrevet 21. november 2006 Litt skummelt tenker jeg... Særlig for de som er opptatt av det med slanking og mat i utgangspunktet. For overvektige barn som trenger å være mer aktiv kan det sikkert være fint for. Er nok ikke det første jeg hadde kjøpt til barnet mitt nei.
ToveM Skrevet 21. november 2006 #4 Skrevet 21. november 2006 Syntes ikke dette er noe barn har behov for..er det ikke nok konkurranse i hverdagen. Trenger de mer aktivitet, og det trenger de vel selv om de er tynne, Send de på fotball, svømming eller andre aktiviteter
*sandra* Skrevet 21. november 2006 #5 Skrevet 21. november 2006 Min gutt på 9 år hadde ikke fått skritteller. Barns bevegelse og aktivitet skal være lysbetont og frivillig. Jeg ser for meg at fokuset endres til kokuransse om mest skritt,og kan også føre til erting/mobbing - men nå er det min mening og holdning til skritteller til små
Litt Lost Skrevet 22. november 2006 #6 Skrevet 22. november 2006 Vel, da ville jeg brukt dette for det det er verdt og gi en skritt-teller! Tenk alt det positive vi som voksne kan bruke dette til! For tynne? Opptatt av kropp og slanking? Må vel være bedre at de beveger seg masse og får kropper som faktisk bygger opp muskler. Enn at barna vokser opp med å nekte å spise samt bare sitte i ro -da blir de tynne, men utrolig dvaske. Spinn på det positive ved å være i bevegelse. Samt at kroppen trenger sunn mat. Er de opptatt av slanking kan man påpeke at man ikke blir tjukk når man spiser sunn mat og driver med aktiviteter daglig - å gå turer er veldig bra for kroppen.
Gjest Gjesta Skrevet 22. november 2006 #7 Skrevet 22. november 2006 Det er da vel bedre at barna konkurrerer om antall skritt en antall ganger de har "rundet" diverse pc-spill? Mobbing og anoreksi er stygge saker, men jeg tror kanskje ikke skritt-tellere kan lastes for dette. Det er vel mer en "dille" mange har for tiden, og jeg syns faktisk ikke det er den dummeste tingen barn flyr rundt med.
Gjest Seeker Skrevet 22. november 2006 #8 Skrevet 22. november 2006 Mitt barn har overtatt min skritteller. Jeg ser ikke hvordan det kan være usundt å gå? Jeg har selv alltid vært glad i å gå. Barnet mitt liker å gå for egen del. At hun ønsker seg skritteller er mer et utslag av nysgjerrighet over hvor mye hun faktisk går i målbar forstand. Vi har gått en del turmarsjer sammen. Min yngste er ikke så glad i å gå, så han får lov å fokusere på fotballen. Det er som flere sier, det skal være lystbetont å bevege seg ellers dreper man jo interessen i barnet. Det at enkelte nå ønsker seg skrittellere skyldes vel kanskje at det har vært litt fokus på sånt i det siste. Men den koster ikke mange kronene og jeg ser ikke at den kan gjøre noen skade. Ingen i denne familien er opptatt av slanking. Vi kommer i den formen vi kommer i. Det vesentligste er tross alt at man er frisk.
Gjest Leiababe Skrevet 22. november 2006 #9 Skrevet 22. november 2006 Jeg er helt enig i at barn bør bevege seg. Men, jeg synes det blir litt feil å gi barn skrittellere. Bedre å oppfordre barn til lek og evt være med mer selv. Skritteller vil gi barn feil fokus spør du meg. Foreldre bør heller lære barna sine at aktivitet er viktig på andre måter..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå