Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #41 Del Skrevet 16. november 2006 Okay, så dersom eg har same yrke og lønnstrinn som eit par, så betalar dei dobbelt så mykje i skatt som meg. Den er grei. Men dei får også utbetalt dobbelt så mykje som meg, som skal gå til same huslånet, off. avgifter, forsikringar ol som det eg har. Forstår du det? Eg er ikkje ute etter å provosere nei, nett no morar eg meg kosteleg! ← Mener du det er urettferdig at to inntekter gir mer penger enn en? Mener du at du trenger like stort huslån som et par, kanskje etter hvert med barn? Tror du at det er lukrativt å få barn? I det hele tatt; hvor trangsynt ego går det an å bli? Ikke rart folk er single! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 16. november 2006 #42 Del Skrevet 16. november 2006 Kanksje Staten burde trekke gifte mennesker dobbelt så mye i skatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 16. november 2006 #43 Del Skrevet 16. november 2006 Mener du det er urettferdig at to inntekter gir mer penger enn en? Mener du at du trenger like stort huslån som et par, kanskje etter hvert med barn? Tror du at det er lukrativt å få barn? I det hele tatt; hvor trangsynt ego går det an å bli? Ikke rart folk er single! ← Æhh, nei, det har eg heller ikkje sagt, no begynner du å bli seriøst morsom! Diskusjonen er vel heller om det er udiskutabelt greit at single skal betale det same som par når dei brukar mindre av godene. For eksempel vil to gjerne ha større utnyttelse av det ein betalar via kommunale avgifter og tv- lisensen. Dessuten er det ganske normalt etter kvart å vere single med barn, så argumentet der held ikkje vatn. Men no trekk denne debatten så langt vekk frå normal debatteknikk at eg trekk meg unna. Drittslenging har eg inga glede av, sjølv om det får meg til å flire. Ha ein strålande dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 16. november 2006 #44 Del Skrevet 16. november 2006 Litt på siden, men siden dere nevner kommunale avgifter: I min kommune er det i hvert fall slik at en husstand kan velge å bare betale for en halv søppelsekk i uka, og det er jo en fin løsning for single. Vannavgiften avgjøres så vidt jeg vet av antall kraner/toaletter i boligen. (Stor bolig med flere bad = dyrere) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerle Skrevet 16. november 2006 #45 Del Skrevet 16. november 2006 Ikke nødvendigvis. Først og fremst bør du ta et oppgjør med holdningene dine, dersom du seriøst mener at det er viktig at du som singel får lån stort nok til å kjøpe den boligen du vil ha i Oslo selv om du ikke har økonomi til det. Og ikke minst bør du bite i deg misunnelsen overfor de som er par, selv om mange av dem har dåligere økonomi enn deg. Det finnes mange par og barnefamilier som sliter, burde vi prioritere dem? ← Hva slags svar er dette da? Daria har da ikke sagt noe annet enn sin drøm om en bolig, og at det er vanskelig som singel å få stort nok lån til dette. Å dra inn at hun er missunnelig på par, det er bare dustete rett og slett. Det er en konklusjon du bare slenger på. Det er lov å være missfornøyd med det at man med enslig inntekt ikke får lån, uten at det gjør man til en familiehatende drage. Jeg vet selv hvordan det er å skulle kjøpe bolig alene, jeg gjorde det første gang som 20 åring. Det var bein tøft, hadde det ikke vært for at min lokal bank hadde valgt å stole på meg og bruke kausjonist på lånet, så hadde det aldri gått. Jeg ville likevel endt opp med en kanskje dårligere leilighet enn jeg kjøpte og kanskje betalt enda merom jeg skulle leie. Boligsituasjonen i Norge er tøff, men de siste årene har vi vært heldige med boligrenten. Den driver nå å stiger, så jeg tror at om få år er boligdrømmen for en enslig - mye lenger borte. Så ja, jeg er enig i at feks kommunale avgifter osv. burde vært lavere for en som er alene, enn en familie på 4. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 16. november 2006 #46 Del Skrevet 16. november 2006 Litt på siden, men siden dere nevner kommunale avgifter: I min kommune er det i hvert fall slik at en husstand kan velge å bare betale for en halv søppelsekk i uka, og det er jo en fin løsning for single. Vannavgiften avgjøres så vidt jeg vet av antall kraner/toaletter i boligen. (Stor bolig med flere bad = dyrere) ← Sånn er det i kommunen jeg har vokst opp, også, og dersom det blir for få sekker, kan man kjøpe ekstrasekker i dyre dommer, eller dra på søppelfyllinga med "overskuddet". Vi har alle kommunale avgifter innbakt i borettslagshusleia, og den varierer etter hvor stor leilighet man har. TV-lisensen er generell en idiotisk avgift, men ikke den helt store utgiften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #47 Del Skrevet 16. november 2006 Det å ha mulighet for å kjøpe seg bolig er ikke noen selvfølge for par heller.. Vi har vært sammen i snart 7 år uten at det ser ut til å ha hatt noen stor effekt på økonomien vår.. Jeg har derimot to single venninner som har kjøpt seg en treroms leilighet sammen.. Sivilstand er virkelig ikke det eneste som avgjør ens økonomiske situasjon.. Og det er i alle fall ikke noe en skal forventet at staten gjør noe med.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 16. november 2006 #48 Del Skrevet 16. november 2006 Jeg synes ikke single skal få noen skattemessig særbehandling. Fordi det er ikke dyrere å være singel, det er billigere å være to. Single har den reelle kostnaden for livsopphold, to personer oppnår en viss storbrukseffekt, fordi det er slik økonomi fungerer. Og selvsagt er det slik at ikke alle kan ha råd til å kjøpe en to-roms midt i Oslo, det skulle da bare mangle. Jeg kjenner mange single som har kjøpt seg leilighet, lenge før meg som er i ett forhold, fordi de har en ryddig økonomi, og er villige til å flytte litt ut av sentrum. Å klage på at man får kvantumsrabatt i butikken blir forøvrig bare tåpelig. Selvsagt koster 10 kilo poteter mindre pr kilo enn om man bare kjøper en kilo. Og siden det er ett marked for mindre forpakninger etterhvert så har det begynt å dukke opp i butikkene, men da koster det selvsagt mere, fordi det koster mere å produsere. Og man trenger ikke så veldig stor fryser for å kunne kjøpe dobbelt opp med mat, annenhver dag, og da får man samme pris som ett par får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #49 Del Skrevet 16. november 2006 Som singel føler jeg at jeg støtter barnefamiliene økonomisk, og det svir litt å tenke på at jeg betaler like mye for tv'n som familien med 2 inntekter og 3 barn lenger opp i gata. Selv om det høres kynisk og fælt ut, er jeg faktisk glad for at det ser ut som det IKKE skal bli gratis skolemat for unger likevel. Får være måte på hvor mye jeg skal sponse de som har vært så heldige og funnet en å stifte familie med! Kommunale avgifter, strøm etc er med på å heve utgiftene, og SÆRLIG det at renta kanskje skal gjøre noen hopp framover bekymrer meg en god del, når det er bare min egen inntekt som betjener huslånet. MEN: i privatlivet er jeg mer fleksibel og føler at jeg har bedre råd nå enn da jeg hadde samboere. De mennene jeg har bodd sammen har vært f.eks. kravstore i forhold til mat (vi hadde ENORME matbudsjett, bare den ferskeste fisken / det beste kjøttet var godt nok). Selv kan jeg godt spise nudler eller ferdigmat, for å spare penger. Og mstbudsjettet teller mer enn de 200 kr tv-lisens per måned. Aldri så galt at det ikke er godt for noe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Camelia Skrevet 16. november 2006 #50 Del Skrevet 16. november 2006 Har ikke lest hele tråden. Men hvem bør prioriteres? Jeg, f.eks. Jada, jeg spøker litt. Men jeg er møkk lei av å ha dårlig råd. 5 års universitetsutdannelse, tjene såvidt over 300 000 som jeg forsørger en famile på fire med, skyhøyt studielån og ditto boliglån, gift småbarnsmor med to i barnehage, arbeidsledig mann på 4. året med et enda skyhøyere studielån. Alle endringer rundt meg skjer til det verre for meg. Har dårligere råd enn jeg noengang har hatt. Student - svømte i penger. Singel i jobb - svømte i penger. Samboer uten barn - svømte i penger. Gift, i jobb, to barn - må snu på skillingen, underskudd hver bidige måned. Skulle gjerne blitt prioritert litt. Sliter ræva av meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #51 Del Skrevet 16. november 2006 Som singel føler jeg at jeg støtter barnefamiliene økonomisk Alle skattebetalere i Norge "støtter" dem som vi som samfunn har bestemt at trenger det.. Slik fungerer velferdsstaten. Dvs at vi alle "støtter" arbeidsledige, syke, uføre, funksjonshemmede osv. I tillegg så er det ønskelig for samfunnet at vi får barn og at kvinner forblir i arbeidslivet, derfor støttes barnehager. Vi trenger kvalifisert arbeidskraft i framtida også, derfor brukes penger på skole. osv osv TV-lisensen er vi alle enige om er en sær ting.. Men, men.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #52 Del Skrevet 16. november 2006 Dette var en debatt med mange trangsynte meinger. Jeg mener ikke at vi skal støtte de single, jeg mener vi kan fjerne en del støtteordninger til barnefamiliene. Dermed kan skattetrykket bli mindre og alle får mer å rutte med. Hvorfor skal mange velferdsgoder til barnefamiliene være universelle, slik som barnetrygd og kontantstøtte? Hvorfor skal de med barn få lønn for å være hjemme sammen med sykt barn, når det bare fører til at jeg må gjøre dobbelt så mye på jobb alle de dagene de er hjemme? (er generelt for karensdag for sykefravær) Og hvorfor skal gifte bli liknet i annen skatteklasse, de med barn kunne trekke fra en del fradrag på selvangivelsen osv? Og ang dette at vi single selv er skyld i dette, og ikke kan kreve å få lån midt i oslo: jeg har vært i banken og søkt lån. jeg skal ikke ha lån i banken for å kjøpe meg villa i holmenkollen eller lelighet på frogner. Men jeg får ikke lån fordi banekene går utfra sifomodellene for hvilket personlig forbruk en singel har. Og den nekter de å gå bort fra, selv om jeg kan vise til bankutskrifter som viser til at jeg hver måned setter av penger til å spare. De tror meg ikke på at jeg har et lavt forbruk, siden single tydeligvis bruker mye penger i følge statistikken. men jeg lever så sparsommelig som det er mulig (har vel ikke vært på restaurant på flere år feks). De som er single, ikek har så høy inntekt og som får lån får som regel noen til å kausjonere for dem. Mine foreldre vil ikke kausjonere for meg. Jeg har hele livet vært sparsommelig, har spart penger på høyrentekonto helt siden jeg tjente mine første penger som 12-åring. derfor føles det ikke noe særlig rettferdig at jeg ikke får lån, mens mine uansvarlige, uøkonomiske vennepar får lån. Også de som er trygded eller har frynsete økonomisk rykte får lån. Så jeg synes altså ikke single skal få støtte, jeg vil bare fjerne all den støtten som gis til par (iform av skattefordel) og de med barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #53 Del Skrevet 16. november 2006 Dette var en debatt med mange trangsynte meinger. ← Og flere ble det. Mange, faktisk! Kan du fortelle almuen hva som er så lukrativt med å ha barn? Gjerne noen flotte regnestykker, sånn at de trangsynte meningene dine kan radbrekkes mer enn du klarer selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 16. november 2006 #54 Del Skrevet 16. november 2006 Ingen seier vel at det er lukrativt å få barn vel? Eg har ikkje lest det i denne tråden i alle fall, sjølv om eg innimellom høyrer det ute blant folk. Men det er jo høgst frivillig då, noko singellivet ikkje automatisk, nødvendigvis er... Og no ventar eg på ein megaeksplosjon her, så eg søker dekning... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #55 Del Skrevet 16. november 2006 Ingen seier vel at det er lukrativt å få barn vel? Eg har ikkje lest ...← Nei, du har tydeligvis ikke lest et par innlegg lenger opp, om de hauger og lass av skattefordeler etc som barnefamilier dynges ned med, og at de i tillegg er så heldige at de kan få lov til å være hjemme når ungen er syk. KAn ikke babyen klare seg selv heller nå, liksom? Da synes jeg babyene skal skjerpe seg, azz! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Camelia Skrevet 16. november 2006 #56 Del Skrevet 16. november 2006 Jeg mener ikke at vi skal støtte de single, jeg mener vi kan fjerne en del støtteordninger til barnefamiliene. Dermed kan skattetrykket bli mindre og alle får mer å rutte med. Hvorfor skal mange velferdsgoder til barnefamiliene være universelle, slik som barnetrygd og kontantstøtte? Hvorfor skal de med barn få lønn for å være hjemme sammen med sykt barn, når det bare fører til at jeg må gjøre dobbelt så mye på jobb alle de dagene de er hjemme? (er generelt for karensdag for sykefravær) Og hvorfor skal gifte bli liknet i annen skatteklasse, de med barn kunne trekke fra en del fradrag på selvangivelsen osv? ← Tja. Kanskje fordi det koster å ha barn?? For eksempel? Og som de fleste vet, barn tjener ikke penger selv. De må forsørges. Vet du, hvis jeg mister de 1900 kronene jeg får i måneden i barnetrygd for mine to barn, da kan jeg flytte hjem til mamma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 16. november 2006 #57 Del Skrevet 16. november 2006 Dvs at vi alle "støtter" arbeidsledige, syke, uføre, funksjonshemmede osv. ← Jo, men....barn er ingen sykdom. Barnefamilier har som oftest to yrkesaktive mennesker som selv har valgt å få barn. Jeg synes ikke noe som er et resultat av et bevisst valg er like "støtteberettiget" som ufrivillig uførhet, arbeidsledighet eller funksjonshemming. KAn ikke babyen klare seg selv heller nå, liksom? Da synes jeg babyene skal skjerpe seg, azz! ← Det er ikke snakk om at barna skal skjerpe seg, men muligens foreldrene? Barn blir syke og krever omsorg. Det vil jeg tro de fleste er klar over når de velger å få barn. Er helt enig med gjesten ovenfor som mener innføring av karensdager hadde vært en bra ting. (Og for ordens skyld - det med karensdager bør selvsagt innføres for enslige også.) Mulig det er noe jeg har oversett i denne tråden, men det er da vitterlig ikke mange som hevder at single skal ha særrettigheter, men at de gjerne kan få redusert noen "særulemper". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #58 Del Skrevet 16. november 2006 Mulig det er noe jeg har oversett i denne tråden, men det er da vitterlig ikke mange som hevder at single skal ha særrettigheter, men at de gjerne kan få redusert noen "særulemper". ← Er ikke halv lisens en særrettighet? Eller lavere avgifter? Eller mindre skatt? Logisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 16. november 2006 #59 Del Skrevet 16. november 2006 Halv lisens, jo, det har du rett i. (Synes forøvrig det er noe tøv at enslige skulle betale halv lisens, for det er jo noe som følger TVapparatet og som ikke skaleres etter husholdningens størrelse. Derimot kunne gjerne teleoperatørene redusert fastavgiften noe og så kunne man heller betalt mer for tellerskrittene. ) Men lavere avgifter synes jeg ikke er tøv, så lenge de relaterer seg til noe som skaleres etter husholdningens størrelse (hvilket minner meg om at jeg bør sjekke mulighetene for halv renovasjonsavgift som Hu i Svingen nevnte) . Men redusert skatt til enslige står det da vitterlig ingenting om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #60 Del Skrevet 16. november 2006 Halv lisens, jo, det har du rett i. (Synes forøvrig det er noe tøv at enslige skulle betale halv lisens, for det er jo noe som følger TVapparatet og som ikke skaleres etter husholdningens størrelse. Derimot kunne gjerne teleoperatørene redusert fastavgiften noe og så kunne man heller betalt mer for tellerskrittene. ) Men lavere avgifter synes jeg ikke er tøv, så lenge de relaterer seg til noe som skaleres etter husholdningens størrelse (hvilket minner meg om at jeg bør sjekke mulighetene for halv renovasjonsavgift som Hu i Svingen nevnte) . Men redusert skatt til enslige står det da vitterlig ingenting om? ← Jeg synes det er tøv, men jeg er glad for at du nå innser at det er snakk om særfordeler. Ellers viser jo statistikk at single drikker mer, havner oftere på legevakten, arresteres oftere i helgene, er sykere på mandagene etc, så strengt tatt bør single generelt være glad for at de ikke er ilagt ekstraskatt for alle byrdene de påfører både det offentlige helsevesen, rettsvesen etc og oss som oppfører oss som vi skal. Sier ikke at alle single er sånn, men statistikkene taler sitt klare språk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå