Gjest Gjesta Skrevet 16. november 2006 #21 Del Skrevet 16. november 2006 Det har jo tross alt blitt litt bedre da: for 50 år siden fikk single ALDRI lån i banken, det var et prinsipp i bankene (derimblant husbanken). ← Tidene forandrer seg heldigvis. Før var du litt rar hvis du ikke ble gift. Nå tror jeg de fleste innser at det er verre å leve med en voldelig mann enn alene, om ikke alltid hun som er i forholdet da... For eksempel når det skal spleises på en gave, så må jeg betale like mye som par. Jeg syns at det rettferdige er å dele pr. hode. Taxi hjem fra byen ? Jeg betaler halvparten. Kjøre ungene til trening ? Jeg må kjøre annenhver uke, mens ekteparet som jeg deler med, deler opp sin del, og kjører da en gang i mnd. ← De to første er jeg enig med deg i. Når vi er en gjeng som spleiser f.eks. til et bryllup deler vi per hode. De sier jo du skal gi ca kuvertprisen, en enslig er da kun en kuvert. Taxi hjem deler vi også per hode, helt naturlig spør du meg. Kjøringa til trening er jeg ikke helt enig med deg i. De kjører jo annenhver uke, bare at de deler på det. De skal jo ikke kjøre oftere fordi du er singel. Nå er jeg samboer, men var singel i flere år før det. Nå har jeg en god jobb og bor ikke i Oslo, så fikk greit lån til en leilighet med grei størrelse. Må jo innrømme at vi har bedre råd nå som vi er to. Har hatt mulighet til å kjøpe noe større. Men klart jeg veit ikke hvordan det hadde vært å skulle klare seg alene hvis jeg hadde hatt en dårlig betalt jobb. Men problemet med en egen singelpolitikk er jo gjennomføringen. Skal det gå etter folkeregistrert adresse. Det kan en jo la vær å oppgi... Men at enslige burde betale mindre for kommunale avgifter er jeg enig i. Men det blir vel mer og mer vanlig med vannmåler. Når det gjelder f.eks. søppel er det jo litt tungvint å skulle veie det før det kastes, men andre ting burde vært mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 16. november 2006 #22 Del Skrevet 16. november 2006 En del avgifter o.l. tror jeg ikke det er mulig å differensiere, det må bare settes på kontoen for at livet er urettferdig. Men andre ting er det nok mulig å gjøre noe med, og jeg tror uansett det ville være et viktig signal til velgerene hvis politikerne i det minste tok seg bryet med å bruke litt tid på å vurdere det. Synes det stort sett alltid er barnefamiliene det blir snakk om når det handler om bolig-og familepolitikk (og i praksis er single hsstander også en "familie" i sånne sammenhenger), og selvfølgelig er barn viktige, men det er da faktisk vi andre også? Det vil alltid være andre som har det verre, men det betyr da ikke at man ikke kan gjøre noe for de som har det ikke fullt så ille... Og dette med store pakninger i butikkene -selvfølgelig er det en bagatell. Men det er like fullt en ganske så irriterende bagatell. All mat lar seg ikke fryse eller oppbevare så lenge. Man velger selv hvordan man lever. Dersom det er så ille å være singel, så flytt sammen med noen da!! ← For at noe skal være et reelt valg, må man ha to aktuelle alternativ. Det er faktisk ikke sånn at vi er single fordi vi aktivt har valgt bort et lykkelig parforhold. Å hive seg over den første ledige mann som kommer min vei for å få noen å dele utgiftene med er natulig nok ikke et alternativ, å flytte i kollektiv med vilt fremmede mennesker er heller ikke så fristende når man er ferdig med studietiden, og heller ingen mulighet her jeg bor. Synes ikke det å ønbske seg et eget sted å bo er så voldsomt urimelig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #23 Del Skrevet 16. november 2006 For at noe skal være et reelt valg, må man ha to aktuelle alternativ. Det er faktisk ikke sånn at vi er single fordi vi aktivt har valgt bort et lykkelig parforhold. Å hive seg over den første ledige mann som kommer min vei for å få noen å dele utgiftene med er natulig nok ikke et alternativ, å flytte i kollektiv med vilt fremmede mennesker er heller ikke så fristende når man er ferdig med studietiden, og heller ingen mulighet her jeg bor. Synes ikke det å ønbske seg et eget sted å bo er så voldsomt urimelig... ← Sijngle trenger mye mindre plass enn par med barn, ergo betydelig lavere boutgifter. Single behøver ikke bo i Oslo, kan flytte til billigere steder og få lån til så stor bolig de ønsker, fordi de ikke har andre enn seg selv å ta hensyn til. Alle trenger et sted å bo, men det er ingen menneskerett for alle norske single å ha villa i Holmenkollåsen. Og det er definitivt ikke noe offentlig ansvar å subsidiere single mer enn man allerede gjør (tror noen at det å få barn er en gunstig økonomisk investering må de ha røyket gymsokkene sine). Det er ikke urimelig å ønske seg et sted å bo. Det er urimelig å ønske seg noe som er større enn man har råd til Og får man ike lån, får man leie. Verre er det ikke, mange par er i samme situasjon med dobbelt så mye studielån etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #24 Del Skrevet 16. november 2006 Alle trenger et sted å bo, men det er ingen menneskerett for alle norske single å ha villa i Holmenkollåsen. ← Det er vel ikke en menneskerett uansett status. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #25 Del Skrevet 16. november 2006 Det er vel ikke en menneskerett uansett status. ← Pokker, det er sant! Godt at du sa i fra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 16. november 2006 #26 Del Skrevet 16. november 2006 Sijngle trenger mye mindre plass enn par med barn, ergo betydelig lavere boutgifter. Single behøver ikke bo i Oslo, kan flytte til billigere steder og få lån til så stor bolig de ønsker, fordi de ikke har andre enn seg selv å ta hensyn til. ← Det er ikke nødvendigvis bare å flytte på seg, vi er avhenging av ting som jobb og sosialt nettverk vi også... Alle trenger et sted å bo, men det er ingen menneskerett for alle norske single å ha villa i Holmenkollåsen. Og det er definitivt ikke noe offentlig ansvar å subsidiere single mer enn man allerede gjør (tror noen at det å få barn er en gunstig økonomisk investering må de ha røyket gymsokkene sine). ← De færreste single jeg kjenner drømmer om villa i Holmenkollåsen, men de synes det kunne vært kjekt med adskilt stue og soverom... Hvordan subsidierer forresten det offentlige single? Det er ikke urimelig å ønske seg et sted å bo. Det er urimelig å ønske seg noe som er større enn man har råd til Og får man ike lån, får man leie. ← Og dermed er vi inne på noen av kjernen i singelpolitikken: Hvorfor får vi ikke lån? Hvorfor har vi ikke råd til å kjøpe oss noe? Hadde en kollega, en godt voksen kvinne med fast jobb og god inntekt, som slet lenge med å få boliglån. Hun hevdet at det hadde vært lettere for henne å få lån om hun hadde hatt en arbeidsløs samboer å "dele" lånet med. Det sier jo litt om hvor fastlåst bankene er i par-tankegangen. Det bygges mye nye leiligheter, men mye av det som bygges er stort og ekslusivt og lite egnet for single -eller unge par i etableringsfasen, for den del, til tross for at det er behov for mindre og billige leiligheter. Så det handler ikke bare om at vi er urimelige og kravstore, det handler også om at samfunnet fortsatt langt på vei er basert på at man skal være to og ha to inntekter å leve på, og det er der jeg synes politikerne bør begynne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audhild32 Skrevet 16. november 2006 #27 Del Skrevet 16. november 2006 Og dermed er vi inne på noen av kjernen i singelpolitikken: Hvorfor får vi ikke lån? ← Gjør "vi" ikke? Joda, det gjør "vi." Jeg er singel, bor i Oslo i egen 2-roms leilighet som jeg har fått lån til på vanlig måte. Så hvis dette er kjernen i singelpolitikken bør du heller ta problemene dine opp med banken din eller skaffe deg en annen bank i stedet for å skylde på "staten" og at man faktisk satser på dem som skal pleie oss når vi blir gamle og uten familie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 16. november 2006 #28 Del Skrevet 16. november 2006 at man faktisk satser på dem som skal pleie oss når vi blir gamle og uten familie. ← Så som singel er man egentlig verdiløs for samfunnet og ikke verdt å satse på? Flott for deg at du har fått kjøpt deg bolig, men at det lykkes for deg betyr ikke at det ikke er nok av andre som ikke får det til, det trenger ikke engang skyldes at de ikke prøver hardt nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audhild32 Skrevet 16. november 2006 #29 Del Skrevet 16. november 2006 Så som singel er man egentlig verdiløs for samfunnet og ikke verdt å satse på? Flott for deg at du har fått kjøpt deg bolig, men at det lykkes for deg betyr ikke at det ikke er nok av andre som ikke får det til, det trenger ikke engang skyldes at de ikke prøver hardt nok. ← At det ikke lykkes for deg gir deg ingen rett til å generalisere. Det gir deg heller ingen rett til å stille idiotspørsmål som det øverste her. Du svarer ikke på det jeg skriver, og det er greit. Det er mange par som heller ikke får lån og som heller ikke har råd til verken den boligen de trenger og den bilen de trenger, sånt er ikke unikt for single. Der du og enkelte andre single synes å skille dere ut er at du/dere vil ha akkurat det samme som par har, bortsett fra barna, våkenettene etc. Og så synes dere at det er urettferdig at dere ikke får det, fordi dere bare har en inntekt. Selvsagt bør man da skylde på staten og få gjort noe med denne urettferdigheten! Det er ingen vits i å gå i seg selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 16. november 2006 #30 Del Skrevet 16. november 2006 Audhild 32, eg må innrømme at eg tykkjer du er noko lite nyansert. Eg er omlag på din alder, og eg og har min eigen toroms i Oslo. Men fleire av mine venninner har ikkje det, dei får ikkje lån, dei tener for lite. Det er ikkje mange stader i Oslo du kan få ein grei kåk for ei lønn på 250 000 i året! Eg etablerte meg tidleg, fekk ein grei sum pengar ut av bruddet ( noko godt kom det no ut av det) og fekk lån til relativt stor to- roms sentralt for fleire år sidan. Men å vere ung, nyutdanna sjukepleiar/ førskulelærar i dag er ikkje lett om ein vil kjøpe seg inn på marknaden. Ellers tykkjer eg at det blir veldig lett å sei at ein skal finne seg nokon å flytte saman med! Eg er no over 30, har budd med mannen eller aleine sidan eg var 22, og før det fungerte eg som "husmor" i kollektiv. Det vil eg ikkje gjere igjen, det var ikkje så kjekt å måtte oppføre meg som mamma, med stadige påminningar om vasketider og liknande. Og å finne seg ein partner, om det var det du meinte, så er det eit såpass latterleg utsagn, at eg føler ikkje for å kommentere det noko særleg. Eg tykkjer rel greie ting som til dømes kommunale avgifter, tv- lisensen og slikt kunne vore billegare for einslege i alle aldrar. Dette er dyre ting, og det ville hjulpe på. Eg subsidierer barnefamiliar ein god del via skatten, det er sjelden eg treng helsesøster, jordmor, lege, sjukehus, skule osv, om ein skal ta ein billeg argumentasjon, så då tykkjer eg at eg skulle sluppe unna med halve tv- lisensen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audhild32 Skrevet 16. november 2006 #31 Del Skrevet 16. november 2006 Audhild 32, eg må innrømme at eg tykkjer du er noko lite nyansert. Eg er omlag på din alder, og eg og har min eigen toroms i Oslo. Men fleire av mine venninner har ikkje det, dei får ikkje lån, dei tener for lite. Det er ikkje mange stader i Oslo du kan få ein grei kåk for ei lønn på 250 000 i året! . ← Men hvem i all verden bestemmer at alle single skal være nødt til å bo i Oslo, da? De fleste barnefamilier flytter jo ut herfra, omtrent alle vennene mine, fordi det er så dyrt med leiligheter med flere soverom at de er nødt til å skaffe seg et sted langt utenfor byen. Hvorfor skal single ha det så mye bedre på dette området? Det er, som jeg sa, ingen menneskerett for single å få lån til bolig i Oslo! Mulig det er lite nyansert, men i så fall er ditt motsatte standpunkt ren ekstremisme. Skatteargumentet er også tull og tøys, som singel betaler jeg halvparten i skatt av hva mine vennepar gjør. Fordi de er to. Det er litt trist å lese at singelsaken ikke har bedre argumenter å komme med, for jeg skulle gjerne ha kastet meg på toget sammen med dem/dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 16. november 2006 #32 Del Skrevet 16. november 2006 Jeg har en del single venner som klager på at de ikke får kjøpt seg leilighet i Oslo, for de får for lite i lån. Problemet er ikke at det ikke finnes to-roms i deres prisklasse - problemet er at de absolutt skal bo sentralt. Et kvarter med t-banen unna sentrum er for usentralt. Og da kan de i grunnen skylde seg selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audhild32 Skrevet 16. november 2006 #33 Del Skrevet 16. november 2006 Jeg har en del single venner som klager på at de ikke får kjøpt seg leilighet i Oslo, for de får for lite i lån. Problemet er ikke at det ikke finnes to-roms i deres prisklasse - problemet er at de absolutt skal bo sentralt. Et kvarter med t-banen unna sentrum er for usentralt. Og da kan de i grunnen skylde seg selv... ← Eller staten. Jeg stemmer for "seg selv." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 16. november 2006 #34 Del Skrevet 16. november 2006 Min økonomiske situasjon har ikke vært tema her, jeg snakker på generelt grunnlag. Det er mange single som sliter økonomisk, det er bare å se på linken i åpningsinnlegget. Der du og enkelte andre single synes å skille dere ut er at du/dere vil ha akkurat det samme som par har, bortsett fra barna, våkenettene etc. Og så synes dere at det er urettferdig at dere ikke får det, fordi dere bare har en inntekt. Selvsagt bør man da skylde på staten og få gjort noe med denne urettferdigheten! Det er ingen vits i å gå i seg selv! ← Jeg ønsker å ha råd til bolig, er det så rart? Hva annet par har som jeg ønsker meg, er jeg litt usikker på. Jeg skylder ikke på staten, jeg sier bare at det mange faktorer her, og at det ikke hadde vært så dumt om politikerne overveide å se på det. Og hva skal jeg gå i meg og gjøre? Finne ut at det er på tide å få samboer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audhild32 Skrevet 16. november 2006 #35 Del Skrevet 16. november 2006 Og hva skal jeg gå i meg og gjøre? Finne ut at det er på tide å få samboer? ← Ikke nødvendigvis. Først og fremst bør du ta et oppgjør med holdningene dine, dersom du seriøst mener at det er viktig at du som singel får lån stort nok til å kjøpe den boligen du vil ha i Oslo selv om du ikke har økonomi til det. Og ikke minst bør du bite i deg misunnelsen overfor de som er par, selv om mange av dem har dåligere økonomi enn deg. Det finnes mange par og barnefamilier som sliter, burde vi prioritere dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 16. november 2006 #36 Del Skrevet 16. november 2006 Men hvem i all verden bestemmer at alle single skal være nødt til å bo i Oslo, da? De fleste barnefamilier flytter jo ut herfra, omtrent alle vennene mine, fordi det er så dyrt med leiligheter med flere soverom at de er nødt til å skaffe seg et sted langt utenfor byen. Hvorfor skal single ha det så mye bedre på dette området? Det er, som jeg sa, ingen menneskerett for single å få lån til bolig i Oslo! Mulig det er lite nyansert, men i så fall er ditt motsatte standpunkt ren ekstremisme. Skatteargumentet er også tull og tøys, som singel betaler jeg halvparten i skatt av hva mine vennepar gjør. Fordi de er to. Det er litt trist å lese at singelsaken ikke har bedre argumenter å komme med, for jeg skulle gjerne ha kastet meg på toget sammen med dem/dere. ← Vel, personleg "må" eg bu her fordi det er her eg får jobb innan det feltet eg er utdanna. Det er mogleg andre stader også, men lettast her. Eg vil bu her fordi det er her alle venene mine er, det er her eg har budd dei siste 7 åra, og det er her eg er etablert. Når ein er singel er nettverket, for me gi alle fall, enormt viktig. Eg har aldri sagt at det er ein menneskerett å bu i Oslo, men sidan du heilt tydeleg er ute etter å provosere vil eg ikkje la meg provosere av at du legg noko heilt anna i mine utsagn enn det som verkeleg står der. Forresten, då eg var sambuar betalte eg det same i skatt som no, det gjorde eksen min også, eg spurte no sidan du påstår at par betalar dobbelt så mykje. Koss kan det han seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 16. november 2006 #37 Del Skrevet 16. november 2006 Ikke nødvendigvis. Først og fremst bør du ta et oppgjør med holdningene dine, dersom du seriøst mener at det er viktig at du som singel får lån stort nok til å kjøpe den boligen du vil ha i Oslo selv om du ikke har økonomi til det. Og ikke minst bør du bite i deg misunnelsen overfor de som er par, selv om mange av dem har dåligere økonomi enn deg. Det finnes mange par og barnefamilier som sliter, burde vi prioritere dem? ← Eg får ikkje råd til den bustaden eg vil ha nokon stad, men eg har råd til ein bustad i Oslo. Og det er ok. Men det finst faktisk dei som ikkje får råd til ein bustad i Oslo ein gong. Fordi dei er einslege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audhild32 Skrevet 16. november 2006 #38 Del Skrevet 16. november 2006 Forresten, då eg var sambuar betalte eg det same i skatt som no, det gjorde eksen min også, eg spurte no sidan du påstår at par betalar dobbelt så mykje. Koss kan det han seg? ← Fordi to er dobbelt så mange som en. Var det vanskelig å tenke seg, eller er du bare ute etter å provosere? Og det er helt greit at du jobber i Oslo, men hvorfor kan ikke single pendle som så mange andre? Finnes det ikke potensielle nettverk andre steder enn innenfor Ring 2? Jeg er selvsagt ikke ute etter å provosere, jeg prøver bare la være å bli provosert av den utrolige egoismen som enkelte av mine medsingle legger for dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audhild32 Skrevet 16. november 2006 #39 Del Skrevet 16. november 2006 Eg får ikkje råd til den bustaden eg vil ha nokon stad, men eg har råd til ein bustad i Oslo. Og det er ok. Men det finst faktisk dei som ikkje får råd til ein bustad i Oslo ein gong. Fordi dei er einslege. ← Og det finnes mange par som ikke har råd til en bolig i Oslo. Fordi de er par. Så hvorfor skal single prioriteres? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 16. november 2006 #40 Del Skrevet 16. november 2006 Fordi to er dobbelt så mange som en. Var det vanskelig å tenke seg, eller er du bare ute etter å provosere? Okay, så dersom eg har same yrke og lønnstrinn som eit par, så betalar dei dobbelt så mykje i skatt som meg. Den er grei. Men dei får også utbetalt dobbelt så mykje som meg, som skal gå til same huslånet, off. avgifter, forsikringar ol som det eg har. Forstår du det? Eg er ikkje ute etter å provosere nei, nett no morar eg meg kosteleg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå