Gå til innhold

Hvordan foregår et bryllup?


Fita

Anbefalte innlegg

Man ser jo i filmer der folk gifter seg, at de må tenne et lys og framsi bryllupsløfter. Ofte med behagelige konsekvenser da de ikke har øvet nok på forhånd.

Men hvordan virker det her til lands, i en protestantisk statskirke?

De sier vel ikke annet enn "ja" her til lands?

I filmene ser man at brudgomn venter ved alteret og at bruden ledes til alteret av sin far (som stikker ned i salen og setter seg etterpå?)

Det er en rød løper og to barn som slenger kompost på teppet foran bruden mens hun går.

Når er festen der de spiser bryllupskake?

Er paret med på den festen, eller har de allerede satt seg i lomoen og kjørt til hotellet? Hvor vanlig er bryllupsreise?

Forklaringer, takk!

Skal gifte meg med en modifisert robo-sapiens, men er usikker på om batteriet greier hele seremonien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du er stygg i ordbruken din, og folk velger å ikke svare deg , om du lurer.

Liten verdighet du viser, og blir vist det samme tilbake. På dette forumet ønsker vi å være konkrete, -ja, men ikke ufine da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på mine innlegg i andre tråder, nå?

For det eneste stygge ordet jeg har brukt her er "slenge kompost".

Og så skrev jeg "Limousin" feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke innlegget var ufint, jeg. Ganske humoristisk måte å si at man ikke har mye peiling på.

Siden ingen andre har svart enda, skal jeg gjøre mitt beste. Jeg er ikke norsk selv (bare oppvokst her), og har ikke vært i noen norske bryllup, så det er mulig jeg sier noe "feil" her, men jeg stoler på at jeg da blir behørig rettet på.

Siden jeg ikke helt vet hvor mye du vet, begynner jeg med begynnelsen. Først må man bli forlovet. Dette kan gjøres ved at den ene går ned på kne og frir, men like vanlig er det å "bli enig" om det, for så å gå ut og kjøpe ringer sammen. Begge får hver sin forlovelsesring, som gjerne gjenbrukes til giftering.

Etter dette begynner alle forberedelser. Det viktigste er gjerne å finne et sted for vielsen og et sted å ha middagen. Tradisjonelt er dette er en kirke og et hotell, men andre lokaler er også vanlige. Så finnes det utallige detaljer som hvordan invitasjonene skal se ut, hvilken sminke man skal ha, og hvordan å få svigemor til å ikke blande seg i planleggingen.

La oss nå anta at du har kommet deg gjennom alle disse detaljene og er nå på vei til kirken. Med deg har du som regel din forlover og din far, i en mer eller mindre fancy bil (alle bør være inne i kriken når du ankommer, så de ser den jo ikke alikvell). Når du ankommer kirken er det flere forskjellige måter å komme seg til alteret på. Forloveren din sniker seg gjerne inn i kirken på en måte som forteller alle gjestene dine at du står utenfor og er på vei inn. Hvis du har barn, småsøsken, eller andre nære små barn (eller bare kjenner noen barn du synes er utrolig søte) kan du la disse gå forran deg inn i kirken, gjerne kastende på egnede ting, som ris eller roseblader (men husk at dette gjerne må fjernes før neste brudepar kommer). Så kommer selve bruden. Det vanligste er at faren din følger deg opp. har du ingen far tilstede, kan du følges opp av en annen mannlig slektning. Du kan også følges opp av din forloved, eller gå opp alene. De fleste bruder foretrekker å la brudgommen vente oppe ved alteret. Han får med tid til å bli skikkelig nervøs på den måte, også blir entreen din mer dramatisk.

Akkurat hva som skjer inne i kirken er jeg litt grønn på, men det synges litt, og presten prater litt, og så sier man 'ja' og kysser. Så kan man bytte ringer hvis man vil. Man kan også si bryllupsløfter hvis man gjerne vil, men de fleste synes det er greit å slippe med et enkelt 'ja'. Og så går man ut sammen, og så følger alle gjestene etter.

Så skal det fotograferes. Det skal fotograferes i uendelige kombinasjoner, før man shyffler alle gjestene avgårde så man kan fotograferes alene. Er stedet der man skal ha festen et stykke unna er det vanlig å leie en buss eller slikt til gjestene, ellers kan de nok klare å finne veien selv. Dere hopper i en eller annen fancy bil/hest og vogn/balong/skateboard og drar avgårde til å fotograferes, enten i studio, eller på et fint sted. Noen "jukser" og tar bryllupsbildene før bryllupet.

Nå er det tid for middag. Mens gjestene har ventet på dere har de gjerne fått et glass champagne, og kanskje litt lett snacks. Middag består gjerne av 3-4 retter og ørten taler, men dette varierer veldig. Etter middagen er det endelig tid for festen. Ettersom dere sannsynligvis har betalt ganske mye for det hele, har dere nok lyst til å bli med på denne også. Men først må dere gjennom ekteksapets første store prøve: Bryllupsvalsen! Etter at dere har overlevd denne kan dere slappe av og kose dere og spise kake (de kommer gjerne i tre etasjer). Men ikke slapp av for mye. Det er ikke uvanlig at gjestene spiller dere diverse puss her (alt fra å synge for dere, til å klippe istykker slør og sokker).

Er du redd for at batteriene skal slippe opp, er det ikke uvanlig at brudeparret sniker seg avgårde i ett tiden. De prøver å gjøre dette så ubemerket som mulig, for gjestene har som ansvar å distrahere dem så mye som mulig slik at de ikke får et øyeblikks fred med en gang denne planen oppdages. Og så er det rett opp på soverommet hvor en ting gjelder: :sove:

Håper det besvarer de fleste sprøsmålene dine. Ellers råder jeg deg til å lese forumet her for inspirasjon, og spørre når det er noe du lurer på. Og ellers er det bare å huske på at et bryllup er til for å feire deres kjærlighet, og det gjøres best på den måten dere føler dere komfertabel med og er fornøyde med. Det finnes ingen riktig måte å gjøre det på (bortsett fra visse papirer, hvis dere vil at ekteskapet skal være lovlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var inne på nettsiden til den norske kirke i dag. der står mye forklart om hva som skjer inne i kirken og hvilke valg brudeparet har. kan anbefales å ta en titt der. adressen er kirken.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow. De gode svarene lot vente på seg, men nå vet jeg alt jeg ikke visste.

Bortsett fra--- Hva er en forlover?

Og hva er en brudepike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedia fortalte meg hva en forlover (best man) og en brudepike (bridesmaid) gjør.

Nå er det bare bryllupsreien jeg lurer på. Hvor vanlig er den og når drar de? Rett etter bryllupet? Og hvem betaler for alt sammen? Unge mennesker har jo knapt råd til en Ford Sierra på deling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina

Forlover har jo både mannen og dama her... de skriver under på ekteskapspapirene og sånne ting som det... man bestemmer vel egentlig selv hva man vil de skal gjøre. Det jeg har vært med på er at de gjør de tingene der, er der for bruden og brudgommen (lager utdrikningslag) og er med på selve dagen for å være med bruden brudgommen. Derfor er det lurt å velge noen man er skikkelig nær til den rollen der.

Brudepike (brudesven hvis det er gutt) her er de små jentene som bare er der til pynt - de går foran bruden inn i kirken og det er vel det de gjør... de fleste har dem vel med til fotografen også..

Når det gjelder bryllupsreisen, så skal iallfall vi betale den helt selv. Kan liksom ikke forvente at foreldrene våre skal betale den. Selve bryllupet skal vi dele i tre, vi betaler en tredjedel og det gjør også våre respektive foreldre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er norske brudepiker og forlovere noe litt annet enn den amerikanske versjonen.

For å kunne gifte dere må dere ha en forlover hver. Dette er en person kjenner dere godt, gjerne en barndomsvenn/inne eller søsken/kusine osv, eller en annen person du føler du har mye til overs for og tror vil gjøre en god jobb. Formelt skal en forlover bare skrive under på et papir (fåes fra folkeregisteret) som sier at du ikke er gift eller har barn fra før av, eller hvis du har det, så er den andre part klar over dette og du er lovlig skilt eller enke. (har man vært gift eller har barn må altså den andre få vite om dette før bryllupet).

Utenom om dette er det mange ting folk gjerne vil at forloveren sin skal gjøre. Brudens forlover skal gjerne være med og hjelpe til på alle forberedelsene, som å prøve kjole og velge inbydelser. Hun (eller han) er med bruden hele dagen selve bryllupsdagen, og gjerne fra kvelden før, og hjelper til med alle de tingene en brud måtte trenge, som å huske å spise, passe på å ikke ha lebestift på tennene, og rette på slep og slør før man går inn i kirken. Hun utstyres ofte med en nødbag, og løper etter bruden hele dagen og passer på at hun alltid tar seg godt ut. Det kan også være nødvendig med do-hjelp, dersom bruden har en spesielt komplisert kjole. Hun holder ofte buketten under selve vielsen. Hun skal også arrangere utdrikkningslaget ditt før brylluppet, og det kan faktisk være verdt å tenke på før man velger forlover. Det er også forventet at hun skal holde en tale ved middagen, men dette er ikke noe krav.

Mannens forlover har det litt enklere. Hans jobb består stort sett i å sørge for at mannen kommer til kirken/vielsestedet i tide, iført riktig antrekk. Tradisjonelt skal han også være ansvarlig for ringene, og ta dem frem ved riktig tidspunkt i vielsen. Skal bilen pyntes, får han ofte dette oppdraget (eller gjør det selv, uten at noen har bedt ham om det). Han skal selvfølgelig også arrangere utdrikkningslag for brudgommen.

Utenom dette kan de selvfølgelig bli bedt om å hjelpe til med en hver oppgave du finner på, men pass på å ikke slite dem ut!

Brudepiker/svenner/barn er barn (under ti år, hvis jeg har skjønt riktig) som har som hovedfunskjon å være søte. De går forran bruden opp til alteret, og er å regne som en del av "brudefølget". Pikene har hvite eller rosa brude-aktige kjoler, men guttene har sort dress. Inspirert av amerikanske filmer er det blitt vanlig at jentene strør roseblader eller lignende oppover midtgangen når hun går opp. Guttene får da i oppgave å bære ringene på en brodert pute.

Når man drar på bryllupsreise er litt opp til hvert enkelt par, men det fleste drar jo innen rimelig kort tid, da. Jeg har ikke hørt om noen i Norge som drar samme dag, men jeg har hørt om folk som har tatt morgenflyet dagen etter (festet hele natten, og tatt en rask dusj og skift før de forsvant opp på Gardermoen. jeg ville anbefalle å dra innen en uke, to uker maks. Det er de som venter flere måneder eller år før de reiser på bryllupsreise, men da har jeg hørt at det er mer som en romantisk ferie, enn en bryllupsreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...