Gå til innhold

Julefeiring - orker ikke søster

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år skal vi for første gang feire jul i vårt nye hus. Før har vi byttet på å dra til mine foreldre eller svigerforeldre.

I år kommer mine foreldre hjem til oss og vi gleder oss til dette.

Min søster, hennes mann og deres datter feirer også jul annethvert år hos foreldre/svigerforeldre. Men vi (jeg og søster)har ikke feiret samtidig hjemme hos våre foreldre på mange år.

Nå har situasjonen blitt den at hennes svigerforeldre skal utenlands denne julen! og da ville jo hun i utgangspunktet hjem til våre foreldre. Men, når hun hører at de skal til oss vil også hun til oss. Og hun tar det for gitt at det er slik det skal bli. Men det vil ikke vi.....

Problemet er at jeg og søster aldri har hatt noe nært forhold og vi er svært ulike. Hun har en mann ingen kommer særlig overens med, han er litt einstøing og er liksom ikke interessert i å snakke med noen. Han duller mye med datteren og kjefter på våre barn fordi de ikke tar hensyn til henne. "fordi hun er mindre". Hun er 6 år og våre barn (jente og gutt) er 7 og 9 år. Med andre ord er jentene jevngamle. Problemet er at datteren deres alltid må få det som hun vil og hun er en mester i å dikte opp historier og later som om hun gråter for å få viljen sin. Jeg har selv tatt henne på fersken (hun så ikke at jeg observerte hele situasjonen) da hun gråtende påsto at noen hadde slått henne kunne jeg fortelle henne hva det egentlig var som hadde skjedd hun hadde hoppet opp og ned på ryggen til sønnen vår og da han ba henne holde opp ble hun sur). Da bare så hun lenge på meg, smilte og gikk tilbake til leken. Slike ting vil ikke søster eller svoger høre noe om. Deres datter gjør aldri noe galt.

Ut fra erfaringer fra andre familiemiddager vet jeg at det blir min lille niese og hennes mor og far som blir et slitsomt midtpunkt. Det blir mye mas mellom disse 3 - kverulering mellom foreldre og barn som allikevel alltid ender med at barnet får viljen sin... Moren vår har forsøkt å ta opp dette med barneoppdragelse, men får beskjed om at søster vet best hva som er riktig for hennes barn.

Vi orker ikke dette - hvordan skal vi få sagt ifra at de ikke er velkommen....

:forvirra:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dilemma det der, men ærlighet varer lengst....Si det rett ut kanskje?

Skrevet

Uff, nei det der er ikke enkelt. Ser for meg at dere hadde gledet dere til første julen i det nye huset og nå blir det bare mas.... Hm... Men det er vanskelig - sier du noe kan forholdet være ødelagt mellom deg og din søster. Så kanskje dere bare må bite tennene sammen og tenke at det er en del av julen å "ta vare på" familien?

Skrevet

Problemet her er vel litt det at det er jul. Det er en familiehøytid og man skal liksom være snille mot hverandre. Men det blir jo ikke noe hyggelig for TS og hennes familie å sitter der å bite i seg irritasjon hele julen heller.

Skrevet

Hvordan har det kommet fram at hun mener at de skal til dere? Har hun sagt noe sånt som at siden vi ikke kan være sammen med svigers vil vi til mamma og siden mamma er hos deg kommer vi også?

Jeg hadde ikke likt en slik invasjon på en så spesiell dag som julaften når du vet at det vil ødelegge dagen, så du har min fulle støtte. Men du bør vel prøve å legge det frem på en pen måte først. Si at du synes at det har vært en fin ordning dere har hatt så langt med å være sammen med foreldrene deres annenhvert år og at det blir passe mange. Etterhvert får det heller komme frem at det er hos dere selskapet skal være og da er det dere som inviterer og dere vil ikke invitere dem.

Lykke til!

Hilsen Lille meg

Skrevet

Hvor lenge er dette besøket snakk om? Hvis det bare er snakk om at de kommer hjem til dere kvelden på julaften, altså bare for noen timer, synes jeg faktisk bare at du skal bite tennene sammen og ha dem på besøk. Det er tross alt julaften det er snakk om. Hvem skal de feire med hvis de ikke får feire med dere? De kan ikke dra til svigerforeldrene, og de kan ikke dra til hennes foreldre, så hva er da alternativet? Feire alene hjemme bare de tre? Be seg selv på besøk til venners familiebesøk? Jeg synes ikke det er rart at hun forventer at de også skal feire hos deg, det er tross alt den dagen i året som aller sterket symboliserer det å tilbringe tid med familien.

Jeg har en tante som ingen kan fordra. Hun har store psykopatiske trekk. Hun gjør aldri nooooe galt, det er det bare alle andre som gjør, og mest sannsynligvis med vilje bare for å være slem med stakkars henne. Hun kan finne på å brøle til min bestemor så bestemor på åtti begynner å grine, bare fordi fargen på serviettene er "feil". Det er ikke koselig å ha henne på besøk i det hele tatt, men hun er enslig, hun har ingen andre å feire julen med. Tanken på at hun skal sitte hjemme alene i julen er faktisk ikke noe kjekk i det hele tatt. Da synes jeg heller det er bedre å vise litt storsinn og be henne likevel. Hvis hun oppfører seg skikkelig bedritent, sier vi fra på en rolig og høflig måte at sånn oppførsel vil vi ikke ha i besøket vårt, hun kan vente med å være sur til hun kommer hjem.

Hvis det bare er at de skjemmer bort datteren sin, så får dere heller si ifra at det er deres hus - deres regler. Hvis datteren deres ikke kan følge disse reglene, får de heller gå hjem.

Hvis det er snakk om et lengre besøk med overnatting blir det selvsagt veldig slitsomt, da ville jeg heller sagt at de måtte finne seg et annet sted å overnatte.

Skrevet

Prøv først å si det på en litt snill måte, dere synes det blir litt for mange folk, at dere har hatt mye å gjøre og trenger en litt rolig jul, etc. Tar hun ikke hintet får du rett og slett si at de ikke er invitert.

Skrevet
Hvordan har det kommet fram at hun mener at de skal til dere? Har hun sagt noe sånt som at siden vi ikke kan være sammen med svigers vil vi til mamma og siden mamma er hos deg kommer vi også?

TS her

Hun har "invitert seg selv" etter at hun fikk vite at våre foreldre skulle til oss og det nå ble bestemt at hennes svigerforeldre skulle utenlands (det var nok det siste som gjorde at hun denne uken måtte legge andre planer) Og hun gleder seg sååååå til å komme til oss sier hun. Det vil si hun har sagt dette til moren vår. Jeg fikk vite det for et par dager siden.

Et tilleggsproblem er at hun "tror" at vi er venninner. Vi har ikke noe særlig omgang i det daglige fordi vi bor ganske langt unna hverandre. Men hun mener at søstre skal være venninner. Men jeg føler aldri at vi har vært det. Men hun er min eneste søster.

Sånn rent praktisk så har vi plass i huset til alle sammen men jeg har ikke invitert henne....

Skrevet
Hvor lenge er dette besøket snakk om? Hvis det bare er snakk om at de kommer hjem til dere kvelden på julaften, altså bare for noen timer, synes jeg faktisk bare at du skal bite tennene sammen og ha dem på besøk. Det er tross alt julaften det er snakk om. Hvem skal de feire med hvis de ikke får feire med dere? De kan ikke dra til svigerforeldrene, og de kan ikke dra til hennes foreldre, så hva er da alternativet? Feire alene hjemme bare de tre? Be seg selv på besøk til venners familiebesøk? Jeg synes ikke det er rart at hun forventer at de også skal feire hos deg, det er tross alt den dagen i året som aller sterket symboliserer det å tilbringe tid med familien.

Hvis det bare er at de skjemmer bort datteren sin, så får dere heller si ifra at det er deres hus - deres regler. Hvis datteren deres ikke kan følge disse reglene, får de heller gå hjem.

Hvis det er snakk om et lengre besøk med overnatting blir det selvsagt veldig slitsomt, da ville jeg heller sagt at de måtte finne seg et annet sted å overnatte.

TS igjen

Vi bor 30 mil unna så der er ikke snakk om å bare være hos oss på julaften nei... Detaljene for hvor lenge hun har tenkt å bli har jeg ikke. Men foreldrene våre kommer lille julaften og blir til 2. juledag.

Det er ikke bare niesen min som er problemet. Jeg har ikke noe venninne-forhold til søsteren min, mannen hennes er lite sosial og disse tre (min søster/svoger/niese) småkrangler seg i mellom til stadighet også. Hadde de ikke vært familie så hadde jeg aldri tenkt tanken på at dette kunne blitt venner av oss!

Det er nettopp det med "hvor skal hun ellers feire jul" som er litt problematisk da... Og det er jo snakk om at jeg nå på en måte utestenger henne fra det som er hennes nærmeste familie: foreldre og søster.... og det i en familiehøytid som julen er. Men 3-4 dager med dem under samme tak..??? Vi har hatt en ukes sommerferie sammen før og det var IKKE gøy!

Skrevet

Jeg antar at det bare er i år det er "brudd" i tradisjonene med å være sammen med foreldre/svigerforeldre annethvert år? Det kan ikke være et stort nederlag å være bare de tre på julaften for en gangs skyld.

Eventuelt kan deres foreldre dra fra dere litt før og ta et julebesøk hos din søster 2. juledag. Eventuelt begrense tiden hos dere (for din søster) fra midt på julaften til utpå kvelden 1. juledag. 30 mil er ikke langt.

Hilsen Lille meg

Skrevet
TS igjen

Vi bor 30 mil unna så der er ikke snakk om å bare være hos oss på julaften nei... Detaljene for hvor lenge hun har tenkt å bli har jeg ikke. Men foreldrene våre kommer lille julaften og blir til 2. juledag.

Det er ikke bare niesen min som er problemet. Jeg har ikke noe venninne-forhold til søsteren min, mannen hennes er lite sosial og disse tre (min søster/svoger/niese) småkrangler seg i mellom til stadighet også. Hadde de ikke vært familie så hadde jeg aldri tenkt tanken på at dette kunne blitt venner av oss!

Det er nettopp det med "hvor skal hun ellers feire jul" som er litt problematisk da... Og det er jo snakk om at jeg nå på en måte utestenger henne fra det som er hennes nærmeste familie: foreldre og søster.... og det i en familiehøytid som julen er. Men 3-4 dager med dem under samme tak..??? Vi har hatt en ukes sommerferie sammen før og det var IKKE gøy!

:klem: Du har min fulle sympati, det er -ikke- enkelt når man ikke kommer overens med så nær slekt.. Man er jo "stuck" med dem.

Det er forskjell på en uke og tre-fire dager. En annen ting er at nå er de gjester i ditt hus. Da bør de følge dine regler. Jeg synes du bør ta en telefon til din søster på forhånd, og forklare henne rolig hva som plager deg. At småkranglingen går deg på nervene, osv. Forklar at dette orker du ikke noe av i ditt hjem, særlig ikke i julen som jo skal være en tid for kos og hygge. Si at hvis hun skal bo hos deg, så må hun følge dine regler, og kutte ut utidig oppførsel. Hvis de ikke klarer dette, så får de heller finne seg et annet sted å bo i julen, f.eks. ta inn på hotell og heller komme på besøk til dere bare noen timer daglig.

Skrevet
Jeg antar at det bare er i år det er "brudd" i tradisjonene med å være sammen med foreldre/svigerforeldre annethvert år? Det kan ikke være et stort nederlag å være bare de tre på julaften for en gangs skyld.

Eventuelt kan deres foreldre dra fra dere litt før og ta et julebesøk hos din søster 2. juledag. Eventuelt begrense tiden hos dere (for din søster) fra midt på julaften til utpå kvelden 1. juledag. 30 mil er ikke langt.

Hilsen Lille meg

Det at de kan begrense besøket til bare én natt synes jeg var en god idé.

Derimot er jeg ikke enig i at det ikke er et stort nederlag å være bare de tre på julaften. En ting er hvis de hadde valgt det selv. Det er noe helt annet når en får beskjed om at en ikke er velkommen til å feire julen sammen med sin egen familie, man er rett og slett uønsket. Det sårer. Særlig når den famliien vet at en ikke har noen andre steder å dra.

Skrevet
TS igjen

Bare å si at de gjerne må komme, men at de desverre ikke kan natte over fordi dere pusser opp/ikke har gjestesenger/finn på en annen hvit løgn, slik at de da må ta inn på hotell.

Skrevet

Hadde det vært en enslig barnløs søster så hadde jeg også tenkt "å så trist hun har ikke andre steder å dra" og sagt at hun absolutt burde få komme. Men dette er en familie på tre! Og uansett om det er familie eller ei så er det vel ikke helt "stuerent" å invitere seg selv. Slik jeg forstår det har ikke søsteren ringt til TS og fortalt at hun kommer engang. TS har fått vite det via moren. Jeg synes søsteren burde ha spurt om det passet, ikke bare ta det for gitt at de skal komme.

Det er ikke hyggelig eller pent å stenge noe ute... Men når kjemien er så feil som det tydelig er her... Blir det noen hyggelig jul da? Og hva men familien til svoger? Har ikke han noen søsken? Eller skal alle til utlandet ?

Skrevet
Det er noe helt annet når en får beskjed om at en ikke er velkommen til å feire julen sammen med sin egen familie, man er rett og slett uønsket. Det sårer. Særlig når den famliien vet at en ikke har noen andre steder å dra.

Dette er jeg veldig enig i.

Jeg skjønner forsåvidt at trådstarter ikke syns situasjonen er helt kurant, men jeg skjønner likevel ikke hvordan man skal si til sin søster at "nei, du får ikke komme til oss å feire jul".

Det hadde vel neppe vært noe problem om dere skulle reist til foreldrene dine for å feire jul? Eller tror du at også foreldrene dine hadde sagt nei til at søsteren din kom "hjem" for å feire jul?

Jada - det skal respekteres at det er ditt hus og du inviterer hvem du vil. Samtidig så tror jeg at å nekte din søster å komme vil skape en langt vondere situasjon enn om de kommer. IKke minst også på sikt.

Jeg hadde iallfall ikke klart å si til min søster at hun ikke fikk komme i en tilsvarende situasjon, selv om jeg er uenig med henne og syns at hun til tider har en usmakelig oppførsel.

Skrevet
Derimot er jeg ikke enig i at det ikke er et stort nederlag å være bare de tre på julaften. En ting er hvis de hadde valgt det selv. Det er noe helt annet når en får beskjed om at en ikke er velkommen til å feire julen sammen med sin egen familie, man er rett og slett uønsket. Det sårer. Særlig når den famliien vet at en ikke har noen andre steder å dra.

Trådstarter bør jo ikke ordlegge seg som at søsteren er uønsket da. Heller si noe om at det blir litt mange på besøk over flere dager og det er godt å bruke julen til et lite pusterom i hverdagen.

Hilsen Lille meg

Skrevet
Trådstarter bør jo ikke ordlegge seg som at søsteren er uønsket da. Heller si noe om at det blir litt mange på besøk over flere dager og det er godt å bruke julen til et lite pusterom i hverdagen.

Hilsen Lille meg

Det blir som å si "Det er viktigere at -vi- får et pusterom enn at du får reire jul sammen med familien din". Jeg hadde tolket det som at de brydde seg fint lite om meg.

Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

Jeg synes du er urimelig. Det er da hennes foreldre også..

At ikke voksne mennesker klarer å være sammen en dag i året, nei da.. Og du liker ikke at niesen din er i sentrum for oppmerksomhet..?

Du får spørre hva dine foreldre synes om dette :) Jeg blir overrasket om de ikke vil ha begge døtrene der.

Skrevet

Tror det er best at TS sier det som det er jeg. Søsteren har vel i det lange løp "godt av" å få vite hvordan hun og familien hennes virker på andre. Kan hende de skjerper seg etter at de får vite at oppførselen medfører at de kanskje ikke får feire jul med resten av familien.

Om TS ikke sier noe til søsteren så fortsetter jo bare søsteren i samme bane uten å forstå hvor "irriterende" masingen og kranglingen hennes er på andre. Det blir sikkert ikke noe hyggelig der og da. Resultatet kan bli at hun blir sur og ikke vil komme til dere. Resultatet kan også bli at dette renser luften og at hun innser hvordan hun virker på andre og skjerper seg slik at det blir en hyggelig jul.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...