Gå til innhold

barns medvirkning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heii :)

Jeg skal nå begynne å skrive en oppgave om barns medvirkning.. og min lederrolle om den gir rom for barns medvirkning (da tenker jeg spesielt på i samlingsstundene jeg har hatt i praksisen min)..

noen som har noen meninger om medvirkningen? Synes dere de minste også skal få ytret sine meninger og tanker? De gjør jo dette mest med kroppsspråket sitt.. men ..ja,hva mener dere? Trenger litt refleksjon rundt emne ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

barns medvirkning er jo et nytt og spennende satsningsområde i den nye rammeplanen. selvfølgelig skal de minste få ha sin medvirkning, de kan velge hva de vil ha på skiva,vise hvilken sang de vil synge, hvem som skal legge osv osv det er utrolig mye disse små kan hvis man bare bruker tid og forståelse så kan de velge mye. det som er viktig er at det er medvirkning og at det er oss voksne som tar de endelige valgene og store avgjørelser, barn trenger regler og voksne som tar ansvar og avgjørelser for dem for at de skal føle seg trygge. Gode rutiner med rom for innspill er også anledninger hvor medvirkningen spiller inn. det handler om å lytte til hver enkelt og gi dem tid til svar. jeg syns dette emnet er veldig spennende selv og må jobbes aktivt med siden det står i rammeplanen at barna skal ha medvirkning. Sikker på at du har mange gode eksempler hvis du tenker deg om-lykke til!!!!

Skrevet

Barns medvirkning er vel viktig for deres utvikling av en sunn selvfølelse? Det å føle at de har påvirkningskraft og at sin stemme høres og taes alvorlig (selv om de ikke alltid får det som de vil) og at de er individer som blir tatt på alvor. :)

Skrevet

Jeg er veldig enig med d dere skrev! Tusen takk for svar så raskt:) sitter og prøver å reflektere her nå..

det at vi voksne hører på barna og setter av tid til å høre,og tar deres meninger med i planleggingen tror jeg gjør at de føler de blir tatt på alvor. Og man kan vel si det sånn at barna får være med å bestemme innen for en viss ramme som den voksne setter opp?

Skrevet

:roll: Barnehage- og skolefolk...

Medvirkning meg her, og medvirkning meg der: barn er barn og de har til alle tider hatt en del medvirkning, i ulik grad, innenfor familien. De har derimot svært liten eller ingen medvirkning i barnehager og skoler.

For foreldre er det intet nytt av barna er med i "medvirkning". Barn blir inkludert i ulik grad i bakgrunnen for bestemmelser som tas.

Det som er det rystende i alt dette er alle skattepengene som brukes gjennom departementet til reformer i skole-og barnehagesektoren, for å kalle ting aom alle vet er der, for faglige begrep, slik at det blir legitimt for poedagogsik personale å ha sine jobber - og for å gi dem mer seriøsitet enn yrket egentlig består i...på den måten får de høyere lønn og det handler til syvende og sist om at de ansatte vil ha bedre rammebetingelser.

Dette handler i grunnen ikke om barna. Dessverre.

Skrevet

Hei hei! Spennende og utfordrende tema det med barns medvirkning og påvirkningsmulighet i ulike situasjoner. Søker du på "Reggio Emilia" på internett så får du opp mye interessant og nyttig stoff. Lykke til :)

Skrevet
:):) tusen takk jåla! skal gjøre d NÅ! ;)
Skrevet

vil bare gi en kommentar eller to til gjest som sikkert ikke jobber i bhg.......

dette handler om barna!!! det er mange som ikke skjønner hvordan de minste skal kunne si sin mening å bli tatt på alvor. mange barn blir "overkjørt" hver dag og dette er en fin anledning til å reflektere over dette og handle på nye måter for å få mer selvstendige barn med større selvtilitt!!

selvfølgelig håper vi på mer lønn også :klappe::ironi:

Skrevet

Veldig enig med det dere har skrevet her! Flott at det har blitt mer fokus på dette i den nye rammeplanen! :)

Hehe, typisk at det sure bedrevitende innlegget var fra en gjest... :roll:

Lykke til med oppgaven din! (er selv midt i praksis selv. Spennende!)

Skrevet

Små barn må jo smått om senn lære seg til å ta avgjørelser, og etter min mening bør det helst skje i det små. Selvsagt bør voksne lytte til barnas tanker og meninger og ta dem på alvor, i den forstand at man ikke skal le av dem når de ikke tuller med vilje og at man skal gi dem skikkelige svar.

Men jeg synes ikke at barn skal få/måtte bestemme altfor mye selv, rett og slett fordi de føler trygghet ved at voksne rundt dem oppleves som at de har styring og kontroll og oversikt. De må først kjenne grenser før de kan utfordre og tøye dem på en saklig måte.

Noen eksempler: Jeg synes ikke barn bør få velge fritt hva de skal ha på brødskiva hver frokost (da blir det bare syltetøy her i gården!), men de kan få velge mellom to alternativer som vi har satt opp for dem (feks ost eller kaviar?). De bør ikke få velge om de skal bruke lue og votter når det begynner å bli kaldt, men gjerne hvilken lue og votter de skal ta på seg.

De bør ikke få velge akkurat hva de vil gjøre hele barnehagedagen, men kan gjerne få et valg mellom et par inneaktiviteter og et par uteaktiviteter.

Det er nå min mening.

Skrevet

akuratt hva jeg mener!!! trygge rammer,trygge alternativer-gir trygge barn!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...