Gå til innhold

Kartlegging av syklus


Apple-

Anbefalte innlegg

Jeg tok min siste pille (ever! :) ) for to uker siden, og har begynt å tempe for å se om jeg klarer å finne noe mønster. Jeg er klar over at jeg ikke vet hvor i syklusen jeg befinner meg, men tenker at dette vil bli klarere når jeg får mensen (forventet i disse dager). Jeg prøver også å følge med på sekret og livmortapp, og her kommer mine frustrasjonspunkter... :sur:

1. Livmortappen er for det meste så langt opp at jeg faktisk ikke rekker opp til den! Grr, jeg blir irritert! Jeg er klar over at dette bare er en tilleggsmetode, men jo flere, jo bedre, ikke sant? :) Er det vanlig å ikke nå opp? Jeg har faktisk ganske lange fingre...

2. Etter at jeg sluttet på pillene har jeg nesten ikke noe utflod... Vanligsvis ville jeg vært fornøyd med det, men nå er det jo ikke noe å følge med på...

Hvor lett er det å kartlegge syklusen nesten utelukkende vha temping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig at kroppen bruker litt tid på å normalisere seg etter p-pillebruk. Det tok ca ett halvt år før mine sykluser hadde normal lengde.

Så spørsmålene dine. Jeg temper ikke, men bruker sekret og av og til livmortappen som indikator på EL.

1. Kanskje det hjelper å sitte på huk eller ha det ene benet opp på dolokket??

2. Som jeg var inne på over, så er det mulig at kroppen ikke er helt i gang igjen. Jeg har veldig tydelig og mye EL-slim så jeg trenger ikke følge med så veldig mye (holdt på med dette i årevis da...) merker og ser fort at det er der. Ikke sikkert du har hatt EL etter at du slutta på pillene og det er i den perioden utfloden øker.

Endret av Pi@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg kanskje framstår som noe utålmodig, det er bare det at jeg kun har gått på pillen i 9 måneder, og da "bare" Cerazette. Før dette hadde jeg veldig regelmessige sykluser, så jeg forventer liksom at alt skal komme igang med én gang nå... :sjenert::)

Når jeg har prøvd meg på livmortappen, har jeg gjord det sittende på do, blir ikke dette omtrent det samme som å sitte på huk?

Jeg har også tidligere hatt veldig tydelig EL-slim (men da visste jeg ikke at det var det), håper og tror at det kommer nå også, men er litt bekymret siden jeg har så lite utflod.

Jeg tror ikke jeg har hatt EL siden jeg sluttet på pillen, eller jeg hadde det muligens en av de første dagene etter. Iflg den "syklusen" jeg var på da jeg tok piller, skal jeg ha mensen en av de nærmeste dagene (hadde etterhvert mensen midt i brettet). Det kjennes litt ut som det i kroppen nå, men har blitt lurt før ;) Er litt usikker på om det i såfall blir en vanlig mens eller "pillemens"..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også hadde EL-slim uten at jeg visste det var det før jeg begynte å lese litt mer om det ;).

Alle slike ting tar alltid mye lengre tid enn det man vil :sur:. Husk det er bare to uker siden du slutta på pillene. Da jeg slutta fikk jeg "pillemens" og så tok det over 40 dager før neste mens kom. Tror du bare må smøre deg med tålmodighet, desverre. Da jeg begynte å se etter EL-slim brukte jeg nesten et halvt år før jeg fant mønsteret i min syklus (da hadde jeg vært pillefri over ett år før det). Bare du ikke gir opp så får du det til :).

Skulle tro at det ble det samme når du sitter på do, men du kan jo prøve deg litt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tappen, forsåk som nevnt andre stillinger, åsitte på do blir ikke helt det same som å sitte på huk.

Og prøv en anne tid på døgnet, den flytter seg i løpet av dagen (derfor skal du når du har funnet den nøye deg me å sjekke bar en gang for dagen, og det til smme tid hver dag. Og sørg for at blære og tarm er tømt, disse flytter også på den om de er fulle...)

Og, det du opplever med mangel på sekret etter pilleslutt er veldig vanlig. Det tar rett og slett litt tid for kroppen å begynne å få orden på slimet igjen (faktisk uavhengig av om syklusen din kommer "rett på spro", så kan du ikke forvente å finne logikk i sekretet den føste syklusen i alle fall. Og som andre har nevt tar det tid å bli kjent emd både tapp og sekret, så det re helt fint at du bruker tid på å prøve nå, men ikke forvent å ha full kontroll på dette allerede.

Når det gjelder ditt siste spm, om å kartlegge syklusen vha bare temp: Når du er rett etter pilleslutt er dette måten man må gjøre det på, da sekretet ikke er til å stole på. Og det er normalt sett ikke noe problem å finne EL hva temping alene, men du finner ikke EL før ETTER det har funnet sted ved temping (ettersom du fastslår den ved å ha sett tre "høye" temper, El fant sted dage før tempstigningen, men du må ha tr for å være sikker på at det ikke bar var et "tilfeldig hopp"

Det vil jo uansett hjelpe deg i å finne kontrll over syklusen din.

Men vær tolmodig, og husk at det ikke er noe nødvendighet at du får syklusen rett tilbake bare fordi du ikke tok piller i mer enn 9 måneder. Jeg er litt usikker på hvorfor du forventer mens nå, når det bare er to uker siden du sluttet på pillene, men uansett:

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min livmor ligger visst litt høyere enn det som er vanlig, kan jo være din gjør det også.

Jeg har aldri prøvd å kjenne etter tappen da, så aner ikke om jeg rekker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm..ok - nå følte jeg meg brått litt "blånd" her - men hva er poenget med å kjenne på den derre tappen? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forandrer seg gjenom syklusen. Når eggløsningen nærmer seg vil den "krype lenger opp", bli myk, og åpne seg. Da er det vel tod for dem som prøver å bli gravide til å hoppe til sengs.

Men selvsagt er det ikke nødvendig å sjekke edn, du har jo utmerket godt klart å bli gravid uten å gjøre det :) (For det er jo sengekosen som gjør en gravid da, ikke tappen, men det er altså en måte å se at eggløsningn nærmer seg. En edl av det å "kartlegge syklusen" altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tappen, forsåk som nevnt andre stillinger,  åsitte på do blir ikke helt det same som å sitte på huk.

Og prøv en anne tid på døgnet, den flytter seg i løpet av dagen (derfor skal du når du har funnet den nøye deg me å sjekke bar en gang for dagen, og det til smme tid hver dag. Og sørg for at blære og tarm er tømt, disse flytter også på den om de er fulle...)

Og, det du opplever med mangel på sekret etter pilleslutt er veldig vanlig. Det tar rett og slett litt tid for kroppen å begynne  å få orden på slimet igjen (faktisk uavhengig av om syklusen din kommer "rett på spro", så kan du ikke forvente å finne logikk i sekretet den føste syklusen i alle fall. Og som andre har nevt tar det tid å bli kjent emd både tapp og sekret, så det re helt fint at du bruker tid på å prøve nå, men ikke forvent å ha full kontroll på dette allerede.

Når det gjelder ditt siste spm, om å kartlegge syklusen vha bare temp: Når du er rett etter pilleslutt er dette måten man må gjøre det på, da sekretet ikke er til å stole på. Og det er normalt sett ikke noe problem å finne EL hva temping alene, men du finner ikke EL før ETTER det har funnet sted ved temping (ettersom du fastslår den ved å ha sett tre "høye" temper, El fant sted dage før tempstigningen, men du må ha tr for å være sikker på at det ikke bar var et "tilfeldig hopp"

Det vil jo uansett hjelpe deg i å finne kontrll over syklusen din.

Men vær tolmodig, og husk at det ikke er noe nødvendighet at du får syklusen rett tilbake bare fordi du ikke tok piller i mer enn 9 måneder. Jeg er litt usikker på hvorfor du forventer mens nå, når det bare er to uker siden du sluttet på pillene, men uansett:

Lykke til.

Tusen takk, Malama og flere andre, for gode og informative svar! :bukke:

God idé å prøve meg på livmortappen en annen tid på døgnet, skjønner ikke at jeg ikke tenkte på det :klaske: Har jo lest ganske mye om dette nå...

Fint du nevner dette med at EL kommer før tempstigning, dette visste jeg ikke, trodde tempstigning var et tegn på EL, jeg *følg med i timen, Apple-!* :ler:

Grunnen til at jeg forventer mensen nå, er at det er fire uker siden sist, enkelt og greit. Hadde jeg fortsatt gått på piller, ville den kommet nå, da jeg hadde mensen midt i pillebrettet. Har hatt litt mensmurringer i går og i dag, men ingen andre (og litt viktigere...) tegn til mensen ennå. Vet jo ikke om den kommer nå, og vet fortsatt ikke om dette vil regnes som vanlig mens eller "pillemens" - noen som vet? Tror dette er første gang i mitt liv jeg ser fram til å få mensen... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempstigning er et tegn på EL ja, men et tegn på at den fant sted dagen før :)

Du hadde mens midt i pillebrettet? Og fortsatte med piller i to uker til, til brettet var spist opp, og deretter sluttet du? Forstår jeg deg rett?

Folk flest får jo mens på slutten av/mellom pillebrettene sine, ikke midt på, så normalt sett skulle du fått en "pillemens" da du sluttet med pillene, ikke nå.

Og det er høyst usikkert når du vil få din neste mens, men det er nok ikke en pillemens det. Når den kommer er dog... høyst usikkert. Kanskje nå, kanskje om en måned eller to, eller en gang før den tid. Hvem vet? Dersom du lokaliserer en eggløsning kan du forvente mens et par uker etter dette, men slett ikke alle får eggløsning den først syklusen etter pilleslutt heller, så det er nok bare tolmodighet som må til her...

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde mens midt i pillebrettet? Og fortsatte med piller i to uker til, til brettet var spist opp, og deretter sluttet du? Forstår jeg deg rett?
Dette stemmer. Jeg vet det høres rart ut, mensen ble helt på trynet av Cerazette, ingen mens på ett brett, to på neste (en gang i begynnelsen og en gang i slutten), og de siste månedene midt i brettet.

Folk flest får jo mens på slutten av/mellom pillebrettene sine, ikke midt på, så normalt sett skulle du fått en "pillemens" da du sluttet med pillene, ikke nå.
I know, jeg er bare litt rar :ler: Har forresten ikke fått mensen ennå, og mensmurringene forsvant... Men livmortappen har nå kommet så langt ned at jeg rekker den...og den er myk... Lurer på hva som er i gjære :klø: Vanligvis betyr det enten eggløsning eller mensen, ikke sant?

Og det er høyst usikkert når du vil få din neste mens, men det er nok ikke en pillemens det. Når den kommer er dog... høyst usikkert. Kanskje nå, kanskje om en måned eller to, eller en gang før den tid. Hvem vet? Dersom du lokaliserer en eggløsning kan du forvente mens et par uker etter dette, men slett ikke alle får eggløsning den først syklusen etter pilleslutt heller, så det er nok bare tolmodighet som må til her...

Lykke til.

Og jeg er så utålmodig! :sur: Vanligvis er jeg ganske rolig av meg, men når det gjelder dette her er jeg så utålmodig at det klør i hele meg!

Takk forresten, og i like måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du prøver, forresten, Malama? Så ikke navnet ditt på IKM november-listen, så "lykke til" var kanskje litt prematurt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke prøver. Jeg benytter meg av sykluskontroll for å UNNGÅ å bli gravid jeg.

forøvrig skal tappen være HØY og myk for å bety eggløsning (og lav og hard når du er ufruktbar...) Min drev også og tullet litt og var lav og myk i begynnelsen, om det kom av at jeg ikke kjente den godt nok, eller at den drev og kvittet seg med hormon-påvirkningen vet jeg ikke, men den har nå ordnet seg nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(...) forøvrig skal tappen være HØY og myk for å bety eggløsning (og lav og hard når du er ufruktbar...) Min drev også og tullet litt og var lav og myk i begynnelsen, om det kom av at jeg ikke kjente den godt nok, eller at den drev og kvittet seg med hormon-påvirkningen vet jeg ikke, men den har nå ordnet seg nå da.

Hm, dette er litt forvirrende... Da jeg sluttet på pillene, var tappen langt nede og myk (som lepper), som nå. Den tredje dagen var den så langt oppe at jeg akkurat nådde den, da var den hard (som en nesetipp), og jeg tenkte at nå vet jeg ihvertfall forskjellen. Så forsvant den så langt opp at jeg ikke nådde den, i over en uke. Nå er den tilbake! :ler: Lav og umiskjennelig myk, vet ikke helt om den er åpen eller lukket, har ikke lært meg hvordan det kjennes ennå.

Tempen har vært slik:

Dag 1: 36.49

2: 36.39

3: 36.38

4: 36.19 (oppe på do 10 min før klokka ringte)

5: 36.29

6: 36.29

7: 36.29

8: 36.34

9: 36.39

10: 36.39

11: 36.29

12: 36.29

13: 36.31

14: 36.38

15: 36.28

16: 36.28

Så langt har jeg kommet, og kan ikke si jeg ser noe bestemt mønster, noen som er uenige? Det eneste er første dagen, som er 2. dag uten piller, og dag 4, da jeg tror jeg ble litt kald da jeg var oppe (visste ikke at den var så mye, ellers hadde jeg ventet til alarmen ringte).

*prøver hardt å være tålmodig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen du var oppe på do, så skulle du tatt tempen før du sto opp, og om det var ti minutter før tiden er ikke vesentlig, langt viktigere å ta den før du rører på deg!

Ellers er det ikke noe som tyder på noen stigning her nei, men det er jo ikke særlig uventet. Og at tappen din er "forvirra" er heller ikke så rart, siden dette er første syklus uten p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen du var oppe på do, så skulle du tatt tempen før du sto opp, og om det var ti minutter før tiden er ikke vesentlig, langt viktigere å ta den før du rører på deg!
Så det er altså greit å ta tempen, si en halvtime før/etter det jeg vanligvis gjør? Jeg har begynt å våkne 15-20 minutter før klokka ringer, og ligger pliktoppfyllende og venter på at den skal ringe før jeg temper :sjenert:

Ellers er det ikke noe som tyder på noen stigning her nei, men det er jo ikke særlig uventet. Og at tappen din er "forvirra" er heller ikke så rart, siden dette er første syklus uten p-piller.

Malama, du er så grei, og du kan så mye! Du har snart guru-status hos meg :) :bukke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For all del, ligg IKKE og vent på klokka, tempen tas med en gang du våkner.

Det er ideelt å ta den til samme tid hver dag, men viktigere at den tas med en gang di våkner, så våkner du 15-20 minutter før, så ta tempen da.

Generelt opererer mange med en "tidsjutering" på 0,05°c for hver halvtime fra normal tempetid man temper (juster opp om du tenper for tidelig, og ned om du tenper for sent) men for manx 90 minutter. Det er ikke alle det stemmer for med 0,05°, men i snitt er det det.

Dette ser du litt selv, dersom du temper en halvtime før en dag, og ser at den da er litt lavere enn dagen før og etter, mens den ellers er stabil, så er det ikke så feil å justere den litt. (om du f.eks prøver Ovusoft vil denne gjøre det for deg automatsik, innen de 90 minuttene. Før/etter den tid blir de ugyldige, da det er for stort avvik, og justeringsfeil vil gi for store avvik. Ovusoft kan du prøve gratis i 15 dager (gjelder fra du første gang starter det, og du klan legge inn "gamle data", så spar på informasjonen din (temp og tid, og evt sekret eller tapp om du har det også) i en tid, så laster du ned og legger inn all gammel info. Om du etter 15 dager synes programmet er ved å betale for, så er det ikke sååå dyrt heller (3-400 kroner mener jeg å huske) Jeg synes det er veldig greit.

Men for all del, ligg ikke pliktoppfyldene og vent. Temp når du våkner. Det er basaltemperateuren vi er ute etter, og den får man når du våkner. Når du ligge og venter, så påvirker du tempen selv om du prøver å ligge stille.

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Puh, det er jaggu ikke lett å få tatt tempen når man skal alltid! Hadde aldri sett for meg at det skulle bli sånt pes :roll: Lilleeple har en tendens til komme inn til meg rundt 5, 5.30, og da er det vanskelig å ligge heeelt stille og håpe at han gjør som jeg sier...

Når det er sagt: etter at tempen med få unntak har ligget mellom 36,29 og 36,39, sted den på onsdag til 36,49, torsdag 36,59 og i dag tidlig til 36,48. I dag tok jeg imidlertid tempen 35 min. før vanlig tid, så den skal vel justeres ned til 36,43?

(En liten digresjon... Jeg testet dette med å justere tempen, og tok et par dager på rad tempen til vanlig tid, la meg til å sove igjen (godt sovehjerte, sovner øyeblikkelig :sove: ), for så å ta tempen en halvtime eller time senere. Da er tempen den samme... Forklaring, anyone? Digresjon slutt :ler: )

Sånn jeg har forstått det, kan de siste dagers temper tyde på eggløsning, muligens på tirsdag? :hoppe: Eller er det en mulighet for at kroppen bare har prøvd..?

Det har ikke vært tegn til ELslim, siden jeg har vært nærmest uttørket etter pilleslutt, men innvendig inspeksjon kan tyde på noe som ligner (blankt/hvitaktig, glatt, men altfor lite til at det går an å strekke). Livmortappen er som en jojo, når jeg idet hele tatt når opp, mest myk, men litt hardere innimellom... Prøvde forøvrig en eggløsningstest igår, men har, etter iherdig research på KG, skjønt at det blir helt feil :sjenert::ler: Den var selvsagt negativ.

Hjelp en forvirret stakkar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for alle det gjelder dete med å justere tempen, men altså: Du får uansett ikke en korrekt tenmp om du ikke har sovet 3 timer i strekk før temping, når du sovner går den nemlig noe ned før den stabiliserer seg igjen, så det kan rett og slett være at den gikk ned like mye som den gikk opp, om udu skjønner ha jeg mener, og at det derfor er likt?

Eller så er du en av disse som rett og slett ikke påvirkes av helt bnår du temper, for noen få gjelder dette.

Men at du tempet tidelig i dag skal bety en justering OPP, ikke ned. Man justerer OPP om man temper for tidelig, og NED om man temper for sent.

Uansett, temp med en gang du våkner, ligg for all del ikke still og vent.

Når det gjelder slim som mangler, det er heeeeelt normalt etter pilleslutt. P-pillene tørker opp sekretet (for å gjøre det "ulevelig" for sædcellene, en del av deres virkning) og dette kan ta noe tid å normalisere. Og at tappen er forvirrende er også normalt. For det først fordi du ikke er kvitt hormonene fra pillene helt, og for det andre rett og slett fordi det tar 2-3 sykluser å bli skikkelig kjent med den.

Og ja, tempene dine kan tyude på en EL tirsdag, og da er selvsagt en hver test tatt etter sånn ca mandag negativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for alle det gjelder dete med å justere tempen, men altså: Du får uansett ikke en korrekt tenmp om du ikke har sovet 3 timer i strekk før temping, når du sovner går den nemlig noe ned før den stabiliserer seg igjen, så det kan rett og slett  være at den gikk ned like mye som den gikk opp, om udu skjønner ha jeg mener, og at det derfor er likt?

Eller så er du en av disse som rett og slett ikke påvirkes av helt bnår du temper, for noen få gjelder dette.

Men at du tempet tidelig i dag skal bety en justering OPP, ikke ned. Man justerer OPP om man temper for tidelig, og NED om man temper for sent.

Det hadde jeg glemt, det betyr jo 36,53! Takk for påminnelsen!

Uansett, temp med en gang du våkner, ligg for all del ikke still og vent.
Det har jeg skjønt, det er bare litt vanskelig når en varm, liten kropp sier 'mamma, kan jeg kose litt med deg'. Bare vent litt, jeg skal bare ta tempen først, funker liksom ikke helt (han ligger ikke stille... :ler: )

Og ja, tempene dine kan tyude på en EL tirsdag, og da er selvsagt en hver test tatt etter sånn ca mandag negativ :)

Noe husket jeg altså riktig... :ler:

Da kan jeg altså forvente mensen ca i begynnelsen av uke 47? Vet jo ikke hvor lang syklus jeg har, men i tidligere pilleløse tider har mensen stort sett kommet hver fjerde uke +/- en dag eller to. Og kommer den da, kan jeg forvente EL igjen når? Da blir vi nemlig offisielt prøvere :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...