Gå til innhold

Bruke parfyme sammen med babyer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener å ha lest at babyer har svært god luktesans, opptil 10 ganger sterkere enn oss voksne. Og har alltid lært at jeg ikke skal bruke parfyme når jeg skal være sammen med babyer, for dette kan oppleves som svært ubehagelig for dem. Pleier derfor alltid å droppe parfyme når jeg skal på baby-besøk. Men merker jo nå ofte at mødrene har masse parfyme på seg. Kan da ikke være særlig behagelig for en baby å ligge i armene på noen som lukter sterkt parfyme?

Hva pleier dere å gjøre? Er det bare jeg som overdriver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker verken parfyme eller kremer med sterk lukt sammen med babyer. Synes det er ubehagelig selv med mye parfymelukt og vil skåne babyer for det i allefall!

Skrevet

Jeg lar vær å bruke parfyme for tiden fordi jeg har en liten baby selv.. vil jo heller ikke at det skal dekke over "mammalukten" ;)

Skrevet

Synes også det er pussig at noen kremer og våtservietter beregnet for babystell er så sterkt parfymerte. Men det er vel mest fordi jeg reagerer på at det er unødvendig siden babyer lukter godt allikevel.

Skrevet (endret)

Årsaken til at mange lukter sterk parfyme skyldes at etter en tids bruk kjenner man ikke selv lukten av parfymen. Folk pøser derfor på mer av den.

Jeg skjønner godt at nybakte mammaer har et behov for å stelle seg og freshe seg opp etter fødsel og barsel, men det bør ikke gå på bekostning av barnas ve og vel.

Noe annet jeg har reagert på er bruken av store smykker og lange negler. Man skal ikke være mye uforsiktig før "uhellet" er ute og den lille har fått seg en skrape. Dessuten er det svært uhygenisk. Bakteriene florerer og sprer seg raskt.

Endret av Hulder
Skrevet

Jeg har også vært nøye med å unngå parfyme på dager jeg vet jeg skal være sammen med babyer, men trodde jeg var ganske alene om dette... mange mødre som har en sterk lukt rundt seg, og så legger de ansiktet og nesen til lille babyen opp i halskroken og rett i det aller sterkeste.. stakkars små tenker jeg da.

Skrevet

Jeg unngår også parfyme når jeg omgås babyer.

Men det er ikke bare viktig ovenfor babyer.

Jeg unngår parfyme når jeg omgås litt større barn også (barnehage og skole).

For det finnes jo de som er overfølsomme/alergiske ovenfor slike ting også, og jeg vil ikke utsette omgivelsene mine for dette unødvendig.

Så jeg har i praksis nesten sluttet helt å bruke parfyme - holder meg til en nøytral deo...

Skrevet
jeg har i praksis nesten sluttet helt å bruke parfyme - holder meg til en nøytral deo...

Jeg og. I utgangspunktet fordi jeg kjenner flere allergikere som helst ser at de rundt dem ikke lukter så mye, bl.a. har jeg en hyperallergisk kollega som får skikkelige plager og må dra til lege når hun blir utsatt for parfymelukt - men jeg skjønner jo at det er lurt også med tanke på barna etter å ha lest denne tråden.

Skrevet

Jeg har akkurat begynt å bruke parfyme igjen, nå er gutten vår snart 15 måneder. Og jeg syntes det var ekkelt å la noen som hadde masse parfyme holde han. Det stinket parfyme av han i mange timer etterpå. Fysjameien...

Skrevet

Jeg brukte ikke parfyme når jeg hadde babyer som jeg ammet. Startet med parfyme når permisjonen var over - men bare i liten grad.

Babyen skal kunne lukte mammaen sin - de kjenner igjen sin egen mamma sin lukt (melkelukt).. Parfyme vil jeg tro blokkerer dette.

Skrevet
Og jeg syntes det var ekkelt å la noen som hadde masse parfyme holde han. Det stinket parfyme av han i mange timer etterpå. Fysjameien...

Signerer denne :)

Skrevet

Har på en sjelden gang, men bare hvis jeg skal ut. Tar en sprut litt på avstand. Merker at jeg har blitt veldig ømfintlig for lukt selv etter fødselen (vet ikke om det er tilfeldig jeg)

Skrevet
Jeg bruker verken parfyme eller kremer med sterk lukt sammen med babyer. Synes det er ubehagelig selv med mye parfymelukt og vil skåne babyer for det i allefall!

Samme her.

Skrevet

Litt utenom tema, men jeg har en venninne med kraftig astma. Hun tåler røyklukt, men blir veldig syk av parfyme. Sa selv om røykeloven gjorde at flere allergikere kunne gå ut, sitter hun hjemme fordi på utestedene er det uholdbart for henne pga av at alle har parfyme på seg. Så jeg tror nok at dette kan være skadelig for babyer som har anlegg for å få astma ja.

Skrevet

Jag använde inte parfym när sonen var baby - jg hade hört att det var bättre han kände MIN doft än parfymen. jag tror jag började använda parfym lite lätt när han var 6 månader. Lite lite och när jag var på jobbet.

Jag använder parfym i dag men inte så det stinker. Sätter på lite på morgonen och fyller inte på - just för att doften faktiskt sitter kvar längre än man själv känner.

Skrevet
Jeg lar vær å bruke parfyme for tiden fordi jeg har en liten baby selv.. vil jo heller ikke at det skal dekke over "mammalukten" ;)

:Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...