Gå til innhold

Gjensidig mobbing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutt og jente som plager hverandre for sine synlige ytre "mangler/feil". Noen ganger begynner den ene - andre ganger den andre. Er det "mer" hårreisende å kalle noen brunis/neger/sjokoladekake/skitten etc enn feiten/bolla/fleskeberget? Likestilt eller det ene slemmere enn det andre? Rasisme; er det bare hudfarge eller kan det gjelde vekt (både over og undervekt!) også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker ikke jeg deg og du er hvit - er det kjemien som ikke stemmer. Liker ikke jeg deg og du er neger er det rasisme. :ironi:

Skrevet

min mann er brun. hans onkelbarn kaller han brunost og har gjort det bestandig (han er ungdom nå). ingen har noengang rette på han for det. nå har vi flere barn, og de er også ganske mørke. jeg gruer meg hvergang dette barnet kommer på besøk - i redsel for at mine barn skal bli kalt ting de aldri blir kalt av folk her vi bor. kall det hva du vil, men utrivelig er det.

Skrevet

Sånn rent teoretisk kan man vel ikke kalle det rasisme dersom mobbingen har en annen årsak enn nettopp raseforskjell. Det blir hylt opp om rasisme mange ganger når det faktisk ikke er rasisme det er snakk om, hvilket irriterer meg litt.

Men når det er sagt: Årsaken til mobbing er helt uvesentlig. Det gjelder menneskelige føleleser, og det er sikkert like vondt å bli mobbet/hakket på/trakassert/diskriminert om man er overvektig, har briller, er mørk i huden eller en hvilken som helst annen årsak.

Definisjonen av ordet endrer ikke på alvoret og konsekvensen av slike handlinger.

Gjest "gjest"
Skrevet

Hva med om vi bare lærer barna og ikke kommentere ting om folk som hudfarge og vekt?

Skrevet
Hva med om vi bare lærer barna og ikke kommentere ting om folk som hudfarge og vekt?

Det er vel det folk gjør? Lærer barna å ikke kommenter ting, men kanskje at det er greit å tenke slik? Heller lære barna at alle er ulike, og slik er verden, og alle mennesker er like mye verdt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...