Gå til innhold

Avvise på vennlig måte

Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Hei

Jeg har en venn, som jeg tror (les: er ganske sikker på at) liker meg mer enn som "bare" en venn. Jeg derimot er veldig glad i ham, men bare som en venn, og ikke noe mer. Jeg kan ikke sette fingeren på hvorfor jeg ikke har noen "ekstra" følelser for ham. Det er bare slik. Uansett.

Skal på kino med ham i morgen. Skal se en ganske alvorlig film, men likevel. Føler det er slemt av meg hvis jeg går rundt og lar ham tro at det kan bli noe mer, når det ikke kan det. Vil helst slippe å si noe og håpe det går over, men tror kanskje det likevel er best å gi beskjed. Men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gå fram. Når passer det å si noe, og hva skal jeg si?

Har tenkt på noe i denne duren: "Hvis jeg har misforstått dette, så beklager jeg, men føler jeg bør si dette. Jeg har fått inntrykk av at du liker meg litt mer enn bare som en venn/ei venninne. Jeg har dessverre ikke gjensidige følelser. Er veldig glad i deg, men ikke som noe mer enn en venn. Håper du ikke hater meg."

Jeg vurderer også å legge til: "Jeg aksepterer/forstår hvis du er sur på meg nå, så hvis du ikke ønsker at vi skal ta følge hjem, så si ifra, så går jeg en annen vei enn deg." (vi bor på samme sted). Eller kanskje dette skal droppes?

Hvordan høres dette ut? Vil helst ikke såre ham. Og ønsker enda mindre at han skal bli sint/sur på meg. Jeg er ikke vant med å "avvise" gutter, så vet ikke helt hvordan jeg børe gå fram. Noen gode tips til hvordan jeg kan unngå dette???

Alle forslag mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han kan jo lett bli såret eller i det minste få såret stolthet av at du sier dette......

Jeg hadde nok passet på å nevne et annet mannsnavn i en eller annen setning, en eks jeg ikke var helt over eller en kjekk fyr jeg nettopp pratet med på tlf som virker litt spennende........

Evt om dere kommer inn på temaet kjærlighet få frem at du tenner på menn som er stikk motsatt utseendemessig og aldersmessig enn det han er, sånn tilfeldigvis...

Tror det lett kan bli pinlig om du sier det du hadde tenkt. Vil du virkelig ha en venn som du vet liker deg på den måten? Jeg hadde fått klausen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du bør si noe direkte med mindre han tar veldig tydelig skritt for å vise følelser. Prøv å komme inn på temaet, fortell at du traff en kjekk kar her om dagen (av og til kan en liten løgn være nødvendig).

Jeg har hatt opptil flere kamerater uttrykke følelser, noen har bare prøvd å hinte, og da har jeg bare konsekvent latet som om jeg ikke tok poenget og fremhevet vennegreia.

Andre har vist det tydelig, ved å bare si det, eller liknende, og da har jeg fortalt dem at jeg liker dem veldig godt som venn, men at jeg ikke har noe mer følelser enn det.

Uansett så blir vennskapet litt rart når den ene parten liker den andre litt for mye, så blir som regel til at jeg toner ned vennskapet en del for å få distanse, i alle fall inntil følelsene har dempet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det fra den andre siden. Jeg har fått servert en slik avvisning "uprovosert" et par ganger. Burde ha nektet for at jeg var interessert, men det er ikke meg. Innrømmet det som det var, og det var veldig ydmykende å måtte ta den konfrontasjonen uten at jeg hadde lagt opp til det selv. De var snille og hensynsfulle jenter, og sa det akkurat like omtenksomt og med forbehold som det du har tenkt.

Det som slo meg, var at de ikke sa det for å "hjelpe" meg til å kutte følelsene, men de sa det for å ha ryggen fri selv, slik at de kunne fortsette vennskapet med god samvittighet. Det skjedde også en stund, men for meg ble det for vanskelig. Måtte kutte all kontakt, og det var veldig trist.

Jeg tror ikke det finnes noen vennlig avvisning, fordi den egentlige avvisningen ligger i at du ikke kan gjengjelde hans følelser, og det vil såre ham uansett om du sier noe eller ikke. Om du gjør det på en vennlig måte, så risikerer du fortsatt å miste ham som venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg Sander. Utrolig viktig å få det fra "den andre siden" også. Har bare et lite spørsmål. Hvordan mener du jeg skal takle situasjonen. Er det bedre å bare "la det stå til" og håpe det går over, eller skal jeg vente til han ev. tar mot til seg for deretter å få høre at følelsene ikke er gjensidig?

Vil gjerne være så human som mulig og ikke miste ham som venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det kunne være best å bare late som ingenting så lenge han ikke tar initiativ til noe mer. Og kanskje passe på å ikke oppmuntre han eller noe? Veldig greit om noen menn kan si om dette stemmer eller ikke, siden det er slikt som gjerne dukker opp innimellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Norwegian Blue

Enig med Liskat, se det an, lat som ingenting. Har hatt noen slike kompiser selv, og de har skjønt at jeg ikke er interessert, uten at jeg trenger å si det rett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om flere tenker det samme her....

Det er du som kjenner helheten i situasjonen. Hvis det er mulig å få ham til å forstå uten en konfrontasjon, så er det det beste. Kommunikasjon trenger ikke alltid være så direkte. Men hvis han blir mer direkte, så er det en dårlig ide å være unnvikende. Det er lettere å opprettholde tilliten med å være tøff og redelig. Bruk også litt tid til å snakke med ham etterpå, ikke gå med en gang. Håper det ordner seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metalheart
Ser ut som om flere tenker det samme her....

Det er du som kjenner helheten i situasjonen. Hvis det er mulig å få ham til å forstå uten en konfrontasjon, så er det det beste. Kommunikasjon trenger ikke alltid være så direkte. Men hvis han blir mer direkte, så er det en dårlig ide å være unnvikende. Det er lettere å opprettholde tilliten med å være tøff og redelig. Bruk også litt tid til å snakke med ham etterpå, ikke gå med en gang. Håper det ordner seg.  :)

Lat som ingenting med det første, og hvis han sier noe så nytter det nok dessverre ikke å flykte fra problemene. Jeg har avvist venninner som har hatt andre følelser for meg enn vannskap før. Det som har pleide å funke her var at jeg bare flykta vekk litt og tok kontakt med de etter 1 måneds tid f.eks .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, vanskelig det der!!

Har en veldig flørtete kamerat selv. Av og til virker det som om han vil noe mer :klø: Men det kan jo hende jeg bare er innbilsk. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på kino med ham. Det gikk veldig greit!

Noe av det første jeg sa var at skulle bli koselig å gå på kino med en kamerat igjen, og jeg la trykk på kamerat. Holdt i tillegg avstand og prøvde å vise at vi venner (og ikke noe mer). Tror han tok hintet. Håper i alle fall det. Takk for alle gode tips. Det hjalp! (om han virkelig forstod vil bare framtiden vise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...