Gå til innhold

Deja vu


Livets datter

Anbefalte innlegg

De fleste har vel opplevd det man kaller Deja vu... Det føles som om du har opplevd akkurat det samme tidligere. Selvom du ikke har vært på et sted før, kan du kjenne igjen både stedet, hva som blir sagt og det som skjer.

Er det noen som har erfaringer med dette? Hva tror dere det kommer av? Har vi levd et tidligere liv? Eller har vi på en eller annen måte fått en liten "forhåndsvisning" av fremtiden vår? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hva det kommer av, men jeg opplever deja vu ganske ofte. Jeg vet hva som skjer, hva jeg kommer til å gjøre, hva jeg kommer til å si osv. Men jeg klarer ikke endre på det, jeg får ikke til å si noe annet f.eks.

Det er pussig, men som sagt, jeg har ingen teori om hvorfor det er slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Opplever også dette ofte og klarer heller ikke å forandre det. Har ofte lurt på hva som skjer dersom man forandrer det man vet man kommer til å gjøre...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever dette nesten daglig, er blitt så vant til det at jeg ikke registrerer det noe særlig lenger.

Beste forklaring jeg har hørt er som følger:

Hjernen består av to halvdeler som er knyttet til hverandre. Når vi får et eller flere sanseinntrykk, blir elektriske impulser sendt til og fra hjernen, for å fortelle oss hva som skjer. Av og til mottar den ene hjernehalvdelen disse impulsene først, så når da den andre mottar de nanosekund senere, opplever du det som om det har skjedd før, siden du mottar informasjonen to ganger.

Jeg har ingen aning om det er noe sannhet i dette, men det høres logisk ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo selv fortelle at jeg opplever ikke ofte deja vuer. Likevel har jeg opplevd det noen få ganger. Vet ikke hvordan dere opplever dejavu, men jeg får en sterk følelse at jeg har opplevd en situasjon før, eller at jeg har gjennomlevd dette før. Bare en anelse som kommer over meg. At jeg kjenner ting igjen... Rart, skulle gjerne visst hvorfor vi opplever sånt. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

der er faktisk to ting her, Deja vu som er oplysninger som kommer til hjernen så hurtig at vi registere det først når det kommer til anden hjerne halvpart...

så har vi det som minder om deja vu hvor man kan være et sted og føle man har været der før, som f.eks på besøg i et hus og man ved hvor al ting ligger bare helt af sig selv, dette kan skyldes forrige liv, eller ud af kroppen vandringer, men ofte så ved man forskellen på deja vu for man ved mange flere detaljer med forrige liv end med deja vu som kun er et split sekund som man føler man har oplevet før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg så også en forklaring på dette fenomenet i en TV dokumentar, - her var det en lege som forklarte at hjernen "kobler av" en brøkdel av et sekund, og når den "kobler på" igjen kommer følelsen av at "dette har jeg opplevd før"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det har skjedd noe veldig merkelig i mitt liv nå - jeg har bl.a nettopp møtt en mann...Men det føles som om jeg har opplevd alt rundt dette tidligere, f. eks "kjente" jeg igjen tlf.nr hans..kanskje jeg har kjent han tidligere....

Skikkelig deja vu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...