Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #1 Skrevet 6. oktober 2006 Det burde heller vært lovbestemt sykehjemplass. Det er grusom at eldre okke får plass ,og pårørende er gamle og syke selv. Sende hjem 90 år gamle folk til tomt hus.ikke kan hun gå ,begynnende demens.
Amanlis Skrevet 6. oktober 2006 #2 Skrevet 6. oktober 2006 Nå er det slik at det er kun barn med spesielle behov som har rett til barnehageplass i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #3 Skrevet 6. oktober 2006 ja ,jeg vet det.men det er jo det de jobber for. Barna kan du jo passe selv eller la andre passe de. Men det kan du ikke med foreldrene dine når den tida kommer.og du er kanskje 70-75 år selv og klarer ikke så mye. forferdelig at de som bygget opp landet skal slenges som en kasteball mellom sykehus,sykehjem og hjemom en tur før det er på ann igjen. De siste månedne/ukene før du dør. :cry:
Malama Skrevet 6. oktober 2006 #4 Skrevet 6. oktober 2006 Nå er det slik at det er kun barn med spesielle behov som har rett til barnehageplass i Norge. ← Poenget var vel det at statsbudsjettet som ble lagt frem i dag vil gi alle lovfestet rett til barnehageplass fra 2007.
Amanlis Skrevet 6. oktober 2006 #5 Skrevet 6. oktober 2006 Poenget var vel det at statsbudsjettet som ble lagt frem i dag vil gi alle lovfestet rett til barnehageplass fra 2007. ← Uuuups, beklager TS. Jeg har visst ikke fått med meg alle detaljene jeg.
Gjest Gjesta Skrevet 6. oktober 2006 #6 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg syns ikke disse to gruppene burde settes opp mot hverandre i det hele tatt! Heller lovfestet barnehageplass OG lovfestet sykehjem/pleiehjemsplass til ALLE som trenger det!
Amanlis Skrevet 6. oktober 2006 #7 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg syns ikke disse to gruppene burde settes opp mot hverandre i det hele tatt! Heller lovfestet barnehageplass OG lovfestet sykehjem/pleiehjemsplass til ALLE som trenger det! ← Det er jeg enig med deg i Kosemose.
Malama Skrevet 6. oktober 2006 #8 Skrevet 6. oktober 2006 Jepp. enig i det. Det er ikke så lett når man begynner å sette ting opp mot hverandre, men i bunn og grunn er det jo et politierkene må gjøre, de skal ha et budjsett til å gå opp på et vis, og da blir det enten det ene eller det andre, mer til det ene og mindre til det andre, det er nå engang slik en balanse fungerer. Men ja, for oss som ikke skal ha et budsjett i balanse, så er det ikke egentlig noen grunn til å sette dette opp mot hverandre.
Gjest Miloine Skrevet 6. oktober 2006 #9 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg syns ikke disse to gruppene burde settes opp mot hverandre i det hele tatt! Heller lovfestet barnehageplass OG lovfestet sykehjem/pleiehjemsplass til ALLE som trenger det! ← Veldig enig med dette! Farmor har amputert begge bena sine, tror dere hun får sykehjemsplass - NEI! Hun har riktignok hjemmehjelp 4 ganger om dagen, men HALLO! Hun er like hjelpesløst som et lite spedbarn som ikke kan gå!
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #10 Skrevet 6. oktober 2006 nei folk tenker ikke så mye på det før det er realiteten for de selv. Og så langt er ikke politikerne kommen i alder... Vil ikke sett de 2 tingene opp mot hverandre ,mendet ER vanskeligere HVA du skal gjøre med dine foreldre når de er så gamle. Det er tross alt andre muligheter når det gjelder barna.
Gjest Gjesta Skrevet 6. oktober 2006 #11 Skrevet 6. oktober 2006 Jepp. enig i det. Det er ikke så lett når man begynner å sette ting opp mot hverandre, men i bunn og grunn er det jo et politierkene må gjøre, de skal ha et budjsett til å gå opp på et vis, og da blir det enten det ene eller det andre, mer til det ene og mindre til det andre, det er nå engang slik en balanse fungerer. Men ja, for oss som ikke skal ha et budsjett i balanse, så er det ikke egentlig noen grunn til å sette dette opp mot hverandre. ← Joda, jeg vet godt at det handler om prioriteringer og budsjetter, men i mine øyne er det ting man ikke kan prioritere bort, og det gjelder SPESIELT eldreomsorg og i fht at mennesker skal orke/tørre sette barn til verden. Norge trenger flere barn og vi skylder de gamle å gi dem et minimum av verdig slutt på livet. Så får vi heller spare inn på andre ting og andre grupper!
Gjest 1710 Skrevet 6. oktober 2006 #12 Skrevet 6. oktober 2006 Barna kan du jo passe selv eller la andre passe de. ← Det er tross alt andre muligheter når det gjelder barna. ← Det er ikke alle som har mulighet til å være hjemme med barna, eller som har tilgang på gratis barnepass over flere år. Du snakker om det er tross alt andre muligheter når det gjelder barna, hvilke muligheter?
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #13 Skrevet 6. oktober 2006 Veldig enig med dette! Farmor har amputert begge bena sine, tror dere hun får sykehjemsplass - NEI! Hun har riktignok hjemmehjelp 4 ganger om dagen, men HALLO! Hun er like hjelpesløst som et lite spedbarn som ikke kan gå! ← Dette er ikke bra! Fy f
Malama Skrevet 6. oktober 2006 #14 Skrevet 6. oktober 2006 (endret) til 1710: Dagmamma? Det ER et alternativ til barnehage, er det ikke? Det finnes ikke spesielt mange "dagmammahjem for gamle", derofr er det altså slik at det i praksis somregel finnes alternativ (ikke alltid fullgode, det finnes gode og mindre gode dagmammatilbud, i forhold til pedagogikk etc) til barnehage, men ikke til sykehjem/aldershjem. Men jeg er helt enig i at dette ikke er saker vi burde sette opp mot hverandre, og at vi burde ha råd til begge deler. Så spørs det hva vi da skulle kutte på. Om det er de gratis skolebøkene til vgs, veipenger, eller muligens øke matmomsen en prosent til. Men det er ingen tvil om at vi skylder våre eldre å gi dem en verdig alderdom, og den hjelpen de da trenger. Endret 6. oktober 2006 av Malama
Far til 2 Skrevet 7. oktober 2006 #15 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg tror mange av de eldre ikke har så mange til å tale deres sak. 68-generasjon var flinke til "å stå på krava" når det gjaldt personlige fordeler. Men i dag er de stille og "driter mer eller mindre i de eldste". Jeg tror eldreomsorgen har spilt totalt falitt i Norge. Jeg kjenner flere som jobber på sykehjem, og mange går hjem med dårlig samvittighet fordi de ikke kan opprettholde et verdig liv for de eldre. Dette skjer fordi de som kommer inn på pleiehjemmene blir dårligere og dårligere, og i dag må en nesten være dement for å få plass. Dette tilsier større arbeidsmengde enn tidligere på de som jobber der samtidig med at det kuttes der det kan kuttes, - men også der det ikke kan kuttes. I Oslo nedlegges sykehjemsplasser fordi det i 1-2 år ikke er like skrikende behov for plasser som tidligere. At statistikken tilsier at det 2 år senere vil være behov for dobbelt så mange plasser endrer ikke politikerenes ønske om å nedlegge plasser. Når dette skjer blir det behov for mer hjemmehjelp, men når blinde og uføre får maks 1/2 time hjelp pr UKE blir det ikke store håpet om å klare seg på en verdig måte. Hjemmehjelpen er totalt nedkjørt og "noen" sitter med stoppeklokke og nekter de som hjelper til å gi de som trenger det et verdig liv. Eksempelet fra Horten for 2 ? år siden hvor en hjemmehjelper fikk sparken fordi hun 1 gang i uka hjalp en gammel dame å dusje, sier det meste. Jeg er ikke spent, men redd, for hva som vil skje om jeg blir så gammel at jeg trenger hjelp. Kansje myndighetene før den tid deler ut piller som gjør at de unngår for mange pleiepasienter ?
Gjest Gjesta Skrevet 7. oktober 2006 #16 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg tror mange av de eldre ikke har så mange til å tale deres sak. 68-generasjon var flinke til "å stå på krava" når det gjaldt personlige fordeler. Men i dag er de stille og "driter mer eller mindre i de eldste". Jeg er ikke spent, men redd, for hva som vil skje om jeg blir så gammel at jeg trenger hjelp. Kansje myndighetene før den tid deler ut piller som gjør at de unngår for mange pleiepasienter ? ← Når 68'erne blir gamle blir det andre boller, far til 2. Det er virkelig en gruppe som er i stand til å sloss for seg selv... Når jeg tenker meg om syns jeg kanskje eldreomsorg burde prioriteres høyest av alt, også foran barnehageplasser. Man har mulighet for dagmamma til en veldig billig penge, subsidiert med kontantstøtte, og jeg tror gladelig mange ville betalt det samme (og mer!) for en dagmamma til sine gamle slektninger også.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #17 Skrevet 7. oktober 2006 Joda, jeg vet godt at det handler om prioriteringer og budsjetter, men i mine øyne er det ting man ikke kan prioritere bort, og det gjelder SPESIELT eldreomsorg og i fht at mennesker skal orke/tørre sette barn til verden. Norge trenger flere barn og vi skylder de gamle å gi dem et minimum av verdig slutt på livet. Så får vi heller spare inn på andre ting og andre grupper! ← Ja, det er akkurat prioriteringer og budsjetter det handler om. Jeg jobber som pleie- og omsorgsleder i en kommune, og det som skjer hvert eneste år, er at det blir kamp om ressurser mellom skole/barnehage og eldreomsorg. Det er lett å si at det må spares inn på andre områder, men ettersom skole/barnehage og pleie/omsorg er de største utgiftspostene i kommunene, blir andre områder bare småpenger som utgjør en dråpe i havet. Derfor blir disse gruppene hvert år satt opp i mot hverandre, selv om de ikke BURDE det, og eldreomsorgen er hver gang den tapende part. Fordi politikerne er de som skal fordele ressursene, og de satser på barnefamilier. De vet lite om hverdagen på et sykehjem eller hvordan de gamle og syke har det i sitt hjem med minimalt av hjelp. De vet mer om skole/barnehage, fordi dette har de som oftest erfaring med selv.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #18 Skrevet 7. oktober 2006 Fordi barnefamiliene er skattebetalere og er velgere lenger tid framover, vil det alltid bli satset på barnefamiliene framfor eldre. For å sette det på spissen så er det faktisk et valg man tar å sette barn til verden. Å bli gammel er ikke det samme valget, det skyldes at noen i sin tid for mange mange år siden valgte å sette en til livet. Og politikk dreier seg om prioriteringer. Når barnefamiliene alltid skriker høyest må de også være klar over at andre vil bli underprioritert pga deres budsjettseier. Slik er det bare! Og selv om vi har oljepenger, så vet vi jo alle at det er en grunn til at vi har handlingsregelen og ikke kan bruke for mye av budjsettet: det hjelper ikke med økning på budsjettposten hvis et ekspansivt budsjett bare fører til overoppheting i økonomien. Da vil budsjettposten ikke være så stor i forhold til veksten ellers i økonomien...
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #19 Skrevet 7. oktober 2006 når 68 generasjoner blir blir i 70 åra og får en gammel mor/far på 90 år å bekymre seg for DA blir det andre boller ,men da er det for seint for de sitter ikke med styre å stell da.
Gjest Gjesta Skrevet 7. oktober 2006 #20 Skrevet 7. oktober 2006 når 68 generasjoner blir blir i 70 åra og får en gammel mor/far på 90 år å bekymre seg for DA blir det andre boller ,men da er det for seint for de sitter ikke med styre å stell da. ← Å, de klarer nok å ordne seg så de blir hørt når den tiden kommer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå