Gå til innhold

Få ham til å slutte med psykisk terror.


Gjest sakim

Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg forklare min mann at hans oppførsel mot meg og mot vår tenåringsønn påvirker mine følelser for min mann i så stor grad at jeg snart ikke orker mer?Han er for det meste sint,full av kritikk.Han kommanderer på oss.For noen dager siden fikk vi ISDN.I en eske lå der en ledning som jeg trodde skulle gå fra dataen til inntaket.Jeg tok ledningen,rullet den ut for jeg tenkte at den så liten ut.Mannen min så dette og spurte hva jeg gjorde,Jeg sa hva jeg tenkte og fikk beskjed om å rulle den sammen igjen og legge den på plass.Da jeg ikke gjorde dette ropte han det samme,fant en annen ledning og kastet på meg.Kunne han ikke bare sagt at det var feil ledning.Dette var bare et eksempel.Så kommer han to timer senere på vei ut døren og skal gi meg en klem.Ingen ting skal sies og alt skal være bra.Men jeg har det inni meg.Liker ham ikke når han er slik.Om natten vil han ha sex,og jeg har ikke lyst på ham da.Hvordan forklare ham dette uten at han skal ta det som kritikk og bli sint igjen+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale

Du kan ikke forandre en mann med psykopatisk oppførsel. Ta ut skilsmisse, ta med deg sønnen din og flytt avgårde. Ikke noe annet å gjøre- du må tenke på sønnen din også. Å vokse opp med en slik psykopat til far vil utvilsomt gi han alvorlige skader for resten av livet.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Vær forberedt på at han lover at han skal forandre seg..........ber om bot og bedring........ikke tro på ham! -Det varer bare en kort stund i såfall og så fortsetter han trakasseringen.

- Slik du beskriver det, så har hverken du eller sønnen din et godt eller verdig liv - ikke la denne mannen ødelegge mer enn han allerede har gjort!!! - Dette er ikke "normalt" - men dessverre hverdagen for ganske mange kvinner og barn - husk at din sønn har sin far som rolle-bilde - vil du at din sønn skal oppføre seg slik overfor kvinner han møter på sin vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste her... Han kommer til å love gull og grønne skoger men tro meg, det varer ikke lenge før han er tilbake til sitt vante jeg. Problemet med slike folk er at de ikke er i stand til å se sine egne feil, og lar alt gå utover alle andre.

Kom deg vekk så fort som mulig er mitt råd, jo lenger du blir jo værre blir det og jo mer "merket" blir både du og din sønn. Å husk at barn får med seg mer enn vi tror.

Dessuten har barn en stor tendens til å ende opp med å behandle andre på samme måte som de er vant til hjemmenfra. De tar det med seg i de fleste forhold de kommer i opp igjenom livet og det er jeg sikker på at du ikke vil.

Du fortjener bedre og det gjør sønnen din også...

Klem til deg fra meg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns vi har hørt for lite her til å dømme denne mannen for psykopat. Likevel snill virker han ikke. Kan du utdype mer åssen han er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

TRØTT,SLITEN,UTBRENNT??

Kansje han er utbrennt,sliten derfor så blir han agresiv og brummlete?

Hvist han ikke hører hva du sier når du forteller han i ord hvordan han er,hva med å vise han helt uten at han forutser at det er det du gjør og når han reagerer så forteller du han bare at det slik han er om dagene....

Det virket hos meg med min sammbo.

Han hadde vært mye syk og ble lett amper og sint var veldig utagerene (ikke voldelig,men verbalt)

Allt var rett og slett u-hyggelig når han var med for han var så sinna.....

Det viste seg at han ikke hadde en anelse selv hvordan han hørtes ut og jeg fikk en uke med smisk og frokost på sengen for han hadde så dårlig sammvitighet.

Han var slik at vi kunne gå i butikken og handle ,det var litt folk i butikken ikke mange,men om noen var så syndig at de sto i veien så begynnte han å stresse og bli sur og slnge med leppa.

Eller som han gjør så ofte ,sitter ved dataen i times vis og trykkerrøyker så askebegeret er hau på og når han selv seg det så blir han sur og på vei ut til bade for å tømme akebegeret i do sier han : det var da som fan at det ikke er noen som er så innteligent at de kan tømme et jævla askebeger hær i huset

osv osv.....

No når han blir sånn begynner jeg bare le,for det er så vanvitig morrsom at han skal over reagere sånn på slike file ting ikke ratr han er sliten!!!

MER DYPT GÅENDE ENN DET OVER??

Om det ikke er et så overfladisk problem så ikke bli hos han i håp om at det skal bli bedre, og ikke vær red han og om du er det ikke vis det til han for da føler han det bedre ,han har da nemmelig overtaket.

Om han er "psykopat" så er det nemmelig han som trenger deg og vil føle kontroll over deg.

Om han ikke får det så vil han ikke føle seg så sterk......

Klarer du ikke dette mer så flytt,for om du blir vil han tilslutt knekke deg,de finner nermere alltid det svake pungte og vil gjøre allt for at du skal bli under dani og ikke tørre si i mot.

Snakk med noen og få hjel om du mener hans problem er så omfatende,og du visk bort tanken : han er jo ikke alltid slik,det er jo så koselig og vi har jo det så bra ellers.

Jepp og ellers bruker å være når han får det som han vil og du kryper eller prøver å ungå bråk....

DET ER BARE DU SOM VET HVA DU MÅ GJØRE OG HVOR ILLE DET ER!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Sakim!

Det er helt klart at du ikke har de bra og at du føler deg såret og krenkt av din manns handlinger. Slikt skal ingen menneske ha det, å særlig ikke i et forhold som skal bygge på kjærlighet og respekt. Det er litt vanskelig å gi deg et konkret svar på hva du skal gjøre med forholdet deres. Trenger mer informasjon om adferden til mannen din for å gi deg et så godt råd som mulig.

Du beskriver en del klassiske mønster i innlegget dit som tyder på at mannen din trenger profesjonell hjelp. jeg ser også at en del brukere reden har forhandsdømt mannen din til å være psykopat, dette kan jeg ikke se meg enig i fra det du beskriver her.

Les disse punktene herunder.

FYSISK VOLD.

Fysisk mishandling er enhver form for fysisk handling som skader eller kontrollerer et annet menneske. Slag, sparking, dytting, angrep med ulike gjenstander, biting, knivstikking, binding, brennmerking, bruk av våpen, kvelningsforsøk, forsøk på drukning

PSYKISK VOLD.

Psykisk mishandling er all bruk av ord, stemme, handling eller mangel på handling som kontrollerer, skader eller krenker dine nærmeste. Mens mange par kan si ting som de angrer defineres psykisk mishandling som repeterende krenkelser uten hensyn til den andres følelser. I noen parforhold / familieforhold forekommer kun psykisk mishandling, mens all fysisk mishandling også inneholder psykisk mishandling. Ofte utvikles mishandlingsforhold fra psykisk til fysisk mishandling.

Psykisk mishandling inkluderer:

Utskjelling, truing, gjentatt sårende kritikk, ignorere, ydmyke, framsette uriktige anklager, forhør.

SEKSUELL VOLD.

Denne type adferd utføres for å kontrollere og ydmyke den andre.

Seksuell mishandling inkluderer:

Uønsket berøring, påtvunget seksuell aktivitet, smertefull seksuell aktivitet, voldtekt, sadistiske seksuelle handlinger, påtvunget seksuell aktivitet med andre, påtvunget seksuell aktivitet mens andre ser på.

KONTROLLERENDE ADFERD.

Den viktigste drivkraften for den som utøver vold er å opprettholde makt og kontroll over sin partner/familie. Utover de handlingene som til nå er beskrevet benyttes også andre maktmidler som krenker og skaper frykt hos kvinner. Dette gjør det enda vanskeligere for kvinner å handle slik at de selv og evt. barn i familien sikres verdige livsforhold.

Eksempler på dette kan være:

ØKONOMISK KONTROLL:

Nekte henne å arbeide, prøve å få henne oppsagt, ta kontroll over pengene hennes.

SETTE BARNA OPP MOT HENNE:

True med å kontakte barnevernet dersom hun vil reise, beskrive partneren overfor barna på en krenkende måte.

TRUSLER:

Utsette henne for trusler om å skade slektninger, venner eller dem hun jobber sammen med. True med å sette ut rykter om henne til de samme.

DOMINERENDE ADFERD:

Konstant kritikk, ta alle avgjørelser i familien, krenke henne i påsyn av andre.

SETTE HENNE I FORLEGENHET:

Foreta handlinger i det offentlige rom som ydmyker henne.

ISOLASJON:

Kontrollere hva hun gjør, hvor hun, hvem hun er sammen med og hva hun snakker med andre om.

Om du kjenner deg igjen i en eller flere situasjoner så foreligger det en anledning til uro. Gi gjerne en tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
Gjest Pågangsmot

Jeg har levd med en slik monster i 21 år. Så snill i begynnelsen, men etterhvert helt rar. Merkelige reaksjoner for helt dagligdagse ting. Ble grusomt såret i begynnelsen inntil jeg fant ut at jeg må ha makta. Og vise at jeg hart den elelrs blir han frynsete. Han prøver stadig å ta over kontrollen, men det går ikke.

Vis han den delen som er beskrevet overfor om PSYKISK VOLD og spør om han vil være slik? Vil han være stolt av seg selv at han er slik? Jeg har vist det til han og det har hjulpet en del selv om han protesterer på det. Men stadig vokser sinnet hans til et troll som prøver å ta meg, men jeg klasker til med ord som er du virkelig så jækla STAKKAR at du må holde på som en galning. Du er syk! Gå til terapi. Da blir det slutt, men det kommer tilbake som om han har glemt alt som er sagt. Og jeg tror han glemmer virkelig for ellers ville jo han ikke gjentatt det.

Han har arvet det fra faren sin i følge mora. Akkurat like idiot han også. Men hun var av den gamle skolen hun behaget han, det gjør ikke jeg. Aldri livet om jeg prøver å forandre meg når jeg faktisk er normal og har fornuft i panna.

Lo godt av at du sa du må le av han for det må jeg også. Så mye rart som han finner på så kan man jo ikke sammenligne det med annet en komikveld:-)

Det hjelper faktisk å si så klart som mulig at saken er den at den som har mest vett i panna bestemmer i huset. med slike troll kan man ikke ha vanlige samtaler nemlig. De er så stressa at psykosesvetten siler av panna fordi en banan ligger i feil retning i skåla.

Jeg kan gå når som helst men siden vi har barn har jeg valgt å bli, men ikek til enhver pris. Jeg ser jeg har dette under kontroll, men det har koster utrolig mye forskning og samtaler med fagpersoner. Han koster meg dyrt. Vet ikke om det har vært verdt det. Sannsynligvis har jeg gått glipp av et nydelig forhold. Men shit au, jeg trodde jeg gjorde rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville prøvd er å ta det opp på en fin måte som du sier selv. For at han ikke skal bli sint må du ta det en dag han har en god dag, hvis det finnes noen sånne. Han må være mest mulig avslappet og du må spørre pent om dere kan sette dere og prate litt sammen for du har noe du vil ta opp. Så prøver du å holde fokuses på dine følelser og minst mulig anklagelser av ham. "Jeg blir så såret når du er sint mot meg", "Er det noen spesiell grunn til at du blir så sint?" osv osv..

Anonym poster: 5ff2304d349c6fc5bf794db4fac24a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...