Gå til innhold

Totalrenovering av 1800-tallshus


Gjest Ninakanin

Anbefalte innlegg

Men det kan vel ikke komme på over 200.000-300.000 vel? Om man ser kjøkken og bad som sidestilt liksom?

:ler:

Legg på en null, så er dere kanskje i mål.

På billige nybygg regner de gjerrigste kostnad på kr 13 000 pr m2. Gang antall m2 i det huset dere har sett med 13 000, da ser du hvor mye det koster å bygge et like stort hus med lav standard. Så regner du ut hva det koster å rive og spesieltilpasse nytt til det gamle huset. Vanligvis regnes det som å bli like dyrt som å bygge - derfor må du legge til 13 000 til pr m2.

Glem det.

Ok, at det er en drøm, men har dere lite penger og liten peiling - så dropp hele saken for deres egen skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

et gammelt hus fra 1880, som ikke er bebodd de siste ti årene.

Dette skremmer meg noe voldsomt! Ett hus som har stått i ti år uten noe som helst vedlikehold har garantert forfalt mye bare i den perioden. Som Mie sier, så går det forbausende fort og særlig når det ikke er bebodd. F.eks. akselrerer råte- og soppskader når det ikke er oppvarmet om vinteren.

Uansett så vil jo prospektet inneholde en takst og denne vil i første omgang si en hel del. Der står det bl.a. om åpenbare feil og mangler og hva takstmannen anser som teknisk verdi på huset i dag. Det står også hvilke fradrag som er gjort i forhold til ett hus av dagens standard.

Hvis tomten er flott, kan dere jo kjøpe huset og satse på å rive det og bygge nytt. (Sjekk om det er fredet på noen måte før dere legger inn bud!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
:ler:

Legg på en null, så er dere kanskje i mål.

På billige nybygg regner de gjerrigste kostnad på kr 13 000 pr m2.  Gang antall m2 i det huset dere har sett med 13 000, da ser du hvor mye det koster å bygge et like stort hus med lav standard.  Så regner du ut hva det koster å rive og spesieltilpasse nytt til det gamle huset.  Vanligvis regnes det som å bli like dyrt som å bygge - derfor må du legge til 13 000 til pr m2.

Glem det.

Ok, at det er en drøm, men har dere lite penger og liten peiling - så dropp hele saken for deres egen skyld.

:tristbla:

men det er så kjedelig å være kjedelig i livet...man må da ta noen sjanser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er heller ikke redde for å ta i et tak, og har gått løs på store prosjekter med iver og arbeidslyst. Mye lærer man etterhvert, men det er mange steder man må gi tapt og innse at det trengs fagfolk.

Lykke til! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tristbla:

men det er så kjedelig å være kjedelig i livet...man må da ta noen sjanser...

Noen ganger kan det være smart å være kjedelig.

Her bør du rett og slett stikke fingeren i jorda og bruke hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Dette skremmer meg noe voldsomt! Ett hus som har stått i ti år uten noe som helst vedlikehold har garantert forfalt mye bare i den perioden. Som Mie sier, så går det forbausende fort og særlig når det ikke er bebodd. F.eks. akselrerer råte- og soppskader når det ikke er oppvarmet om vinteren.

Uansett så vil jo prospektet inneholde en takst og denne vil i første omgang si en hel del. Der står det bl.a. om åpenbare feil og mangler og hva takstmannen anser som teknisk verdi på huset i dag. Det står også hvilke fradrag som er gjort i forhold til ett hus av dagens standard.

Hvis tomten er flott, kan dere jo kjøpe huset og satse på å rive det og bygge nytt. (Sjekk om det er fredet på noen måte før dere legger inn bud!)

det var syv år, da... jeg rundet bare opp.. :sjenert:

det virker bare så synd å rive noe som har så flotte bærebjelker og sånn, det ser så flott ut...

men ja, det har nok forfalt noe enormt om vinteren.

ååååårh, jeg dras mellom å ha lyst å drite i hele greia fordi det blir for skummelt og for mye arbeid, og å tenke at "herregud, man skal da leve også, og det ER drømmen!!" :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ninakanin
Noen ganger kan det være smart å være kjedelig.

Her bør du rett og slett stikke fingeren i jorda og bruke hodet.

ja jeg vet det.

men jeg hater å angre på ting jeg ikke har gjort. Da vil jeg heller angre på noe jeg HAR gjort :ler:

men kan du gi meg mer info på hvorfor du mener så sterkt? Erfaringer du har? ting du vet om hus kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Vi er heller ikke redde for å ta i et tak, og har gått løs på store prosjekter med iver og arbeidslyst. Mye lærer man etterhvert, men det er mange steder man må gi tapt og innse at det trengs fagfolk.

Lykke til! :vinke:

ja det trengs nok fagfolk til en god del!!!

Men takk for lykke til'et, vi vet jo ennå ikke om vi kjøper det, men.. man vet jo aldri!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"herregud, man skal da leve også, og det ER drømmen!!" :sur:

Tror du virkelig dere kommer tl å føle dere lever når dere må bruke mange år på å få dette huset ferdig? I tillegg ser det ut som om dere ikke har særlig å rutte med, tror du det er å leve å ha så dårlig råd at dere ikke tør å tenke på monopolpenger en gang? Tror du det er å leve å ta på seg et byggeprosjekt som dere ikke har faglig forutsetning for å klare å ferdigstille?

Dette er ikke oppussing av leilighet.

Men samme for meg, har dere 4 mill elelr over, så går det sikkert greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg vet det.

men jeg hater å angre på ting jeg ikke har gjort. Da vil jeg heller angre på noe jeg HAR gjort :ler:

men kan du gi meg mer info på hvorfor du mener så sterkt? Erfaringer du har? ting du vet om hus kanskje?

Tror jeg nøyer meg med å fradråd dere to på det sterkeste å kjøpe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Tror du virkelig dere kommer tl å føle dere lever når dere må bruke mange år på å få dette huset ferdig?  I tillegg ser det ut som om dere ikke har særlig å rutte med, tror du det er å leve å ha så dårlig råd at dere ikke tør å tenke på monopolpenger en gang?  Tror du det er å leve å ta på seg et byggeprosjekt som dere ikke har faglig forutsetning for å klare å ferdigstille?

Dette er ikke oppussing av leilighet.

Men samme for meg, har dere 4 mill elelr over, så går det sikkert greit.

jeg spør om råd, og viser tydelig at jeg ikke har peiling.

Det er virkelig ikke nødvendig å være spydig, kjære deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spør om råd, og viser tydelig at jeg ikke har peiling.

Det er virkelig ikke nødvendig å være spydig, kjære deg.

Greit nok, men jeg står ved svaret mitt. Dette er utopi så hvorfor skal jeg bruke masse tid på å grave frem linker og legge ut hele fagbrevet mitt her? Hadde dette vært reelt, hadde det stilt seg annerledes ;)

Jeg serverte deg en "formel" for byggregnskap lenger opp, har du brukt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Greit nok, men jeg står ved svaret mitt.  Dette er utopi så hvorfor skal jeg bruke masse tid på å grave frem linker og legge ut hele fagbrevet mitt her?  Hadde dette vært reelt, hadde det stilt seg annerledes  ;)

Jeg serverte deg en "formel" for byggregnskap lenger opp, har du brukt den?

Så flott at noen med fagbrev svarer uerfarne meg :)

Men når du har brukt mange år på å utdanne deg og ta selve fagbrevet.. Ser du ikke da at du snakker til en uvitende? Og at det da ikke er noen grunn til å være så "ovenifra og ned" i måten du formulerer deg på? Greit jeg er ei tåpe i dine øyne, men JEG kan da ikke vite om dette prosjektet er en utopi eller ikke.

Å slenge rundt deg med latter-smileys, hånlige blunkefjes og bastante uttalelser ser jeg virkelig ikke nødvendigheten av. Om folk skulle svart hverandre sånn her inne... Skal jeg være spydig med deg en dag du trenger min ekspertise, fordi du ikke kan noe innenfor det feltet?

Knurr....

Nei nå ble jeg bare trist.

Ille nok å få en drøm knust, om ikke folk skal kose seg over det i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott at noen med fagbrev svarer uerfarne meg :)

Men når du har brukt mange år på å utdanne deg og ta selve fagbrevet.. Ser du ikke da at du snakker til en uvitende? Og at det da ikke er noen grunn til å være så "ovenifra og ned" i måten du formulerer deg på? Greit jeg er ei tåpe i dine øyne, men JEG kan da ikke vite om dette prosjektet er en utopi eller ikke.

Å slenge rundt deg med latter-smileys, hånlige blunkefjes og bastante uttalelser ser jeg virkelig ikke nødvendigheten av. Om folk skulle svart hverandre sånn her inne... Skal jeg være spydig med deg en dag du trenger min ekspertise, fordi du ikke kan noe innenfor det feltet?

Knurr....

Nei nå ble jeg bare trist.

Ille nok å få en drøm knust, om ikke folk skal kose seg over det i tillegg.

Som jeg skrev: jeg nevnte en byggeformel for deg, har du brukt den?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedda Gabler

Vi har plukket fra hverandre et hus fra 1800-tallet og satt det opp igjen. Vi har vel brukt en drøy mill på det, uten spesielt høy standard. Det var akkurat det vi ville ha, og jeg angrer ikke et sekund.

Du virker grønn, men veldig entusiastisk! Tenk nøye over om entusiasmen din kan veie opp for de økonomiske og følelsesmessige nedturene dere helt sikkert vil komme til å støte på. Råd er det mange av, men de spriker ofte i alle retninger. Sett dere godt inn i hva dere vil og kvaliteten på håndverkertjenestene i området.

Worst case scenario: Råte i tømmerveggene, skifting av tak, tømmerstokker og vinduer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Som jeg skrev: jeg nevnte en byggeformel for deg, har du brukt den?

1,4 :)

Det var jo ikke sååå ille, vi har tidsbudsjettert ca 4-5 år på det groveste arbeidet... Hm... Ja ja, nå har jeg noe å forholde meg til!

Takk for regnestykket, skal vise til sambo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg spør om råd, og viser tydelig at jeg ikke har peiling.

Det er virkelig ikke nødvendig å være spydig, kjære deg.

Jeg er ikke "gjesten" som har svart deg. Kanskje svaret oppleves frekt, men for meg som utenfortående oppleves det heller ærlig. Og kanskje ett svar som kan spare dere for mange penger?

Nabohuset her fra 1970 har stått tomt i ca. 7-8 år. Ett ungt par kjøpte det i fjor. Skal vi tippe har de lagt ut 0,5 - 1 mill utenom kjøpesum. Det er ett lite hus på ca. 80 kvm. De slapp å skifte tak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,4 :)

Det var jo ikke sååå ille, vi har tidsbudsjettert ca 4-5 år på det groveste arbeidet... Hm... Ja ja, nå har jeg noe å forholde meg til!

Takk for regnestykket, skal vise til sambo :)

Ok, huset er altså kun på litt ofver 50 m2 totalt?

Da legger du 1,4 til det dere må betale, så er dere kanskje i boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Vi har plukket fra hverandre et hus fra 1800-tallet og satt det opp igjen. Vi har vel brukt en drøy mill på det, uten spesielt høy standard. Det var akkurat det vi ville ha, og jeg angrer ikke et sekund.

Du virker grønn, men veldig entusiastisk! Tenk nøye over om entusiasmen din kan veie opp for de økonomiske og følelsesmessige nedturene dere helt sikkert vil komme til å støte på. Råd er det mange av, men de spriker ofte i alle retninger. Sett dere godt inn i hva dere vil og kvaliteten på håndverkertjenestene i området.

Worst case scenario: Råte i tømmerveggene, skifting av tak, tømmerstokker og vinduer.

:)

men hva gjør man rent praktisk om det f.eks er deler av de originale tømmerveggene som er ødelagt? Det blir jo ikke fint å skifte ut noen og så la resten stå... man ser jo forskjell på nytt tømmer og hundre år gammelt tømmer :ler:

Jeg tror entusiasmen min er sterk nok, faktisk. Jeg har drømt om et slikt sted siden jeg var fire, og har ikke så mange andre hobbyer og tidsfordriv som krever økonomi og tid. Bare ting som går inn under "hva man kan gjøre på denne eiendommen" faktisk!!

Når det gjelder sambo holder han på å bli gal her vi bor, for det er ikke noe å pusse opp. Det er rett før han kobler ned kjøkkenet bare for å sette det på plass igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Ok, huset er altså kun på litt ofver 50 m2 totalt? 

Da legger du 1,4 til det dere må betale, så er dere kanskje i boks.

Åja, det var nybyggprisen det ja.

Men hvorfor 26.000 per kvm? Er ikke det litt drøyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...