Gå til innhold

Hvorfor gifter norske kvinner seg med utlendinger?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

"Jeg tror jeg skjønner hva Bergensjenten mener, det er påfallende mange "dumme" kvinner som gifter seg med muslimer som klarer og overbevise dem om at de er så liberale som det går an.... etter giftermålet så vips.... så er de fanget i fella.............

Milla"

NÅ er jeg SÅ SINT at jeg ikke vet hvilken fot jeg skal stå på...... :evil: :evil:

Du sitter der å drar alle med en kam du!! Er det noe denne damen det gjaldt IKKE var så var det sånn "dumme kvinner" som du omtaler!!!

Du sitter der å utaler deg om ting du ikke vet noe om!

Hilsen en som kjente henne godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor man gifter seg med en utlending har sikkert samme svar som hvorfor man gifter seg med en ikke-utlending.

Men jeg har forstått at dette egentlig ikke er spørsmålet.

Uansett hvem man velger å bo sammen med og dele livet med, finnes det skjær i sjøen. Kultur kan være et slikt skjær. Det er ikke alltid det er lurt å gifte seg med en odelsgutt hvis man er byjente - for kulturforskjellen kan bli for stor.

Set er heller ikke alltid så lurt å gifte seg med en person som har et annet livssyn enn seg selv. Dersom en ateist forelsker seg i en som hører til jehovas Vitner, vil det utvilsomt by på mange problemer.

Og etterhvert har det blitt mange voksne av de som ble adoptert fra Korea. Men det er klart at de vil oppleve rasisme - for det gjør de, og det kan være vanskelig for partneren å leve med. Kanskje han blir beskylt for å hente seg en postordrebrud?

Nei, kjærlighet er et komplisert område - men absolutt anbefalesesverdig. Og så hjelper det en masse - uansett hvilke undervannsskjær man kommer i nærheten av underveis - med en masse respekt - av den gjensidige sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor norske kvinner gifter seg med utlendinger, synes jeg er et litt smårasistisk utsagn . En kvinne har rett til å gifte seg med hvilken mann hun vil, uavhengig av nasjonalitet. Det er fullt mulig å føle ekte kjærlighet for en mann fra et annet land. Det samme gjelder om en mann velger å gifte seg med en utenlandsk kvinne. Det er like mange norske menn som mishandler sine koner, men av en eller annen grunn er det de utenlandske som blir stilt frem i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir alltid dratt frem di tilfellene der en muslim eller annen med annen hudfarge har drept kone og eller barn, også blir det sagt; "Utlendinger er farlige for norske kvinner! Bare se hvordan DE tenker!"

Har noen av dere tenkt på alle de forholdene mellom norsk og utlending (også muslimer) som faktisk funker godt? Klart de har problemer, som alle forhold opplever i livet, men det er verken undertrykkelse eller drap i mange av forholdene mellom hvit og sort!

Er det noen som noen gang har tenkt tanken å lage en statistikk som viser hvor mange kulturelt blandede forhold som funker og hvor mange som ikke funker? Nope, har ikke sett noen jeg ihvertfall! Men dersom man hadde kunnet lage en statistikk over at de fleste "blandede" forhold IKKE funket, da hadde det helt sikkert stått oppslått i både dagbladet og VG!!

Men vi ønsker ikke tenke på alle de muslimene som er ok, for da kan det jo hende vi er nødt til å slutte å generalisere! Og da kan det hende vi må begynne å akseptere det vi ikke skjønner. DET hadde vært skremmende det! Sa da lukker vi øynene istedenfor, også fortsetter vi å se det vi vil se, De mørkhudede som er slemme, og dømmer alle som ser annerledes ut en oss, nettopp fordi vi jo har sett noen av dem være onde! Må jo være sant da, ihvertfall enklest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er redd den statistikken neppe hadde kommet ut til fordel for muslimene nei. Når vi her snakker utlendinger, ha det klinkende klart at det vi mener er muslimer. Dette har ingenting med rasisme å gjøre som går på hudfarge og annerledes trekk (da hadde vi følt oss høyerestående enn f eks amerikanske negre, og det er det vel ikke snakk om her). Her er det derimot snakk om så store kulturforskjeller at det skal godt gjøres å kombinere norske kvinners frie, selvstendige oppdragelse med seksuell frihet (det som mullahene omtaler som norske horer og gjør sitt beste for å overbevise sine trosfeller om det samme) med det kvinnesynet som den islamske tro forfekter. Dette er noe alle norske kvinner og menn vet, så hvorfor det absolutt skal unnskyldes, er meg en gåte. Kutt ut rasismebegrepet og hold dere til det det gjelder, hvorfor gifter norske kvinner seg med MUSLIMER? At det begås overgrep av noske menn mot sine koner, er ingen unnskyldning for ikke å få lov til å stille spørsmålstegn ved denne problematikken, all den stund det foregår i så mye sterkere grad blant muslimer. Ikke glem hvordan muslimske kvinner blir behandlet, torturert og tatt av dage for bagateller i land som Pakistan, Afghanistan, Saudi-Arabia osv. Så det som vi oppfatter som urett mot kvinner, blir utøvd med den beste samvittighet ifølge islamske lover både mot muslimske og vestlige kvinner, i Norge og resten av Europa, for ikke å snakke om i de muslimske land. Det er pga av at dette skjer hver eneste dag, at noen av oss tillater oss å stille et slikt uhørt spørsmål: Hvorfor tør noen norske kvinner Å TA SJANSEN på å gifte seg med MUSLIMER, IKKE utlendinger generellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt skrevet gjest. Jeg har lenge ikke orket å skrive et innlegg her, og grunnen er at alt blir misforstått, vridd og vendt på.

Jeg er ikke rasist, men ville aldri ha giftet meg med en person som står så langt fra meg når det gjelder kultur. Dessuten liker jeg ikke islam, av den enklte grunn av at de ikke setter menneskerettighetene i sentrum. De blir rett og seltt ikke praktisert. En annen ting er kvinnesynet. Dette går ikke an å skyve under matten, de ser ned på kvinner og sidestiller ikke dem med seg selv.

Så ha det klart; det er kulturenforskjellene som utgjør den store forskjellen, ikke hudfargen, som mange her inne mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er ikke så overbevisst om at den statistikken ikke ville vist noen av dere en liten ting.

Jeg selv kjenner til forhold mellom muslim og norsk som fungerer helt fint. Jeg er helt sikker på at det er ett par til som kjenner til forhold mellom muslim og norsk som fungerer helt fint.

hvor mange saker har det vært i norge, hvor norsk kvinne har blitt drept av muslimsk mann? har ikke oversikten jeg, men si ti kjente forhold da.

Dersom jeg kjenner til to forhold som fungerer fint, og fire mennesker til i norge kjenner til to forhold hver, som fungerer fint. Da er vi faktisk 50% fungerende og 50% ikke-fungerende. Kan man da si at det er dømt til ikke å funke?

Og tenk om det er flere en fire mennesker i norge som kjenner til to forhold som fungerer, da er vi faktisk plutselig i flertall når det gjelder fungerende forhold mellom muslim og norsk! Og ærlig talt så hadde det ikek akkurat sjokkert meg!

Jeg kjenner flere muslimske menn som faktisk ikke tenker på kvinner som dårligere mennesker en seg selv, kulturelt fungerer forskjellig en andre muslimske kulturer.

Jeg prøver ikke å påstå dere som rassister, men prøver å få dere til å forstå at det er forskjell på muslimske lands kultur, på lik linje med at det er forskjell på kristen kultur, og det er forskjell på menneskene (egentlig litt kulturellt) forskjellige steder bare i lille norge! Hvorfor er det da så vanskelig å skjønne at det er forskjell på folk OG kulturer selv om de hører innunder samme religion?

fordi muslimer er mer troende eller bygger tilværelsen sin mer opp rundt religionen? men religionen i seg selv sier jo faktisk ikke at kvinner er underdanige! Og det er faktisk muslimer som leser koranen slik noen leser bibelen.

Jeg vil bare frem til at man ikke KAN dømme alle fordi noen, eller kanskje til og med endel, gjør slik og sånn. Man kan klart være oppmerksom, være klar over hva man går inn i, men man kan ikke dømme alle.

Som tidligere sagt, disse mulaene (eller hva de kalles) som ser på alle norske kvinner som horer, har de rett? bare fordi de oppfatter at det er slik det er? bare fordi noen, kanskje endel av oss ligger rundt, og noen av kvinnene faktisk oppfører seg horete i manges øyne? ( se på diskusjonene mellom norske menn og kvinner ang antall sexpartnere, også normenn synes det er mange norske horer, er det rart andre synes det? og er det rett av dem? kun fordi noen er slik?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt svar aline. :)

Det er ikke så veldig mange år siden vi hadde en del reportasjer i avisene om kvinner som ble slått i Guds navn. De som husker reportasjene, vil huske at det i noen kristne miljøer var opplest og vedtatt at kvinnen skulle være mannen underdanig. Og man skulle tukte dem man elsket.

Akkurat som hos kristne, finnes det muslimer som tar sin religion veldig bokstavelig. Og akkurat som hos kristne, finnes det muslimer som tar sin religion mindre bokstavelig.

Og akkurat som aline, kjenner jeg norske kvinner som er gift med muslimer. Det fungerer utmerket, omtrent som norske ekteskap med sine opp- og nedturer.

Jeg tror vi må skille mellom religion og fundamentalisme her. Det som kan skape stor problemer, er hvis en vanlig norsk kvinne gifter seg med en fundamentalistisk("rett-troende") muslim. Jeg tror jo det er viktig både i ekteskap og barneoppdragelse å dele noen av de samme verdier.

Personlig vil jeg ikke råde noen kvinner til å gifte seg med verken fundamentalistiske kristne eller fundamentalistiske muslimer. Men hvis dere ser dere rundt, vil dere oppdage at det finnes mange muslimer som har samme forhold til sin religion som vi har til vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvorfor kvinner gifter seg med utlendinger lyder spørsmålet. Ja, hva med de som gifter seg med svensker, dansker,tyskere? Eller er det muslimer du mener?

Hva med tunisiere/pakistanere som er kristne?

Det blir enkelt å stille spørsmålet slik du gjør.

Så vidt jeg vet har ikke kjærligheten noen grenser. Og hvor mange jenter/menn tenker på kulturforskjeller og de problemer som kan dukke opp i da de står i lykkerus?

Noen går så langt at de dreper hvis skillsmisse er på trappene, men det har de sikkert snakket om i lykkerusen. V8 skilles? ikke vi nei. Vi er som skapt for hverandre, ikke sant elskede?

Vi kan da bare lese om på kg hva som skjer når norske siller lag. Eller ved samlivsproblemer. Det er ofte "kulturforskjeller" i vår lille verden også.

Vi er ganske intolerante overfor jenter som gifter sseg med utlendinger. Vi syns de teite og alt det der.

Vi er flinke til å fortelle hvor grusom han kommer til å bli etter bryllupet.

Noen går det ille med, men snakker vi om de som har det veldig bra? NEI.

Det går stort sett dårlihg med norske ektepar også. Halvparten av de som gifter seg ender i skillsmisse.

Hvor mange kvinner blir ikke drept, lemlestet, truet av sine norske menn /samboere?

Er det ikke rart at det er folk som kritiserer utlendinger og vet alt om de, det er surmaget folk som sitter her på bjerget og det de forbinder selv med utenlandsopphold er turen til Strømstad og en dansketur utpå høsten?

I dag er jeg voksen og jeg kunne ikke falle meg inn å bo sammen med en mann fra en helt annen kultur.Jeg kan ikke forvente at han skulle bryte med alt sitt. Jeg er veldig tradisjonsbundet. Hadde jeg vert ung ser jeg ikke bort i fra at jeg hadde falt for en. De er jo utrolig flotte da. Som jeg skrev har ikke kjærligheten noen grenser, men i dag er jeg ikke i den soituasjon heller at jeg tenger en mann.

Hilsen Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Spørsmålet er;

Hvorfor gifter norske kvinner seg med utlendinger?

Ikke har jeg giddi å lest hele tråden - men svaret mitt er iallefall:

Hvorfor gifter norske kvinner seg med norsker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mange gode svar!

Det kunne aldri falle meg inn å gifte meg med en "utlenning", da tenker jeg på en person som har en religion som spriker totalt fra det norske folk er vant til, ikke er jeg religiøs og kommer aldri til å bli det heller.

Greit nokk at noen kvinner finner den STORE kjærligheten blant utlenninger, på sikt tror jeg mange kan oppdage og oppleve at familie situasjonen ikke ble så enkel som dem trodde.

Å sette barn til verden der det er stort sprik ved religon og kultur, ha vist seg også i noen tilfeller at det ikke har falt helt heldig ut!!!

Det har jo nettopp vert mye styr i media om hvor menn har bortført barna sine til sitt eget hjemland....... å miste sitt eget barn, må være noe av det værste en mor kan oppleve.

Jeg selv er mor til 3 barn, greit nok hvis dattra mi kom hjem med en utlenning og bedyret meg om dette var den store kjærligheten, jeg måtte selvsakt akseptere min datters valg, Jeg hadde sikkert kommet til å holde en laaaaang samtale om dette var lurt.

Personlig tror jeg mange ikke oppfatter konsekvensene med å gifte seg med en utlenning.

Ikke er jeg rasist, men er meget betenkt over å sette meg selv inn i en situasjon der hvor jeg skal leve et liv sammen med en utlenning.

Hilsen Tiki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sprik ved religion? Tja.. det kommer vel ann på hvor religiøs denne personen er og deg selv...

Det går alltids ann å finne den gylne midvei for å få et forhold til å fungere! Jeg har stor respekt for Islam, på lik linje som han respekterer min tro og min kultur. Har selv lest deler av Koranen. En del muslimer har det å ødelegge for alle de andre. Og det er kun disse tilfellene vi nordmenn har fått sett. Og synd er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok at mange er så forelsket i det øyeblikket de gifter seg at de ikke tenker over eventuelle kulturelle motsetninger. Etter at man er gift må man ta tak i de problemene som oppstår i kjølvannet av bla. dette og det viser seg gang på gang at ikke alle er i stand til å ta like rasjonelle avgjørelser.

Selv om mange forhold selvfølgelig fungerer utmerket er det de som misslykkes som ofte får fatale konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fordi jeg er veldig glad i ham og aller helst vil leve resten av livet mitt sammen med ham... "utlendinger" er temmelig stigmatiserende, du burde prøve deg med "noen som har svært forskjellig bakgrunn, det være seg kultur eller religion eller tradisjoner" eller noe i den duren. Så kan du ta en generell diskusjon på like barn leker best vs. motsetninger tiltrekker og se hvor det ender?

Når man finner sitt livs kjærlighet, kan man ikke la være å satse bare fordi man ikke har likedanne pass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg med min mann (kosovoalbaner) av samme grunn som VesleBråka (og sikkert de fleste andre som gifter seg). Vi har vært sammen i 11-12 år nå, og jeg er helt sikker på at jeg har tatt riktig valg. Kunne ikke tenke meg en annen. Han er min beste venn, kjempegod far og ektemann. Det med kultur og religion har aldri vært et problem for oss. Han er muslim, men ikke fanatiker som mange automatisk tenker her i landet bare de hører ordet. Vi klarer alltid å møtes på midten der uenigheter oppstår. Tror ikke de som er i forhold der begge er norske er like i ett og alt heller. Fikk også høre at "bare vent, han kommer nok til å ta kontrollen over deg", men ærlig talt, hadde han vært så psyko hadde det nok vist seg aldri så lite i løpet av alle disse årene. Men det er litt irriterende at folk har et slikt syn. En utenlandsk mann må liksom "bevise" at han er skikkelig, det blir automatisk antatt at han ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gifter meg med en engelskmann i juni og jeg gjør det fordi jeg elsker ham. Har også vært sammen med en muslim uten å bli utsatt for noe som helst form for vold.

De siste månedene har da norske menn til fulle bevist at de også er istand til å ta livet av samboere, kone og barn.

Enig med tidligere svar - det er viktig å tenke seg nøye om før man gifter seg uansett hvor brudgommen er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon så er det langt fler norske i Bergen Kretsfengsel som sitter fengslet for drap/mishandling av ektefelle enn det er utenlandske.

Nå er det litt fler nordmenn enn utlendinger i Norge, så argumentet veier ikke så tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest kun innom...

Det smarteste jeg noen gang har gjort var å gifte meg med en indisk mann.

Jeg ville aldri ha funnet lignende blandt norske menn.

- Så omsorgsfull - så opptatt av familien - så snill - så dønn ærlig - så vanvittig lite egoistisk.

Jeg har noen samboerskap bak meg med norske menn. Jeg var MEGET bevisst da jeg valgte en mann fra en annen kultur. Jeg ville rett og slett ikke ha en nordmann...

Takk for den kulturelle forskjellen! Bedre kunne jeg ikke ha hatt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kun innom...
En annen ting er kvinnesynet. Dette går ikke an å skyve under matten' date=' de ser ned på kvinner og sidestiller ikke dem med seg selv.quote']

Kremt, kremt..... har du sjekket det kristelige kvinnesynet i det siste????????????????

Det står skrevet svart på hvitt i bibelen at kvinnen er mannen underdaning. Eller er det noe du velger å se bort i fra?

Jeg kjenner mange kristne menn som mener akkurat det....så kom ikke her!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...