Gå til innhold

Trenger MANGE tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal være med å trene en gjeng med 5-åringer i årets sesong på barneidretten. Har i dag vært på møte, og skal ha hovedansvar for opplegget 4 ganger utover høsten. 2 av gangene er greie nok, men jeg trenger mange tips til de andre to treningene. Ene gangen skal vi ha diverse leker, a la haien kommer o.l. Men jeg synes det har en tendens til å bli de samme lekene hver gang, så derfor håper jeg noen her kan komme med noen nye ideer. Det må jo da være leker hvor man ikke får en markert vinner og en taper, men at alle på en måte er vinnere.

Trenger også mange tips til ballaktiviteter. Ikke fotball, håndball o.l., men mer type kaste til hverandre, løpe med ball o.l. Har f.eks den der 5-6stk står etter hverandre med beina ut, så skal førstemann kaste ballen gjennom beina på alle, den bakerste tar ballen, springer fram og gjør det samme. Den er kjekk. Så går det kanskje an at to og to går sammen, har en ball mellom seg (mage mot mage) og beveger seg rundt uten å miste ballen? Eller noe sånt?

Pliis, kom med mange kjekke ideer.

Enkle oppvarminger på 5-10min mottas også med stor takk. Er litt grønn på dette. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Hvis dere har en stor seilduk (laget i samme stoff som fallskjermer, veldig lett) så kan man legge ballen oppi, og "bølge" den avgårde. (store bølger, små bølger)

Hinderløyper med innlagt ballaktivitet (kaste i veggen feks)

Stiv heks - når musikken stanser så skal alle stå stille, de som begever seg må bli "fridd" av noen som kryper mellom bena

--

Søk på nett, tror det finnes mange tips til grovmotoriske leker på nett!

Ellers er det viktig at det er GØY, også for de ungene som ikke er så flinke. Prøv å finne varierte aktiviteter som alle kan klare innimellom. (altså, noen er flink med ball, andre til musikk, høydehopp/lengdehopp, etc) Unngår vinner/taper -det mister barn for motivasjonen av.

Skrevet

Det finnes en bok om ballaktiviterer for unger, laget for sånne ting som du snakker om. Spør på biblioteket etter "Ballsidighet : leik og trivsel med ball" av Kåre J. Mol.

Heftet inneholder leiker, øvelser og ideer til varierte bevegelsesutfordringer med ball. Øvelsene stimulerer til allsidig bruk av kroppen og sansene og gir deltakerne mange utfordringer. Heftet retter seg mot alle som leder aktiviteter for barn i alderen 6-12 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...