Agurk Skrevet 30. august 2006 #1 Skrevet 30. august 2006 OK. Må spørre dere igjen. Kan jeg "nekte" far delt foreldre-rett? Vi har en historie med vold, dop og svik. Hans foreldre ønsker å "ta" datteren min, og går til barnevernet med løgner. Barnevernet tror på meg. Ønsker at far skal ha kontakt med barnet. Ønsker ikke noen debatt rundt fars rettigheter her, kun jeg som kjenner til de faktiske forhold. Så kan jeg beholde foreldreretten alene på bakgrunn av mishanling, dop og annen elendighet???? Stoler ikke på hans foreldre, de gjør alt for å sverte meg. Jeg er redd.
liv Skrevet 30. august 2006 #2 Skrevet 30. august 2006 Du kan ikke nekte han delt foreldrerett, men du kan nekte han delt omsorg. I allefall frem til det har vært i retten.
Far til 2 Skrevet 30. august 2006 #3 Skrevet 30. august 2006 Jeg er enig med de to overstående. Du kan sansynligvis ikke nekte far foreldreansvar (som er det juridiske begrepet jeg tror du mener). Men du kan nekte han delt omsorg. Og som de andre sier må du samle bevis over lang tid for dine påstander. Å nekte faren delte foreldreansvar gir sansynligvis ingen resultater. Dette er noe som tildeles 99,9% ? av alle foreldre og medfører ikke annet enn at samværsforelder har rett til medisinske informasjon om barnet, informasjon fra skole om hvordan det går, samt enkelte andre ting (f.eks. kan du ikke uten godkjenning flytte til utlandet med barnet). Samvær er vanskeligere å nekte hvis far har kontroll over seg selv når han er sammen med barnet. Men en domstol har ikke lov til å dømme felles omsorg så dette kan du set bort ifra. Han skal ha sterke bevis mot deg om han skal kunne overta omsorgen basert på hva du forteller.
Gjest regine Skrevet 31. august 2006 #4 Skrevet 31. august 2006 Du trenger ikke "gi" far noe som helst, slik du beskriver situasjonen. Hvis han mener at han vil ha del i foreldreansvaret, da er det HANS ansvar å ta saken via mekling til retten. Dersom han IKKE gjør dette, bruker han bare dette som en trussel for å "ta" deg. Mao: mye skrik og lite ull. Personlig hadde jeg satt meg på min brede bak og avventet hva far gjorde. Selvsagt samlet ALT av dokumentasjon på det du forteller her inne, loggført all kontakt, alt samvær, alle brudd på avtaler etc. Da stiller du mye sterkere i en eventuell sak. lykke til.
Gjest allium Skrevet 31. august 2006 #5 Skrevet 31. august 2006 Du trenger ikke "gi" far noe som helst, slik du beskriver situasjonen. Hvis han mener at han vil ha del i foreldreansvaret, da er det HANS ansvar å ta saken via mekling til retten. Dersom han IKKE gjør dette, bruker han bare dette som en trussel for å "ta" deg. Mao: mye skrik og lite ull. Personlig hadde jeg satt meg på min brede bak og avventet hva far gjorde. Selvsagt samlet ALT av dokumentasjon på det du forteller her inne, loggført all kontakt, alt samvær, alle brudd på avtaler etc. Da stiller du mye sterkere i en eventuell sak. lykke til. ← Akkurat det sa advokaten min til meg også. "Len deg godt tilbake og la ham ta initiativet. HVIS han stevner deg, gir du deg når stevningen foreligger." Har ikke hørt et pip fra farens kant etterpå, gitt... Tomme tønner ramler mest.
Milo Minderbinder Skrevet 31. august 2006 #6 Skrevet 31. august 2006 Du kan ikke nekte. Men VÆR SÅ SNILL!!!.......ikke bruk ordet foreldrerett. Som forelder har du ikke "rett", du har kun plikt. Foreldreansvar, det har du. Hva enn som skjer når det gjelder barn, ikke møt systemet med en atmosfære av å kreve rettigheter. Gå inn for å synliggjøre ditt ansvar.
Gjest regine Skrevet 31. august 2006 #7 Skrevet 31. august 2006 Du kan ikke nekte. ← JO, hun KAN nekte. Hun trenger ikke "gi" far del i foreldreansvaret, og slik denne faren er beskrevet bør hun heller ikke det. Retten kan gi faren del i foreldreansvaret, men da må far først ta saken så langt. Inntil han gjør det trenger ikke mor gjøre noe som helst.
Gjest Agurk i.i Skrevet 31. august 2006 #8 Skrevet 31. august 2006 Takk for svar så langt dere Men hvis han trekker meg for retten, må jeg betale advokathonorarer osv da? Eller blir det dekket av det offentlige?
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #9 Skrevet 31. august 2006 Men en domstol har ikke lov til å dømme felles omsorg så dette kan du set bort ifra. Han skal ha sterke bevis mot deg om han skal kunne overta omsorgen basert på hva du forteller. ← Stemmer dette? Vil det bli en av foreldrene som får det åkke som? Hvorfor kan de ikke dømme delt omsorg?
Gjest allium Skrevet 31. august 2006 #10 Skrevet 31. august 2006 Takk for svar så langt dere Men hvis han trekker meg for retten, må jeg betale advokathonorarer osv da? Eller blir det dekket av det offentlige? ← Det kommer an på inntekten din. Du har rett til fri rettshjelp hvis du tjener under 230000 i året. Hvis ikke, må du betale, men da kan du gjøre som min advokat rådet meg til - gi deg så snart stevningen er et faktum. For du vinner ikke en sånn sak.
Gjest Agurk i.i Skrevet 31. august 2006 #11 Skrevet 31. august 2006 Nei jeg vinner ikke en sånn sak, men skulle gjerne hatt urinprøver av far. Det kommer han til å nekte. da trekker han meg sikkert for retten. Hvordan stiller saken seg da?
Gjest regine Skrevet 31. august 2006 #12 Skrevet 31. august 2006 Hvis du ikke allerede HAR en advokat, så skaff deg en. En som jobber med familierett. Vedk. vil kunne si hva og hvordan du bør gjøre det i forhold til f.eks. urinprøve! En skulle tro at med en viss forhistorie burde du ha rett til det siden det handler om barnets beste, men jeg vet ikke.
Gjest regine Skrevet 31. august 2006 #13 Skrevet 31. august 2006 Stemmer dette? Vil det bli en av foreldrene som får det åkke som? Hvorfor kan de ikke dømme delt omsorg? ← Retten har ikke lov til å dømme "delt omsorg/delt bosted" fordi dette anses å være en boform for barn som faktisk krever at foreldrene er i stand til å samarbeide. Har saken havnet i retten så er det mye som tyder på at de ikke er i stand til det. Dermed vil en av foreldrene ha den daglige omsorgen, og den andre vil få samvær. I et slikt tilfelle som trådstarter har, er det uansett utenkelig at far ville få daglig omsorg. Antakelig vil han få del i foreldreansvaret, men det er ikke så sikkert som "alle" her åpenbart mener.
Gjest allium Skrevet 31. august 2006 #14 Skrevet 31. august 2006 Nei jeg vinner ikke en sånn sak, men skulle gjerne hatt urinprøver av far. Det kommer han til å nekte. da trekker han meg sikkert for retten. Hvordan stiller saken seg da? ← Hvis du har inntekt over grensen, må du regne med å betale for din egen advokat. I familiesaker i første rettsinstans (tingretten), blir partene i de aller fleste tilfeller nødt til å betale sine egne utgifter uansett utfallet av saken. Det skal være en veldig klar dom for at taperen får motpartens omkostninger.
Far til 2 Skrevet 31. august 2006 #15 Skrevet 31. august 2006 Akkurat det sa advokaten min til meg også. "Len deg godt tilbake og la ham ta initiativet. HVIS han stevner deg, gir du deg når stevningen foreligger." Har ikke hørt et pip fra farens kant etterpå, gitt... Tomme tønner ramler mest. ← Jeg kan faktisk ikke se at det er til barnets beste å la være å samarbeide slik at du tvinger faren til domstolene. Jeg kan heller ikke se hvorfor mødre skal velge å trenere samarbeidet på en slik måte at en presser far til store økonomiske utgifter når det likevel ikke gir det resultatet en ønsker (nekte foreldreansvar). Jeg skulle gjerne sett på hvilket grunnlag en mor velger å nekte delt forelldreansvar når hun vet hun ikke får nektet dette i en domstol. Slike tilfeller tyder på at det er ønsket å straffe barn og far. For hvis mor kjenner til at domstolene ikke definere handlingen som barnets beste tyder det på at denne moren har andre ønsker enn å skape et godt klima mht samarbeid og barnets beste.
Gjest regine Skrevet 31. august 2006 #16 Skrevet 31. august 2006 BARN har rett til foreldre som er opptatt av BARNETS ve og vel. SAMARBEID betyr IKKE at mor skal legge seg langflat og hoppe hver gang far sier hopp. SAMARBEID er en toveis greie, men jeg ser jo at noen ikke har skjønt det. hvorfor skal trådstarter GI faren del i foreldreansvaret, en mann som tydeligvis bruker dop og er voldelig? Mener du seriøst at det er et godt forbilde for et barn? Dersom denne mannen (med sin forhistorie) så veldig gjerne vil ha del i foreldreansvaret, hvorfor skal han da ikke måtte "bevise" dette ved å f.eks. kalle inn til mekling? Hvorfor skal hans trussler om det ene og det andre "premieres" ved at mor legger seg flat og lar seg trampe på? Det er nemlig BARNET og BARNETS beste som er det viktige, ikke fars evt. sårede følelser......
Carrot Skrevet 31. august 2006 #17 Skrevet 31. august 2006 (endret) Har ikke lest alle svarene du har fått men - jeg tror du skal ta saken opp med politiet fordi : hvis du har annmeldt han for vold etc vil de kunne støtte deg og gi deg og barneværnet det dere trenger for at dere sammen skal kunne beskytte deg og barnet på best mulig måte... Legger til her at du ikke nødvendigvis trenger betale advokat selv om du ikke får innvilget "fri rettshjelp" da det finnes mange organisasjoner og advokater som tar saker ProBono... Endret 31. august 2006 av Carrot
Gjest allium Skrevet 31. august 2006 #18 Skrevet 31. august 2006 Jeg kan faktisk ikke se at det er til barnets beste å la være å samarbeide slik at du tvinger faren til domstolene. Jeg kan heller ikke se hvorfor mødre skal velge å trenere samarbeidet på en slik måte at en presser far til store økonomiske utgifter når det likevel ikke gir det resultatet en ønsker (nekte foreldreansvar). Jeg skulle gjerne sett på hvilket grunnlag en mor velger å nekte delt forelldreansvar når hun vet hun ikke får nektet dette i en domstol. Slike tilfeller tyder på at det er ønsket å straffe barn og far. For hvis mor kjenner til at domstolene ikke definere handlingen som barnets beste tyder det på at denne moren har andre ønsker enn å skape et godt klima mht samarbeid og barnets beste. ← På hvilken måte straffer det barnet? Og nå er du igang med å tillegge meg hensikter og meninger igjen. Jeg kjenner min eks - det gjør ikke du. Og jeg forsikrer deg om at han har EN eneste hensikt med å be om felles foreldreansvar, nemlig en mulighet til å vanskeliggjøre hverdagen min. Her har vi en far som nekter å inngå fast samværsavtale. Som er dømt for drapstrusler mot sine barns mor. Som ikke én eneste gang i den tiden vi har vært fra hverandre har møtt opp på foreldremøter, foreldresamtaler eller andre arrangementer angående skole, barnehage og barnas fritid forøvrig. Som aldri har bedt verken meg eller instanser som angår barna om informasjon om dem - informasjon han vet han ville fått hvis han ønsket den. Hvis mannen virkelig mener noe med at han ønsker del i foreldreansvaret, ja så gjør han det som kreves for å skaffe det. Min eks gidder ikke møte på familievernkontoret til mekling engang. Og hvis du nå svarer at det ikke betyr noe for hverdagen min om han har foreldreansvar eller ikke - hvorfor er det så viktig for barna at han har det da?
Far til 2 Skrevet 31. august 2006 #19 Skrevet 31. august 2006 BARN har rett til foreldre som er opptatt av BARNETS ve og vel. SAMARBEID betyr IKKE at mor skal legge seg langflat og hoppe hver gang far sier hopp. SAMARBEID er en toveis greie, men jeg ser jo at noen ikke har skjønt det. hvorfor skal trådstarter GI faren del i foreldreansvaret, en mann som tydeligvis bruker dop og er voldelig? Mener du seriøst at det er et godt forbilde for et barn? Dersom denne mannen (med sin forhistorie) så veldig gjerne vil ha del i foreldreansvaret, hvorfor skal han da ikke måtte "bevise" dette ved å f.eks. kalle inn til mekling? Hvorfor skal hans trussler om det ene og det andre "premieres" ved at mor legger seg flat og lar seg trampe på? Det er nemlig BARNET og BARNETS beste som er det viktige, ikke fars evt. sårede følelser...... ← Nå var det faktisk snakk om et tilfelle der far likevel etter all sansynlighet ville få foreldreansvar som jeg svarte på. Det er i slike saker jeg ikke kan forstå at det er barnets beste å nkte han det, ikke minst når vi vet hvilke begrensninger som ligger i dette begrepet.
Far til 2 Skrevet 31. august 2006 #20 Skrevet 31. august 2006 På hvilken måte straffer det barnet? Og nå er du igang med å tillegge meg hensikter og meninger igjen. Jeg kjenner min eks - det gjør ikke du. Og jeg forsikrer deg om at han har EN eneste hensikt med å be om felles foreldreansvar, nemlig en mulighet til å vanskeliggjøre hverdagen min. Her har vi en far som nekter å inngå fast samværsavtale. Som er dømt for drapstrusler mot sine barns mor. Som ikke én eneste gang i den tiden vi har vært fra hverandre har møtt opp på foreldremøter, foreldresamtaler eller andre arrangementer angående skole, barnehage og barnas fritid forøvrig. Som aldri har bedt verken meg eller instanser som angår barna om informasjon om dem - informasjon han vet han ville fått hvis han ønsket den. Hvis mannen virkelig mener noe med at han ønsker del i foreldreansvaret, ja så gjør han det som kreves for å skaffe det. Min eks gidder ikke møte på familievernkontoret til mekling engang. Og hvis du nå svarer at det ikke betyr noe for hverdagen min om han har foreldreansvar eller ikke - hvorfor er det så viktig for barna at han har det da? ← Du vet naturligvis langt bedre enn alle andre her inne hvordan deres situasjon er. Men jeg kan ikke forstå at en far med foreldreansvar kan lage problemer for deg. At han ikke har stilt opp på foreldremøter/foreldresamtaler, etc kan også være basert på at han faktisk ikke har juridisk ret til å stille på disse møtene for å få informasjon om barnets utvikling. Det er jo akkurat dette du har trenert bort. Jeg synes det er en holdning hos noen kvinner som går ut på at: "om far ønsker informasjon om barnet vårt skal han f... meg få slite og om nødvendig gå til rettsak". Hvordan dette gagner barnet er det jeg setter spørsmålstegn ved. De 5 første årene etter samlivsbruddet ble jeg også nektet å delta på møter sammen med mor. All informasjon ble da tatt på tlf med lærer ettersom lærerene ikke får (fikk ?) kompensasjon for den fritiden de brukte til dette). Det medførte at jeg ikke fikk være tilstede når det var samtale mellom barn/forelder/skole. At dette var til barnets beste tviler jeg sterkt på. Å delta i slike møter er altså noe foreldre MED foreldreansvar kan bli nektet. Hvis mor samtidig vet at far med 99% sikkerhet vil få foreldreansvar og ha rett til å stille opp på foreldremøter, etc, - kan jeg ikke se at det må være andre årsaker enn barnets beste som gjør at mor ønsker en konflikt/rettsak rundt dette tema.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå