Gå til innhold

Barnemusikant

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har gått forbi en jente i byen flere ganger den siste uka nå. Hun er vel rundt 10-12 år gammel, og står og spiller for penger. Hun kan se litt utenlandsk ut.

Jeg syns i utgangspunktet det er positivt at barn stiller seg opp i gata utenfor huset og selger saft eller spiller for forbipasserende. Men i dette tilfellet ser det ut som ut står i mange timer og hun er tilsynelatende helt alene midt i en stor by.

Får en ekkel følelse av at hun tjener penger for noen andre enn seg selv. Jeg kan jo ikke vite dette. Og kanskje jeg bare er fordomsfull fordi hun ser litt utenlandsk ut.

Men jeg går nå og lurer på om man burde gjort noe? Og hvis det skulle vise seg at hun tjener penger for foreldrene sine - er dette lovlig? Hvis hun og foreldrene er turister, kan man gjøre noe da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet

En annen ting: burde man gi penger? La oss si at hun jobber for noen andre, vil penger a) forhindre at hun evt. blir kjeftet på eller slått fordi hun har vært flink, eller b) oppfordre foreldrene til å la henne spille mer?

Skrevet

Kall meg gjerne fordomsfull, men jeg føler meg ganske sikker på at disse barna (jeg har selv sett flere stykker gjennom lang tid) ikke er turister og tjener penger til noen voksne som for lenge siden har innsett at folk gir penger langt mer villig til barnemusikanter enn til voksne musikanter.

Har de fast tilhold i Norge så skal barna på skolen på dagtid, og det er vel barnevernet som er rette instans til å angripe saken (hvis noen gidder å sende dem en bekymringsmelding). Er de på gjennomreise tror jeg eneste mulighet til å få myndighetene til å gripe inn er å politianmelde dem for forstyrrelse av den offentlige ro og orden eller noe slikt. Gitt at barna ikke har søkt og fått innvilget tillatelse til å være gatemusikanter. Politiet vil antageligvis da kontakte barnevernet.

Personlig tror jeg det er svært lite norske myndigheter kan gjøre for å hjelpe disse ungene. Gir man dem penger må man nesten regne med at de ikke selv får beholde dem. Hvis de spør om penger til mat/klær kan man kanskje tilby seg å kjøpe varene til dem istedenfor? Jeg gjør av og til det med "vanlige" tiggere, og de blir stort sett glade for å få et måltid. Det er naturligvis veldig formyndersk, men jeg vil ikke bruke pengene mine på dop selv når det er noen andre som skal bruke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...