Gjest Mor24 Skrevet 28. august 2006 #1 Skrevet 28. august 2006 Hei Jeg har en sønn som nettopp er begynt i 3.klasse. Jeg tror tallforståelsen hans ikke er så bra som den kanskje burde være. Har også fått følelsen av at han ligger litt bak de andre etter samtale med lærer. Han er en meget oppvakt gutt og har ingen problemer i andre fag. Hva kjennetegner mangelfull tallforståelse i denne alderen? Og hva kan jeg som forelder gjøre for å hjelpe?
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #2 Skrevet 28. august 2006 Hei Jeg har en sønn som nettopp er begynt i 3.klasse. Jeg tror tallforståelsen hans ikke er så bra som den kanskje burde være. Har også fått følelsen av at han ligger litt bak de andre etter samtale med lærer. Han er en meget oppvakt gutt og har ingen problemer i andre fag. Hva kjennetegner mangelfull tallforståelse i denne alderen? Og hva kan jeg som forelder gjøre for å hjelpe? ← Mengdetrening er den enkleste måten å øve inn tallforståelse på. Dette kan du gjøre overalt, men husk å bruke konkrete hjelpemidler! Tegn, bruk penger, epler, fyrstikker, legoklosser eller lignende. På butikken: Hvor mange epler ser du i pose x? Hvor mange løk ser du i pose y? Hvor mange fler er det i pose x? Vi trenger 2 bananer til kaken, og 4 til å spise... kan du hente dem for meg? Eller telle sparepengene, morsomt og lærerikt... Hva er mest? 1 av den, 2 av den eller 10 av den? Ellers er det ikke nødvendig å bli bekymret for tallforståelsen ennå, den kommer vanligvis som lyn fra klar himmel, og da skjønner han plutselig ALT. På samme måte som de må knekke "lesekoden" for å forstå bokstavenes mening, så må de knekke "tallkoden" for å forstå tallenes betydning. Det er individuelt når dette skjer, men vanligvis så kommer det i løpet av 3. klasse om ikke før.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #3 Skrevet 28. august 2006 Ikke stress med å kunne regne med store tall! Jeg sier ikke at dere gjør det, men jeg har opplevd mange foreldre som vil at barna skal komme så langt som mulig så fort som mulig uten å ha dannet et godt grunnlag. Tallene til 10 eller 20 og å lære seg nokså automatisk de ulike addisjonstykkene innenfor dette før man går videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå