kkristin Skrevet 28. august 2006 #1 Skrevet 28. august 2006 http://www.helsenytt.no/artikler/samsoving.html - Trygg samsoving er godt for barn og foreldre og gir minimal risiko for krybbedød når foreldrene er røykfrie
Gjest prestekrage Skrevet 28. august 2006 #2 Skrevet 28. august 2006 Men igjen: Den største årsaken til baby-dødsfall her i landet er overoppheting (disse tilfellene blir registrert som krybbedød). Og i senga sammen med to andre mennesker kan det fort bli varmt!! (ikke ment som diskusjon- bare ett NB!)
kkristin Skrevet 28. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 28. august 2006 Men igjen: Den største årsaken til baby-dødsfall her i landet er overoppheting ← Hvor har du dette fra?
Jens Skrevet 28. august 2006 #4 Skrevet 28. august 2006 Hvor har du dette fra? ← http://home.online.no/~kneshei/barndod.htm
Gjest Tweetypie Skrevet 28. august 2006 #5 Skrevet 28. august 2006 http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=87753&subid=0 Her står det også litt om samsoving og en sammenheng mellom dette og krybbedød.
Gjest Tweetypie Skrevet 28. august 2006 #6 Skrevet 28. august 2006 Sitter du forresten og graver opp absolutt alt som støtter dine teorier en smule ?
Gjest baby-E Skrevet 28. august 2006 #7 Skrevet 28. august 2006 Sitter du forresten og graver opp absolutt alt som støtter dine teorier en smule ? ←
Elanor Skrevet 28. august 2006 #8 Skrevet 28. august 2006 http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=87753&subid=0 Her står det også litt om samsoving og en sammenheng mellom dette og krybbedød. ← Det var faktisk dette jeg hadde tenkt til å dra opp, bortsett fra at jeg har hentet frem primærkilden Først og fremst: Vet dere hva en kunnskapsoppsumering er? Kort sagt er det slik at de støvsuger verden etter informasjon om problemstillingen, og så sammenfatter de resultatene. Et resultat fra en kunnskapsoppsumering er derfor mye mer pålitelig enn resultater hentet fra en enkeltstudie. I fjor lagde Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten en slik rapport for å vurdere tilgjengelig forskning på samsoving og bruk av smokk og hvilke effekter det har på amming og risiko for krybbedød. Der kom det bl.a. frem at: Forskning har ikke vist noen sammenheng mellom samsoving og økt risiko for krybbedød blant spedbarn over åtte uker. Samsoving, når mor har røykt i svangerskapet og/eller mor eller partner røyker etter fødsel øker risiko for krybbedød. Det er uklart om samsoving øker risiko for krybbedød blant nyfødte (yngre enn åtte uker). Rapporten kan lastes ned fra denne siden. Jeg har sitert fra forsiden.
Gjest Tweetypie Skrevet 28. august 2006 #9 Skrevet 28. august 2006 Et lite spørsmål: Er du så usikker på samsoving og langtidsamming at du plent må dra dette frem i hver eneste tråd og prakke det på alle andre ? Tyder jammen ikke på mye sikkerhet gitt
kkristin Skrevet 28. august 2006 Forfatter #10 Skrevet 28. august 2006 Et lite spørsmål: Er du så usikker på samsoving og langtidsamming at du plent må dra dette frem i hver eneste tråd og prakke det på alle andre ? Tyder jammen ikke på mye sikkerhet gitt ← Beklager hvis jeg fornærmer deg på noen måte. Syns dette var en interessant artikkel, verdt å spre litt rundt omkring.
kkristin Skrevet 28. august 2006 Forfatter #11 Skrevet 28. august 2006 Forskning vil si stadig utvikling. Og dette er en ny rapport. Kan jo hende at noen er interessert i og lese den og? Det er ikke skadelig og lese nyere rapporter.
Gjest Tweetypie Skrevet 28. august 2006 #12 Skrevet 28. august 2006 Beklager hvis jeg fornærmer deg på noen måte. Syns dette var en interessant artikkel, verdt å spre litt rundt omkring. ← Du fornærmer ikke, men nå har jeg lest så mange tråder fra deg der du drar opp en teori, men du presenterer ikke fakta fra bl.a legeforening osv.
Elanor Skrevet 28. august 2006 #13 Skrevet 28. august 2006 Forskning vil si stadig utvikling. Og dette er en ny rapport. Kan jo hende at noen er interessert i og lese den og? Det er ikke skadelig og lese nyere rapporter. ← Klart det, men som sagt: Et resultat fra en kunnskapsoppsumering er mye mer pålitelig enn resultater hentet fra en enkeltstudie. (Arne Stray-Pedersen har publisert i Tidsskrift for den norske lægeforening, han også.)
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #14 Skrevet 28. august 2006 Leste du hele artikkelen kkristin? Jeg fant den veldig interessant, men mest sannsnlig ikke av samme grunn som deg... Sitat hentet fra samme artikkel som du henviser til: - Trygg samsoving er godt for barn og foreldre og gir minimal risiko for krybbedød når foreldrene er røykfrie. Men det hender at mor og far sover dårlig og ligger på ank når de har spedbarnet i sengen. Det aller tryggeste er at den lille sover i egen seng som står inntil foreldresengen. Da er det enkelt for mor å legge barnet til brystet når det vil die, og legge det tilbake i egen seng når måltidet er slutt Oppsummert: det er ikke noe galt i å samsove, MEN det tryggeste er at barnet ligger i egen seng.... Samsoving blir altså ikke anbefalt i denne artikkelen!
Tusenfryd Skrevet 28. august 2006 #15 Skrevet 28. august 2006 Vi er på et diskusjonsforum hvor enhver har lov å starte tråder og forfekte egne synspunkter. Å svare enhver tråd en bruker starter med kritikk om dennes generelle synspunkter, og i tillegg kritisere for at brukeren faktisk leter etter dokumentasjon for disse, gjør at en saklig diskusjon eller meningsytring blir ganske håpløst. Jeg er søplelei av alle som går i mot kkristin bare fordi det er hun som starter tråden, og ikke tar fatt i, og svarer på temaet! Sånn, da var det sagt. Så vil jeg bare si at vi har praktisert samsoving, har følt oss trygge på det, har bred nok seng til det, og har aldri hatt den lille under våre store og tunge dyner, men brukt egen liten babydyne, som ikke er for varm. Vi har også lett rundt etter dokumentasjon, lest og satt oss inn i, ikke før vi vi begynte med dette, men som en støtte til det naturlige valget (for oss) vi allerede hadde tatt. jeg setter stor pris på slike brukere som kkristin som forsyner meg med artikler og info jeg kanskje ikke har funnet selv.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #16 Skrevet 28. august 2006 Beklager hvis jeg fornærmer deg på noen måte. Syns dette var en interessant artikkel, verdt å spre litt rundt omkring. ← Ærlig talt Kkristin. Det er mindre risiko for krybbedød for barn soms over sammen med foreldrene DE FØRSTE TO MÅNEDENE, dette støtter ikke på noen måte at din tre-åring sover i samme seng som deg og mannen din.
kkristin Skrevet 28. august 2006 Forfatter #17 Skrevet 28. august 2006 Ærlig talt Kkristin. Det er mindre risiko for krybbedød for barn soms over sammen med foreldrene DE FØRSTE TO MÅNEDENE, dette støtter ikke på noen måte at din tre-åring sover i samme seng som deg og mannen din. ← Unnskyld meg, men hva har egentlig dette med min treåring og gjøre? Kanskje jeg må gi opp å kunne ha en normal debatt på dette forumet.
kkristin Skrevet 28. august 2006 Forfatter #18 Skrevet 28. august 2006 (endret) Et lite spørsmål: Er du så usikker på samsoving og langtidsamming at du plent må dra dette frem i hver eneste tråd og prakke det på alle andre ? Tyder jammen ikke på mye sikkerhet gitt ← Kan du svare meg på en ting? Hva har dette med temaet og gjøre? Hvorfor blir du så berørt av det faktum at jeg legger ut denne artikkelen, at du må trø til å si så stygge og usaklige ting? Er er det bare din generelle tone til dem som har andre oppfatninger enn deg? Isåfall, tyder ikke det på så mye sikkerhet fra din side. Går det ikke an å bare være et saklig voksent menneske? Endret 28. august 2006 av kkristin
L@dy Skrevet 28. august 2006 #19 Skrevet 28. august 2006 Til Tusenfryd sitt innlegg: Snuppa vår sover også i vår seng, og jeg trives med det. Jeg sier JEG, fordi sambo for tiden sover i stua. Hehhe.... Det er nå forsividt ikke en permanent løsning, men det ble sånn siden han skulle tidlig på jobb. Men han synest også det er veldig koselig å ha lillesnupp i senga med oss, når han sover der gjerne i helger da. For oss så var det ikke noe vi egentlgi valgte at hun skulle sove i vår seng, mer det at hun skreik som om hun såg fanden selv etter vi senket bunnen på senga hennes. Samsoving ER diskutert, og da ER det godt å lese det positive ved det.
Gjest Tweetypie Skrevet 28. august 2006 #20 Skrevet 28. august 2006 Visst skal jeg svare deg Kkristin: Mitt problem er at du presenterer ting som faktisk ikke blir anbefalt. Det anbefales ikke å samsove. Stygge og usaklige ting ? Jeg konstaterer et faktum - dersom du ikke tåler det så bør du kanskje ikke være på et diskusjonsforum ? Du er nå ganske bastant selv så hvorfor ikke tåle at noen motsier deg kanskje ? Men joda jeg er et saklig og voksent menneske (stort sett)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå