Gjest Gjest_ylva_* Skrevet 26. august 2006 #1 Skrevet 26. august 2006 mine tre barn på 8, 10 og 2 år fikk hver sin store boks med godteri forrige søndag da besteforledrene kom fra ferie. I dag skulle de få kose seg med noe av dette, men så viser det seg at nesten alt i alle boksene er oppspist Ingen vil innrømme noe som helst, så i dag er det kun 2-åringen som har fått lørdagsgodt. han har iallfall ikke kunne klatre opp til den øverste hylla i skapet! hva ville dere gjort. har snakket med barna, men de har hver sin gode forklaring en av dem lyver glatt, eller begge? det eldste barnet hadde søppelbøtten sin full av snopepapir, men innrømmer likevel ingenting. tro hva jeg har gjort feil i oppdragelsen. jeg blir ganske så trist og lei.
Gjest Gjesta Skrevet 26. august 2006 #2 Skrevet 26. august 2006 Hehe, du har nok ikke bommet så ille på barneoppdragelsen Husker hvordan vi klatret rundt og titta på toppen av skap og rota i alle skuffer og hyller for å finne noe snop da vi var små. Jeg synes du skal gi kollektiv straff til barna. Si at du nekter dem lørdagsgodt i en måned (kanskje litt strengt?) hvis ingen tilstår. Så får du heller bare straffe den som er skyldig dersom noen tilstår... Kanskje de skjønner at det ikke lønner seg å jukse til seg litt ekstra smågodt?
Gjest Mireya Skrevet 26. august 2006 #3 Skrevet 26. august 2006 Jeg gikk også og snek i skapene da jeg var på den alderen. Søsknene mine også. Og alle andre (voksne) jeg har snakket med om temaet gjorde det samme..
Gjest gjest1 Skrevet 26. august 2006 #4 Skrevet 26. august 2006 Er det flere enn dere fire i husholdningen da? Var snopepapiret i soeppelboetta av riktig type?
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #5 Skrevet 26. august 2006 Jaja, konsekvensen blir jo at det ikke kjøpes inn mer snop på en stund. Men, prøv å sørge for at det er rom for at den skyldige tilstår - ved å vite at det ikke blir verre om h*n letter samvittigheten. Jeg har alltid hatt som policy at det alltid er verre om jeg finner ut om faenskap selv, istedet for at synderen bekjenner først. Litt av hvert som bobler til overflaten når jeg minner om dette. Ærlighet fører til strafferabatt. Jeg husker forresten hvor det sved da jeg som unge en gang ble anklaget av min tante (som jeg bodde hos en kort periode) for å ha tatt en liten Stratos til to kroner. Hun var streng på at jeg fikk ikke noe annet godt før jeg hadde innrømmet forbrytelsen. Jeg husker at det føltes som om verden skulle falle i grus fordi hun trodde jeg var en tyv. Heldigvis kom min eldre kusine hjem og fant meg grinende bak en busk, så hun løp sporenstreks til sin mor og fotalte hvor sjokoladen virkelig hadde tatt veien!
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #6 Skrevet 26. august 2006 Jeg har forresten hørt om familier hvor barna blir anklaget for å snoke til seg godteri, også viser det seg at den skyldige er faren i familien...
Gjest Tibz Skrevet 26. august 2006 #7 Skrevet 26. august 2006 Jeg synes du skal gi kollektiv straff til barna. Si at du nekter dem lørdagsgodt i en måned (kanskje litt strengt?) hvis ingen tilstår. Så får du heller bare straffe den som er skyldig dersom noen tilstår... Kanskje de skjønner at det ikke lønner seg å jukse til seg litt ekstra smågodt? ← Er enig med Vampyra! Ingen godteri før mysteriet er oppklart!
Spoven Skrevet 26. august 2006 #8 Skrevet 26. august 2006 Ærlighet fører til strafferabatt. ← Slik er det her i huset også! Som regel fungerer det kjempeflott. Og jeg tror ikke trådstarter har gjort noe galt i oppdragelsen av ungene. Absolutt ikke! Fristelsen ble for stor for en eller to av ungene, og det er vanskelig å innrømme det. Prøv å sett deg ned med dem hver for seg, og snakk med dem rundt dette, og gi dem rom for å innrømme det, uten å direkte legge press på dem. Forklar hvorfor det var galt at mesteparten av snopet ble oppspist på den måten, på en rolig og grei måte. Du har sikkert noen skjønne unger, som er oppdratt på en skikkelig måte! Men unger er unger. Tror det er flere unger som faller for fristelser enn de som ikke gjør det.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #9 Skrevet 26. august 2006 Husker jeg fikk skylda for å ha tatt ispinner og kjeks og for å ha puttet papiret under sofaen i stua etterpå........!!! Gjett om jeg ble forbanna?? Det var mine kjekke stebrødre som bare bodde sammen med oss kort tid som hadde gjort det. (men de var jo englebarna?!?!?) Og såra ble jeg også når min mor kunne tro at jeg var så dum. Jeg sa rett ut at hvis jeg vil ha noe så spør jeg, og så putter jeg søpla der den skal være...
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #10 Skrevet 26. august 2006 Jeg gikk også og snek i skapene da jeg var på den alderen. Søsknene mine også. Og alle andre (voksne) jeg har snakket med om temaet gjorde det samme.. ← Det rettferdiggjør likevel ikke handlingen. Jeg ville ha vært konsekvent, og sagt at hvis ingen av dem innrømmer skyld, blir det godteristopp i, som du sa, en måned. For at det skal virke effektivt, må dere ikke gi bort et gram sukker!
Gjest Madam Felle Skrevet 26. august 2006 #11 Skrevet 26. august 2006 (endret) Hehe, du har nok ikke bommet så ille på barneoppdragelsen Husker hvordan vi klatret rundt og titta på toppen av skap og rota i alle skuffer og hyller for å finne noe snop da vi var små. Jeg synes du skal gi kollektiv straff til barna. Si at du nekter dem lørdagsgodt i en måned (kanskje litt strengt?) hvis ingen tilstår. Så får du heller bare straffe den som er skyldig dersom noen tilstår... Kanskje de skjønner at det ikke lønner seg å jukse til seg litt ekstra smågodt? ← Er det rettferdig, at de som ikke har gjort noe skal bli straffet? For det er jo de det går ut over, når alle blir nektet godteri en hel måned. Jeg ville sagt til barna, at det blir ikke annen straff enn uten snop den dagen (for den straffen får jo barnet uansett) om den skyldige forteller sannheten, men finner jeg ut senere hvem som har gjort det blir det bare verre. For det kan være greit å få frem sannheten, og da slipper de uskyldige å bli straffet for noe de ikke har gjort. Som igjen ikke er litt rettferdig. Endret 26. august 2006 av Madam Felle
Gjest Gjesta Skrevet 26. august 2006 #12 Skrevet 26. august 2006 Er det rettferdig, at de som ikke har gjort noe skal bli straffet? For det er jo de det går ut over, når alle blir nektet godteri en hel måned. Jeg ville sagt til barna, at det blir ikke annen straff enn uten snop den dagen (for den straffen får jo barnet uansett) om den skyldige forteller sannehten, men finner jeg ut senere hvem som har gjort det blir det bare verre. For det kan være greit å få frem sannheten, og da slipper de uskyldige å bli straffet for noe de ikke har gjort. Som igjen ikke er litt rettferdig. ← Nei det er ikke rettferdig, men da lærer kanskje barna at man ikke skal la andre ta skylden for seg.
Gjest *kosejoker* Skrevet 26. august 2006 #13 Skrevet 26. august 2006 Enig med flere andre her: ikke noe godteri før mysteriet er oppklart. Jeg husker at jeg selv klatret meg gul og blå for å finne det som var av godteri. En jul gikk jeg til og med så langt som å spise halvparten av alle sjokoladene i sjokoladekalenderen til søsteren min til jul Da gjemte jeg meg under senga Oppdragelsen tror jeg ikke det er noen ting i veien med: Unger er unger!
Gjest gjest1 Skrevet 26. august 2006 #14 Skrevet 26. august 2006 Sånn går det når man forbyr barn noe ... da tar de det. Bedre å lære ungene å spørre hvis det er noe de vil ha ... da slipper man at de stjeler fra skapene.
Gjest Madam Felle Skrevet 26. august 2006 #15 Skrevet 26. august 2006 (endret) Nei det er ikke rettferdig, men da lærer kanskje barna at man ikke skal la andre ta skylden for seg. ← Og du lærer barna at selv de uskyldige blir straffet, fordi en ikke vil fortelle sannheten. Og en kan lære det barnet som er skyldig, at det er bedre å ikke si noe for da slipper den å være den eneste uten godteri. Lurer på om dere voksne er slik mot andre voksne også, straffer noens om ikke har gjort noe fordi en eller annen ikke vil fortelle sannehten. Eller er det lettere å gjøre slikt mot barn, fordi de er små? Endret 26. august 2006 av Madam Felle
Gjest Gjesta Skrevet 26. august 2006 #16 Skrevet 26. august 2006 Jeg ser ikke noe galt i det i det hele tatt! man lærer barn samvittighet.
Gjest Madam Felle Skrevet 26. august 2006 #17 Skrevet 26. august 2006 (endret) Jeg ser ikke noe galt i det i det hele tatt! man lærer barn samvittighet. ← Ja, og samtidig straffer du de andre som er uskyldige, for å lære den som er skyldig samvittighet. Veldig lurt. Lurer på om rettsvesenet skulle gjort det på samme måte, sendt uskyldige i fengsen for å lære de skyldige å få samvittighet. ( og dro den litt langt, men det kan faktisk sammenlignes) Endret 26. august 2006 av Madam Felle
Gjest Gjesta Skrevet 26. august 2006 #18 Skrevet 26. august 2006 Ja, og samtidig straffer du de andre som er uskyldige, for å lære den som er skyldig samvittighet. Veldig lurt. Lurer på om rettsvesenet skulle gjort det på samme måte, sendt uskyldige i fengsen for å lære de skyldige å få samvittighet. ( og dro den litt langt, men det kan faktisk sammenlignes) ← eh nei, det synes jeg ikke kan sammenlignes
Gjest Madam Felle Skrevet 26. august 2006 #19 Skrevet 26. august 2006 eh nei, det synes jeg ikke kan sammenlignes ← Nei for det gjør ikke noe å straffe uskyldige barn, men vi kan ikke gjøre det samme mot voksne? Er det det du mener? For det er slik jeg forstår dine svar
Gjest Gjesta Skrevet 26. august 2006 #20 Skrevet 26. august 2006 Nei for det gjør ikke noe å straffe uskyldige barn, men vi kan ikke gjøre det samme mot voksne? Er det det du mener? For det er slik jeg forstår dine svar ← nei det har noe med læringsutvikling og oppfattelse hos mennesker. Barn lærer best av handling ikke teori.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå